23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/08
Kompleksinis paramos susiejimas – svarbus priminimas gaunantiems ES išmokas
  • Rimtautas PETRAITIS, LŽŪKT
  • Mano ūkis

Nemažai kam vis dar kyla klausimas, kas yra kompleksinis paramos susiejimas, kokie jo reikalavimai?

Tik ką baigėsi žemdirbiams svarbus etapas – pasėlių deklaravimas išmokoms gauti. Pagrindinio pasėlių deklaravimo etapo metu deklaruota apie 2,4 mln. ha žemės ūkio naudmenų ir pasėlių, gauta per 160 tūkst. paraiškų.

Tačiau ar žemdirbys, tvarkingai užpildęs pasėlių deklaraciją ir tiksliai įbraižęs pasėlių plotus žemėlapiuose, gali ramiai laukti jam priklausančių išmokų? Vienareikšmiškai atsakyti TAIP, būtų šiek tiek rizikinga.

Nuo šių metų visi pareiškėjai, gaunantys tiesiogines išmokas už pasėlius ir žemės ūkio naudmenas, atskiras tiesiogines išmokas už baltąjį cukrų, paramą už energetinius augalus, skirtus biokuro gamybai, paramą už braškes ir avietes, skirtas perdirbti, bei paramą pagal šešias Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programos priemones („Išmokos ūkininkams vietovėse, kuriose yra kliūčių, išskyrus kalnuotas vietoves“, „NATURA 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“, „Agrarinės aplinkosaugos išmokos“, „Pirmas žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“, „NATURA 2000 išmokos“ bei „Miškų aplinkosaugos išmokos“), savo valdose privalo laikytis kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų.

Tad kokie yra kompleksinio paramos susiejimo reikalavimai? Nors dažnai šie reikalavimai pristatomi kaip nauji ir mažai žinomi, tačiau iš tikrųjų daugelio jų reikėjo laikytis ir anksčiau, tiktai sankcijos už jų nesilaikymą nebuvo siejamos su ūkiui mokamomis ES išmokomis. Taigi, kompleksinio paramos susiejimo reikalavimus sudaro dvi reikalavimų grupės:

1.    Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės (GAAB) reikalavimai, keliami žemės ūkio naudmenoms.

2.    Valdymo reikalavimai, susiję su aplinkosaugos, veterinarijos, maisto saugos, augalų apsaugos, gyvūnų sveikatos ir gerovės reikalavimais.

Nors reikalavimų nėra labai daug, tačiau visus juos būtina žinoti ir dar svarbiau – jų laikytis savo ūkio valdose. Priešingu atveju ūkiui gali būti taikomos gana griežtos sankcijos. Žemės ūkio ministro įsakymu yra patvirtinta Sankcijų už kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų pažeidimą taikymo metodika. Patik­rą, kaip ūkiuose laikomasi kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų, atlieka Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba bei Nacionalinė mokėjimo agentūra. Pastaroji atsakinga ir už sankcijų taikymą už nustatytus pažeidimus.

Kontroliuojančios institucijos patikras atlieka ūkininko ūkyje arba administraciniu patikros būdu pagal duomenų bazėse ir registruose esančius duomenis (priklausomai nuo reikalavimo, kuris yra tikrinamas), kurių metu nustatytus reikalavimų pažeidimus ir sankcijos dydį įvertins pagal pažeidimo mastą (vertinamas pažeidimo sukeltų padarinių dydis bei jo pasireiškimo spektras – ar pažeidimas turi įtakos tik žemės ūkio valdai, ar turi platesnį poveikį), sunkumą (pažeidimų sukeltų padarinių svarba bus nustatoma atsižvelgiant į tai, kokių tikslų buvo siekiama nustatant tam tikrą reikalavimą, kuris buvo pažeistas) bei poveikio trukmę (pažeidimo sukeltų padarinių poveikio trukmė įvertinama atsižvelgiant į galimybes tą poveikį nutraukti).

Reikalavimų pažeidimas vertinamas ir pagal pasikartojimo kriterijų, t. y. nustatant, ar reikalavimų pažeidimas yra pakartotinis, tyčinis ar netyčinis. Didžiausios sankcijos bus taikomos, nustačius tyčinius reikalavimų pažeidimus. Už šiuos pažeidimus ūkiui mokamos išmokos gali būti sumažintos nuo 18 iki 100 proc. arba net iki išmokų nemokėjimo einamaisiais ir kitais metais. Už netyčinius pažeidimus mažiausias sankcijos dydis 1 proc., o didžiausias – 15 proc. sumažintos išmokos. Svarbu atkreipti dėmesį, kad apskaičiuotu sankcijos procentiniu dydžiu mažinamos visos ūkio išmokos pagal priemones, kurioms taikomi kompleksinio paramos susiejimo reikalavimai.

Nacionalinė mokėjimo agentūra jau pradėjo daryti patikras vietoje pas ūkininkus, gaunančius tiesiogines išmokas ir paramą pagal Kaimo plėtros programos priemones. NMA duomenimis, šiemet planuojama atlikti apie 20 tūkst. patikrų. Savo ruožtu Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba taip pat kasmet atlieka apie 10 proc. ūkinių gyvūnų laikytojų ūkių patikrų, kurių metu vertinama, kaip laikomasi nustatytų reikalavimų (taip pat ir kompleksinio paramos susiejimo).

Kad ne visi žemdirbiai laikosi įsipareigojimų ir dažnai pažeidžia reikalavimus, rodo ir NMA duomenys apie praėjusiais metais atliktas patikras. Buvo nustatyti net 4 702 pažeidimai.

Pareiškėjai labiausiai turėtų atkreipti dėmesį į reikalavimą, kad ganyklas arba pievas iki rugpjūčio 1 d. reikia bent kartą nuganyti arba nušienauti. Šis reikalavimas yra pažeidžiamas dažniausiai, net apie 60 proc. nustatytų pažeidimų yra susiję būtent su šiuo reikalavimu. Taip pat reikia žinoti, kad tikrintojas lauko ribas nustato vadovaudamasis natūraliomis ribomis arba pažymėtais riboženkliais, o ne riba tarp nušienauto ir nenušienauto ploto. Kai nustatoma, kad dalis deklaruoto lauko nenušienauta, yra žymimas pažeidimas.

Antras tarp dažniausiai nustatomų pažeidimų yra nepaisymas reikalavimo, kad ganyklų arba pievų, taip pat daugiamečių ganyklų arba pievų plotuose nebūtų sustabarėjusių, sėklas subrandinusių arba jas išbarsčiusių piktžolių. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atliekamų patikrų duomenimis, dažnai pažeidžiami ūkinių gyvūnų registravimo ir ženklinimo reikalavimai (neatitinka ūkinių gyvūnų apskaitos žurnale ir Ūkinių gyvūnų registro duomenų bazėje nurodyti duomenys apie laikomus ūkinius gyvūnus, ūkiniai gyvūnai ne laiku ar netinkamai suženklinami ir užregistruojami bei kiti pažeidimai).

Už visus nustatytų reikalavimų pažeidimus gali būti taikomos sankcijos ūkiui mokamoms tiesioginėms išmokoms. Kad žemdirbiai nenukentėtų ir gautų visas jiems svarbias tiesiogines išmokas, šiuo metu pats laikas dar kartą atidžiai peržiūrėti savo prisiimtus įsipareigojimus ir atsakingai įvertinti, ar visų jų ūkyje yra laikomasi.

Žinoma, reikalavimų yra įvairių, susijusių ne tik su žemės ūkio darbais, bet ir su įvairių registrų, dokumentų pildymu bei tvarkymu, todėl kartais pačiam žemdirbiui gali būti sunku įvertinti, ar jo ūkis atitinka visus nustatytus kompleksinio paramos susiejimo reikalavimus, ar jis nedaro kokių nors pažeidimų. Šioje vietoje Europos Komisija ištiesė pagalbos ranką žemdirbiams, nustatydama prievolę kiek­vienai šaliai narei užtikrinti su kompleksinio paramos susiejimo reikalavimais susijusių konsultavimo paslaugų suteikimo galimybę to pageidaujantiems žemdirbiams, sukuriant ūkių konsultavimo sistemą bei užtikrinant jos funkcionavimą.

Be to, buvo sukurta galimybė ES lėšomis kompensuoti žemdirbiams dalį konsultacijoms išleistų lėšų. Visas šias galimybes turi ir Lietuvos žemdirbiai – Žemės ūkio ministerijos sudaryta komisija atrinko ir akreditavo konsultavimo paslaugas galinčias teikti konsultavimo institucijas bei jose dirbančius konsultantus, apmokytus ir galinčius teikti su kompleksinio paramos susiejimo reikalavimais susijusias konsultacijas. Taip pat žemdirbiai gali teikti paraiškas dalyvauti Lietuvos 2007–2013 metų KPP priemonėje „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“ ir gauti paramą konsultavimo paslaugoms, kompensuojamoms nuo 50 iki 80 proc. konsultacijoms išleistų pinigų (iki 5 179 Lt per 2007–2013 m. laikotarpį).

Dalyvaujantiems šioje priemonėje ūkininkams remiamos konsultavimo paslaugos pagal 5 veiklos sritis (norintieji gauti paramą konsultavimuisi pagal 3–5 veiklos sritis privalo konsultuotis ir pagal 1–2 veiklos sritis):

1.    Ūkio įvertinimas dėl teisės aktais nustatytų valdymo ir geros agrarinės bei aplinkosaugos būklės reikalavimų, Bendrijos darbų saugos standartų (ūkio patikros lapo užpildymas) atitikimo.

2.    Konsultavimo paslaugos dėl reikalavimų neatitikimų ar pažeidimų pašalinimo.

3.    Konsultavimo paslaugos ūkininkams, agrarinės aplinkosaugos klausimais dalyvaujantiems ar ketinantiems dalyvauti aplinkosaugos priemonėse.

4.    Konsultavimo paslaugos ūkio veiklos buhalterinės apskaitos tvarkymo klausimais.

5.    Konsultavimas miškų ūkio veiklos klausimais.

Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba yra viena iš žemės ūkio ministerijos akreditaciją turinčių konsultavimo įstaigų, kurioje apie 80 konsultantų bei specialistų yra pasirengę pakonsultuoti ūkininkus kompleksinio paramos susiejimo reikalavimų klausimais, atvykti į ūkį ir įvertinti ūkio atitiktį reikalavimams, pakonsultuoti ir rekomenduoti, kaip ištaisyti neatitikimus ar pašalinti pažeidimus.

Konsultavimo tarnyba, atsakingai ruošdamasi teikti šias konsultavimo paslaugas, daug dėmesio skyrė visų reikalavimų bei teisės aktų analizei, sukūrė kompiuterinę ūkio vertinimo programą, kuri padės konsultantams metodiškai, išvengiant klaidų, įvertinti situaciją ūkyje bei suteikti reikiamas konsultacijas.

Ypatingas dėmesys buvo skiriamas konsultantų kvalifikacijos tobulinimui, teo­riniam bei praktiniam pasirengimui teikti paslaugas. Gegužės–birželio mėn., padedant ŽŪM, NMA bei VMVT darbuotojams, buvo organizuoti konsultantų mokymai, kurių metu dar kartą buvo aptarti visi kompleksinio paramos susiejimo reikalavimai, jų vertinimo metodika, sankcijos už jų nesilaikymą, taip pat praktiškai vertinti pasirinkti ūkiai, teiktos rekomendacijos dėl nustatytų pažeidimų pašalinimo.

Taigi visus abejojančius, ar jų ūkis tik­rai atitinka visus kompleksinio paramos susiejimo reikalavimus, ir norinčius sužinoti, kaip tuos neatitikimus pašalinti, kviečiame naudotis konsultantų teikiamomis paslaugomis. Kad dalis už konsultacijas žemdirbio sumokėtų pinigų sugrįžtų jam atgal, rekomenduojame dalyvauti ir teikti paraiškas KPP priemonės „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“ paramai gauti. Atvykite į Jūsų rajone esantį Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos biurą, kurio darbuotojai suteiks daugiau informacijos apie kompleksinio paramos susiejimo reikalavimus, minėtą KPP priemonę, padės užpildyti paraišką paramai gauti, suteiks reikiamas konsultacijas.

Visuomet yra lengviau priimti teisingą sprendimą, kai gali pasitarti ar pasikonsultuoti su dalyką išmanančiu žmogumi!