Zurnalui - A1-BASF + prenumerata 2024 11 19 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2010/03
Papildomo uždarbio idėjos ir galimybės
  • Daiva KŠIVICKIENĖ
  • Mano ūkis

Kiekvienas kaimo žmogus greta žemės ūkio gali imtis ir kitos veiklos, tereikia tinkamai įvertinti savo gabumus ir polinkius. Kai kurios idėjos yra labai paprastos, nereikalaujančios didelių investicijų. Tačiau kokią idėją žmogus bepasirinktų, jis turi prieš tai išsiaiškinti, ar prekė (paslauga) bus paklausi, kiek pinigų reikėtų verslo pradžiai, kuo šis verslas skirtųsi nuo konkurentų verslo?

Papildomo uždarbio galimybių paieškas stabdo paralyžiuojanti nesėkmės baimė, kapitalo trūkumas ir verslo idėjų stoka. Padrąsinanti aplinkybė imtis verslo – tai sėkmingų verslininkų, pradėjusių savo verslą nuo smulkios veiklos, pavyzdžiai. Mažai kainuojantis verslas geras tuo, kad jo galima imtis greitai ir lengvai. Nereikia rengti sudėtingo verslo plano (be jo bankas nesuteiks paskolos) ar aiškintis pinigų paskolinusiam giminaičiui, kaip ir kada jam bus grąžinti pinigai, nereikia įkeisti nekilnojamojo turto ar išleisti paskutinių santaupų, kurios buvo atidėtos studijoms ar gydymui. Mažai kainuojantis verslas suteikia didesnę laisvę. Tokio verslo pavyzdžiai – langų, patalpų valymas, kaminų valymas, prekyba naudotais daiktais, užsienio kalbų mokymas ir kt. Vis tik mažai kainuojantis verslas reikalauja truputį daugiau nei turėti prieigą prie interneto ir mobilųjį telefoną. Jei veikla vystoma savo paties valdoje, nereikia mokėti patalpų nuomos.

Neigiamas nebrangaus verslo veiksnys – didelis konkurentų pavojus: aplinkiniai lygiai taip pat gali pasinaudoti proga imtis šio verslo. Todėl reikia galvoti, kaip tapti pranašesniu kunkurentu. Kita problema – pradinis kapitalas, nes šiek tiek pinigų reikia bet kokiam verslui. Juk teks įsigyti kompiuterį, spausdintuvą, užsitikrinti spartų interneto ryšį – tai jau ne prabanga, o būtinybė. Teks įsigyti ir pagrindinių darbo priemonių, nesvarbu, ar žmogus ketina imtis stogdengystės, ar automobilių taisymo. Kokius įrankius jam pirkti: brangesnius, kokybiškesnius ir taip užtikrinti profesionalesnę paslaugą ar prastesnės kokybės ir sutaupyti šiek tiek pinigų? Galbūt reikės ir transporto – lengvojo automobilio ne visada užteks?

Laukia ir dar viena būtina investicija – į veiklos rinkodarą. Vien kainų sumažinimą klaidinga vadinti rinkodara. Juk tam, kad apie šį sumažinimą sužinotų daugiau klientų, reikia informaciją išplatinti, imtis reklamos. Rinkodara ypač svarbi naujam verslui, nesvarbu, ar tai būtų kraštovaizdžio formavimo, ar patalpų valymo paslaugos. Nieko nekainuojanti rinkodaros priemonė „iš lūpų į lūpas“ labai veiksminga, tačiau jos nepakanka.

Naują verslo idėją kartais sunkiau rea¬lizuoti, nes reikia įtikinti gyventojus šio verslo nauda. Jei pradedantis verslininkas yra naujakurys ar gyvena kitame kaime, jam sunkiau bendrauti ir įtikinėti vietos bendruomenę. Todėl kartais sėkmingesnis būna ne naujai pradėtas, o įsigytas verslas. Jei verslininkas prekiavo žemės ūkio įranga ir nusprendė parduoti savo verslą, nes išsikelia gyventi kitur, kodėl iš jo nenupirkus? Gyventojai jau žino prekių asortimentą, jų nereikia niekuo įtikinėti, o verslą pardavęs asmuo prireikus gali konsultuoti verslo perėmėją.

Mažai kainuojantis verslas

Jei ketinama teikti langų valymo paslaugas, klientais gali tapti privačių namų savininkai ir įmonės, ypač išorinių langų valymui. Šiai veiklai reikia nedaug kainuojančių priemonių, tačiau būtina turėti daug energijos, sveikatos ir mokėti gerai planuoti darbą. Nėra specialių kursų, kuriuose išmokstama teisingai valyti langus (reikia ieškoti informacijos patiems). Konkurentus galima nurungti siūlant skubias paslaugas (langus išvalant užsakymo dieną) arba priešingai, dirbant pagal reguliarų susitarimą nuolat valyti užsakovo patalpų langus tam tikromis dienomis. Iš konkurentų galima išsiskirti itin kokybišku langų valymu arba savo mandagiu bendravimu su klientais, akį patraukiančios švarios uniformos dėvėjimu.

Langų valymui reikia tokių priemonių kaip valymo įrankis su guminiu velenėliu, šepečiai, rankšluosčiai, grandikliai, langų valikliai, kempinės. Būtina turėti kopėčias, taip pat šiam verslui reikia automobilio langų valymo priemonėms ir įrangai atsivežti. Langų valymas yra vietinės reikšmės verslas, nes toli pas klientus važiuoti neapsimoka. Vietinės parduotuvės, kavinės, vaistinės, mokūs gyventojai yra pagrindiniai klientai. Verslą būtina reklamuoti, pavyzdžiui, užsakius vaizdinę paslaugos reklamą ant automobilio, kuriuo vykstama pas klientus, taip pat savo veiklą reklamuojant vietinėje spaudoje bei išsiunčiant laiškus vietinėms įmonėms. Pavasarį ir ankstyvą vasarą (sezono metu) reikia imtis papildomų reklamos priemonių. Įsigijus nuolatinių klientų, nebeužteks darbo dienos savarankiškai įvykdyti visus užsakymus. Tai ženklas, jog verslą reikia plėsti samdant ir apmokant personalą. Verslą galima plėsti ir plečiant paslaugų asortimentą, pavyzdžiui, valyti nutekamuosius vamzdžius, įvažiavimus iki garažų ar paradinių durų.

Kitas smulkaus, mažai kainuojančio verslo pavyzdys – kaminų valymas, kurio sėkmės svarbiausias garantas yra reklama, ypač vėlyvą vasarą ir ankstyvą rudenį, kada žmonės ima galvoti apie kaminų krėtimą. Svarbu asmeniškai nueiti pas kaimynus ir aplinkinius gyventojus ir pasiūlyti  išvalyti kaminą, galima paskambinti jiems ir telefonu. Labai svarbu dirbant užsitikrinti saugumą, kadangi tenka laipioti stogais, o valant kaminus – susidurti su kenksmingomis medžiagomis. Svarbu apsirūpinti kopėčiomis, tinkama avalyne, drabužiais, veido apsaugos priemonėmis. Šis verslas garantuoja neblogas pajamas, tačiau reikia nebijoti sunkaus darbo, laiku tesėti pažadus, išmokti suteikti papildomas paslaugas (pvz., kaminų taisymo, atstatymo).

Naujai atrandamos galimybės

Dažnas, išgirdęs siūlymą mokyti užsienio kalbos, šypteli arba numoja ranka, nes yra įsitikinęs, kad to gali imtis tik filologas. Tačiau užsienio kalbos gali mokyti asmuo, puikiai išlaikęs užsienio kalbos egzaminą mokykloje ar tobulinęs užsienio kalbos žinias kursuose, nuolat savarankiškai studijuojantis kalbą iš vadovėlių, mokomųjų užsienio kalbos programų. Lietuvos knygynuose gausu įvairių testų, žinynų, žodynų. Užsienio kalbos gali mokyti ir žmogus, dirbęs užsienyje. Kam gali būti reikalingos mokymo paslaugos? Visų pirma vaikams, kurie siekia įgyti geresnį išsilavinimą. Kaime trūksta kvalifikuotų anglų, vokiečių, prancūzų kalbos mokytojų, dažnai jie atvyksta mokyti kaimo vaikus iš miestų, tačiau neturi galimybės jų mokyti po pamokų papildomai. Taip pat dažnai pasitaiko, kad mokiniai neperpranta mokyklos pedagogo mokymo sistemos, nesugeba įsisavinti žinių. Tokiu atveju tėvai ieško asmenų, galinčių jų vaikus mokyti papildomai. Tokią galimybę gali puikiai išnaudoti vyresnio amžiaus gyventojai, turintys kvalifikaciją įrodančius pažymėjimus, darbo užsienyje patirtį ar kitą informaciją, patvirtinančią, jog žmogus išmano užsienio kalbą. Kita klientų grupė – tai asmenys, norintys vykti mokytis ar dirbti į užsienį. Jiems reikia žmogaus, kuris užsienio kalba parengtų gyvenimo aprašymą, motyvacinį laišką, padėtų susirašinėti užsienio kalba su mokymo institucijomis, potencialiais darbdaviais ar užsienio įdarbinimo agentūromis, išanalizuotų informaciją užsienio kalba apie gyvenimą (būstą, socialinę paramą, sveikatos garantijas, užsieniečių teises, pragyvenimo kainas) ir darbą užsienio šalyje.

Jei stinga pedagoginių gebėjimų suprantamai perteikti žinias kitam žmogui, galima užsiimti vertimu iš užsienio kalbos, rengti straipsnius spaudai, užsakyti internetu kaimynams prekes iš užsienio. Dažnai prekių katalogai internete yra vokiečių, anglų kalbomis, ir be išorinės pagalbos žmogus negali savarankiškai išsirinkti bei užsisakyti prekių. Prekių užsakymą įvykdęs asmuo ima tam tikrą mokestį. Dažnai prekės užsienyje nupiginamos tiek, kad net ir sumokėjus tarpininkui, pirkėjui vis tiek verta užsisakyti jas internetu (buitinę, vaizdo ir garso techniką, parfumeriją, drabužius, avalynę, sporto, laisvalaikio priemones ir kt.). Ypač tokios paslaugos naudingos ieškantiems nestandartinių dydžių drabužių ar norintiems įsigyti išskirtinį gaminį. Toks darbas atliekamas neišeinant iš namų.

Žaislai, papuošalai, mezginiai

Darbo savo namuose galimybė itin patraukli žmonėms, kurie augina vaikus, slaugo senyvus ar neįgalius artimuosius. Norint dirbti namuose, svarbu išsiaiškinti labiausiai tinkamą tokios veiklos sritį. Jei mėgstama būti nuolatinėje žmonių apsuptyje, rekomenduotina užsiimti kaimo turizmu. Jei geriau jaučiamasi dirbant vienumoje, tiktų mezgimo, papuošalų, žaislų gamyba. Verta orientuotis į tam tikras vartotojų grupes ir gaminti, pvz., lėles, siūti drabužių komplektus standartinio dydžio lėlėms (pvz., barbėms), drožti lėlėms skirtus namus, baldus. Tokių gaminių vartotojai nebūtinai yra vaikai. Nemažai žmonių kolekcionuoja lėles. Gaminant lėlių namus ir baldus, iš pradžių ši veikla vystoma kaip pomėgis, o ištobulinus drožybos, klijavimo, meistravimo įgūdžius, jau galima ieškoti klientų. Šiame darbe svarbus kruopštumas, akylumas, kantrybė. Lėlių nameliai ir baldai kainuoja, priklausomai nuo raižinių (dekoro) sudėtingumo bei gausumo, dažų, lako kokybės. Galima veiklą pradėti nuo reikmenų lėlėms drožybos (viryklė, indai, šukos, veidrodėlis ir pan.). Jei lėlių namai, baldai skirti kolekcininkams, tuomet ypatingą dėmesį reikia skirti namo bei baldų stiliui: galbūt tai Viktorijos laikų (XIX a.) raudonmedžio baldai, išsiskiriantys prabanga, aristokratiškumu, gal – klasicizmo epochos namelis, kuriam būdingas simetriškumas, kuklus dekoras. Namus ir baldus lėlėms meistraujantys amatininkai idėjų semiasi internete, knygose, baldų ir antikvarinėse parduotuvėse, žvelgdami į natūralaus dydžio gaminių atvaizdus ir juos atitinkamai sumažindami iki miniatiūrų. Jei siekiama įgyti klientų-kolekcininkų, pelningiausia gaminti baldus ir namelius lėlėms atsižvelgiant į konkretaus kolekcininko pageidavimus.

Ir aš galiu!

Asmenys, kuriems labai svarbu bendravimas, renkasi įsimintinų įvykių (vestuvių, krikštynų) fotografo ar muzikanto, šeimininkavimo pobūviuose, renginių organizatoriaus veiklą. Renginių organizavimo paslaugos reikalingos ne vien elitui. Vaiko gimtadieniui, kalėdiniam vakarėliui, gyvenvietės įkūrimo jubiliejaus minėjimui, bendruomenės sukakčiai pažymėti verta pasitelkti renginių organizatorių, kurio atlygis sudaro nuo kelių dešimčių iki kelių šimtų ar tūkstančių litų (priklauso nuo to, kiek valandų reikalinga organizatoriaus pagalba, kokias priemones, aparatūrą jis naudoja (perka prizus, naudoja savo muzikos instrumentą, karaoke ir kt.). Gal organizatorius tik atlieka svečių supažindinimo funkciją ir parengia bei pasako įžanginį renginio žodį? O gal parengia grupinius žaidimus ir juos veda? Paprastai renginių organizatorius kartu su užsakovu derina, ką galima padaryti neviršijant numatyto biudžeto ribų. Renginių organizatorius gali ne tik parengti ir įgyvendinti programą, bet ir pasirūpinti šventine aplinka: nupirkti gėlių, jomis papuošti bažnyčią, kurioje vyks santuoka, dekoruoti šventinio pobūvio patalpą, atsiskaityti su produktų ar paslaugų teikėjais.

Renkantis veiklą pagal asmenybės ypatumus, svarbu įvertinti šias savo ypatybes: organizuotumas, motyvacija, disciplina, punktualumas. Kartais viena organizatoriaus klaida (pvz., neužtikrinus, kad laiku būtų pristatytas jaunavedžių tortas) apkartina visą renginį ir turi neigiamų pasekmių ieškant naujų klientų. Kaimo vietovėje kiekviena žinia pasklinda žaibiškai.

Renkantis, kokia papildomas pajamas teikiančia veikla užsiimti, būtina identifikuoti savo gebėjimus. Galbūt neblogai sekasi buhalterija, asmuo lankė finansų apskaitos kursus, turi pažymėjimą? Kiek¬vienam verslininkui, ūkininkui, amatininkui anksčiau ar vėliau prireikia buhalterijos reikalus išmanančio asmens pagalbos, ypač įvaldžiusio buhalterinės apskaitos programas. Galbūt yra patirties padedant kaimynui parduoti namą ar žemės sklypą? O gal – teikiant slaugos paslaugas? Šiuos įgūdžius, patirtį galima panaudoti renkantis papildomą veiklą. Reikia atsakyti sau į klausimą, kokios pamatinės ypatybės yra asmenybės stiprioji pusė: rašymas, ¬organizavimas, ¬lyderystė, techniniai įgūdžiai, ¬kūrybiškumas, ¬dėmesys žmonėms, bendravimas? Yra žmonių, kurie nuolat siekia namie palaikyti švarą ir tvarką, negali pakęsti neplautų indų, nešvarių drabužių ar grindų. Tokie žmonės galėtų teikti namų valymo, tvarkymo paslaugą kaimynams, kurie dėl užimtumo, ligos ar kitų priežasčių negali užtikrinti higienos savo namuose ir yra pasirengę už namų tvarkymą sumokėti.

Mylintys gyvūnus žmonės gali pasisiūlyti prižiūrėti gyvulius, ūkininkams trumpam išvykus, ar išnuomoti savo ūkinius pastatus.

Jei mėgstama dirbti su įrankiais, pavyzdžiui, ką nors taisyti, verta pagalvoti apie santechnikos paslaugų teikimo, buitinės technikos, automobilių ir žemės ūkio mašinų remontą. Jei daug bendruomenės narių naudojasi dviračiais, galima pasiūlyti ir dviračių remonto paslaugas bei pardavinėti papildomas prekes (dviračių pompas, bagažines, skambučius dviračiams).

Papildomos prekės ar paslaugos, lydinčios pagrindinę paslaugą, visada naudingos. Vietovėje, kurioje išvystytas kaimo turizmas ir sulaukiama nemažai lankytojų, galima prekiauti savo ar kaimynų amatininkų pagamintais dirbiniais. Kaimo turizmo versle savo vietą gali atrasti ir originaliai pateikta kaimo istorija – papildomai uždirbti galima surinkus kaimo pasakojimus, legendas ir įdomiai jas pateikus. Jei turistams trūksta pramogų, galima organizuoti „paslėptojo lobio ieškojimą“ ar kitą grupinį žaidimą, suteiksiantį pajamų. Žinoma, žaidimams reikia kruopščiai pasiruošti ir gebėti valdyti jų eigą. Kūrybiškam žmogui pasitenkinimą ir papildomų pajamų gali atnešti ne tik naujų produktų kūrimas, bet ir pavyzdžiui, senų baldų atnaujinimas. Žmonės vis geriau suvokia kultūrinio paveldo vertę, ieško palėpėse senų rakandų, baldų ir moka pinigus už jų prikėlimą antram gyvenimui. Taigi suvokus sendaikčių vertę, galima verstis jų supirkimu ir perpardavimu.

Renkantis papildomą veiklą, reikia įvertinti savo lankstumą: kiek laiko įmanoma skirti veiklai, ar pavyks dirbti tik įprastomis darbo valandomis, ar galima dirbti ir vėlyvais vakarais bei savaitgaliais. Vienos veiklos yra lankstesnės už kitas, pavyzdžiui, vaikų mokymas reikalauja skirti tam vakarus ir savaitgalius, o vertėjai dirba laisvu grafiku, nes šioje veikloje svarbiausia rezultatas, o ne darbo grafikas.

Darbui namuose investicijų reikia gerokai mažiau nei atidarant įmonę ar įrengiant biurą, tačiau finansinės arba laiko investicijos neišvengiamos. Svarbu nuspręsti, kiek lėšų įmanoma skirti verslui, taip pat įvertinti, ar pajamas įmanoma užsidirbti pasinaudojant jau turimomis žiniomis bei įgūdžiais, ar reikia papildomų mokymų, kursų.

Problema virsta verslu

Tai, ką vienas žmogus vadina neatlygintina pagalba, kitas paverčia pelninga veikla. Vieni kaimynų vaikus prižiūri nemokamai, kiti už tai tikisi atlygio. Vieni vykdami į parduotuvę ar vaistinę reikiamomis prekėmis aprūpina pažįstamus, kiti iš to geba išvystyti verslo idėjas, pvz., užsiima dovanų pirkimu klientams. Išrenkantys ir nuperkantys dovaną pagal klientų užsakymus žmonės pasižymi subtiliu skoniu, dovanų etiketo išmanymu, intuicija. Nėra lengva išrinkti dovaną įmonės vadovui, iš užsienio pasisvečiuoti atvykstančiam giminaičiui ar lektoriui, poetui, į bendruomenę atvykstančiam skaityti paskaitos, surengti autorinį vakarą. Dovanų pirkimu už tam tikrą atlygį užsiimantis asmuo turi ją rinkti itin kruopščiai, atkreipti dėmesį į dizainą, užtikrinti, kad dovana turėtų ilgaamžiškumo reikšmę, būtų nupirkta laiku, gražiai įpakuota, pridėtas originalus atvirukas su tinkamu tekstu. Užsiimant šia veikla svarbu žinoti ir sekti asmeninių bei visuomeninių švenčių datas. Čia svarbus glaudus bendravimas su žmonėmis, tiesiogiai jiems pasiūlant savo paslaugą (pasirūpinti dovana). Taip pat reikia turėti transporto priemonę, nes renkant ypatingą dovaną, tenka aplankyti ne vieną prekyvietę. Reikia nuolat sekti informaciją apie naujas parduotuves, gaunamas prekes, turėti prekybininkų, amatininkų vizitines korteles, telefonų knygą, užsirašyti prekyviečių interneto svetainių adresus. Jei klientai raštu ar žodžiu dėkoja už puikiai parinktą dovaną, būtina atsakyti į visas padėkas, taip sustiprinant ryšį su klientais.

Daugiausia verslo idėjų pažeria miestas, o ar įmanoma jas realizuoti kaime ir miestelyje? Lengviausia patikrinti verslo idėją klausantis gyventojų skundų. Gal kažkas skundžiasi, jog negali prisišaukti veterinaro pagalbos, nes jis nuolat užimtas, o gal vietos parduotuvėje tėra vienos rūšies kavos, arbatos? Galbūt bendruomenėje yra mokyklinio amžiaus vaikų, tačiau neišvystyta jų pavėžėjimo iki mokyk¬los ar mieste esančios meno mokyklos paslauga? Arba vietovėje yra stambesnė gamybos įmonė, kurios darbuotojams galima būtų pasiūlyti maitinimo paslaugą (pristatyti karštą maistą į gamyklą pietų metu, o gal greta gamyklos atidaryti kavinukę)? Reikia stebėti, ko gyvenamojoje vietovėje trūksta, kalbėtis su žmonėmis, valdininkais, prekybininkais, mokytojais, lankyti bendruomenės susirinkimus. Identifikavus ilgai besitęsiančią problemą, reikia sugalvoti, kaip ją išspręsti paverčiant savo verslo plano dalimi. Taip pat reikia numatyti, ar verslas bus ilgalaikis, pvz., kaip ilgai augantiems vaikams gali reikėti pavėžėjimo paslaugos, kaip ilgai gyvuos gamybinė įmonė atsižvelgiant į jos esamą būklę. Jei įmonė užsidarytų, ar būtų pelninga dienos metu ar visą parą veikiančios kavinės veikla?

Visais atvejais būtina įvertinti laiko bei finansines investicijas, savo pomėgius, polinkius, žinias, identifikuoti bendruomenės poreikius, numatyti konkurencinius veiklos pranašumus, įvertinti potencialių klientų grupes bei nepamiršti reklamos.