23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2009/03
Traktorius su polimerinio elektrolito degalų elementais
  • Dainius ŠIŠLAVAS
  • Mano ūkis

Grupė CNH Turine, Italijoje, praėjusių metų pabaigoje vykusioje parodoje pristatė koncepcinį traktoriaus modelį NH2 su perspektyviais laikomais degalų elementais. Jis sukonstruotas vidutinės galios klasės traktoriaus New Holland T6000 (jis gi Case IH Puma) bazėje, pasinaudojus „FIAT Auto“ (CNH priklauso grupei FIAT) potencialu – besispecializuojančios šioje stityje firmos „Nuvera“ technologijomis.

New Holland NH2 nėra pirmasis traktorius su degalų elementais. Pirmuoju laikomas jau išnykusios firmos „Allis-Chalmers“ dar 1959 m. pristatytas eksperimentinio traktoriaus modelis, kuriame vietoje dyzelinio jėgos agregato buvo sumontuoti 1 008 šarminiai galvaniniai degalų elementai. Bendras įrenginio pajėgumas – 15 kW (apie 20 AG). „Allis-Chalmers“ traktorius su Hario Karlo Iringo (Harry Karl Ihring) sukonstruotais degalų elementais šiuo metu eksponuojamas Smitsono (Smithsonian) muziejuje JAV.

New Holland NH2 nuo savo techninio donoro skiriasi ne tik konstrukciškai, bet ir išoriškai. Pakeistas variklio antvožas su visiškai nauja priekine dalimi, šoniniai skydai, kabinos dekoras ir galiniai purvasargiai. Naujuose galinio vaizdo veidrodėliuose sumontuotos skystųjų kristalų (LED) šviesos. Vietoje besisukančio oranžinio švyturėlio ant stogo aplink jį viršuje išdėstyta LED šviesų juosta. Ji imituoja besisukantį šviesos signalą. GPS imtuvas taip pat integruotas į kabinos stogo konstrukciją. Gali būti, kad kai kuriuos iš šių kosmetinių pakeitimų išvysime anksčiau, kitos kartos T6000 traktoriuose.

Traktorius su polimerinio elektrolito degalų (galvaniniais) elementais visiškai neteršia aplinkos. Taip pat prognozuojama, kad degalų elementus naudojant traktorių pavarai pavyktų sumažinti priklausomybę nuo tradicinių mineralinių degalų tiekėjų.

Degalų elementas yra galvaninis elementas, kuris nuolat tiekiamų degalų ir oksidatoriaus cheminę reakcijos energiją keičia į elektros energiją. Jį sudaro katalizatoriumi padengta membrana ir dvipolės plokštelės, kurios nukreipia dujas (deguonį iš atmosferos oro ir vandenilį iš bako) į elementą ir jas čia paskirsto. Plokštelėmis taip pat teka atsiradusi elektros srovė, kuri nukreipiama dviem elektros varikliams. Vienas jų suka transmisiją, o per ją visus keturis traktoriaus ratus, kitas – GTV ir likusius papildomus įrenginius. Reikiama įtampa ir srovė gaunama degalų elementus sujungus į baterijas.

Tarp degalų elementų ir elektros variklių sumontuota papildoma, buferinė talpykla – ličio jonų akumuliatorių baterija. Įprastinio išmetimo vamzdžio šalia kabinos statramsčio nėra. Tačiau po kabina patalpintas naujas, vienintelio degalų elementuose susidarančio šalutinio produkto – vandens išleidimo vamzdelis.

Traktoriaus su degalų elementais pajėgumas siekia 78 kW (106 AG). Įprastinių transmisijos sudėtinių komponentų – sankabos su pavarų dėže – šiame traktoriuje nėra. Traukos jėga keičiama reguliuojant transmisijos elektros variklio srovės stiprį. Atbuline eiga traktorius pradeda važiuoti pakeitus srovės tekėjimo iš degalų elementų kryptį.

Bake esančių degalų, iki 350 bar suslėgto vandenilio, pakanka 1,5–2 val. nepertraukiamo darbo. Ateityje žadama pasiekti 8–9 val. darbo trukmę. Suslėgto vandenilio bakas įrengtas po variklio antvožu priekyje. Jį užpildyti tetrunka 3–5 minutes.

Dėl vidaus degimo variklį pakeitusių degalų elementų traktoriaus kabinoje labai mažas triukšmo lygis. Važiuojant kabinoje girdimas tik charakteringas besisukančio elektros variklio garsas. Kuomet traktorius stovi, nėra ir pastarojo.

Pirmą traktorių su degalų elementais bandymų ciklą planuojama pradėti 2011 m. CNH prognozuoja mažaserijinę tokių traktorių gamybą, bet ne anksčiau kaip 2013 m. Tačiau net ir ši data perdėm optimistinė, mat iš esmės naujai konstrukcijai, kol ji pasieks galutinius naudotojus, reikalingi ilgai trunkantys ir ne visada sėkmingi bandymai.

Manoma, kad degalų elementai taps aktualūs po kelių dešimtmečių. Vandenilio elektrolizei iš vandens būtina elektros energija. CNH specialistai vandenilio gamyboje žemės ūkyje mato dideles perspektyvas, nes elektros energiją čia patogu pasigaminti iš atsinaujinančių energijos šaltinių: vėjo, saulės ar biomasės.

Kiek kainuos traktorius nepranešama. Žinoma tik, kad vieno iš komponentų, degalų elementų, kaina siekia 300 tūkst. eurų (apie 1,036 mln. Lt).