23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/07
Naujos padangos – greitis, didelė apkrova ir tvirta konstrukcija
  • Daina STANIŠAUSKIENĖ „Mano ūkis“ Liuksemburgas
  • Mano ūkis

Jau daugiau kaip 100 metų padangas žemės ūkio technikai gaminanti JAV kompanija „Goodyear“ ir toliau tobulina traktorių „apavą“, suteikdama jam daugiau tvirtumo, greičio ir ilgaamžiškumo. Juokaujama, kad Goodyear padangoms betrūksta sparnų – Merkurijaus dievo simbolio. Merkurijaus atvaizdo (romėnų mitologijoje dievas vaizduojamas su sparnuotu šalmu ir sparnuotomis kojomis) įkvėptas kompanijos įkūrėjas Frankas Seiberlingas (Frank Seiberling) sparnuotą pėdą, kaip prekės ženklą, įterpė bendrovės pavadinime. Jis tvirtindavo, kad įmonėje gaminami dieviškų savybių turintys produktai.

Šiuolaikinė technika be padangų sunkiai įsivaizduojama XXI a., nors kažkada tekdavo sėdėti mašinose, riedančiose „plikais“ geležiniais ratlankiais. Perversmas visoje mašinų pramonėje įvyko, kai 1844 m. amerikietis Čarlzas Gudjeras (Charles Goodyear) užpatentavo gumos vulkanizacijos technologiją. Jo garbei ir pavadinta padangas dviračiams bei karietoms pradėjusi gaminti F. Seiberlingo įmonė, 1916 m. tapusi didžiausia padangų automobiliams, vilkikams, žemės ūkio ir kitai technikai gamintoja, kurios istorijoje netrūksta reikšmingų pasiekimų ir datų.

Bene žymiausia iš jų – 1971 metai, kuomet Mėnulyje pirmą kartą buvo palikta Goodyear padangų protektoriaus žymė. Kiek anksčiau 1964 m. Kreigas Brydlovas (Craig Breedlove), vairuodamas reaktyvinį automobilį skambiu „Amerikos sielos“ pavadinimu su Goodyear padangomis, pasiekė greičio rekordą – beveik 1 000 km/val. Ne mažiau svarbiu pasiekimu kompanijos vadovai laiko ir „Formulės-1“ bolidų su Goodyear padangomis pergales, kurių iki 1997 m. priskaičiuota daugiau kaip 350. Šis rekordas iki šiol nesumuštas. Įmonė kurį laiką gamino ir skraidančius objektus – dirižablius. Iš viso nuo 1911 m. jų pagaminta daugiau kaip 300.

Šiandien sparnuotos pėdos ženklu pažymėtomis padangomis rieda milijardai automobilių, vilkikų, motociklų, lėktuvų, traktorių ir kitų žemės ūkio mašinų. 26 šalyse veikia 60 gamyklų, kuriose dirba 71 tūkst. darbuotojų, iš jų 25 tūkst. Europos šalyse. Kompanija turi penkis bandymų ir tris inovacijų centrus. Verslas plėtojamas Šiaurės Amerikoje, Azijoje, Lotynų Amerikoje ir Europoje. Pernai korporacija „Goodyear“ pasiekė 19,5 mlrd. JAV dolerių (apie 48 mlrd. Lt) apyvartą. Per 2008 m. parduota 185 mln. padangų, iš jų Europoje – 73 mln. Skaičiuojama, kad kas 5 sekundes parduodama po 1 padangą.

Didinamas padangų asortimentas

Atsižvelgdama į rinkos poreikius, šiemet korporacija „Goodyear“ didina padangų asortimentą: Liuksemburge įkurtame inovacijų centre pristatytos naujos žemės ūkio technikos padangos Optitrac R+, Optitrac DT818 High Speed, radialinės teleskopiniams krautuvams skirtos padangos Goodyear IT620 T ir atliekų tvarkymo įmonių transporto padangos Dunlop PG75 RCL. Kompanija jau pasirengusi gaminti ekologiškas Bio Tred 2 padangas, kurių gamyboje vietoj naftos produktų yra naudojamas epoksiduotas palmių aliejus.

Iš žemės ūkiui skirtų padangų kompanijos Mokymų ir rinkodaros specialistas Markas Terneris (Mark Turner), kaip sėkmingiausią įmonės produktą, išskiria Optitrac padangas, kurios pradėtos gaminti prieš 4 metus. Nuo šių metų pradžios jau parduota per 1 mln. Optitrac padangų žemės ūkio technikai. Tai padangos, tinkamos bet kokiam darbui atlikti.

Naujo tipo Optitrac R+ padangos nuo Optitrac skiriasi trimis savybėmis – didesne apkrova, mažesniu slėgiu ir stipresniu karkasu. Optitrac R+ padangos gali būti 13 matmenų. Seriją papildančių modelių dydžiai: 540/65R30, 710/65R30, 800/70R38 ir 710/70R42. „Jos gali būti montuojamos ant įvairaus galingumo nuo 120 iki 350 AG traktorių. Padangos gali atlaikyti iki keliasdešimt procentų didesnę apkrovą ir iki 70 km/val. greitį. Jos geriau sukimba su važiuojamuoju paviršiumi, o dėl galimybės dirbti mažesniu pripūtimo slėgiu mažiau slegia dirvą“, – naujų padangų privalumus vardija M. Terneris. Optitrac R+ padangų karkasas sustiprintas, jų atraminė briauna gaminama, naudojant lėktuvų padangų gamybos technologiją Aero-Tie-in, dėl kurios padangos briauna, net ir esant mažesniam slėgiui joje, geriau sukimba su ratlankiu. Optitrac R+ sudėtyje yra naujų žaliavų.

Standartinio dydžio Optitrac R+ padangų leistina apkrova, palyginti su iki šiol gaminamomis Optitrac, esant tam pačiam slėgiui, gali būti 9 proc. didesnė arba, esant tokiai pat standartinės padangos apkrovai, slėgis Optitrac R+ padangose gali būti 0,4 bar mažesnis. Vienas iš būdų padidinti padangos apkrovą yra sumažinti ratlankio skersmenį. Ant mažesnio ratlankio sumontuotų padangų apkrova, esant tam pačiam slėgiui, gali būti didesnė 23 proc. arba, esant tai pačiai apkrovai, slėgis padangose gali būti sumažintas 0,8 bar. „Naujos Optitrac R+ yra tvirtesnės, traktoriai su tokiomis padangomis gali važiuoti greičiau ir naudoti mažiau degalų“, – pabrėžia M. Terneris.

Rinkoje pasirodžiusiems greitaeigiams iki 60 km/val. greičiu galintiems važiuoti traktoriams kompanija „Goodyear“ siūlo naujos serijos Optitrac DT818 High Speed padangas, kurios pakeis DT818 A8/B seriją. Padangos pritaikytos važiuoti dideliu iki 70 km/val. greičiu. Dirbant mažesniais 30, 40 ar 50 km/val. greičiais, padangų apkrova gali būti 9,5 proc. didesnė, o slėgis 0,2 bar mažesnis negu standartinių DT818 padangų. „Dirbant mažesnio slėgio padangomis, dirva bus mažiau spaudžiama, sumažės degalų sąnaudos, pagerės dirvos struktūra, todėl subręs didesnis derlius, o jį pardavęs ūkininkas gaus daugiau pajamų. Šios kategorijos padangos pritaikytos vidutinės galios traktoriams, kurie atlieka daug krovos, transportavimo darbų, turi įveikti nemažus atstumus“, – aiškina M. Terneris.

Juoda tampa žalia

Kompanija „Goodyear“ ekologiškų padangų Bio Tred koncepciją pirmą kartą pristatė 2003 m. SIMA parodoje Prancūzijoje. Šiemet pristatytos patobulintos padangos Bio Tred 2, kurių prototipai išbandyti kompanijos testavimo centre. Remiantis bandymų rezultatais, ekologiškos padangos atitinka visus įprastai pagamintų Optitrac padangų kriterijus. „Padangų savybių bandymai vyko įvairaus klimato kraštuose, skirtingų tipų dirvose. Visos naujų padangų savybės pirmiausia vertinamos laboratorijose, paskui atliekami lauko bandymai, kurie trunka nuo 2,5 iki 3 metų. Taigi naujovės atsieina gana brangiai“, – tikina M. Terneris.

Bio Tred 2 pagamintos iš aplinkos neteršiančių medžiagų, t. y. vietoje naftos produktų naudojamas epoksiduotas palmių aliejus. Sukurti aplinką tausojančią padangų gamybos technologiją paskatino ne tik didėjanti gamtos tarša, bet ir brangstanti nafta. M. Ternerio teigimu, kada tokios padangos bus gaminamos masiškai, labai priklauso nuo naftos ir aliejaus kainų.

Ekologiškos technologijos išradėjas 30 metų padangų pramonėje dirbantis Patrikas Kunišas (Patrick Kunysz) dažnai pavadinamas daktaru Biotredu (ekologiškos padangos vardu). Pasak jo, šis išradimas negali būti įvertintas jokiais pinigais, mat tam sugaišta be galo daug laiko, išbandyta daugybė skirtingų medžiagų, jų kompozicijų. „Svarbiausia buvo sukurti tokią technologiją, kurią būtų galima pritaikyti padangoms gaminti su esamais įrenginiais“, – tvirtina P. Kunišas.

Naujo laikmečio iššūkiai

Pasak kompanijos pardavimų ir rinkodaros direktoriaus Hermano Verikeno (Herman Vereecken), jau daugiau kaip 110 metų gyvuojančioje įmonėje pažangai ir inovacijoms skiriamas ypatingas dėmesys. „Žemės ūkis – svarbus sektorius visame pasaulyje. Taigi atidžiai stebime rinkas ir stengiamės prisitaikyti prie naujų ir technikos gamintojų, ir žemdirbių, ir aplinkosaugos reikalavimų. Koks žemės ūkis bus ateityje, kokios tendencijos, galima tik spėlioti, tačiau aišku, kad kuo toliau, tuo žemės ūkio reikšmė pasaulio ekonomikoje bus didesnė“, – pabrėžia pardavimų ir rinkodaros direktorius. Žemės ūkiui skirtos padangos kompanijoje gaminamos nuo 1900 metų.

Pasak H. Verikeno, agrorinkos poreikiai kasmet keičiasi. Pastaruoju metu pastebimai didėja žemės ūkio technikos našumas, galingumas, gaminami greitesni traktoriai, galintys ir keliais greičiau važiuoti, ir lauko darbus sparčiau atlikti. „Taigi turi būti didinama ir padangų apkrova, jų atsparumas, ilginamas eksploatacijos laikas“, – apie naujus iššūkius kalba H. Verikenas. Tiesa, didesnės padangos vien dėl savo dydžio yra tvirtesnės. Deja, padangos negali būti pernelyg didelės dėl ES reikalavimų, keliamų keliais važiuojančiai žemės ūkio technikai, – mašinos ar padargo transporto plotis neturi viršyti 3 m. Taigi, didelės pastangos dedamos naujų padangą sudarančių medžiagų ar jų derinių paieškoms. Neįtikėtina, tačiau padangai pagaminti reikia nuo 15 iki 20 skirtingų komponentų, kurių kiekvienas daro nemažą įtaką jos savybėms.

Padangų gamintojams ne mažiau aktua­li ir brangstanti nafta, mat padangų kaina tiesiogiai priklauso nuo „juodojo aukso“ kainos. Jei nafta pabrangtų iki 300 JAV dolerių už 1 barelį, padangų kaina padidėtų 5 kartus. Padangų gamintojai investuoja į naujų gamybos technologijų tyrimus ir dėl didėjančios gamtos taršos. „Galime pagaminti geras, bet labai brangias padangas, tačiau jei jų niekas nepirks, verslas žlugs. Taigi, turime suderinti gerą kokybę ir priimtiną kainą“, – akcentuoja H. Verikenas.