23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/04
Suomiškų traktorių konstruktoriai ieško naujų sprendimų
  • Dr. Algirdas JANULEVIČIUS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Žemės ūkio produktų gamybos technologijos reikalauja vis didesnės galios, didesnio našumo, ekonomiškesnių, manevringesnių ir universalesnių traktorių. Vis populiaresni tampa traktoriai, kurie gali dirbti su gale ir priekyje pakabintomis žemės ūkio mašinomis bei padargais. Griežtėjantys aplinkosaugos ir ergonomikos reikalavimai taip pat įpareigoja ieškoti tobulesnių konstrukcijos sprendimų.

Nemažai traktorių konstrukcijos naujovių pastaruoju metu pateikė Suomijos kompanija „Valtra“.

Valtra traktoriai iš kitų išsiskiria originalia rėmo konstrukcija. Vidurinėje jo dalyje įkomponuotas standus plieninis degalų bakas užtikrina pastovų traktoriaus svorio išilginį (tarp varančiųjų tiltų) ir skersinį (tarp vienos ir kitos pusės ratų) pasiskirstymą, keičiantis degalų kiekiui bake. Be to, suomiškos mašinos itin lengvos. Yra nustatyta, kad 1 tonos svoriui vežti, priklausomai nuo kelio sąlygų, reikia 0,5–1 litro degalų per valandą. Todėl lengvi traktoriai mažiau sunaudoja degalų riedėjimui ir inercijos jėgoms nugalėti, mažiau suslegia dirvą. Esant reikalui, traktoriaus svoriui padidinti galima naudoti balastinius svorius. Dirbant su priekyje ir gale pakabintomis mašinomis, svoris tolygiai pasiskirsto tarp galinio ir priekinio varančiųjų tiltų.

Kiekvienas Valtra modelis turi skirtingus padangų variantus: ratai gali būti sudvejinami arba sutrejinami. Keičiamas priekinio ir užpakalinio tiltų tarpuvėžio plotis, didelis vairuojamųjų ratų pasukimo kampas užtikrina mažą traktoriaus posūkio spindulį ir suteikia jam manevringumo.

Traktoriuose gali būti įrengta papildoma valdymo sistema Twin Trac, kurią sudaro vairavimo, stabdžių, sankabos ir variklio valdymo įrenginiai. Tereikia tik apsukti sėdynę ir galima dirbti važiuojant atbuline kryptimi. Dėl Twin Trac vairavimo sistemos ne tik patogiau dirbti atbuline eiga, bet ir labai sumažėja posūkio spindulys, esant tam pačiam vairuojamųjų ratų pasukimo kampui. Ši sistema suteikia traktoriui daug privalumų ne tik žemės ūkio, bet ir miško darbuose bei komunaliniame ūkyje.

Pastaruoju metu populiarėja traktoriai su priekiniu hidrauliniu keltuvu (pakabinimo mechanizmu). Techniškai šis pakabinimo mechanizmas iki šiol tobulėjo lėtai, dažniausia visas dėmesys buvo sutelkiamas užpakaliniam pakabinimo mechanizmui. Suomijos kompanijos konstruktoriai priekinį pakabinimo mechanizmą ypač patobulino.

Priekinis pakabinimo mechanizmas montuojamas prie traktoriaus rėmo, o tvirtinamas vertikalios ašies lankstu, leidžiančiu pakabinimo mechanizmą pasukti reikiamu kampu su priekiniai ratais ir nepriklausomai nuo priekinių ratų pasisukimo kampo. Mechanizmo apatinėms trauklėms, t. y. ant jų pakabintai mašinai, kilnoti įrengti hidrauliniai cilindrai. Pakabinimo mechanizmui valdyti (sukti į vieną ar kitą šoną) yra įrengtas papildomas cilindras. Be to, išlyginti kėlimo svirtis galima ir vertikalia kryptimi. Naujojo hidraulinio keltuvo keliamoji jėga – 35 kN.

Valdomo priekinio pakabinimo mechanizmo užduotis – suderinti traktoriaus važiavimo ir priekyje pakabintos mašinos darbo trajektorijas. Siekiama, kad būtų visiškai išnaudojamas priekyje pakabintos mašinos darbinis plotis, vairuojant agregatą. Šis techninis sprendimas leidžia posūkius atlikti, nenutraukiant technologinio darbo. Pavyzdžiui, maždaug 10 metrų posūkio spindulys gali būti pasiektas visu žolės pjovimo pločiu, kai dirbama su priekyje pakabinta šienapjove.

Kadangi padargai seka traktoriaus važiavimo trajektoriją, jie gali dirbti visu darbiniu pločiu, jiems tenka mažiau skersinių apkrovų, t. y. technika mažiau laužoma. Be to, lengviau prijungti mašinas sudėtingomis sąlygomis, šlaituose galima pagerinti traktoriaus stovumą, garantuojamas darbo saugumas.

***

Valdymo režimai

  1. priekinį mechanizmą galima valdyti valdymo rankenėle, nepriklausomai nuo traktoriaus priekinių (vairuojamųjų) ratų judėjimo krypties.
  2. galima derinti su priekinių ratų sukimosi kampu. Dirbant šiuo režimu, galima sureguliuoti priekinio mechanizmo ir vairuojamųjų ratų sukimosi seką.
  3. valdymas panašus į 2-ąjį režimą, t. y. pakabinimo mechanizmas valdomas, derinant su priekinių ratų sukimosi kampu, tačiau pradinė (darbo) padėtis yra tokia: vairuojamieji ratai nepasukti, o pakabinimo mechanizmas nustatytas į reikiamą padėtį (pvz., nusuktas į dešinį šoną).
  4. pakabinimo mechanizmas sukamas greičiau (proporcingai) už vairuojamuosius ratus (galima sureguliuoti 100–120 proc.).