23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/08
Kombainai po javapjūtės
  • Dr. Anicetas STRAKŠAS LŽŪU Žemės ūkio inžinerijos institutas
  • Mano ūkis

Javų kombainai – sudėtingos ir brangios, iki milijono litų kainuojančios mašinos. Ši specializuota technika per metus dirba tik 20–30 dienų, o visą kitą laiką stovi. Todėl labai svarbu kombainus gerai paruošti ir trumpalaikiam, ir ilgalaikiam laikymui per žiemą.

Jeigu nepaisoma elementarių saugojimo taisyklių, ši brangi technika gali greičiau susidėvėti stovėdama negu dirbdama. Blogai paruošta laikyti mašina, ypač žiemą, nukenčia nuo korozijos. Metalinių detalių korozija sutrumpina jų eksploatavimo trukmę 40–60 proc., o blogai laikant padangas, jų darbo laikas sutrumpėja 10–15 proc. per metus. Todėl, pasibaigus derliaus nuėmimo sezonui, atliekami sezoniniai kombainų techninės priežiūros darbai ir mašinos paruošiamos ilgalaikiam saugojimui.

Šalies kombainų parką sudaro įvairiausių tipų mašinos. Naujų kombainų tiekėjai siūlo pirkti per 90 modelių, o jei dar pridėsime ir naudotus iš kitų šalių įvežtus kombainus, jų markių gausa gerokai viršys net šimtą. Kombainų, kaip ir kitų žemės ūkio mašinų laikymas, yra svarbi techninės priežiūros dalis. Kombainus teisingiausia saugoti, laikantis konkretaus tipo kombaino eksploatavimo instrukcijos reikalavimų. Tačiau yra daug bendrųjų principų, privalomų laikant net ir senus kombainus. Pasibaigus derliaus nuėmimo sezonui, per 10 dienų turi būti atlikta neremontuojamų kombainų sezoninė techninė patikra ir jie turi būti paruošti laikyti. Kombainai gali būti statomi trumpam (nuo 10 d. iki 2 mėn.) ir ilgam laikymui, t. y. iki kito derliaus nuėmimo sezono. Prieš pastatant nedarbo periodui, būtina patik­rinti kombaino techninę būklę.

Plauti ar neplauti?

Į tai dėl įvairių priežasčių vienareikšmiai atsakyti negalima. Tačiau kombaino ir vidus, ir išorė turi būti gerai išvalyti. Kai kurie kombainininkai savo brangios technikos vandeniu neplauna, nes stipri vandens srovė gali patekti į riebokšlius, guolius ir kitus sujungimus bei sukelti koroziją. Plauti vandeniu rekomenduojama tik išorinę kombaino pusę, stengiantis stiprios vandens srovės nenukreipti į ašių, velenų guolius, kardanines pavaras. Nuplovus vandeniu, tas kombaino vietas, kur vanduo galėjo prasiskverbti į sujungimus, reikia išdžiovinti stipria kompresoriaus oro srove. Kombaino vidų ir kai kurias išorėje esančias darbines dalis geriausia valyti sausuoju būdu. Tam reikės įrankių: šluotos, šepečio, grandiklio (prilipusioms medžiagoms), peilio (apsivyniojusiems augalams pašalinti).

Geriausiai – po stogu

Saugiam kombainų, kaip ir kitos sudėtingos žemės ūkio technikos, laikymui reikalingas garažas (angaro tipo arba, nors nuo kritulių apsaugoti, pastogė). Be to, pasibaigus garantiniam javų kombaino ar kitos technikos priežiūros laikui, atsiranda būtinybė ūkininkui ar žemės ūkio bendrovei turėti pritaikytas patalpas, kuriose savo jėgomis būtų galima atlikti profilaktinę apžiūrą ir smulkų kombainų ar kitos technikos remontą. Tačiau nedaug kas gali sau leisti visą techniką laikyti garaže. Daugelio ūkininkų kombainai laikomi po atviru dangumi. Tokiu atveju, nuvalius kombainą, nuo jo nuimami mazgai ir agregatai, kurių negalima laikyti lauke.

Hidraulinei sistemai – didelį dėmesį

Iš kombaino hidraulinės sistemos išleidžiama alyva, vietoj jos pripilama plovimo mišinio (galima 20 proc. dyzelinės alyvos ir 80 proc. dyzelino). Paleidus variklį ir įjungus hidraulinį siurblį, po keletą kartų pakilnojama kombaino pjaunamoji, lenktuvai ir kiti hidraulinės sistemos imtuvai. Taip praplovus hidraulinę sistemą, išjungiamas variklis, išleidžiamas plovimo mišinys, praplaunamas filtras ir alsuoklis, iki matuoklės viršutinės žymės pripilama šviežios alyvos, paleidžiamas variklis ir vėl paeiliui įjungiami visi imtuvai. Tada į hidraulinius cilindrus sustumiami kotai, o išorėje likusi dalis tepama apsauginiu (plastiniu, PVK, K-17, solidoliu) tepalu ir apvyniojama parafinuotu popieriumi. Jei kombainai laikomi patalpoje, gumotas žarnas reikėtų įtrinti talku, o jei laikomi lauke – nudažyti aliuminio arba kreidos-kazeino dažais.

Diržų ir grandinių priežiūra

Atjungta pjaunamoji užkeliama ant vežimėlio ir nutempiama į laikymo vietą. Atleidžiamos pjaunamosios išsvėrimo ir apsauginių movų spyruoklės. Išimamas pjovimo aparato dalgis ir sutepamas konservavimo tepalu. Visi diržai nuimami, nuvalomi ir apibarstomi talku. Jie, kaip ir kitos gumotos detalės, laikomi 0–20 oC patalpoje. Diržai kabinami ne arčiau kaip per metrą nuo šildymo įrengimų. Kombainų važiuok­lės pavaros variatoriaus diržus leidžiama palikti nenuimtus, tik jie turi būti mažiau įtempti, o diržų paviršių privalu izoliuoti nuo atmosferos poveikio. Keičiami į naujus visi diržai, kurie, palyginti su standartiniais, yra pailgėję daugiau kaip 3 proc., įtrūkę arba išsisluoksniavę.

Nuimamos ritininės grandinės (išskyrus elevatorių ir nuožulniojo transporterio). Apie grandinių išdilimą galima spręsti išmatavus 10 grandžių ilgį, kuris, kai pavaros didžioji žvaigždutė turi mažiau kaip 30 dantų, turi būti toks: 19,05 mm žingsnio grandinei – ne didesnis kaip 196 mm; 25,4 mm žingsnio – 262 mm; 38,1 mm – 392 mm. Kai žvaigždutė turi daugiau kaip 30 dantų, šis ilgis 19,05 mm žingsnio grandinei turi būti ne didesnis kaip 200 mm; 25,4 mm – 267 mm ir 38,1 mm žingsnio grandinei – 400 mm. Netinkamos grandinės brokuojamos, o tinkamos nuplaunamos plovimo skysčiu ir 15–20 minučių kaitinamos 80–90 oC temperatūros alyvoje. Tada vėl uždedamos atgal, tačiau neįtempiamos. Žvaigždutes ir kardano pavaras, reguliavimo mechanizmų srieginius paviršius ir kitas atviras bei uždengtas gaubtais ir skydeliais pavaras privalu patepti antikoroziniu tepalu. Patepti paviršiai apsaugomi nuo korozijos 6–12 mėnesių.

Ertmių hermetizavimas ir kiti darbai

Iš kombaino variklio aušinimo sistemos išleidžiamas vanduo. Užsandarinamas variklio išmetimo vamzdis, alsuoklis ir oro filtras. Visos skylės, ertmės, pro kurias į agregatus ir mazgus gali patekti kritulių, turi būti sandariai uždengtos dangteliais, kamščiais, sklendėmis arba kitais įtaisais. Išleidžiamuosius įtaisus reikia palikti atvirus, kad galėtų laisvai ištekėti kondensatas. Išimami akumuliatoriai, jie įkraunami ir laikomi nešildomoje vėdinamoje patalpoje.

Rekomenduojama apžiūrėti starterį, generatorių, akumuliatorių baterijų jungik­lius, nuvalyti kontaktus, o laidų galus patepti apsauginiu tepalu. Į variklio cilindrus pro purkštuvų angas reikėtų įpilti po 70–80 g tepalo, tuomet, išjungus kompresiją, 5–6 kartus prasukti alkūninį veleną.

Nusitrynusius mašinų paviršius reikia nuvalyti ir nudažyti apsauginiais dažais arba patepti antikoroziniu tepalu. Variklis uždengiamas polietileno plėvele. Laikyti paruoštą kombainą reikia pakelti ant specialių stovų (padėklų) taip, kad tarpas tarp žemės ir padangų būtų 8–10 cm. Ratų kamerose oro slėgį, palyginti su normaliu, reikia sumažinti 20–30 proc. (priekinėse – iki 0,13 MPa, galinėse – iki 0,1 MPa). Padangų paviršius nudažomas aliumininės bronzos ir aliejinio lako mišiniu arba kreidos-kazeino-klijų mišiniu. Neturint tokių medžiagų – tiesiog uždengiamos gaubtais. Baigiant paruošiamuosius mašinos laikymo darbus, išvaloma kombaino kabina, uždaromos ventiliacijos angos ir užrakinamos kabinos durys.

Tarp laikomų kombainų reikia palikti ne mažesnius kaip 0,7 m tarpus, kad būtų galima profilaktiškai mašinas apžiūrėti. Atvirose aikštelėse laikomų kombainų būklė tikrinama kartą per mėnesį ir, esant reikalui, – po stiprių audrų, pustymo ar gausaus lietaus. Surasti defektai taisomi. Tikrinimo metu rekomenduojama 10–15 kartų pasukti vairo ratą iš vienos kraštinės padėties į kitą, po keletą kartų nuspausti sankabos ir stabdžių pedalus, pajunginėti hidraulinės sistemos skirstytuvų sklandžius.

Straipsnyje paminėti tik pagrindiniai javų kombainų ir kitų sudėtingų mašinų laikymo reikalavimai, kuriems nereikia sudėtingų įrengimų ar brangių apsauginių medžiagų. Tačiau ir to pakanka, kad pailgėtų kombainų eksploatavimo laikas, o įdėtos lėšos ir darbo sąnaudos su kaupu atsipirks darniu kombainų darbu ir mažesniais grūdų nuostoliais per kitą javapjūtę.

***

Kombainu pavažiavus į atokesnę (nuo jo laikymo) vietą, jį valyti patartina tokia darbų seka:

  • kombainą nuvalyti nuo susikaupusių pelų, šiaudų, augalų masės likučių ar purvo;
  • specialiu įrankiu ar peiliu pašalinti šiaudus ar piktžoles, apsivyniojusias ant lenktuvų, sraigių, kardaninių pavarų, velenų ir kitų dalių;
  • išvalyti akmenų gaudyklę;
  • pobūgnį nuleisti į žemiausią padėtį ir per apžiūros angas visą jį išvalyti nuo prilipusių augalų likučių;
  • išvalyti kratomąją lentą, sietus, prieš tai juos visiškai atidarius;
  • išvalyti kratiklių kaskadų paviršius ir klavišų ­dugnus;
  • susirinkti visus naudotus valymo ir grandymo įrankius, paleisti kombaino variklį, įjungti kombaino kuliamąją (ir pjaunamąją) ir 3–5 minutes leisti dirbti pilnais variklio sūkiais, valytuvo ventiliatoriumi paduodant maksimalų oro srautą, kad iš kombaino pasišalintų visos prilipusios priemaišos;
  • visų apžiūros, valymo ir reguliavimo angų dangtelius uždaryti taip, kad jie sandariai priglustų prie kuliamosios šonų.