23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2008/02
Didžiųjų šešėlyje
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Didžiausia žemės ūkio mašinų ir technologijų paroda „Agritechnica“ – ideali vieta išvysti mažųjų kompanijų požiūrį į rinkoje vykstančius procesus. Nepaisant stambiųjų įmonių dominavimo, smulkieji gamintojai vaidina gana reikšmingą vaidmenį pasaulio technikos arenoje.

Šeštoji pagal dydį pasaulyje žemės ūkio technikos gamintoja – italų grupė ARGO – yra geras pavyzdys, kokią įtaką rinkai gali daryti vidutinės gamybos apimties kompanija. Didelių permainų laikotarpį išgyvenančios įmonės apyvarta 2006 m. siekė 836 mln. eurų (apie 2,89 mlrd. litų). Tai gerokai mažiau už FIAT grupei priklausančios „Case/New Holland“ grupės apyvartą (12,581 mlrd. eurų arba 43,44 mlrd. litų). Net ARGO tiesioginis varžovas – „Same Deutz-Fahr“ grupė – perkopė 1 mlrd. eurų apyvartos ribą.

ARGO sustabdė nuostolingą McCormick traktorių gamybą Didžiojoje Britanijoje. Siekdama pagerinti jų kokybę, technikos surinkimo linijas perkėlė į „Landini“ įmonę Italijoje. Tiesa, perkelta ne visa technologinė gamyklos įranga. Dalis jos po truputį demontuojama ir vežama į Rusiją, Naberežnyje Čelny esančią sunk­vežimių įmonę „KamAZ“.

ARGO grupė Landini ir McCormick traktoriams gaminti naudoja bendras platformas. Tradiciškai „Landini“ daugiau dėmesio skiria nedidelio iki 100 AG pajėgumo traktoriams, tuo tarpu „McCormick“ prioritetai – vidutinės ir didelės galios mašinos. Sodų ir vynuogynų priežiūrai skirtų, siaurą tarpvėžę turinčių Landini traktorių gamyba taip pat pakeitė vietą, tačiau neperžengė Italijos ribų. Transmisijos ir kai kurių modifikacijų priekiniai tiltai Landini bei McCormick traktoriams gaminami Prancūzijoje esančioje transmisijų gamykloje, kurioje dirba 390 darbuotojų.

Praėjusių metų birželio mėnesį ARGO trečiajam pagal dydį žemės ūkio technikos gamintojui pasaulyje grupei AGCO leido įsigyti 50 proc. turėtos kombainų kompanijos „Laverda“ ir presų gamintojo „Gallignani“ akcijų. Tokiu būdu sumažėjo ARGO įtaka ne tik pačiai kompanijai „Laverda“, bet per pastarąją ir Vokietijos žaliojo pašaro ruošimo agregatų įmonei „Fella-Werke GmbH“, kurią ji buvo įsigijusi dar 2003 m. Nuo šiol trišalis aljansas ARGO/„Laverda“/AGCO Italijoje gamina penkių skirtingų prekių ženklų produkciją: „Challenger“ (kombainai), „Fendt“ (kombainai, presai), „Gallignani“ (presai), „Laverda“ (kombainai), „Massey Ferguson“ (kombainai, presai).

Kas iš pastarojo sandorio laimės, dar sunku pasakyti. AGCO puoselėja ambicingus planus tapti lyderiaujančiu kombainų ir žaliojo pašaro ruošimo mašinų gamintoju. Dėl šios priežasties 2004 m. AGCO ir pradėjo bendradarbiauti su kompanija „Laverda“.

Kol kas „Laverda“ stiprioji pusė ne gamybos apimtyse ir net ne kombainų asortimente, o gamyklos technologiniame potenciale. Įmonė buvo rekonstruota ir aprūpinta moderniausia technologine įranga ne taip seniai – 1983 m. Tačiau po 2 metų ji pateko traktorių gamintojo „Fiatagri“ įtakos zonon, vėliau „Fiatagri“ prekės ženklą „priglaudė“ kompanija „Ford“, o pastarasis 90-ųjų pradžioje atiteko „New Holland“. Taip kompanijai „Laverda“ norom nenorom atiteko antraeilis vaidmuo – dirbti ne pasaulio rinkoje, o tik regione.

Pritaikius ES antimonopolinį įstatymą CNH buvo priversta parduoti „Laverda“ kombainų gamyklą Italijoje, „Case IH“ traktorių gamyklą Didžiojoje Britanijoje ir „Fortschritt“ stačiakampių ryšulių presų gamybos padalinį Vokietijoje. Visas gamyklas įsigijo grupė ARGO. Sėkminga investicija leido beveik du kartus padidinti apyvartą.

ARGO grupė 2006 m. pardavė 22,3 tūkst. traktorių su 3 prekių ženklais: „Landini“, „McCormick“ ir „Valpadana“. Pastarieji yra specialiosios paskirties, kompaktiški traktoriai, daugiausia naudojami pietiniuose Europos regionuose. Iš šio skaičiaus didžiausią dalį – 16 981 vnt. – sudarė Landini traktoriai.

Per 2006 m. realizuota ir 710 kombainų su keturiais prekiniais ženklais. Iš jų AGCO atiteko 230 vnt. Tiesa, praėjusiais metais užsibrėžta pasiekti 800 vnt. ribą. Tuo tarpu projektinis gamyklos Breganze, Italijoje, pajėgumas siekia 1,5 tūkstančio.

Traktorių ir kombainų rinka Europoje

Kol kas prekybos apimčių balansas teigiamas – 2006 m. Europoje pagaminta 0,3 proc. traktorių daugiau negu per 2005 m. Iš viso 2006 m. pagaminti 226 303 traktoriai.

Europoje 2006 m. naujos žemės ūkio technikos, taip pat ir traktorių, gamyba ir pardavimai sparčiausiai augo naujosiose ES narėse. Vakarų Europa ir toliau išlieka didžiausiu žemės ūkio technikos gamintoju pasaulyje. Jai tenka 43 proc. visų pagamintų mašinų.

Remiantis statistikos rodikliais, traktorių gamyba per 2006 m., palyginti su ­ankstesniais metais, neskaitant Ispanijos (net 51,2 proc., iki 428 vnt.), labiausiai ūgtelėjo Čekijoje (18,1 proc., iki 6,5 tūkst. vnt.), Vokietijoje (7,4 proc., iki 58,623 tūkst. vnt.), Lenkijoje (7,1 proc., iki 6,38 tūkst. vnt.), Suomijoje (4,4 proc., iki 10,38 tūkst. vnt.) ir Austrijoje (4,2 proc., iki 9,3 tūkst. vnt.).

Nors Italijoje 2006 m. pagaminta 4,6 proc. mažiau traktorių, tačiau ji ir toliau išlieka didžiausiu traktorių gamintoju Europos Sąjungoje. Joje sutelktas didžiausias traktorių gamintojų skaičius, pradedant nacionaliniais (ARGO: „Landini“, „McCormick“ ir „Valpadana“;  „Carraro“, „Goldini“), baigiant tarptautiniais koncernais (SDF: „Deutz-Fahr“, „Hürlimann“, „Lamborghini“, „Same“; CNH: „Case IH“, „New Holland“, „Steyr“). Nedidelės galios, specializuotus traktorius iš Italijos atsiveždavo arba vis dar atsiveža „John Deere“, AGCO („Valtra“).

Beveik kas trečias Europoje pagamintas traktorius yra iš Italijos. Ši šalis yra trečia pagal dydį traktorių eksportuotoja pasaulyje, kurią lenkia tik Vokietija ir Japonija.

Per 2006 m. vien ARGO grupė pagamino ir pardavė gana daug traktorių: tris kartus daugiau nei per tą patį laikotarpį pagaminta traktorių Čekijoje arba beveik tiek pat, kiek jų pagaminta visoje Jungtinėje Karalystėje.

Jei ne Vokietijos, Čekijos ir Lenkijos gamintojų („Zetor“ ir Lubline nuo 1992 m. veikiančios grupės „Same Deutz-Fahr“) ekonominiai rezultatai, Europa išgyventų nuosmukį. Optimizmo turėtų suteikti 2007 m. rezultatai ir šių metų planai. Jei staigmenų nepateiks Rytų rinkos (NVS šalys, Ukraina, Baltarusija), šių metų rezultatai gali viršyti visų gamintojų optimistines prognozes. Tai patvirtina ir dar nuo praėjusio rudens nusidriekusios naujų traktorių užsakymo eilės. Taigi šiais metais galima tikėtis chroniško užsakymų įvykdymo vėlavimo.

Už Europos Sąjungos ribų

Parodoje „Agritechnica 2007“ ypač aktyvūs buvo Turkijos gamintojai, demonstravę ne tik traktorius, bet ir technologijas. Sėkmingas kompanijos „Hattat Group“ bendradarbiavimas su AGCO, „Agritalia“, MWM.

Anksčiausiai, t. y. 1999 m., „Hattat“ pasirašė ketinimų protokolą su kompanija „John Deere“. Bendra įmonė veiklą pradėjo 2001 m. „John Deere Hattat A. S.“ gamina iki 100 AG pajėgumo traktorius „John Deere“ prekės ženklu, kurie yra parduodami vietos rinkoje. Tačiau dar gerokai anksčiau iki bendros įmonės sukūrimo „Hattat“ pagaminti hidraulinių sistemų komponentai buvo tiekiami į „John Deere“ gamyklas kitose šalyse.

Pirmą kartą parodos paviljonuose pristatytos mašinos iš Kinijos. Jai tenka 7 proc. visos pasaulyje pagaminamos žemės ūkio technikos, t. y. tiek pat, kiek ir Lotynų Amerikai, tačiau daugiau negu Indijai (5 proc.), Japonijai (4 proc.) ir Rytų Europai (4 proc.).

Kinija pasaulio rinkoje naudojasi Japonijos ir Pietų Korėjos išbandyta strategija: perka licencijas ir ištisas technologijas, kuria bendras įmones arba leidžia pasinaudoti kol kas pigios darbo jėgos resursais.

Parodoje pristatytais kiniškais DongFeng, Foton Lovol traktoriais lankytojai domėjosi daugiau dėl smalsumo. Nors šių mašinų kokybę galima lyginti nebent su T-25/T-40 traktoriais, tačiau jau kitoje parodoje, tikėtina, lankytojai sarkastiškai nesišypsos. Mat kinų, ginkluotų skaitmeniniais fotoaparatais ir diktofonais, buvo apstu įvairių kompanijų stenduose ir seminaruose.

***
Kompanija „Landini“ pristatė naujus nedidelės galios (61 kW/83 AG–81 kW/110,2 AG pagal ISO TR14396 normą) traktorius Powermondial su 4 cl., 4,4 l darbo tūrio Perkins varikliais, atitinkančiais Etapo IIIa/Tier 3 emisijos reikalavimus, su trimis skirtingomis pavarų dėžėmis (15/15, 20/20 ir 36/12) ir standartiniais 2 greičių GTV.

Vidutinės galios LandPower serijoje (86 kW/117 AG–126 kW/171 AG pagal ISO TR14396 normą) nuo šiol taip pat bus montuojami nauji Etapo IIIa/Tier 3 emisijos reikalavimus atitinkantys 6 cl., 6,7 l darbo tūrio Perkins F. P. T. NEF 2V varikliai. Traktoriai bus keturių komplektacijos lygių. Bazinėse Techno versijose numatyta 36/36 mechaninė, visiškai sinchronizuota pavarų dėžė su mechaniniu reversu. Ta pati transmisija, tik su dviejų laiptų dinaminiu reduktoriumi (pavarų skaičius net 72/72) yra montuojama į Top modelį. Top-Tronic ir Transport modeliuose numatytas didesnis eigoje perjungiamų pavarų skaičius (108/36), automatinis važiavimo greičio ir variklio sūkių dažnio suderinimo protokolas bei elektrohidraulinis reversas. Pradedant modeliu Top, visų modelių standartinėje įrangoje numatytas oro kondicionierius.

Didžiausia „Landini“ naujiena parodoje „­Agritechnica 2007“ – nedidelės galios PowerVision modeliai (59 kW/80–88 kW/120 AG). Trakto­riuose su 4 cl. varikliais bus galimos 3 transmisijos, iš kurių 2 mechaninės, visiškai sinchronizuotos ir tik 1 hidromechaninė su trijų laiptų dinaminiu reduktoriumi

***
McCormick traktoriai dar neseniai buvo gaminami Jungtinėje Karalystėje. Praėjusių metų rudenį baigti visi derinimo darbai Fabbrico, Italijoje, todėl dabar nuo dviejų konvejerių „Landini“ gamykloje rieda ir 5 modelių McCormick traktoriai.

Jungtinėje Karalystėje projektinio pajėgumo (10 tūkst. traktorių per metus) taip ir nepavyko pasiekti. Pavyzdžiui, 2006 m. pagaminta vos pusė, t. y. 5 240 traktorių.

Ankstesnės serijos „Metų traktoriaus 2006“ Europoje titulą laimėję vidutinės galios traktoriai XTX185-215 (pajėgumas be galios sumavimo sistemos 127 kW/173 AG–149 kW/202 AG pagal ISO TR14396 normą) jau nebegaminami. Galingiausiojo modelio gamyba, pakeitus variklį, netrukus bus visiškai perkelta į Naberežnyje Čelny, sunkvežimių KamAZ gamyklą. Tuo tarpu Europoje senstelėjusius ankstesnės kartos XTX traktorius keičia nauji modeliai. Didžiausi skirtumai – Etapo IIIa/Tier 3 emisijos reikalavimus atitinkantys varikliai ir pakeistas modelių išorės dizainas.

Proamerikietiškų galingiausių ZTX serijos traktorių (pajėgumas 172 kW/230 AG–209 kW/280 AG pagal ISO TR14396 normą) su 6 cl., 8,3 l darbo tūrio Cummins varikliais nišoje dabar ir visiškai nauji, specialiai Europos rinkai skirti TTX XtraSpeed modeliai (pajėgumas be galios sumavimo sistemos 126 kW/171 AG–157 kW/213 AG pagal ISO TR14396 normą). 6 cl., 6,7 l darbo tūrio, Etapo IIIa/Tier 3 emisijos reikalavimus atitinkantys varikliai analogiški montuojamiems į vidutinės galios Landini traktorius. Trijų komplektacijos lygių (STD, E, E-Plus) modeliuose montuojamos tokios pat kaip Landini traktoriuose transmisijos 32/24 ir 48/40 su elektrohidrauliniu reversu.