23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/12
Kaip sutaupyti 20 proc. degalų?
  • dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Kvalifikuotai dirbant su žemės ūkio technika galima sutaupyti iki penktadalio dyzelino. Bet tam reikia išmanyti eksploatavimo subtilybes, mokėti įvertinti traktoriaus sistemų ir mechanizmų tarpusavio ryšius.

Norint sutaupyti degalų, nereikalingas naujas traktorius su ekonomišku varikliu. Taupyti galima su bet kuriuo techniškai tvarkingu traktoriumi.

Dyzelino sąnaudos priklauso nuo variklio sūkių dažnio. Varikliui veikiant dideliais sūkiais, didėja trinties ir šilumos nuostoliai. Kylant variklio temperatūrai, didėja aušinimo sistemos ventiliatoriaus sunaudojama galia. Variklio aušinimo sistemai dirbant visu pajėgumu, prarandama iki 10 proc. variklio galios. Dalis dyzelino sąnaudų tiesiogiai priklauso nuo operatoriaus darbo koja.

Minimalios specifinės (jokiu būdu ne valandinės) degalų sąnaudos daugumai traktorių gaunamos, dirbant 80 proc. vardinės galios ir 80 proc. vardinių sūkių režimu. Dauguma traktorių visą savo darbo laikotarpį veikia, esant 60–70 proc. apkrovai. Todėl labai svarbu suvokti, kad tuo metu (kai dirbama, esant dalinei apkrovai) turi būti dirbama sumažintais sūkiais. Jeigu reikalinga visa variklio galia, tuomet reikia dirbti pastovios variklio galios režimu. Variklį reikia taip apkrauti, kad jis veiktų vidutiniais sūkiais. Važiuojant patartina įjungti aukštesnę pavarą.

Tam tikrų komplikacijų gali būti su naujais traktoriais. Visų pirma, tai susiję su specifinėmis jų variklių charakteristikomis, NOx deginiuose ribojimu ir kitomis savybėmis. Elektroninė variklio valdymo sistema keičia degalų įpurškimo ankstinimo kampą, tad variklis veikia mažiau efektyviai. Dirbant visa galia, tokių variklių degalų sąnaudos gaunamos, veikiant didesniais sūkiais. Jeigu naujų traktorių valdymo automatika leidžia dirbti tik tarp „Galios“ ir „Eco“ (ekonominio) režimų, reikėtų ekonominiu režimu dirbti mažesniais negu 1 800 min.-1 sūkiais. Norint dar tiksliau pasirinkti ekonomiškiausią darbo režimą, reikia žinoti (turėti) konkretaus variklio universaliąją charakteristiką. Naudojantis ja, galima tiksliai nustatyti ekonomiškiausius variklio darbo režimus.

Traktoriuje įrengta belaipsne transmisija arba automatine pavarų perjungimo sistema reikia naudotis labai profesionaliai. Visų pirma, būtina teisingai nustatyti ribinių apkrovų vertes, t. y. kiek procentų turi sumažėti variklio sūkiai, kai bus įjungta žemesnė pavara. Apytiksliai galima teigti, kad ariant sūkių sumažėjimas turėtų būti iki 25, transporto darbuose – iki 15–20, perduodant galią darbiniu velenu – apie 10 procentų.

Jeigu perkamas naujas traktorius, kurio didžiausias greitis 40 km/val., pageidautina, kad jame būtų ekonomiškoji (taupioji) pavara (greitį apriboja elektroninė valdymo sistema). Tuomet traktorius didžiausiu greičiu gali važiuoti, esant mažesniems variklio sūkiams.

Degalus „ėda“ buksavimas

Suprantama, kad traktoriaus varantieji ratai visuomet buksuoja, tik svarbiausias klausimas – kiek. Ariant reikia stengtis, kad buksavimas neviršytų 15 proc. Esant didesniam buksavimui, patiriami dideli energijos nuostoliai.

Siekiant išvystyti didesnę traukos jėgą, reikia sumažinti slėgį padangose. Tokiu būdu varančiųjų ratų atraminį plotą ir išvystomą traukos jėgą galima padidinti iki 20 proc. Be to, esant didesniam slėgiui padangose, jos giliau įklimpsta į dirvą. Pavyzdžiui, 10 cm ratų vėžės gylis atitinka 10 proc. įkalnę.

Dar daugiau degalų galima sutaupyti, naudojant modernias didesnio tūrio vadinamąsias mažo slėgio padangas. Jose slėgis gali būti tik 0,8 bar. Dažnai kaitalioti slėgį padangose, norint prisitaikyti prie įvairių darbo sąlygų, nėra patogu, užima nemažai laiko. Tad patartina naudoti specialias slėgio reguliavimo padangose sistemas, kainuojančias nuo 5 000 iki 10 000 EUR (17 250–34 500 Lt).

Važiuojant keliu, slėgį padangose reikėtų padidinti. Jeigu slėgis padangose per mažas, tuomet padidėja riedėjimo pasipriešinimas. Be to, minkštos padangos daugiau deformuojasi ir tam taip pat eikvojama energija ir, suprantama, degalai. Dėl per mažo slėgio padangos labiau kaista ir greičiau susidėvi. Važiuojant keliu, slėgis padangose turėtų būti apie 1,4–1,6 bar. Taip pat reikia prisiminti, kad transporto darbams atlikti traktorius nėra geriausia priemonė, todėl pirma reikėtų įsitikinti, ar tam ne geriau naudoti automobilius.

Galios perdavimas darbiniu velenu

Jeigu įmanoma, reikėtų kuo dažniau dirbti ekonomiškuoju darbiniu velenu, nes jo vardiniai sūkiai gaunami, esant apie 1 750–1 800 min.-1 variklio sūkiams. Todėl atliekant daugumą technologinių operacijų (purškiant, tręšiant ir t. t.), variklis turi pakankamai galios rezervo ir gali veikti sumažintais sūkiais. Jeigu traktoriuje nėra ekonomiškojo darbinio veleno greičio, kai kuriuos darbus (pvz., grėbti ar vartyti žolę ir pan.) galima atlikti sumažintais variklio sūkiais, nepabloginant darbo kokybės.

Taupus darbas su įvairiomis žemės ūkio mašinomis

Arimo greitis. Degalų sąnaudos proporcingos greičio kvadratui. Norint taupiai arti, visų pirma reikia tinkamai parinkti plūgą, jis turi būti gerai sureguliuotas ir tvarkingas. Variklio galia geriau išnaudojama didinant ne greitį, bet plūgo darbinį plotį. Taip pat labai svarbu pasirinkti tinkamą pavarą.

Arimo gylis. Kiekvienas arimo gylio centimetras vienam hektarui sudaro iki 150 tonų apverčiamo arba transportuojamo dirvožemio. Todėl visuomet reikia gerai apgalvoti, kokiam arimo gyliui turi būti nustatytas plūgas. Degalų sąnaudos taip pat proporcingos arimo gylio kvadratui. Sekliau ariant, galima dirbti aukštesne pavara. Tačiau negalima pamiršti sąnaudų didėjimo rizikos dėl didėjančių augalų priežiūros sąnaudų minimaliai įdirbamose dirvose.

Tinkamas mašinų reguliavimas. Ariant 4x4 (su keturiais varančiaisias ratais) traktoriais, dažnai nekreipiamas reikiamas dėmesys tiksliam plūgo traukos taško nustatymui. Tokia klaida gali kainuoti 10–20 proc. padidėjusiomis degalų sąnaudomis (dėl agregatą veikiančių skersinių jėgų padidėja bendroji traukos jėga). Ar tinkamai prijungtas plūgas, galima labai paprastai patikrinti: išjungus priekinį tiltą nustatyti, į kurią pusę traktorius „traukiamas“. Tinkamai nustačius traukos tašką, traktoriaus neveikia didesnės skersinės jėgos.

Dirbant su kultivatoriumi, labai svarbu tinkamai nustatyti centrinės trauklės ilgį. Jei ji per trumpa, priekinė kultivatoriaus dalis bus įgilinta daugiau. Kuo ilgesnis agregatas, tuo šis efektas didesnis, ir dėl to degalų sąnaudos gali padidėti iki 20 proc. Bet kuriuo atveju padargas prie traktoriaus turi būti prijungtas taip, kad būtų lygiagretus dirvos paviršiui.

Dirbant su pjaunamąja, labai svarbu, ar aštrūs peiliai. Pjaunant nudilusiais peiliais, degalų sąnaudos gali padidėti iki 20 procentų.

Siekiant taupyti, nereikėtų mažinti galulaukių. Siaurose galulaukėse ne tik bus eikvojami degalai, bet dar ir padidės stabdžių bei sankabos susidėvėjimas.

Sėjant, tręšiant ar purškiant papildomos degalų sąnaudos gali susidaryti dėl darbinių juostų persidengimo. Taip galima prarasti iki 10 proc. degalų. Be to, padidėja trąšų ar sėklų sąnaudos. Šių nuostolių galima išvengti, dirbant su šiuolaikinėmis važiavimo kontrolės priemonėmis. Tiesa, automatinės traktoriaus vairavimo sistemos gana brangios (apie 34 500 Lt).

Traktoriaus apkrova

Teisingai apkrovus traktorių balastiniais svoriais, sumažėja varančiųjų ratų buksavimas bei išvystoma didesnė traukos jėga, mažiau dėvisi padangos. Tačiau balastinius svorius reikia nuimti nuo traktoriaus, kai jie nereikalingi (transporto darbuose, šienaujant ir t. t.), nes didina pasipriešinimą traktoriaus riedėjimui.

Švarus aušinimo sistemos radiatorius

Moderniuose traktoriuose aušinimo sistema valdoma automatiškai, t. y. aušinama tada, kada reikia. Jeigu įrengta viskozinė mova, tai termoelementas valdo oro srautą, pučiamą per radiatorių, keisdamas ventiliatoriaus sūkių dažnį. Kadangi šilumos išskyrimas į aplinką priklauso (be kitų veiksnių) ir nuo radiatoriaus paviršiaus švarumo, tai kuo labiau bus užterštas radiatorius, tuo didesnį oro srautą turės tiekti ventiliatorius. O tai vėl reikalauja papildomų degalų sąnaudų. Ventiliatoriui sukti sunaudojama iki 10 proc. variklio galios, tad degalų sąnaudos aušinimo sistemai veikti yra gana didelės. Aušinimo sistemos paprastai užpildomos aušinimo skysčiu, kurio užšalimo temperatūra gali būti įvairi. Kadangi jis blogiau atiduoda šilumą, racionaliau yra naudoti aušinimo skysčio ir vandens mišinį, kurio užšalimo temperatūra gali būti -30 oC. Tai taip pat leis sumažinti variklio galios sąnaudas aušinimo sistemai.

Parengta pagal užsienio spaudą