23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/07
Kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu
  • Prof. Liudas ŠPOKAS
  • Mano ūkis

Žemės ūkio technikos ekspertai teigia, kad artimiausiais metais tarp parduodamų kombainų kas trečias bus su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu. Juos įsigis stambūs ūkiai arba techninių paslaugų įmonės, kuriose dirbantys aukštos kvalifikacijos specialistai pakeis kombainininkus, nesugebančius naudotis automatinio valdymo, palydovinėmis (GPS) ir kitomis sistemomis.

Dabar rinkoje siūlomi kombainai su vienu ašiniu kūlimo-separavimo būgnu. Tai Case IH, John Deere S, Massey Ferguson MF, Fendt R. Kombaine New Holland CR įrengti du būgnai. Kitais metais bus parduodami Europoje pagaminti vidutinio laidumo kombainai Deutz Fahr 7535 RTS ir Deutz Fahr 7545 RTS. Dauguma kombainų su vienu ašiniu kūlimo-separavimo būgnu gaminami Jungtinėse Valstijose. Belgijoje gaminami kombainai New Holland CR su dviem ašiniais būgnais. Per 2008 m. javapjūtę Vokietijoje ir Škotijoje kombainu New Holland CR 9090 Elevation pasiekti du pasaulio našumo rekordai.

Kombainus su vienu arba dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais bandė gaminti kelios firmos, tačiau nuo 1977 m. nuosekliausiai jų konstrukciją tobulino kompanija „Case IH“. Po 20 metų, pagaminus 100 tūkst. kombainų, Case IH derliaus dorojimo mašinos su vienu ašiniu kūlimo-separavimo būgnu pradėjo konkuruoti su klavišiniais kombainais, dorojant derlių nepalankiomis pjūčiai sąlygomis. 2003 m. pradėjus gaminti kombainus Case AFX 8010 su naujos konstrukcijos kūlimo-separavimo būgnu, Lietuvoje jų poreikis išaugo ir šiais metais jau dirbs 49 Case IH ir keli New Holland CR kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu.

Pjaunamoji

Kombainų su klavišiniais kratikliais ir su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu pjaunamųjų konstrukcija skiriasi labai nedaug. Kadangi kombainų su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu variklio galia didesnė kaip 450 AG, prie jų tvirtinama 7,3; 9,1 ar 10,67 m pločio Vario pjaunamoji. Stumdant pjovimo aparatą pirmyn arba atgal, keičiamas atstumas nuo pjaunamosios sraigės centro iki dalgio. Kombaino New Holland CR 9080 Elevation pjaunamojoje jis kinta nuo 510 iki 1 010 mm. Pjaunant rapsus, abiejuose pjaunamosios šonuose reikia pritvirtinti tik aktyviuosius dalginius skyriklius. Galima įsigyti Biso javų pjaunamąją, kurios šonuose yra pritvirtinti aktyvieji skyrikliai. Nuimant javus, jie pakreipiami į kombaino pusę, dalgiai paslepiami po dangalais, nuimant rapsus – pastatomi vertikalioje padėtyje. Prie kombaino Massey Ferguson arba Fendt R tvirtinama pjaunamoji, kurios dugnas pakeistas juostiniu transporteriu, kuris tolygiau tiekia nupjautus javus sraigei.

Nuožulnusis transporteris

Pjaunamosios sraigės tiekiamus javus kūlimo-separavimo būgnui perduoda nuožulnusis transporteris. Sraigė tiekia skirtingo storio javų sluoksnį, todėl nuožulniojo transporterio priekinis būgnas dažnai pastumiamas aukštyn, jį į pradinę padėtį grąžina šoninės vertikalios spyruoklės. Be to, javų sluoksnis, slinkdamas nuožulniojo transporterio dugnu, kartais pastumia aukštyn transporterio apatines vijas, kurios patraukia priekinį būgną. Nuožulniojo transporterio korpuso šonuose esančios horizontalios spyruoklės laiko būgną pradinėje padėtyje. Transporteris įtemptas pakankamai, kai spyruoklių ilgis atitinka kombaino instrukcijoje nurodytąjį arba lygus šalia jų esančių liniuočių ilgiui. Ties transporterio apatiniu būgnu, tarp nuožulniojo transporterio grandiklių ir dugno turi būti apie 15 mm tarpas. Grandikliai visame transporterio ilgyje neturi liesti dugno.

Nuožulnųjį transporterį suka diržinė pavara, nuo perkrovų saugo apsauginė mova. Kombaine Case IH 2388 pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio reversinę pavarą suka hidraulinis variklis. Kombaino Case IH 9010 pjaunamosios pavarą suka kardaninis velenas, sujungtas su reduktoriumi. Reversinė pavara įjungiama pagrindinės pavaros reduktoriuje.

Visų kombainų pjaunamosios valdymo sistemos panašios. Todėl grūdų nuostoliai, ražienos aukščio tolygumas, darbo sparta priklauso nuo kombainininko patirties ir sugebėjimo valdyti greičiau važiuojantį kombainą su didesnio pločio pjaunamąja.

Kombainuose John Deere 9880i STS ir Massey Ferguson MF 9895 Fortia nuožulniojo transporterio tiekiamą javų srautą kūlimo-separavimo būgnui nukreipia skersinis būgnas.

Kombaine su dviem kūlimo-separavimo būgnais New Holland CR9080 Elevation nėra akmenų gaudyklės. Akmeniui patekus ant nuožulniojo transporterio dugno pradžios, jutikliai perduoda signalą ir automatinė valdymo sistema atidaro transporterio dugną. Kombainui stovint, įjungiama reversinė pavara ir akmuo išmetamas ant dirvos paviršiaus. Pakėlus nuožulnųjį transporterį, uždaromas dugnas.

Kūlimo-separavimo aparatas

Tai svarbiausioji kombaino technologinio proceso sistema. Ją sudaro vienas arba du kūlimo-separavimo būgnai, kuriuos gaubia pobūgniai.

Kombaino John Deere 9880i STS kūlimo-separavimo būgno priekyje yra trijų pradžių sraigtas, kuris skersinio būgno tiekiamą javų srautą padalina į tris dalis, todėl tolygiau apkraunamas kūlimo-separavimo būgnas. Be to, visų trijų kūlimo-separavimo būgno dalių – tiekimo, kūlimo ir separavimo gaubtų skersmenys vis didėja, jų ašys nesutampa su kūlimo-separavimo būgno ašimi, todėl virš būgno esančioje didesnėje ertmėje šiaudai geriau išpurenami, pro akytą šiaudų sluoksnį daugiau byra grūdų.

Būgno priekinėje dalyje pritvirtinti spragiliukai, kurių skaičių galima keisti. Šią būgno dalį gaubia keičiami pobūgniai. Grūdus iš šiaudų separuoja 1,2 m ilgio cilindro formos būgnas, kurio paviršiuje šešiomis eilėmis pritvirtinti 24 dantys. Būgną gaubia trijų sekcijų gaubtai. Jų viršutinėje dalyje yra kreipiamosios juostos, kurios šiaudus nukreipia būgno ašies kryptimi. tarpas tarp rotoriaus dantų galų ir apačioje esančių pobūgnių yra daug mažesnis negu viršuje tarp jų ir gaubto, todėl būgno viršutinėje dalyje iš šiaudų gerai atskiriami grūdai. Kūlimo-separavimo būgno sukimosi dažnis keičiamas reduktoriumi ir variatoriumi.

Kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu turi ir trūkumų. Kai javai labai sausi, per daug sutrupinami šiaudai, tad, renkant jų pradalges, dalis šiaudų lieka dirvos paviršiuje. Kai javai drėgni, tenka palaukti kol jie pradžius. Vakarop, didėjant santykinei aplinkos oro drėgmei, reikia lėtinti kombaino važiavimo greitį.

Naujausiuose Case IH kombainuose kūlimo-separavimo būgno paviršiuje pritvirtinti sraigtinėmis linijomis išdėstyti aukštesni spragiliukai. Būgno išorinis skersmuo nepakeistas (0,762 m), bet 50 mm sumažintas cilindro skersmuo. Būgną 180° kampu gaubia 8 pobūgnio sekcijos, kurių paviršiuje yra daugiau skersinių juostų. Tarp pobūgnių ir būgno cilindrinės dalies daugiau telpa kuliamos masės, todėl kūlimo-separavimo aparatas dirba našiau, kuliama masė švelniau trinama, todėl mažiau sutrupinami šiaudai. Nuimant ankštinius augalus, rapsus ir kukurūzų burbuoles, pobūgniai keičiami akytesniais.

Kombainų Massey Ferguson MF 9895 Fortia ir Fendt kūlimo-separavimo aparate yra didžiausio skersmens (0,8 m) ir ilgiausias (3,55 m) būgnas. Būgno priekyje yra sraigtas, kuris skersinio būgno tiekiamus javus stumia ašiniam kūlimo būgnui. Jį 161° kampu gaubia 9 sekcijos pobūgnių. Kūlimo būgnas sujungtas su separacijos būgnu, jį 204° kampu gaubia 8 sekcijos pobūgnių. Bendras pobūgnių separacijos plotas 3,29 m2. Prabirusios nuokulos pro pobūgnius krenta ant kratomosios lentos. Ji nuokulas tiekia ant 2,86 m2 ploto viršutiniojo sieto pradžios. Bendras valytuvo sietų plotas 5,35 m2.

Kombainas skirtas sausiems javams nuimti. Kad galėtų dirbti drėgnesnio klimato sąlygomis, teks patobulinti kūlimo-separavimo būgno konstrukciją, padidinti valytuvo sietų plotą, įrengti valytuve kaskadas ir t. t. Tai ateities kombainai.

Kombaino New Holland CR 9080 Elevation su dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais darbas 2008 m. tirtas Bernatonių žemės ūkio bendrovėje.

būgnai sukasi priešpriešais. Jų priekinėje dalyje yra sraigtai, kurie nuožulniojo transporterio stumiamą javų juostą padalina į dvi dalis. Kiekvienam ašiniam kūlimo būgnui yra tiekiamas dvigubai plonesnis javų sluoksnis negu vieno būgno aparatui.

Ant kiekvieno būgno sraigtinėmis linijomis išdėstyti trumpi, ašinės linijos atžvilgiu pakreipti spragiliukai (2) bei trikampio formos atramėlės (3). Šią būgno dalį 84o kampu gaubia tankūs pobūgniai. Spragiliukai ir atramėlės stumia kuliamą masę pobūgnio paviršiumi, kulia ir trina. Už kūlimo būgno yra separavimo būgnas, kurį 148o kampu gaubia labai akyti pobūgniai.

Visų pobūgnių padėtį galima reguliuoti. Už kūlimo-separavimo aparato yra 0,4 m skersmens skersinis mentinis būgnas, kurį 54o kampu gaubia reguliuojamos padėties pobūgnis. Pro jį prabyra šiauduose likę grūdai. mentinis būgnas meta šiaudus į smulkintuvą.

Kūlimo-separavimo aparato veikimas reguliuojamas, keičiant būgno sukimosi dažnį bei tarpus tarp būgno ir pobūgnių. Nuimant stambiagrūdžius augalus, galima pakeisti būgno spragiliukus, kreipiklius ir  pobūgnius.

Valytuvas

kombaino New Holland CR 9080 Elevation valytuvo trijų sietų bendrasis separacijos plotas siekia 6,5 m2. Jis skiriasi nuo dabar gaminamų kombainų valytuvo tuo, kad kratomajai lentai ir apatinei sietinei slenkant į vieną pusę, trumpasis ir viršutinis sietas slenka į priešingą pusę. Taip tolygiau paskirstomos judančios valytuvo masės. Be to, padidintas tarpas tarp kratomosios lentos ir trumpojo sieto, sietų švytavimo eiga ir kampas, todėl nuokulos ilgesnį laiko tarpsnį būna oro sraute. Valytuvas yra apie 10 proc. laidesnis už įprastinį trijų sietų valytuvą.

Kratomoji lenta ir sietai sudaryti iš dviejų dalių. Kiekvieną dalį galima išimti ir nuvalyti. Abu sietus prapučia išcentrinio ventiliatoriaus pučiamas oro srautas, kurio debitas reguliuojamas rotoriaus sukimosi dažniu, jį keičiant nuo 475 iki 900 min.-1 Pritvirtinus papildomą įtaisą, galima keisti ventiliatoriaus rotoriaus sukimosi dažnį nuo 210 iki 495 min.-1  Ventiliatoriaus ortakiuose esančiais kreipikliais galima pakeisti oro srovės kryptį, t. y. suintensyvinti nuokulų separavimą žvyninių sietų pradžioje. tarpai tarp viršutiniojo ir apatiniojo sieto žvynų, taip pat ventiliatoriaus rotoriaus sukimosi dažnis keičiami kabinoje esančiu kompiuteriu.

Dirbant kalvotuose laukuose, dažniausiai važiuojama skersai šlaito, tada visas valytuvas pakreipiamas tiek, kad kratomoji lenta, sietinė ir ventiliatorius būtų horizontalioje padėtyje.

Kitos kombaino dalys (pvz., transporteriai, bunkeris, kabina, važiuoklė ir kitos) nesiskiria nuo kitų kombainų.

Kombainų darbo kokybės rodikliai

Pagrindiniai kombaino darbo kokybės rodikliai yra grūdų sužalojimas, nuokulų valymo ir šiaudų separavimo grūdų nuostoliai bei priemaišų dalis grūduose.

Tyrimais nustatyta, kad į kombainą su dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais, kaip ir į kombainą su tangentiniu kūlimo aparatu ir klavišiniais kratikliais, reikia tiekti kuo didesnį javų srautą, bet šiauduose ir peluose negali likti daugiau kaip 0,5 proc. iškultų grūdų. Nuimant miežius Baronesse, kombaino New Holland CR 9080 Elevation važiavimo greitį ribojo javų būklė, lauko paviršiaus nelygumai.

Kombainas su dviem ašiniais kūlimo-separavimo būgnais sužalojo penkis kartus mažiau miežių grūdų negu kombainas su klavišiniais kratikliais (į abiejų kombainų kūlimo aparatą buvo tiekiamas 8,5 kg s-1 miežių srautas). Į kombainą su ašiniu kūlimo aparatu galima tiekti dvigubai didesnį miežių srautą.

Kombaino darbo spartą riboja leistinieji grūdų nuostoliai. Peluose ir šiauduose gali likti 0,5 proc. grūdų. Pjovimo grūdų nuostoliai (0,5 proc.) viršijami, kai kombainą valdo nepatyręs arba greitį mėgstantis kombainininkas ir kai tenka pjauti labai sugulusius javus.

Nuimant vidutinio laidumo kombainu Case AFX 8010 vietomis pagulusius kviečius, leistinoji nuokulų valymo ir šiaudų separavimo grūdų nuostolių riba (0,5 proc.) buvo viršyta kombainui važiuojant 6,5 km val.-1 greičiu ir į kūlimo aparatą tiekiant 14,5 kg s-1 kviečių srautą. Vokietijos specialistai rekomenduoja, nuimant pagulusius ir drėgnus javus, leistinąją nuokulų valymo ir šiaudų separavimo grūdų nuostolių ribą padidinti iki 1 proc. Tokiu atveju kombainas gali važiuoti 7,8 km val.-1 greičiu, o į kūlimo aparatą galima tiekti 17,2 kg s-1 kviečių srautą. Tačiau esamomis pjūties sąlygomis kombainas galėjo važiuoti tik 5,1 km val.-1 greičiu. Visų New Holland ir Case kombainų su dviem arba vienu ašiniu kūlimo-separavimo būgnu ir trijų sietų valytuvu našumą riboja ne variklio galios trūkumas arba kombaino konstrukcija, bet meteorologinės sąlygos, kombainininko kvalifikacija ir javų būklė.

Kombaino darbo kokybę atspindi ir priemaišų dalis grūduose. Kai kombaine yra trijų sietų dviejų kaskadų valytuvai, dažniausiai grūduose būna ne daugiau kaip 3 proc. priemaišų, kurios skirstomos į grūdines ir šiukšlines. Prie grūdų priemaišų priskiriama ir sužaloti grūdai. Todėl grūdų bunkeryje pastebėjus tarp labai švarių grūdų daug sužalotų, tikėtina, kad nuo viršutinio sieto daug nupučiama iškultų grūdų, o nuo apatinio daug grūdų patenka į varpų sraigę, arba kombainininkas per daug padidino kūlimo būgno sukimosi dažnį.

Kombaino ašinis kūlimo-separavimo būgnas mažai sužaloja grūdų, todėl galima platesnėse ribose keisti būgno sukimosi dažnį ir tarpą tarp būgno ir pobūgnių. Tačiau nuimant sausus arba lietaus išvargintus javus, būgną reikia sukti kuo lėčiau, kad jis netrupintų šiaudų ir valytuvas nebūtų perkrautas šiaudgaliais. Daugiausia šiukšlinių priemaišų patenka į bunkerį, kai nuimami sugulę javai ir per lėtai važiuojama sukant galulaukėse, užsikimšus pjovimo aparatui stumdant kombainą pirmyn ir atgal, pjaunant lauko pakraščius ne visu pjaunamosios pločiu.

Kombaino našumo rodikliai – tai visų javapjūtės dalyvių sklandaus darbo atspindys. Kombainai su vienu arba dviem ašiniais kūlimo būgnais normaliomis pjūties sąlygomis net dvigubai našesni už kombainus su klavišiniais kratikliais. Jų varikliai galingesni, todėl tonai grūdų prikulti suvartoja daugiau degalų. Norint sumažinti degalų sąnaudas, jie turi dirbti nepertraukiamai. Labai našūs, brangūs kombainai turi būti nuolat prižiūrimi ir tuomet jie gali paneigti posakį, kur du stos visados daugiau padarys.