23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/09
Šiuolaikinėms mėšlakratėms – dideli reikalavimai
  • Dr. Egidijus ŠARAUSKIS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Mėšlakratės paskirtis – tolygiai skleisti birias organines trąšas, t. y. mėšlą, kompostą, durpes, žaliąją trąšą, augalų liekanas ir kitas organines trąšas, visame dirvos paviršiuje. Šiuolaikinėms mėšlakratėms keliami dideli reikalavimai – jos turi būti tikslios, universalios, lengvai valdomos, aplinką tausojančios ir ekonomiškos.

Kultūriniai lauko augalai gerai auga, bręsta ir duoda didelį derlių, kai jiems pakanka maisto medžiagų. Norint tinkamai reguliuoti augalų mitybą ir dirvožemio derlingumą, kas keleri metai rekomenduojama tręšti ir organinėmis trąšomis. Organinėse trąšose susikaupia azoto, fosforo, kalio, mikroelementų – mangano, cinko, vario ir kitų medžiagų, be to, jos turi ir labai didelę agroekologinę reikšmę, nes yra dirvožemio humuso šaltinis. Skirtingose organinėse trąšose kaupiasi nevienodi maisto medžiagų kiekiai. Priklausomai nuo dirvos savybių, augalų rūšies, būtina tinkamai nustatyti organinių trąšų tręšimo normas. Tikslus trąšų kiekio dozavimas, tolygus jų paskleidimas visame dirvos paviršiuje neįmanomas be šiuolaikinės technikos. Šiuo metu Europoje ir Lietuvoje įvairios talpos bei konstrukcijos mėšlakračių siūlo kelios dešimtys gamintojų ir tiekėjų. Didelė mašinų modelių gausa dažnai kelia abejones, kokios talpos ir konstrukcijos mėšlakratę pasirinkti.

Mėšlakračių konstrukcija

Gaminamos labai skirtingos talpos mėšlakratės. Mažiausių mėšlakračių talpa būna 2 m3, didžiausių – 32 m3. Nuo to labai priklauso mašinų mazgų ir detalių (rėmo, kėbulo, važiuoklės, trąšų skleidimo mechanizmo, tiekimo transporterio ir kt.) konstrukciniai parametrai ir savybės.

Kėbulas, važiuoklė. Mėšlakratės sudarytos iš kėbulo, sumontuoto ant vienaašės, dviašės ar triašės važiuoklės, jo dugnu lėtai slenka grandininis transporteris su grandikliais, perstumiančiais organines trąšas iš priekinės kėbulo dalies į galą. Trąšoms skleisti dažniausiai mašinos gale montuojami vertikalūs arba horizontalūs skleidimo būgnai su įstrižai pritvirtintomis mentėmis arba karpytomis sraigės vijomis.

Papildomai skleidimo pločiui padidinti gali būti montuojami trąšų skleidimo diskai. Skleidimo būgnus ir transporterį suka traktoriaus jėgos velenas. Transporteris gali būti varomas ir hidrauline pavara. Skleidžiamų trąšų kiekis keičiamas, keičiant traktoriaus važiavimo ir kėbulo dugne slenkančio transporterio greitį.

Mėšlakratėse su horizontaliais skleidimo būgnais ir V formos skleidimo ­stalu kėbulas dažniausiai montuojamas virš važiuoklės ratų ir yra didesnis į plotį negu į aukštį. Šiose mėšlakratėse dėl aukštai esančio svorio centro sunku montuoti didelio skersmens ratus, tačiau jų plotis neribojamas. Mėšlakratėse su vertikaliais ir horizontaliu išilginiu skleidimo būgnais kėbulas yra sumontuotas tarp važiuoklės ratų. Tokios konstrukcijos kėbulas yra kur kas didesnis į aukštį negu į plotį. Tai leidžia pažeminti svorio centro tašką ir montuoti didelio skersmens ratus, tačiau padangų plotis ribojamas.

Pastaruoju metu gaminamos mėšlakratės, kurių kėbulas su organinių trąšų skleidimo įranga gali būti montuojamas ant universalios priekabos rėmo arba sunk­vežimio. Tokia rėmo konstrukcija leidžia dalį mašinos, t. y. patį rėmą, važiuoklę ir su tuo susijusias stabdžių, hidraulikos ir kitas dalis, efektyviau panaudoti. Mėšlakratės paprastai dirba ne kiekvieną dieną, o tam tikrą dienų skaičių per metus. Tuo metu, kai mėšlakratė nenaudojama, ji gali būti nukeliama, o jos vietoje montuojamas traktorinės priekabos kėbulas ar panašiai.

Gaminamos mėšlakratės ir su vairuojamomis ašimis. Tokia važiuoklės konstrukcija suteikia mašinai daugiau manevringumo, mažiau dėvisi padangos, mažiau gadinama dirvos struktūra posūkių metu. Važiavimo atbuline eiga metu vairavimo sistema užblokuojama.

Vertinant mėšlakračių važiuoklės poveikį dirvai, labai svarbu, kad oro slėgis padangose būtų kuo mažesnis. Jei slėgis jose yra mažesnis kaip 1,0 bar, tai poveikis dirvai nedidelis, jeigu didesnis kaip 2,5 bar, tai stipriai slegiama dirva, gadinama jos struktūra.

Trąšų tiekimo transporteris. Dažniausiai būna vienas arba du grandininiai-grandikliniai transporteriai, slenkantys išilgai kėbulo. Traktoriaus jėgos veleno arba hidraulinė pavara, varanti transporterius, maitinama nuo traktoriaus hidraulinės sistemos. Transporteriai varomi grandininėmis, reketinio-strektinio mechanizmo arba hidraulinio variklio pavaromis. Tad, norint keisti transporterio judėjimo greitį, reikia atitinkamai keisti žvaigždučių perdavimo skaičių, strektės judėjimo amplitudę ar tiekiamos alyvos debitą. Reketinio-strektinio mechanizmo pavara yra periodinio veikimo, grandininė ir hidraulinė transporterių pavaros yra pastovaus tipo.

Mėšlakračių grandininių-grandiklinių transporterių pavaros varantysis velenas su varančiosiomis žvaigždutėmis montuojamas kėbulo gale. Transporterio įtempimas reguliuojamas įtaisu, perstumiančiu varomąjį transporterio veleną su žvaigždutėmis.

Mėšlakračių transporterio pavaros strektinį mechanizmą sudaro skriejiklis, švaistiklis, svirtis, varančioji strektė, reketas, stabdomoji strektė. Skriejiklį sudaro du dantyti diskai. Jis pirštu lanksčiai sujungtas su švaistikliu, o jo korpusas ekscentriškai pritvirtintas ant dešiniojo reduktoriaus veleno. Sukantis skriejikliui, švaistiklis judina svirtį. Jai sukantis prieš laikrodžio rodyklę, strektė užsikabina už reketo dantų ir pasuka jį kartu su transporterio varančiuoju velenu. Judant svirčiai atgal, strektė slysta reketo dantimis. Stabdomoji strektė neleidžia reketui pasisukti atgal. Svirties švytavimo amplitudė priklauso nuo skriejiklio spindulio, t. y. nuo piršto atstumo iki reduktoriaus veleno. Kuo arčiau skriejiklis prie veleno, tuo svirtis švytuos mažesne eiga ir lėčiau suks transporterį. Skriejiklis pasukamas tiek, kad jo žymė sutaptų su pasirinkta padala.

Šiuo metu ypač dėl savo paprastumo, patikimumo populiarėja hidraulinės ar hidromechaninės trąšų tiekimo transporterių pavaros. Jas sudaro vienas ar keli hidrauliniai varikliai, sumontuoti ant reduktorių, kurie tiesiogiai ar per grandinines pavaras suka mėšlakratės darbines dalis. Dabar, kai hidraulinės pavaros ypač ištobulėjo ir tapo patikimos, sumontuotos jos teikia daugybę privalumų, pvz., belaipsnį greičio reguliavimą, lengvą reversavimą ir apsaugą nuo perkrovų. Dėl hidraulinių pavarų mėšlo kratymo agregato konstrukcija tapo paprastesnė (nėra sudėtingos mechaninės dalies), lengva reguliuoti darbinius procesus tiesiog iš traktoriaus kabinos darbo metu.

***

Pagrindiniai reikalavimai mėšlakratėms

  • Atitikti šiuolaikinius aplinkos apsaugos reikalavimus.
  • Atitikti darbų saugos reikalavimus.
  • Tolygiai skleisti trąšas dirvos paviršiuje, išilgai ir skersai viso tręšiamo ploto.
  • Skleisti ir dideles (70 t/ha), ir mažas (2 t/ha) trąšų normas.
  • Jos turi būti universalios, tinkamos įvairioms organinėms trąšoms skleisti.
  • Mažai slėgti dirvą, naudojant dirvą tausojančias padangas.
  • Jos turi būti našios, patvarios, atsparios korozijai, ekonomiškos, su lauko pakraščių skleidimo įranga.
  • Mėšlakratės turi būti lengvai valdomos, lengvai prižiūrimos ir remontuojamos.

***

Mėšlakračių klasifikacija

Pagal kėbulo talpą:

  • mažos talpos (iki 6 m3);
  • vidutinės talpos (nuo 6 iki 12 m3);
  • didelės talpos (nuo 12 iki 20 m3);
  • labai didelės talpos (daugiau kaip 20 m3).

Pagal trąšų paskleidimo plotį:

  • siaurai skleidžiančios (iki 4 m);
  • skleidžiančios vidutiniu pločiu (nuo 4 iki 12 m);
  • plačiai skleidžiančio (nuo 12 iki 18 m);
  • labai plačiai skleidžiančios (daugiau kaip 18 m).

Pagal važiuoklės ašių skaičių:

  • vienaašės;
  • dviašės;
  • triašės.

Pagal prikabinimo būdą:

  • prikabinamos;
  • pusiau pakabinamos;
  • montuojamos ant universalios priekabos rėmo;
  • montuojamos ant sunkvežimio.

Pagal trąšų  skleidimo mechanizmą:

  • su horizontaliais trąšų skleidimo būgnais;
  • su horizontaliu skleidimo būgnu išilgai kėbulo;
  • su vertikaliais trąšų skleidimo būgnais;
  • su judančiais vertikaliais trąšų skleidimo būgnais;
  • su diskiniais trąšų skleistuvais;
  • su V formos skleidimo stalu ir mentelėmis;
  • su kombinuotu trąšų skleidimo mechanizmu.

Pagal trąšų skleidimo mechanizmo būgnų skaičių:

  • vieno būgno;
  • dviejų būgnų;
  • trijų būgnų;
  • keturių būgnų.

Pagal trąšų tiekimo transporterių skaičių:

  • vieno transporterio;
  • dviejų transporterių.

Pagal trąšų tiekimo transporterio pavarą:

  • su mechanine pavara;
  • su hidrauline pavara.