23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/08
Lauko dienoje – pavyzdinės šiandienos ir archaiškos praeities technologijos
  • Daina STANIŠAUSKIENĖ, „Mano ūkis“
  • Mano ūkis

Vidurvasaris – didžiojo vasaros darbymečio išvakarės. Kaip efektyviai nukulti, paruošti dirvą sėjai, pasėti, nupurkšti pasėlius, galima pamatyti ir per pusdienį. Tereikia rasti laiko atvykti į tradicinę bendrovės „DOJUS agro“ Didžiąją lauko dieną, kuri šiemet surengta ūkininkų Leono Rudinsko ir Kęstučio Stasiono laukuose.

Įpratę prie modernių ir galingų derliaus dorojimo mašinų į renginį atvykę žemdirbiai sutriko, kai Lauko dienos organizatoriai kiekvienam į rankas bruko spragilą. Neišbandžiusiems viduramžių „technikos“ renginio svečiams kelias į šiuolaikinės technikos ekspoziciją buvo užtvertas. Nė nesiginčydami ūkininkai mojavo spragilu ir skubėjo apžiūrėti „John Deere“, „Simba“, „Kuhn“ ir kitų kompanijų naujienas.

Dar nesubrendusių žieminių miežių laukelis nuimtas nė nespėjus mirktelėti su dviem našiais kombainais: John Deere T660i ir John Deere S690. Pastarasis – galingiausias ir pats našiausias Jungtinėse Valstijose gaminamas rotorinis kombainas, kurio variklio galia siekia 530 AG. Jo bunkerio talpa net 11 tūkst. l, pjaunamosios plotis viršija 9 m. Pernai pristatytas kombainas John Deere T660i išsiskiria daugiabūgne kūlimo-separavimo sistema, kurios plotas siekia 3,36 m2, t. y. 1 m2 daugiau negu kitų kombainų. Šiaudus tausojanti sistema įvertinta parodos „Agritechnica 2007“ sidabro medaliu.

Pagal neariamosios žemės dirbimo technologijos rekomendacijas nukūlus javus, ilgai nedelsiant laukas skutamas skutikliu. Šiai operacijai atlikti skirtos Anglijos kompanijos „Simba“ mašinos. Renginio svečiai pirmą kartą išvydo 597 AG John Deere 9630 traktorių su prie jo prikabintu vieninteliu Lietuvoje 7 m daugiafunkciu skutikliu Simba SL. Agregatas vienu važiavimu atlieka dviejų mašinų – podirvio purentuvo Simba Flatliner ir diskinio skutiklio X-Press – darbus. Tai naujausia Anglijos kompanijos „Simba“ technologija, įkūnyta vienoje mašinoje, kuri atlieka keturias operacijas vienu metu. Su našiausiu 7 m agregatu Simba SL dirbant 12–13 km/ val. greičiu sėjai paruošiama apie 8–9 hektarai.

Lauko dienoje pademonstruotas naujas Prancūzijos kompanijos „Kuhn“ strėlinis skutiklis Cultimer 6500, kurio darbinis plotis 6,5 m (transportinis – 3 m). Jame sumontuota 21 noragėlis, kurie išdėstyti keturiomis eilėmis kas 30 cm, o atstumas tarp noragėlių vienoje eilėje 120 cm. Skutiklis gali dirbti 35 cm gyliu. Tokio pločio skutikliui reikalinga traktoriaus galia nuo 240 AG.

Kita Prancūzijos įmonės naujiena – modulinė pneumatinė sėjamoji Moduliner ML2800. Šios mašinos serijinė gamyba prasidėjo tik liepos mėnesį. Ji skirta sėti į skustą dirvą arba į priešsėjiniu žemės dirbimo padargu išlygintą arimą. 6 m sėjamojoje sumontuoti 48 diskiniai noragėliai, tarpueilių plotis siekia 12,5 cm. Naujos sėjamosios sėkladėžės talpa 2 800 litrų.

Pasėliams nuo kenkėjų, piktžolių ir ligų apsaugoti bendrovė „DOJUS agro“ siūlo prikabinamus John Deere 800i Twin Fluid serijos purkštuvus. Juose įdiegta GreenStar Sprayer Pro sistema reguliuoja purškimo normą pagal purškimo žemėlapio duomenis, t. y. sijos automatiškai išjungiamos, jei lauko dalis jau nupurkšta, arba įjungiamos, jei dar nenupurkšta. Taip taupomi cheminiai augalų apsaugos preparatai. Su šio modelio purkštuvu galima purkšti mažomis nuo 80 iki 125 l/ha normomis. Preparatų rezervuaro talpa 4 000 l, sijų plotis – 24 m. Renginyje pristatytą purkštuvą įsigijęs Jonavos r. ūkininkas Algimantas Pučėta teigė, kad tai verta dėmesio technika. Kitąmet Lietuvos ūkininkai jau galės įsigyti ir savaeigius sertifikuotus John Deere purkštuvus.

Traktoriai gali važiuoti patys

Terminas „Automatinio vairavimo sistema“ (AVS) daugeliui skamba mistiškai. Dažnam ūkininkui atrodo, kad ją įdiegti nėra paprasta, tačiau tie, kurie turi techniką su AVS, sako, kad sistema naudotis – juokų darbas, o automatinio vairavimo privalumai – akivaizdūs. Pasak Kauno r. ūkininko Juozo Staliūno, turinčio John Deere 8560 su AVS, sistema įkandama net garbaus amžiaus sulaukusiam jo tėvui. „Paspaudei vieną kitą mygtuką ir traktorius tiesiai važiuoja pats, galulaukėse tik reikia imti vairą į rankas“, – sakė J. Staliūnas.

Ūkininko teigimu, tokios sistemos nauda nesunku įsitikinti: įdirbant žemę, purškiant, tręšiant išvengiama persidengimų, todėl taupomas ir laikas, ir trąšos, ir chemikalai, ir degalai. Palydovinio ryšio signalas J. Staliūnui nieko nekainuoja, nes jis naudoja mažesnio tikslumo korekcinį signalą.

Kad traktorius gali važiuoti pats, įsitikino ir į renginį susirinkę žemdirbiai. Visi 8030 ir 9030 serijos traktoriai standartiškai parengti automatinei vairavimo sistemai įdiegti. Norintys važiuoti idealiai tiesiai turi įsigyti Star Fire siųstuvą/imtuvą, monitorių ir procesorių. Sumontavus papildomą įrangą, traktorius tiesiai važiuos automatiškai, judėdamas iš anksto nustatyta trajektorija.

Automatinės vairavimo sistemos AutoTrac įrangą galima montuoti ne tik John Deere traktoriuose ir kombainuose, bet ir kitų kompanijų mašinose. Pasak „DOJUS agro“ produktų grupės pardavimų vadybininko Vidmanto Bagušio, Lietuvoje jau dirba per 10 traktorių su AVS. Priklausomai nuo tipo, automatinio vairavimo įranga kainuoja nuo 10 iki 50 tūkst. litų.

Tikimasi gerų finansinių rezultatų

Pasak „DOJUS agro“ generalinio direktoriaus Audriaus Kavaliausko, nors Lietuvoje populiariausi mažos galios 100–130 AG John Deere traktoriai, tačiau pastebimai didėja ir našios technikos paklausa. „Pastaruoju metu visi žemės ūkio mašinų gamintojai skiria didesnį dėmesį mašinų našumui didinti, nes didėjant energetinių išteklių kainoms, kylant darbo užmokesčiui, žemdirbiai ieško būdų darbo sąnaudoms sumažinti, o dirbant su našia technika žemės ūkio darbai atliekami greičiau, darbo jėgos reikia mažiau, taigi ir išlaidų patiriama mažiau“, – sakė A. Kavaliauskas.

Bendrovės vadovo teigimu, šie metai – vieni iš sėkmingiausių bendrovės veiklos istorijoje. „Turime tvirtą pagrindą tikėtis gerų rezultatų, mat, palyginti su praėjusių metų pusmečiu, šį pusmetį pasiekėme 30–40 proc. didesnę apyvartą“, – tvirtino A. Kavaliauskas.

Didėjančius technikos pardavimus lemia ne tik išaugusios žemės ūkio produkcijos supirkimo kainos ir ES parama. „Tam įtakos turi ir brangstantys degalai, nes mes parduodame degalus taupančias mašinas“, – įsitikinęs įmonės direktorius.