23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/07
Vokietijos įmonių konstruktorių projektuose – traktorius robotas
  • Daina STANIŠAUSKIENĖ, „Mano ūkis“ Vokietija
  • Mano ūkis

Namie fotelyje sėdintis ir informacinėmis bei palydovinėmis sistemomis valdantis laukuose dirbantį traktorių ūkininkas – ne fantastinio filmo ištrauka, o realiomis techninėmis galimybėmis pagrįstas traktorių gamintojų siekis, kurio link juda ir įmonių grupei AGCO priklausanti Vokietijos kompanija „Fendt“.

Vokiškus Fendt traktorius turintys Lietuvos žemdirbiai „priekaištauja“, kad šios mašinos turi vienintelį trūkumą – kabinoje nėra televizoriaus, nes dirbti žemės ūkio darbus su Fendt labai paprasta, todėl važiuojant traktoriumi būtų galima žinių laidas ar sporto rungtynes pažiūrėti. Į tokį lietuvių priekaištą Marktoberdorfe (Marktoberdorf) įkurtos kompanijos Rytų Europos pardavimų direktorius Konradas Šaberis (Konrad Schaber) atsako: „Traktorius – ne kino salė. Mūsų vizija – iš namų nuotoliniu būdu traktorių valdantis ūkio šeimininkas“. Jo teigimu, traktoriaus-roboto idėjos įgyvendinimo kryptimi dirbama, tačiau kada ji virs tikrove, sunku pasakyti.

Praėjusioje parodoje „Agritechnica“ pirmą kartą pristatytam šešiaračiui traktoriui sukurti ir pagaminti prireikė apie šešerių metų. „Robotą ant ratų sukonstruoti užtruks gerokai ilgiau“, – įsitikinęs K. Šaberis. Beje, tik šį rudenį paaiškės, ar bus pradėta serijinė šešiaračių per 500 AG milžinų gamyba. Nepaisant to, kad jų kaina konkrečiais skaičiais dar neįvardinta, susidomėjimas išskirtinės važiuoklės mašinomis nemažas. „Šiuo metu atliekama daug šešiaračio ir vikšrinio traktoriaus palyginamųjų bandymų. Jei iki rudens gausime ne mažiau kaip 300 užsakymų, ne anksčiau kaip po 2–3 metų šešiaračiai pradės riedėti nuo konvejerio“, – teigia pardavimų direktorius.

Našių traktorių paklausa didėja ir Lietuvoje

Praėjusiais metais parduota 13 500 Fendt traktorių (užpernai 12 400). K. Šaberis planuoja, kad šiemet pasaulio ūkininkai įsigis 15 500 vokiškų mašinų, tačiau baiminasi, kad kompanijai nepavyks įgyvendinti užsibrėžtų tikslų dėl ribotų kitų tiekėjų galimybių padidinti gamybą. Apie 40 proc. Marktoberdorfe pagamintų mašinų realizuojama Vokietijoje, o 60 proc. eksportuojama. Iš visų AGCO kompanijai priklausančių traktorių gamintojų („Valtra“, „Massey Fergusson“, „Challenger“), pirmauja pagal apyvartą Vokietijos įmonė „Fendt“. Pernai ji šoktelėjo per 1 mlrd. EUR (per 3,45 mlrd. Lt), o užpernai nesiekė 900 mln. EUR (3,1 mlrd. Lt). „Šiemet tikimės gauti 1,2–1,3 mlrd. eurų pajamų. Bendra AGCO įmonių grupės apyvarta pernai buvo 6 mlrd. eurų“, – apie kasmet gerėjančius ekonominius rodiklius kalba K. Šaberis.

Pastaraisiais metais ypač išaugo našių Fendt 900 VarioTMS serijos traktorių paklausa. Beje, daugiausia jų parduodama užsienyje, o vokiečiai renkasi mažesnio galingumo Fendt traktorius. Iš visų modelių absoliutus lyderis Vokietijoje – 105 AG Fendt Farmer 309. Daugiausia su belaipte transmisija parduota 700 serijos traktorių. Be to, šio modelio traktoriai yra populiariausi Europoje. Pasak kompanijai „Fendt“ atstovaujančios bendrovės „Ivabaltė“ prekybos direktoriaus Sigito Šakio, Lietuvos ūkininkai prioritetą skiria galingiausiems Fendt 900 VarioTMS serijos traktoriams, pernai iš 60 parduotų traktorių galingiausios serijos modelių realizuota 37. Fendt 900 VarioTMS serijai priklauso 6 modeliai nuo 215 iki 366 AG. Ypač gerų atsiliepimų sulaukiama apie „karaliumi“ tituluojamą Fendt 936 VarioTMS.

Vis labiau populiarėjant biodegalams, technikos gamintojai skuba pasiūlyti alternatyviu dyzelinu varomus traktorius. Ne išimtis ir kompanija „Fendt“, pernai parodoje „Agritechnica“ pristačiusi Fendt 820 Greentec, kuris pelnė sidabro medalį. Pasak K. Šaberio, biodegalams pritaikytas traktorius yra šiek tiek brangesnis negu įprastinis. Važiuoti 100 proc. biodyzelinu gali būti pritaikyti ir kitų serijų Fendt traktoriai.

Belaiptė Vario transmisija – išskirtinė

Nors traktoriaus širdis yra variklis (kompanija nusprendė vietoj MAN variklių montuoti efektyvesnes Deutz jėgaines), tačiau vienas iš svarbiausių traktoriaus elementų po variklio ir hidraulinės sistemos yra transmisija. Ji variklio generuojamą sukimo momentą perduoda tiesiogiai varantiesiems ratams. Kompanija „Fendt“ pirmoji sukūrė ir 1995 m. pristatė traktorių su belaipte Vario transmisija. „Jos privalumas, palyginti su standartinėmis ir kitų gamintojų belaiptėmis pavarų dėžėmis, begalinis perdavimų skaičius visame greičių diapazone. Standartinėje transmisijoje perdavimo skaičiai ir jų tankis yra fiksuoti. Juos nulemia krumpliaračių krumplių ir pavarų skaičius atskiruose diapazonuose“, – pabrėžia bendrovės „Ivabaltė“ techninis konsultantas Dainius Šišlavas. Be to, belaiptė transmisija yra pranašesnė už kitas pavarų dėžes dar ir dėl to, kad joje nėra nė vienos daugiadiskės sankabos. Pasak D. Šišlavo, tai silpniausia hidromechaninės transmisijos vieta. Įsigijus naudotą traktorių, nesunku sužinoti, kokia pavara jis daugiausia dirbo.

Transmisijos belaiptiškumas didžiausią įtaką turi degalų sąnaudoms. Pastarosios iš esmės priklauso tik nuo variklio apkrovos: kuo didesnė apkrova, tuo didesnės ir degalų sąnaudos. Tik belaiptė transmisija, priklausomai nuo darbo sąlygų, gali pati parinkti tinkamiausią perdavimų skaičių, taip mažindama variklio apkrovą ir degalų sąnaudas. Labai svarbu, kad darbo metu šis procesas vyksta nenutrūkstamai.

Pasak D. Šišlavo, Vario transmisijos konstrukcija labai paprasta. „Ji yra paprastesnė už bet kokio tradicinio traktoriaus hidromechaninę pavarų dėžę. Tai ir lemia jos tobulumą“, – akcentuoja technikos specialistas. Per daugiau kaip 10 metų Vario transmisija buvo mažai patobulinta, nes sukurti geresnę negu jau sukurta neįmanoma. Būta pakeitimų tik jos elektroninėje valdymo sistemoje. Priklausomai nuo apkrovos, įdiegta Tractor Management System (TMS) sistema optimizuoja perdavimo skaičių transmisijoje ir derina jį su variklio sūkiais. Visuose 800 ir 900 serijų Fendt traktoriuose automatinio valdymo sistema TMS yra standartinė įranga. Pasirinkus konkretų greitį, variklio sūkių dažnį siekiama išlaikyti optimaliai mažiausią. Tai pats taupiausias režimas. Vokietijos žemės ūkio organizacijos (DLG) tyrimais nustatyta, kad, palyginti su kitų gamintojų mašinomis, Fendt traktoriai sunaudoja vidutiniškai 4,4 l per valandą mažiau degalų. „Fendt traktoriai pelnytai vadinami ekonomiškiausiais traktoriais“, – teigia D. Šišlavas.

Belaiptes Vario transmisijas perka ir kiti traktorių gamintojai („Massey Ferguson“, „Challenger“, JCB).

Marktoberdorfe telkiamos išradėjų pajėgos

Kaip ir dauguma technikos, Fendt traktoriai surenkami tik pagal užsakymus. Per dieną nuo konvejerio Marktoberdorfe nurieda iki 80 traktorių, t. y. kas 6–7 minutes – nauja unikali mašina, atitinkanti konkretaus ūkininko poreikius. Į vieną visumą per maždaug 12–14 valandų „sulipdoma“ apie 7 tūkst. detalių. Paprastai savaitė prasideda nuo mažiausių 200 serijos traktorių surinkimo.

Testuojamos ne tik atskiros detalės, kurių kokybė vertinama tūkstantosios milimetro dalies tikslumu, įranga ir elektroninės sistemos, bet ir kiekvienas surinktas traktorius. Jo patikros rezultatai užfiksuojami protokole. Nekokybiškai mašinai užkirstas kelias išvažiuoti iš gamybos cecho. Čia pat gaminamos ir perversmą traktorių gamyboje sukėlusios belaiptės transmisijos, tik kabinos tiekiamos iš maždaug 100 km nuo Marktoberdorfo nutolusios Baumenhaimo (Bäumenheim) gamyklos.

Kompanijos darbuotojai didžiuojasi naujausiais, specialiai „Fendt“ užsakymu pagamintais robotais, kurių vertė viršija milijonus eurų, tačiau rankų darbo kokybė čia tebevertinama, todėl kai kurios technologinės operacijos, kurias galėtų atlikti mašina, patikėtos žmogui. Iš viso kompanijos „Fendt“ gamyklose dirba per 3 000 darbuotojų, iš jų apie 200 specialistų užsiima tik naujų technologijų, sistemų, konstrukcijų paieška ir kūryba. Pasak K. Šaberio, nors pastaruoju metu ypač stiprinama išradėjų komanda, tačiau nemažai investuojama ir į pažangias traktorių gamybos technologijas.

Pernai rudenį pirmąkart įmonės lankytojai, kurių kasmet sulaukiama apie 19 tūkst., galėjo išbandyti naują modernią vairavimo trasą. Ūkininkų vertinimui pateikiami 7 skirtingi Fendt modeliai. Iš viso pasaulio atvykę žemdirbiai gali susipažinti ir su po traktoriaus variklio dangčiu slypinčiomis paslaptimis naujose kompanijos „Fendt Forum“ patalpose. Jose įrengta ir visų Fendt serijų traktorių ekspozicija.

Gamybos krizės nelaukiama

Jau pernai prognozuota, kad, išaugus grūdų supirkimo kainoms, padidės ir naujos technikos poreikis. Mašinų gamintojai ne be pagrindo nuogąstavo, kad vėluos įvykdyti užsakymus. Šie metai įtempti ir kompanijai „Fendt“. „Turime atsiprašyti žemdirbių, kad nepagaminame traktorių laiku, nes mūsų užsakymų nespėja vykdyti mašinų komplektuojamų dalių (variklių, padangų) gamintojai“, – vėlavimo priežastį įvardija K. Šaberis. Jo teigimu, teoriškai galima tikėtis vidurvasarį užsakyto traktoriaus sulaukti dar šiemet (pvz., Fendt 936 VarioTMS gali būti pagamintas per 4–5 mėnesius), tačiau, kad netektų nusivilti, geriausia planuoti naują mašiną gauti kitų metų pavasarį.

Pasak direktoriaus, kol kas jokių ženklų, kad technikos gamybos pakilimas artimiausiu metu nuslūgs, nėra. Ateinantys 2–3 metai nusimato tokie pat kaip ir šie, o naujos technikos paklausa Rytų Europos šalyse dar augs mažiausiai 50 metų. K. Šaberio nuomone, žemės ūkio technikos gamybos verslą ateityje lems pasaulio bioenergetikos politika.

***
Pirmasis 6 AG Fendt traktorius iš Marktoberdorfo gamyklos išriedėjo 1930 m. Tuo metu jis buvo vadinamas Dieselross (nuo angliškų žodžių junginio Diesel Horse – dyzelinis arklys). Jį kartu su tėvu sukonstravo Hermanas Fendas (Hermann Fendt). Beje, Fendų šeimos verslo pradžia siejama ne su žemės ūkio mašinomis. Dar XVII amžiaus pradžioje (1635 m.) Silvestras Fendas (Sylvester Fendt) įkūrė bažnytinių laikrodžių dirbtuvę. Laikrodžių verslas klestėjo per kelias Fendų kartas, kol 1898 m. įmonei pradėjo vadovauti Johanas-Džordžas Fendas (Johann-Georg Fendt), nusprendęs specializuotis žemės ūkio mašinų gamyboje. Nuo 1997 m. kompanija „Fendt“ priklauso 18 įmonių grupei AGCO.