23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/05
Palyginamuosiuose testuose – traktorių septynetas
  • dr. Aleksandras KIRKA
  • Mano ūkis

Traktoriuose, kurių galia 120 AG, įdiegta viskas, ką siūlo didieji traktorių gamintojai. Tai kompaktiškos universalios mašinos, labai atidžiai įvertintos dirbant įvairius darbus ir DLG (Deutsche Landwirtschafts Gesellschaft – Vokietijos žemės ūkio organizacija) bandymų stenduose.

Šių traktorių testavimas buvo sudarytas iš dviejų dalių: praktinės ir stendinės. Praktinėje dalyje traktoriai dvi savaites dirbo viename Vokietijos ūkyje šiuos darbus:

  • arė keturių korpusų Lemken Europal plūgu;
  • kultivavo 3 m pločio Lemken Smaragd kultivatoriumi;
  • sėjo 3 m pločio Amazone sėjamąja;
  • vežė 18 t krovinį 50 km atstumu.

Bandytojai pildė standartinius testų protokolus. Traktorių stendiniai bandymai vyko DLG bandymų centre. Testų programa sudaryta pagal tarptautinius OECD standartus.

Modernūs keturių cilindrų 120 AG galios varikliai šiems traktoriams suteikė universalumo. Jie tapo labai populiarūs daugelyje ūkių, nes gali atlikti žemės dirbimo, krovimo, pasėlių priežiūros ir kitus darbus.

Testo organizatoriai siekė sužinoti, kokios techninės įvairovės yra įdiegtos dominuojančių gamintojų traktoriuose ir kokias papildomas savybes jie suteikia šiems traktoriams su keturių cilindrų varikliais.

Testuojami traktoriai

  • Claas Arion 530 Cebis su DPS 125 AG (92 kW) vardinės galios (pagal ECE) varikliu ir Claas/Gima Hexashift transmisija.
  • Deutz Fahr K 430 su Deutz 112 AG (82 kW) vardinės galios (pagal ISO) varikliu ir ZF transmisija. Traktorius pagal konstrukciją beveik identiškas Same Iron ir Lamborghini R6.125 traktoriams. Modelis K 430 – galingiausias Deutz traktorius su keturių cilindrų varikliu, tačiau tai mažiausios galios traktorius iš septynių testuojamųjų.
  • Fendt 412 Vario su keturių vožtuvų Deutz 110 AG (81 kW) vardinės galios (pagal ECE) varikliu ir belaipte Vario transmisija.
  • John Deere 6430 Premium su DPS 125 AG (92 kW) vardinės galios (pagal ECE) varikliu ir AutoQuad Eco transmisija.
  • Massey Ferguson 6470 Dyna-6 su 125 AG (92 kW) vardinės galios (pagal ISO) varikliu ir Dyna-6 MF/Gima transmisija.
  • New Holland T6040 Elite su FPT (Fiat Power Train) 122 AG (90 kW) vardinės galios (pagal ISO) varikliu ir Elektro-Command transmisija.
  • Valtra N121 Advance su AGCO Sisu Power 133 AG (98 kW) vardinės galios varikliu ir Valtra transmisija.

Pagal bazinius elementus variklius galima suporuoti tokia tvarka: Claas ir John Deere, Fendt ir Deutz Fahr, Massey Ferguson ir Valtra. Skiriasi oro filtrai, vožtuvai bei programinė įranga. DLG testo metu gauti duomenys pateikti lentelėje (70 p.).

Galios vertinimas

Žemdirbiams labai svarbūs yra traktoriaus galios rodikliai, tačiau dar reikia atkreipti dėmesį į tai, pagal kokį standartą jie yra pateikti: ISO ar ECE. Matuojant variklio galią ant darbinio veleno gaunama vaizdi variklio charakteristika. Ne visi testuojamieji traktoriai turi vadinamąją Boost funkciją. Traktorių su šia funkcija parametrai lentelėje pateikti paryškintu šriftu (Deutz Fahr, John Deere, Massey Ferguson ir New Holland). Boost funkcija galima, esant elektroniniam degalų įpurškimo valdymo mechanizmui.

Kadangi galia yra lygi sūkių dažnio ir sukimo momento sandaugai, tai esant nedideliam važiavimo greičiui variklio sūkiai yra maži, o sukimo momentas – didelis. Dėl to gaunama didelė transmisijos elementų apkrova. Didėjant sūkiams, sukimo momentas transmisijoje mažėja, todėl jos elementai apkraunami mažiau. Degalų įpurškimo procesus valdant elektroniniu būdu, atsiranda galimybė padidinti variklio galią, neperkraunant transmisijos. Tie patys principai galioja ir tuo atveju, kai dalis galios perduodama darbiniu velenu. Traktoriuose darbinio veleno Boost funkcija veikia automatiškai, kai tik didėja darbinio veleno galia. Transportinė Boost funkcija aktyvuojasi, tik esant dideliam važiavimo greičiui.

Dėl darbinio veleno Boost funkcijos didžiausia galia buvo nustatyta New Holland T6040 traktoriuje – 135 AG. John ­Deere 6430 Premium ir Deutz Fahr Agrotron K430 traktorių darbinio veleno galia dėl Boost funkcijos padidėjo 4–5 AG.

Traukos galia

Atliekant traukos darbus, varančiųjų ratų išvystoma galia dar priklauso ir nuo transmisijos naudingumo koeficiento, todėl buvo atlikti traktorių bandymai ant DLG stabdymo stendo. Visi traktoriai buvo su vienodomis užpakalinių ratų padangomis – 600/65 R38. Priekinių ratų padangos buvo įvairios: 480/65 R28, 480/65 R38 ir 540/65 R24. Didžiausią traukos galią išvystė Claas Arion 530 traktorius – 106 AG. Palyginti su darbinio veleno galia (apie 122 AG), transmisijoje prarandama apie 16 AG. Pagal šią metodiką vertinant ir kitų traktorių rodiklius galima daryti išvadą, kad mažiausi galios nuostoliai (11 AG) transmisijoje yra Deutz Fahr Agrotron K430 traktoriuje. Traktoriuje John Deere 6430 Premium galios nuostoliai transmisijoje sudaro 12 AG, Claas Arion 530 – 13 AG ir New Holland T6040 – 14 AG. Suprantama, darbinių velenų naudingumo koeficientai taip pat yra skirtingi, todėl šiuo atveju negalima daryti labai tikslių išvadų.

Degalų sąnaudos

Žemdirbiams aktualu ir traktorių degalų sąnaudos. Valandinės degalų sąnaudos neatspindi, kiek degalų sunaudojama darbo vienetui atlikti. Todėl DLG testo metu buvo nustatytos specifinės degalų sąnaudos, matuojamos g/kWh.

Pirmosios specifinių degalų sąnaudų vertės nustatytos, varikliams veikiant vardiniu ir didžiausios galios režimais. Mažiausios specifinės degalų sąnaudos, esant vardiniams variklio sūkiams, buvo Fendt 412 Vario – 251 g/kWh, o didžiausios (301 g/kWh) – Valtra N121 Advance traktoriaus.

Mašinoms dirbant didžiausiu galios režimu, mažiausios (229 g/kWh) specifinės degalų sąnaudos nustatytos traktoriaus Fendt 412 Vario, o didžiausios (270 g/kWh) – Valtra N121 Advance. Didžiausios galios režime visi traktoriai dirba truputį sumažintais sūkiais ir ekonomiškiau: vidutiniškai specifinės degalų sąnaudos sumažėjo nuo 269 g/kWh iki 247 g/kWh. Taip pat reikia prisiminti, kad specifinės degalų sąnaudos, esant visiškai traktoriaus variklio apkrovai, tik iš dalies atspindi „tikrąsias“ specifines degalų sąnaudas, nes traktorius labai dažnai dirba dalinių apkrovų režimais. Norint gauti tikslesnius specifinių degalų sąnaudų duomenis, jos matuojamos tam tikruose charakteringuose variklių apkrovos ir greičio režimuose.

Šio testo metu matavimai buvo atlikti šešiuose taškuose ir apskaičiuotos vidutinės specifinių degalų sąnaudų vertės. Nustatyta, kad mažiausios specifinės degalų sąnaudos buvo traktoriaus Fendt 412 Vario – 263 g/kWh. Traktoriaus Claas Arion 530 jos buvo 5 g/kWh mažesnės už vidurkį. 1 g/kWh mažiau už vidurkį specifinės degalų sąnaudos buvo traktoriaus John Deere 6430 Premium.

Traukos bandymų metu nustatyta, kad testuojamų traktorių specifinių degalų sąnaudų vidurkis siekė 284 g/kWh. Mažiausios (270 g/kWh) specifinės degalų sąnaudos buvo traktoriaus Claas Arion 530, o didžiausios – Massey Ferguson 6760 Dyna-6 (296 g/kWh) ir Valtra N121 Advance (316 g/kWh).

Hidraulinė sistema

Kadangi šios klasės traktoriai dirba krovimo ir įvairiausius kitus darbus, taip pat ir su įvairiomis agregatų kombinacijomis, labai svarbūs yra hidraulinės sistemos pagrindiniai parametrai: srautas ir galia. Hidraulinės sistemos siurblių vidutinis srauto dydis sudaro 112 l/min. Valtra N121 Advance traktoriaus šis rodiklis didesnis – 126 l/min., nes jis labai dažnai naudojamas miško darbuose. Labai mažas traktoriaus Fendt 412 Vario siurblio srautas – tik 77 l/min. Pageidautinas bent 110 l/min. alyvos srautas. Taip pat ir hidraulinės sistemos galia pati didžiausia yra traktoriaus Valtra N121 Advance – 38 kW, o vidutinė testuojamųjų traktorių hidraulinės sistemos galios vertė 31 kW.

Hidraulinis keltuvas

Hidraulinio keltuvo kėlimo jėga didėja, keliant krovinį vis aukščiau – tai pageidautina hidraulinio keltuvo savybė. Geriausi hidraulinio keltuvo rodikliai nustatyti traktoriaus Valtra N121 Advance. Jo kėlimo jėga visame kėlimo diapazone buvo didesnė kaip 6 200 daN. Mažiausia kėlimo jėga (vos apie 4 000 daN) – traktoriaus John Deere 6430 Premium.

Papildoma masė

Papildoma masė, kuri gali būti uždėta ant traktoriaus, parodo tam tikras traktoriaus agregavimo galimybes. Mažiausia galima papildoma masė – 2,5–2,7 t – yra traktorių Massey Ferguson 6760 Dyna-6, Deutz Fahr Agrotron K430 ir Claas Arion 530. Didžiausia papildoma masė yra traktorių John Deere 6430 Premium (3,6 t) ir Valtra N121 Advance (net 4,2 t). Tai rodo, kad šie traktoriai gali sutaupyti degalų dirbant daugumą darbų, o esant reikalui (pvz., traukos darbuose) – gali būti papildomai apkrauti. Be to, šių traktorių padangos mažiau apkrautos ir jų panaudojimo trukmė ilgesnė.

Universaliųjų traktorių posūkio spindulys turėtų būti kuo mažesnis: traktorius bus manevringesnis. Posūkio spindulys buvo matuojamas išjungus priekinį tiltą. Mažiausia vertė (9,18 m) traktoriaus New Holland T 6040, o didžiausia (11,73 m) traktoriaus Claas Arion 530.

***

Trumpas traktorių vertinimas

  • Claas Arion 530. Variklis ekonomiškas, gera transmisija su praktiškomis automatikos funkcijomis. Kabina erdvi ir komfortiška. Mažoka hidraulinio keltuvo kėlimo jėga ir nedidelė papildoma traktoriaus masė.
  • Deutz Fahr Agrotron K430. Beveik visų parametrų vertės geresnės už vidutines, išskyrus triukšmo lygį ir papildomą masę. Traktorius patogiai valdomas, manevringas. Tiesa, 8 pavaros atgal ir trilaiptis dinaminis reduktorius – silpnoji traktoriaus pusė.
  • Fendt 412 Vario. Geriausiai įvertintas traktorius dėl belaiptės transmisijos, ekonomiško variklio, važiavimo komforto, didelio valdymo pasirinkimo galimybių. Tik ankštoka kabina ir per maža hidraulinės sistemos galia.
  • John Deere 6430 Premium. Kompaktiškas traktorius su ypač patogia kabina, jame daug automatikos funkcijų, keturlaiptis dinaminis reduktorius. Traktoriumi važiuoti komfortabilu. Tai ekonomiškai traukos darbus atliekanti mašina, bet jos hidraulinio keltuvo kėlimo jėga mažoka.
  • Massey Ferguson 6760 Dyna-6. Paprastas valdymas, nors ne visi nustatymai per Datatronic yra galimi. Gerai įvertinta traktoriaus transmisija, nors variklis ir nėra ekonomiškas. Mažoka papildoma masė.
  • New Holland T 6040. Traktorius išvystė didžiausią galią (su Boost funkcija), erdvi kabina, geras apžvelgiamumas. Variklis gana ekonomiškas.
  • Valtra N121 Advance. Hidraulinė sistemos galia didžiausia, bet specifinės degalų sąnaudos didesnės negu kitų bandomųjų traktorių. Tik trijų pakopų dinaminis reduktorius, bet automatikos funkcijos komfortabilios. Erdvi, tačiau gana triukšminga kabina.

Parengta pagal „Top Agrar“

Kitame „Mano ūkio“ numeryje skaitykite apie kiekvieno modelio vertinimą išsamiau