23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/10
Kabinos amortizacijos svarba
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Kuo darbo diena ilgesnė, tuo svarbesnė tampa kabinos amortizacijos sistema.

Kabinos amortizacijos sistemos daro didelę teigiamą įtaką važiavimo komfortui, saugumui ir, žinoma, mažina vairuotojo nuovargį. Kaip ir priekinio tilto amortizacijos sistemos, kabinos pakaba dažniausiai numatyta greitaeigiuose, nuo 50 km/val. greičio, traktoriuose, tačiau yra ir išimčių, o visiems traktoriams, kurių didžiausias greitis viršija 60 km/val., tokia sistema yra privaloma.

Specialiosios ir bendrosios paskirties universaliuosiuose traktoriuose, kurių greitis neviršija 40 km/val., kabina prie traktoriaus liemens pritvirtinta standžiai. Tvirtinimo taškuose dažniausiai naudojami elastingi guminiai tarpikliai arba, rečiau, – hidraulinės atramos. Dažnam bendrosios paskirties universaliajam traktoriui, kurio didžiausias greitis neviršija 50 km/val., kabinos amortizacijos sistemą galima užsisakyti papildomai. Pirkėjas gali pasirinkti mechaninę arba hidromechaninę kabinos amortizacijos sistemą.

Kabina be amortizacijos sistemos, prie traktoriaus liemens pritvirtinta tik per elastingas atramas, nepajėgi efektyviai slopinti švytavimų ir vibracijų, vairuotojui perduodamų smūginių apkrovų.

Darbo metu kabiną veikia jėgos iš visų pusių: vertikaliąja, skersine ir išilgine kryptimis. Kabinose be amortizacijos šiuos švytavimus (pavojingiausi žmogaus sveikatai švytavimai vertikaliąja kryptimi) slopina mechaninė arba pneumatinė sėdynės amortizacijos sistema. Gerokai efektyviau (net 1,5 karto) švytavimai slopinami, kuomet įrengta ir priekinio tilto, ir kabinos amortizacijos sistemos. Pats efektyviausias yra kompleksinis sprendimas, t. y. įrengiant priekinio tilto elastingąją ir kabinos bei sėdynės pusiau aktyviąsias arba aktyviąsias pakabas. Šie sprendimai rinkoje pristatyti tik praėjusiais metais.

Kabinos amortizacijos funkcija

Bet kokią traktoriaus kabinos amortizacijos sistemą sudaro: jungiantieji, elastingieji ir slopinantieji elementai. Per pastaruosius elementus kabina sujungiama su traktoriaus liemeniu. Per juos kabinai perduodamos visos traktoriaus liemenį veikiančios jėgos.

Traktoriui judant nelygiu dirvos paviršiumi, liemens švytavimai kabinai perduodami ne tiesiogiai, o per elastinguosius (tampriuosius) elementus. Pavyzdžiui, spyruokles, pneumatines pagalves. Pastarosios, absorbuodamos perduodamą energiją, deformuojasi. Todėl traktoriaus kabiną veikia ne tiesioginė, o tampriuosiuose pakabos elementuose sukaupta energija, kuri yra mažesnė už pirmąją.

Tamprieji pakabos elementai sušvelnina kabinos švytavimus, tačiau nepakankamai, nes energijos nuostoliai juose palyginti nedideli. Be svarbiausiųjų – slopinančiųjų – elementų kabina svyruotų mažėjančia amplitude ilgai. Svyravimų amplitudei mažinti traktoriuose įrengiami slopinantieji elementai – amortizatoriai.

Vairuotojo sveikatai pavojingos ne tik kabinos svyravimų amplitudės, bet ir jų dažniai, todėl, konstruojant amortizacijos sistemas, didžiausias dėmesys skiriamas reikalingiems tampriųjų ir slopinančiųjų elementų parametrams gauti. Kadangi šios amortizacijos sistemos yra universalios, pritaikytos įvairių gamintojų ir galios klasės traktoriams, skirtingą masę turinčioms kabinoms jos parenkamos reguliavimo būdu. Pavyzdžiui, keičiant spyruoklės įvaržą.

Visos kabinų amortizacijos sistemų veikimas, skirtingai negu priekinio tilto elastingųjų pakabų, yra nuolatinis.

Kabinos amortizacijos sistemos skirstomos į dvi grupes:

  • pusiau priklausomo tipo;
  • nepriklausomo tipo.

Nepriklausomai nuo tipo, amortizacijos sistemos gali būti:

  • mechaninės;
  • hidromechaninės;
  • pneumatinės;
  • pusiau aktyviosios;
  • aktyviosios.

Traktoriuose dažniausiai naudojamos pigiausios mechaninės amortizacijos sistemos, nes apsieinama be elektroninių valdymo ir kontrolės elementų. Jos yra kompaktiškos, lengvai sumontuojamos. Be to, mechaninėms amortizacijos sistemoms, skirtingai negu pneumatinėms, nereikalinga brangi suslėgto oro tiekimo sistema su oro kompresoriumi ir balionu.

Papildomai vietoje mechaninių sistemų dažnai siūloma rinktis hidromechanines arba pneumatines amortizacijos sistemas. Kai kuriuose aukštesnės klasės traktoriuose pastarojo tipo pakabų jau yra standartinėje įrangoje.

Nepriklausomai nuo amortizacijos tipo, visos pakabos turi skersinius kabinos svyravimus slopinančias Panaro (Panhard) traukles. Kai kuriose sistemose (pvz., pusiau priklausomo tipo Case IH CVX/New Holland TVT/Steyr CVT ar nepriklausomo tipo Claas/Renault) naudojamos dvi Panaro trauklės. Pirmuoju atveju trauklės išdėstytos abiejose kabinos pusėse įstrižai, kitu atveju viena gale, kita priekyje.

Nepriklausomo tipo kabinos amortizacijos sistemose papildomai gali būti naudojami išilginiai stabilizatoriai, po vieną kiekvienoje pusėje. Vienas Panaro trauklės ar išilginio stabilizatoriaus antgalis būtinai tvirtinamas prie traktoriaus liemens, kitas – prie kabinos karkaso. Pusiau priklausomo ir nepriklausomo tipo pakabose, priklausomai nuo traktoriumi atliekamos operacijos (skutama ražiena ar dideliu greičiu tempiama priekaba), pakabos standumą galima keisti. Tai atliekama arba mechaniškai: pasukama veržlė po pakabos amortizatoriumi, perstatomi stabilizatoriaus tvirtinimo varžtai, arba nuotoliniu būdu: klavišo paspaudimu kabinoje.

Pažangiausios – pusiau aktyviosios ir aktyviosios adaptyvinės kabinos pakabos

Pusiau aktyviosios ir aktyviosios kabinos pakabos turi sudėtingą elektroninę valdymo programą, kuri yra integruota į bendrą svyravimų slopinimo sistemą. Vienas didžiausių kabinos amortizacijos sistemų tiekėjų Europoje yra kompanija „ZF Friedrichshafen AG“. Jai priklausančio padalinio „ZF Sachs“ pakabos elementai įrengiami ne tik traktoriuose, bet ir sunk­vežimiuose, autobusuose, specializuotose statybinėse mašinose ir pan. Todėl dauguma mazgų unifikuoti ne tik konstrukciškai, bet ir pagal veikimo principą.

2007 m. parodoje „Agritechnica“ pirmą kartą buvo pristatyta pusiau aktyvi adaptyvinė kabinos amortizacijos sistema AutoComfort, pritaikyta vidutinės galios „Valtra“ traktoriams. Už šią inovaciją DLG (Vokietijos žemės ūkio draugija) kompanijai „Valtra“ skyrė sidabro medalį. AutoComfort pakabos elementus gamina kompanija „ZF Sachs“. Valtra traktorių kabinos pakaboje naudojama elektropneumatinė ZF CDC (Continuous Damping Control) sistema, kuri jau sėkmingai išbandyta lengvuosiuose ir komercinės paskirties automobiliuose.

Skirtingai negu mechaninėse, hidromechaninėse ar pneumatinėse kabinos amortizacijos sistemose, pusiau aktyviosiose ir aktyviosiose sistemose virpesių slopinimo laipsnis pasirenkamas automatiškai. Pavyzdžiui, pneumatinės pakabos AutoComfort, priklausomai nuo važiavimo greičio, kabinos svyravimų dažnio, sankabos ir stabdžių pedalo padėties, ratų posūkio kampo, parametrai keičiami automatiškai. Pakabos standumas gali būti keičiamas kas dvi milisekundes (0,002 s).

Be minėtosios CDC, gaminama ir CALM (Cabin Air Leveling Module) sistema. Sukurtoje kartu su kompanijos „Wabco“ specialistais sistemoje vietoje mechaninių elastingųjų elementų, spyruoklių, taip pat naudojami pneumatiniai balionai. CALM sistema gali palaikyti kabiną vienodame aukštyje.

Pusiau priklausomo tipo kabinos amortizacijos sistemos naudojamos: Case IH MXM Maxxum/Case IH Puma, New Holland TM/New Holland T6000/T7000, Case IH CVX/New Holland TVT/Steyr CVT, Fendt 300 Vario – 800 VarioTMS, John Deere 6020-7030 Premium/E  Premium, 6400/7400/8400-osios serijos Massey Ferguson, Deutz-Fahr Agrotron/Same Rubin, Valtra N, T serijos ir kituose traktoriuose.

Nepriklausomo tipo amortizacijos sistemos naudojamos traktoriuose: 500/600/800-osios serijos Claas Ares/Renault Ares, Claas Arion/Axion/Xerion, Fendt 900 VarioTMS.

Pusiau aktyvioji kabinos pakaba už papildomą mokestį nuo 2008 m. pradžios įrengiama Valtra vidutinės galios T151e-191 Advance/HiTech traktorių modeliuose.

Aktyvioji kabinos pakaba taip pat už papildomą mokestį gali būti sumontuota vidutinės galios traktoriuose Claas Axion.