23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/08
Darbymečiui pasibaigus
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Ar išmintinga sunkius rudeninius darbus užbaigti raktelio iš variklio paleidimo spynelės ištraukimu?

Prieš pastatant traktorių ilgesniam laikui, pravartu atlikti gana daug procedūrų. Be to, žiema – pasyvusis žemės ūkio technikai laikotarpis tarsi specialiai skirtas išsamiai mašinų patikrai, pasiruošimui naujai darbymečio pradžiai.

Svarbiausi darbai, pasibaigus darbymečiui

  • Jei traktorius bus eksploatuojamas žiemą – nepalikti jo bako užpildyto vasariniu dyzelinu, patikrinti akumuliatorių baterijos būklę.
  • Jei traktorius nebus eksploatuojamas, akumuliatorių bateriją(-as) reikia išimti ir pernešti į saugojimui skirtą sausą, vėsią patalpą. Saugoti akumuliatorių baterijas nuo visiško išsikrovimo.
  • Nuleisti į kraštinę apatinę padėtį galinį ir priekinį keltuvus (ypač jei uždėti balastiniai svoriai), priekinį krautuvą, t. y. sumažinti slėgį hidrocilindrų bekočių ertmių linijose.
  • Maksimaliam mašinos resursiniam išdirbiui pasiekti, pasibaigus rudeniniams darbams (t. y. užbaigus sunkiųjų darbų ciklą), būtina pakeisti variklio alyvą kartu su tepimo sistemos filtru.
  • Atlikti aušinimo skysčio patikrą.
  • Atlaisvinti perdavų diržus.
  • Ne rečiau kaip kartą per mėnesį ranka (jei perdavos diržas atlaisvintas) kelis kartus pasukti oro kondicionieriaus kompresoriaus skriemulį.
  • Sutepti atvirus hidrocilindrų kotus: galinio ir priekinio keltuvo, priekinio krautuvo, vairavimo sistemos, priekinio tilto ir kabinos amortizacijos sistemų.
  • Konsistenciniu tepalu sutepti visus tepalines turinčius taškus.
  • Sumažinti padangų ir važiuoklės apkrovą.
  • Išleisti balastui naudotą vandenį ­padangose.
  • Atlikti paruošos naujam sezonui darbus: traktorių nuplauti, išvalyti kabiną, paruošti ir nudažyti korozijos pažeistas vietas, patikrinti mazgų darbingumą, labiausiai apkrautų jungčių ir lankstų nusidėvėjimą.

Mašinas patartina laikyti ne lauke, kur jas veikia kenksmingi ultravioletiniai saulės spinduliai, krituliai, didelis temperatūrų skirtumas, o bent po stogine. Po ja mašinos gerai ventiliuojamos, ant jų tiesiogiai nepatenka krituliai, iš dalies arba visai nepasiekia ultravioletiniai saulės spinduliai. Dar geriau mašinas laikyti uždarose, sausose, gerai ventiliuojamose patalpose: angaruose, garažuose. Šiuolaikinės mašinos per brangios, kad jas būtų galima palikti ten, kur pakliuvo.

Pravartu iš anksto nuspręsti, kurie traktoriai bus naudojami žiemą. Šiuolaikinį vakarietišką traktorių galima paleisti žiemą be didesnio vargo net ir be papildomai sumontuoto alyvos šildytuvo variklio karteryje ar specialaus aušinimo skysčio šildytuvo, maitinamo iš išorinio elektros tinklo.

Dažniausiai pasitaikanti bėda – bandymas paleisti traktoriaus variklį žiemą, kurio bake dar rudenį užpiltas dyzelinas, turintis žiemai per aukštą šalto filtravimo temperatūrą. Dizelino temperatūrai nukritus žemiau filtravimo temperatūros, jo kiekio nebepakanka variklio paleidimui.

Žemoms temperatūroms nepritaikyti degalai, pradėjus kristalizuotis parafinui (vaškui), užkemša maitinimo sistemos filtrus, degalų tiekimo vamzdelius. Siekiant išvengti tokių problemų, reikėtų iš anksto numatyti, kokie traktoriai bent trumpam bus eksploatuojami žiemą, ir juos laikyti šiltesniame angare, o ne lauke. Atrinktų traktorių bake reikėtų palikti apie 10–20 l įprastinio dyzelino, o prieš išvažiuojant į lauką šaltuoju metų laiku, pripildyti žieminio dyzelino.

Kol kas mums dar mažai aktualu, tačiau reikia įsidemėti, kad negalima palikti ilgai neeksploatuojamo traktoriaus, kurio bakas užpildytas biodyzelinu. Be to, aplinkos temperatūrai nukritus iki -16 °C, galima naudoti tik mineralinį, t. y. įprastinį dyzeliną. Biologinės kilmės hidraulinės sistemos alyvą taip pat galima naudoti tik iki -15 °C aplinkos temperatūros.

Žieminis dyzelinas naudotinas aplinkos temperatūrai nukritus žemiau -5 °C. Priešingu atveju į vasarinį dyzeliną būtina įmaišyti specialių, šaltą takumą didinančių priedų. Esant -20 °C ir žemesnei temperatūrai, patartina naudoti tik dyzeliną, kurio cetaninis skaičius didesnis kaip 50. Vasarinio dyzelino takumas įmaišius benzino (iki 30 proc. tūrio) pagerėja, tačiau tokių degalų naudoti šiuolaikiniame dyzeliniame variklyje negalima.

Beje, nepavykus paleisti variklio starteriu per 30 sekundžių, patartina padaryti bent 2 min. pertrauką, nes tolesnis smagračio sukimas starteriu gali pastarąjį tiesiog sugadinti. Yra ir kita priežastis – tvarkingas variklis paprastai paleidžiamas per pusę minutės, todėl beprasmiška toliau eikvoti akumuliatorių baterijos energiją, verčiau paieškoti tikrosios gedimo priežasties.

Šiuolaikinio traktoriaus variklio su mikroprocesoriniu maitinimo sistemos valdymu paleisti buksyru nepavyks. Todėl šią priemonę taikyti ne tik pavojinga, bet ir beprasmiška.

Tuo tarpu parvilkti traktorių buksyru iš lauko į patalpą atšildyti galima, tačiau tai reikia atlikti imantis visų atsargumo priemonių. Pirmiausia, traktoriaus su pakopine ar bepakope hidromechanine pavarų dėže, priklausomai nuo jos konstrukcijos, vilkimo greitis neturi viršyti 8–10 km/val., o jei lauke neigiama temperatūra, esant didesniam alyvos klampiui transmisijoje, – 3 km/val. Šis reikalavimas itin svarbus velkant pirmąsias 10 min. Kai kuriuos traktorius (pavyzdžiui, Challenger, Fendt, JCB, Massey Ferguson, Valtra su bepakope Fendt Vario ML pavarų dėže) vilkti patartina ne daugiau kaip 8 km atstumą.

Antra, pakopinė hidromechaninė (pvz., John Deere PowrQuad/AutoQuad) arba bepakopė (pvz., Fendt Vario) transmisija mechaniškai turi būti perjungta į neutralią padėtį. Kai kuriais atvejais – išjungtas stovėjimo stabdis (bepakopėje John Deere AutoPowr pavarų dėžėje).

Jei žadate traktorių naudoti žiemą, būtina patikrinti elektrolito tankį akumuliatorių baterijoje. Nenaudojant traktoriaus žiemą, akumuliatorių bateriją(-as) reikia išimti ir pernešti į saugoti skirtą sausą, vėsią patalpą. Saugojimo metu akumuliatorių baterijas būtina periodiškai įkrauti. Jei traktorius nebus eksploatuojamas 20–90 dienų, akumuliatorių baterijos išimti nebūtina, tačiau reikia nuimti laidą nuo neigiamo (įžeminimo) gnybto.

Prieš eksploataciją žiemą arba laikant mašiną lauke būtina patikrinti aušinimo skystį ir, jei reikia, jį pakeisti nauju. Pavyzdžiui, 40 proc. etilenglikolio mišinio su vandeniu užšalimo temperatūra yra - 24 °C, o 40 proc. propilenglikolio mišinio su vandeniu -21 °C. Kuo didesnė vandens koncentracija, tuo aukštesnė aušinimo skysčio stingimo temperatūra ir atvirkščiai, kuo didesnė dalis glikolio (nuo 35 iki 50 proc. bendro šaldymo agento tūrio), tuo užšalimo temperatūra žemesnė.

Svarbu žinoti, kad papildymui galima naudoti tik tą patį, anksčiau naudotą koncentratą ir distiliuotą, numineralizuotą vandenį, kurio rūgštingumas (pH) nuo 5,5 iki 9,0.

Kad nesusidarytų kondensatas ant vidinių paviršių, patartina užklijuoti ar kitaip užkimšti žiemą neeksploatuojamos mašinos oro paėmimo, atidirbusių dujų išmetimo, karterio ventiliacijos angas. Tačiau paleidžiant variklį nereikia pamiršti šių apsaugos priemonių nuimti.

Mašinų, kurios naudojamos rečiau, padangų apkrovą patartina sumažinti, t. y. varančiuosius tiltus ir ašis pakelti ant medinių kaladėlių ar specialių metalinių atramų. To nepadarius, mašinas bent kas mėnesį būtina pervaryti iš vienos vietos į kitą, taip apkraunant vis skirtingas padangų dalis.

Bent kartą per mėnesį oro kondicionavimo sistemos įjungimas prailgins kompresoriaus resursą, nes taip jis sutepamas ir apsaugomas nuo užstrigimo užsistovėjus. Jei kompresoriaus perdavos diržas atlaisvintas, jo skriemulys kelis kartus pasukamas ranka.

Būtina patikrinti, ar padangose neliko traktoriaus balastavimui naudoto vandens. Vietoje pastarojo geriausia naudoti kalcio chlorido tirpalą, kuris neužšąla iki -45 °C (jei 420 g kalcio chlorido tirpalo 1 l vandens) arba iki -50 °C (jei 600 g kalcio chlorido tirpalo 1 l vandens).

Jei traktorius bus paliktas lauke, prietaisų skydą, valdymo prietaisus, sėdynę su porankiu būtina uždengti kartono plokšte arba kita, saulės šviesos nepraleidžiančia medžiaga. Pasitaiko, kad veikiami tiesioginių saulės spindulių, šilumos, plastikai išsausėja ir sutrūkinėja, išdega spalviniai informaciniai užrašai. Taip pat nuo tiesioginių saulės spindulių patartina uždengti traktoriaus padangas, nes guma ultravioletinių spindulių ir šilumos veikiama kur kas greičiau sensta, pasidaro trūki, sumažėja jos atsparumas deformacijoms.

Net jei traktoriaus žiemą nenaudosite, patartina iš anksto jį paruošti naujam sezonui: nuplauti, išvalyti, sutepti, padažyti. Tvarkingame, darbus planuojančiame ūkyje žiemą galima patikrinti  visų mechanizmų, labiausiai apkrautų detalių būklę, bendrą sistemų darbingumą.

Žiema – ekonomiškai efektyvus laikotarpis atstatyti mašinų darbingumą, nes kompanijų serviso tarnybos dirba mažesniu pajėgumu, yra daugiau laiko išanalizuoti gedimų priežastis, išvengti klaidų dėl skubos pasitaikančių darbymečiu ardant, surenkant mazgus ar nustatant gedimų priežastis. Reikia įsisamoninti, kad per žiemą padaryti darbai leis išvengti netikėtumų darbymečiu ir neprarasti brangaus laiko.