23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/11
Aukščiausi įvertinimai traktoriams parodoje „Agritechnica 2009“
  • Dainius ŠIŠLAVAS
  • Mano ūkis

Lapkričio 8–14 d. Hanoveryje, Vokietijoje, vykstančioje didžiausioje žemės ūkio mašinų ir technologijų parodoje „Agritechnica“ šiais metais naujienas pristato daugiau kaip 2 150 kompanijų iš 45 šalių.

Parodos „Agritechnica 2009“ organizatoriams – DLG (Vokietijos žemės ūkio sąjunga) – iki rugsėjo pradžios pateikta per 300 paraiškų naujoms mašinoms ir reikšmingiems jų sistemų ar funkcijų patobulinimams įvertinti. Paraiškų gausa rodo išskirtinį parodos statusą ir gamintojų ryžtą išjudinti krizės neišvengusią ekonomikos šaką.

DLG komisija geriausias inovacijas įvertino 5 aukso ir 28 sidabro medaliais. Iš jų 10 apdovanojimų suteikta traktorių ir su jais susijusių sistemų naujovėms.

Aukso medaliais įvertintos naujovės

Universalus valdymo per ISO-Bus liniją protokolas. Tai pirmasis jungtinis kompanijų „Amazone“, „Grimme“, „Krone“, „Kuhn“, „Lemken“ ir „Rauch“ projektas. Jo tikslas buvo sukurti vartotojui lengvai suprantamą sistemos struktūrą, greitai įdiegiamas įrenginių valdymo programas. Daug dėmesio skirta ne tik parenkant reikiamus sistemos komponentus, programinei įrangai, bet ir „žmogaus-mašinos“ ryšiui tobulinti.

Įrenginių valdikliai prie traktoriaus valdymo sistemos prijungiami per ISO-Bus liniją. Nustatymai ir stebėjimas atliekami per ISO-Bus jungtį turintį universalų, ergonomišką terminalą su greta jo išdėstytais klavišais. Skirtingų gamintojų, skirtingos paskirties mašinos (pvz., bulvių kasamosios, plūgai, trąšų barstomosios) parengiamos darbui ir valdomos, naudojant suvienodintą nustatymų meniu, standartines ikonas ir simbolius.

Steer-by-Wire tipo vairo pavara ActiveCommand Steering. Tai pirmoji hidrostatinė vairo pavara, papildyta elektrohidrauline korekcine sistema. Ši aktyviojo saugumo priemonė labai padidina vairavimo saugumą ir važiavimo komfortą.

Steer-by-Wire priskiriama naujai elektrinių valdymo pavarų kartai – vadinamajai Drive-by-Wire, kurioje – elektrinė nuotolinė pavarų perjungimo sistema Shift-by-Wire, elektrinė stabdžių pavara Brake-by-Wire.

Kompanija „John Deere“ pirmoji įprastinę didelės galios klasės traktoriaus 8R hidrostatinę vairavimo sistemą papildė elektriniais ­

Steer-by-Wire valdymo elementais. Valdymo impulsas vairuojamiesiems ratams perduodamas hidrauliškai. Elektrinė Steer-by-Wire sistema, nors ir pagalbinė, priskiriama aktyviųjų valdymo sistemų grupei, kurios užduotis – padėti išvengti vairavimo klaidų.

Įrengus Steer-by-Wire vairo pavarą, sumažinamas per didelis vairuojamųjų ratų pasukamumas. Sumažinti pavojingą pasukamumą itin svarbu transporto darbuose dideliu greičiu velkant daugiaašę sunkią puspriekabę, kuri su traktoriumi sujungta standžia vilktimi.

Važiavimo didesniu greičiu, darbo su priekiniu krautuvu ir pagrindinių technologinių operacijų atlikimo saugą didina Steer-by-Wire vairo pavaros, priklausomai nuo greičio kintamas perdavimo skaičius.

Įdiegus Steer-by-Wire vairo pavarą, vairuoti lengviau. Du valdymo procesoriai, atsižvelgiant į važiavimo sąlygas, per papildomą vairo pavarą nuolatos keičia vairo velenui perduodamą momentą. Priklausomai nuo šio momento dydžio koreguojama vairuojamųjų ratų padėtis.

Sidabro medaliais įvertintos naujovės

Cleanfix Pulsonic elektrinė reversinė ventiliatoriaus pavara. Vokietijos kompanija „Hägele GmbH“ parodoje „Agritechnica“ pristato iš pirmo žvilgsnio nedidelę, tačiau svarbią naujovę.

Cleanfix Pulsonic ventiliatorių su elektrine pavara sūkiai nepriklauso nuo variklio alkūninio veleno sūkių dažnio. Be to, juos galima keisti labai plačiame diapazone. Pavyzdžiui, varikliui dirbant tuščiosios eigos sūkiais, ventiliatoriaus sūkiai gali būti didžiausi.

Ventiliatoriaus menteles galima pasukti aplink vertikalią ašį – keičiant oro srauto kryptį nuo aušintuvų nupūsti susikaupusius nešvarumus. Siekiant optimizuoti energijos sąnaudas (priklausomai nuo skersmens ir pavaros tipo, ventiliatoriui sukti sunaudojama 3–10 proc. variklio galios), pagal variklio valdymo sistemos komandą galima keisti mentelių atakos kampą. Taigi, reguliuoti ir tekančio oro srautą. Posūkio kampą nustato pozicinis jutiklis. Su variklio valdymo sistema jis sujungtas CAN-Bus jungtimi. Platesni ventiliatorių menčių galai, leidžiantys išvengti oro recirkuliacijos, taip pat padidina jo efektyvumą.

Ventiliatoriaus su elektrine reversine pavara, lyginant su įprastine klampio (visko) mova, energijos sąnaudos mažesnės.

Ultra Guidance PSR ISO automatinio vairavimo per ISO-Bus liniją sistema. Kompanija „Reichhardt GmbH“ automatinio vairavimo sistemos programinei įrangai diegti ir nustatyti panaudojo prie ISO-Bus linijos prijungiamą universalų terminalą. Šiai funkcijai tinka ir traktoriaus valdymo terminalas, turintis ISO-Bus jungtį. Ultra Guidance PSR ISO sistema gali būti įdiegta AGCO grupės vidutinės ir didelės galios traktoriuose (AGCO DT205-275 HP B, Challenger MT600, MT700C, MT800C, Massey Ferguson 8600 ir Fendt 800 VarioTMS, 900 VarioTMS), kuriuose jau sumontuota paruošimo automatiniam vairavimui įranga su būtinąja ISO-Bus išvestimi.

ISO-Bus jungtis automatinės vairavimo sistemos Ultra Guidance PSR ISO programinei įrangai diegti ir nustatyti leido panaudoti savaiminio diegimo technologiją (plug and play). Per ISO-Bus jungtį sujungiamos ne tik traktoriaus ir agregato valdymo, bet ir automatinio vairavimo sistemos.

Įdiegus Ultra Guidance PSR ISO sistemą, skirtingoms funkcijoms (automatinio vairavimo, agregato valdymo sistemoms) gali būti naudojamos tos pačios techninės priemonės, pavyzdžiui, signalai iš GPS imtuvo, įvairių jutiklių.

John Deere traktoriaus ir prie jo prijungto agregato automatinio valdymo funkcija. Pasitelkiant išplėstinį ISO-Bus protokolą, agregato valdymo sistemai per ISO-Bus liniją perduodami svarbiausi traktoriaus parametrai: važiavimo trajektorija ir greitis, hidraulinės sistemos ir GTV faktiniai dydžiai (debitas, sūkių dažnis). Įdiegus šią funkciją, tampa nereikalingi kai kurie elektrohidrauliniai agregato valdikliai.

John Deere sistemos privalumus iliustruoja dirbančio su prikabintu presu-vyniotuvu traktoriaus pavyzdys. Užsipildžius ritinių presavimo kamerai, traktorius automatiškai sustoja. Automatiškai, įjungus atitinkamas skirstytuvo sekcijas, atidaromos preso iškrovimo durys, o ritiniui patekus ant vyniotuvo – jos uždaromos. Visi procesai nuo traktoriaus sustojimo iki plėvele apvynioto ritinio išmetimo ir traktoriaus pajudėjimo iš vietos vykdomi automatiškai.

Stabdžių sistema Smart-Braking System. Kompanija „New Holland“ (grupė CNH), siekdama didesnio aktyviojo saugumo transporto darbuose, pirmą kartą įmonės gaminamuose traktoriuose įdiegė stabdžių antiblokavimo sistemą ABS, kuri turi naujų savybių. Pavyzdžiui, pristabdant atitinkamą ratą galulaukėje sumažėja traktoriaus apsisukimo spindulys. Darant posūkį vidinis ratas, priklausomai nuo posūkio kampo, pristabdomas, tačiau visiškai neužblokuojamas, todėl nepažeidžiamas viršutinis dirvos sluoksnis.

Įrengus ABS, papildomai galima įdiegti saugaus pajudėjimo iš vietos funkciją, kuri itin svarbi įkalnėse.

Slėgio padangose kontrolės sistema. Kompanija „Fendt“ (grupė AGCO) pristato papildomą įrangą didelės galios klasės traktorių 900 VarioTMS serijoje – integruotą slėgio padangose kontrolės sistemą.

Vairuotojas gali stebėti ne tik slėgį visose keturiose traktoriaus padangose, bet ir jį reguliuoti. Pavyzdžiui, atliekant pagrindines operacijas slėgį sumažinti, o transporto darbuose, atvirkščiai, padidinti. Privalumų daug: mažiau slegiama dirva, didesnė traukos jėga, mažesnis riedėjimo pasipriešinimas ir degalų sąnaudos, didesnis padangų išdirbis.

Traktoriuje sumontuotas modifikuotas oro kompresorius, nauji ratlankiai, kiekvienoje stebulėje – specialūs skirstytuvai su oro tiekimo ir išleidimo kanalais. Slėgį padangose padidinti 1 bar trunka 7 min., o tiek pat jį sumažinti – 2 minutes.

Slėgis padangose stebimas per firminį Vario terminalą. Jei traktoriaus ir prikabintos priekabos ar puspriekabės valdymo sistemas galima sujungti ISO-Bus linija, tuomet analogiškai slėgį galima reguliuoti ir priekabos padangose.

Saugiai nustatoma centrinė hidraulinė trauklė EasyGuide – tai kompanijos „John Deere“ naujovė, kurią įdiegus pritvirtinti agregatą ar įrenginį prie galinio keltuvo centrinės hidraulinės trauklės gerokai lengviau.

Naujovės esmė – speciali spyruoklė, laikanti centrinę trauklę iškeltoje padėtyje. Judėti į šonus jai neleidžia apačioje pritvirtinta centravimo spyruoklė. Fiksatorių viršutinė spyruoklė laiko neužfiksuotą tol, kol trauklės antgalis judėdamas vertikalia kryptimi neužima reikiamos padėties. Tik tada viršutinė spyruoklė atleidžiama. Pastarąją operaciją vairuotojas atlieka tiesiai iš kabinos.

Lengvai nustatoma centrinė trauklė sumažina susižeidimų riziką.

Slėgio padangose stebėjimo sistema SLM. Ratlankių ir ratų dvejinimo įrangos gamintoja „Grasdorf Wennekamp“ pristato originalią slėgio padangose stebėjimo sistemą SLM (Soil Load Monitor).

Specialus jutiklis ratlankyje nuolatos matuoja padangos deformaciją. Priklausomai nuo apkrovos ir važiavimo greičio, galima nustatyti mažiausią leistiną slėgį padangoje, kuris tiesiogiai proporcingas jos deformacijai. Tokiu būdu gaunamas didžiausias galimas padangos lietimosi su paviršiumi plotas, atitinkamai, mažiausias dirvos suslėgimas. Matavimo tikslumui užtikrinti, atsižvelgiama į aplinkos temperatūrą.

Duomenys nuo besisukančio rato belaidžiu ryšiu perduodami į traktoriaus kabiną. Atsižvelgdamas į juos, vairuotojas gali sumažinti arba padidinti slėgį padangose ir taip pailginti padangų eksploatavimo laiką.

Hibridinis traktorius MTZ/Belarus 3023. Minsko traktorių gamyklos MTZ konstruktoriams atiteko vienintelis DLG medalis, skirtas ne sistemai ar esamos funkcijos naujovėms, o traktoriui.

220 kW pajėgumo dyzeliniame-elektriniame traktoriuje su Micro Hybrid pavara elektros variklis-generatorius sumontuotas tarp variklio ir transmisijos. Greta jo – keitiklis, imtuvams tiekiantis reikiamo dydžio elektros srovę.

Generatoriaus pajėgumas – 172 kW. Didelis generatoriaus pajėgumas reikalingas elektrinei priekinio GTV pavarai.