23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2011/01
Bepakopė pavarų dėžė galingiausiame ratiniame traktoriuje
  • D. Šišlavas
  • Mano ūkis

Vokietijos kompanija „Claas" viena iš pirmųjų pradėjo projektuoti hidromechanines bepakopes pavarų dėžes traktoriams.

Verta paminėti, jog pirmieji trys gamintojai, panaudoję pažangų ir efektyvų bepakopį greičio reguliavimą, buvo vokiečiai, prieš tai labai kruopščiai atlikę parengiamuosius darbus: 1991 m. pagamintas traktorius Schlüter Euro Trac 1000 CVT su originalia Hurth-Reimers pavarų dėže, 1995 m. - Fendt 926 Vario su Fendt Vario ML pavarų dėže, o 1997 m. - Claas Xerion 2500 ir 3000 modelio traktoriai taip pat su originalios konstrukcijos HM8 bepakope pavarų dėže.

Claas traktoriuose naudojamos dviejų gamintojų keturios skirtingos bepakopės pavarų dėžės:

● 8 diapazonų Claas HM8, naudota 1997-2004 m. Claas Xerion 2500 ir 3000 modelio traktoriuose; didžiausias greitis - 40 km/val.;

● 4 diapazonų ZF Eccom 3.5, montuojama nuo 2004 m. gaminamuose Claas Xerion 3300 Trac ir 3800 Trac modelių traktoriuose; didžiausias greitis - 50 km/val.;

● 4 diapazonų ZF Eccom 4.5, naudojama nuo 2009 m. gaminamuose Claas Xerion 4500 ir 5000 modelio traktoriuose; didžiausias greitis - 50 km/val.;

● 4 diapazonų ZF S-Matic CVT 200 naudojama nuo 2008 m. gaminamuose Claas Axion C-Matic modeliuose 810, 820 ir 840; didžiausias greitis - 50 km/val.

Claas Xerion 2500 ir 3000 - vieninteliai Europoje gaminami rėminiai didelės galios klasės traktoriai. Ankstesniuose modeliuose buvo montuojama hidromechaninė dvisrautė bepakopė pavarų dėžė Claas HM8. Tai ta pati pavarų dėžė, kurios praktiškai pritaikyti nespėjo kompanija „Schlüter". Traktorių koncepciją Euro Trac iš jos vėliau perėmė kompanija „Claas".

Konstrukcijos ištakos

„Claas" bepakopės pavarų dėžės užuomazgos - 80-ieji praėjusio šimtmečio metai. Pirmoji pavarų dėžė HM8 buvo pritaikyta nominalaus 140 kW/190 AG, o antrosios kartos HMII - 220 kW/300 AG pajėgumo traktoriams. Konstruojant šias pavarų dėžes, remtasi didžiausio Vokietijoje padalyto galios srauto pavarų dėžių projektuotojo „Jarchow" techniniais sprendimais.

Pirmosios ir antrosios kartos Claas Xerion traktoriuose naudota HM8 pavarų dėžė konstrukciškai šiek tiek skiriasi nuo šiuo metu montuojamos ZF Eccom. Pirmiausia, keturių pakopų dvieilis planetinis reduktorius nuosekliai sujungtas su papildomu dviejų pakopų reduktoriumi. Dėl šios priežasties traktoriuose naudojama ne 4, o 8 pakopų CVT pavarų dėžė.

Abiejų kompanijos „Claas" bepakopių pavarų dėžių konstrukcija panaši - tai daugiavelenės padalyto galios srauto planetinės pavarų dėžės su hidrostatiniu variatoriumi. HM8 yra 8, o HMII - 6-ių diapazonų bepakopė pavarų dėžė. Pastarojoje vienas diapazonas tiesioginis, t. y. visa galia perduodama mechaniškai.

Didelis diapazonų skaičius pasirinktas neatsitiktinai. Tai leido sumažinti galios srautą, perduodamą hidrostatiniu variatoriumi, ir taip gauti didelį bendrą transmisijos naudingumo koeficientą. Claas HM8 pavarų dėžėje bepakopis greitis reguliuojamas taip pat daugiausiai mechaniškai.

Išskyrus pirmąjį, likusiuose diapazonuose hidrostatiniu variatoriumi perduodama tik iki 33 proc. galios. Eigos lėtintuvo funkciją atitinkančiame pirmajame diapazone hidrostatiniu variatoriumi varantiesiems ratams perduodama daugiausia (50 proc.) variklio generuojamos galios. Šios koncepcijos trūkumas - mažas naudingumo koeficientas diapazonų sandūroje. Tai išlikę ir ZF Eccom/S-Matic pavarų dėžėse.

Claas HM8 pirmąkart viešai pristatyta 1996 m., o po metų pradėta montuoti į Claas Xerion 2500 ir 3000 modelio traktorius. Bepakopė pavarų dėžė HMII pademonstruota 1999 m. parodoje „Agritechnica", tačiau gamybos konvejerio ji taip ir nepasiekė. Nuo 2004 m. į trečiosios kartos Class Xerion traktorių modelius 3300 Trac ir 3800 Trac pradėtos montuoti bepakopės ZF Eccom 3.5 pavarų dėžės.

Nors kompanijos „Claas" pavarų dėžės CVT buvo gana efektyvios, tačiau dėl ribotų panaudojimo galimybių jų gamyba nebuvo išplėtota. Mažas gamybos apimtis lėmė neįprasta traktorių Xerion konstrukcija, dėl kurios, taip pat dėl didelės kainos, šių traktorių paklausa neišaugo. Pasirinkti kitą (ZF) pavarų dėžių tiekėją teko ir dėl nepakankamo HM8 patikimumo. Pirmųjų Claas Xerion traktorių didžiausias greitis siekė 40 km/val.

Bepakopė pavarų dėžė - galingiausiam ratiniam traktoriui

Trečiosios kartos Claas Xerion gamyba pradėta 2004 m. Modelis 3300 Trac gaminamas iki šiol. Po kelerių metų gama papildyta galingesniu (didžiausia galia - 279 kW/379 AG) modeliu 3800 Trac. Abiejuose traktoriuose naudojama didesnį sukimo momentą galinti perduoti bepakopė pavarų dėžė ZF Eccom 3.5. Trečiosios kartos traktorių didžiausias greitis - 50 km/val. Tai svarbu šios kategorijos traktoriams, ypač įvertinant faktą, kad 10 km/val. didžiausio greičio skirtumas, jei jis pasiekiamas esant mažesniam, ekonomiškam variklio sūkių dažniui, užtikrina iki 20 proc. degalų ekonomiją.

Apie keturių pakopų hidromechaninės pavarų dėžės ZF Eccom konstrukcines ypatybes jau minėta „Mano ūkio" 2010 m. Nr. 11. Jos montuojamos į Claas Xerion 3300/3800 Trac traktorius.

Užpernai Vokietijoje vykusioje parodoje „Agritechnica" pristatyti Claas Xerion 4500 ir 5000 yra galingiausi ratiniai rėminės konstrukcijos traktoriai su bepakopėmis pavarų dėžėmis ZF Eccom 4.5. Galingesniems (400-600 AG) traktoriams pritaikyta Eccom 5.0 modifikacija.

ZF Eccom 4.5 ir 5.0 pavarų dėžių konstrukcija modulinė, t. y. jos gali būti pritaikomos bet kokiai didelės galios mašinai. Skirtingai nuo kitų Eccom pavarų dėžių, hidrostatiniame variatoriuje panaudotas ne kintamo debito ašinis stūmoklinis siurblys su pasviruoju cilindrų bloku, o efektyvesnis ašinis plunžerinis kintamo debito siurblys su pasviruoju disku (siurblio veleno ir cilindrų bloko ašys sutampa).

Naujoji pavarų dėžė su varikliu sujungta per kardaninį veleną. Abu - galinis ir priekinis varantieji tiltai su pavarų dėže taip pat sujungti per kardaninius velenus. Standartiškai abu traktoriaus varantieji tiltai yra pastoviai įjungto tipo. Užsakovo pageidavimu, priekinis tiltas gali būti išjungiamas. Tuomet jis įjungiamas automatiškai arba priverstinai daugiadiske šlapiojo tipo sankaba. Gali būti numatytas ir priekinio tilto įjungimas kumšteline mova, tačiau pastaroji operacija mažiau patogi, nes atliekama tik traktoriui stovint.

Pavarų dėžėje gali būti įrengta GTV daugiadiskė sankaba su integruotu stabdžiu. Hidraulinės ir vairavimo sistemos siurblių pavara taip pat įrengta pavarų dėžėje. Pavarų dėžės ir traktoriaus valdymo sistemos sujungtos multipleksine didelės duomenų perdavimo spartos CAN-Bus linija. Didžiausias galingiausių Xerion traktorių greitis - 40 arba 50 km/val.

Dainius Šišlavas

Mano ūkis, 2011/01