23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/11
Mažiau popierizmo skirstant ES pinigus
  • Aistė MILEIKAITĖ, NMA
  • Mano ūkis

Mūsų šalies žemės ūkis yra viena sėkmingiausiai ES paramą įsisavinančių sričių: per pastaruosius trejus metus pagal įvairias priemones žemdirbius pasiekė daugiau kaip 4,3 mlrd. Lt paramos. Ateinančius septynerius metus parama žemės ūkiui bus skirstoma pagal naująją Lietuvos 2007–2013 m. kaimo plėtros programą. Dar efektyvesnį paramos skirstymą turėtų nulemti nemažos administravimo naujovės.

Žemdirbiai, šiemet deklaravę pasėlius ir panorę gauti Europos Sąjungos paramą pagal kai kurias Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programos (KPP) priemones, jau pajuto pirmuosius pasikeitimus. Pildydami vieną bendrą paraišką, ūkininkai galėjo ne tik deklaruoti savo žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus, bet ir prašyti paramos pagal keturias 2007–2013 m. KPP priemones: „Agrarinės aplinkosaugos išmokos“, „Išmokos ūkininkaujantiems vietovėse, kuriose yra kliūčių, išskyrus kalnuotas vietoves“ (buvusi Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonė „Mažiau palankios ūkininkauti vietovės ir vietovės su aplinkosaugos apribojimais“), „Natura 2000 išmokos ir su direktyva 2000/60/EB susijusios išmokos“, „Natura 2000 išmokos“. Teikiant bendrą paraišką taip pat buvo galima prašyti išmokų už energetinius augalus bei valstybės ir savivaldybių įsteigtas saugomas teritorijas.

Pirmąsias naujoves jau pastebėjo

Mintis rengti bendras paraiškas pasiteisino dar prieš kelerius metus. Tuomet, skirstant ES paramą pagal Kaimo plėtros 2004–2006 m. plano priemones, ūkininkai pildė bendras paraiškas tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus bei paramai už ūkininkavimą mažiau palankiose žemdirbystei vietovėse. Sumažėjus popierizmo ir klaidų, pagreitėjus paraiškų administravimui, greičiau buvo išmokama ir parama, todėl buvo nuspręsta sujungti visas priemones, kurios numato paramą pagal turimos žemės plotą.

Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) Tiesioginės paramos skyriaus vedėjos Aušros Keniausytės teigimu, ši naujovė leido sutaupyti nemažai ūkininkų laiko. Ūkininkams nereikėjo pildyti atskirų paraiškų, norint gauti paramą pagal kelias priemones – visus duomenis buvo galima pateikti pildant deklaracijas tiesioginėms išmokoms gauti.

Nuo šių metų sujungtas ne tik paraiškų pateikimas, bet ir paramos administravimas. Siekiant didesnio aiškumo, sklandumo bei operatyvumo, parama pagal visas su plotais susijusias priemones bus administruojama kartu – atliekamas vienas duomenų sutikrinimas su registrais, viena patikra vietoje, nesidubliuos pagal šias priemones teikiami dokumentai, bus siunčiama mažiau paklausimų. Tai turėtų paspartinti paramos administravimą.

NMA Tiesioginės paramos skyriaus vedėja A. Keniausytė pažymi, kad bendroje paraiškoje prašoma parama taip pat bus išmokama vienu kartu. Tačiau planuojama, jog reikalui esant, mokėjimai galės būti ir atskirti. Tai reiškia, kad jei pagal vieną iš priemonių bus pateikti netikslūs duomenys ar nustatyta kitokių neatitikimų, paramos mokėjimas pagal kitas priemones nebus stabdomas. Pavyzdžiui, jeigu vieną bendrą paraišką pateikęs ūkininkas pretenduoja gauti tiesiogines išmokas, paramą už mažiau palankias ūkininkauti vietoves ir paramą už ekologinį ūkininkavimą, ir NMA paraiškoje neranda netikslumų dėl tiesioginių išmokų bei ekologinio ūkininkavimo, ūkininkas ir gauna šią paramą, nepaisant to, kad reikėtų tikslinti duomenis dėl ūkininkavimo mažiau palankiose vietovėse.

Arčiau pareiškėjų

Naująsias paraiškas ūkininkai pildė seniūnijose. Visas procesas buvo kompiuterizuotas, o tai padėjo išvengti daugelio techninio pobūdžio klaidų, kurias iškart padeda ištaisyti kompiuterinė sistema.

Paraiškų duomenys seniūnijose pirmą kartą buvo suvedinėjami jau 2006 m. Diegiant šią naujovę, seniūnijose buvo sukurtos 482 kompiuterizuotos darbo vietos, taip pat rengiami specialūs mokymai čia dirbsiantiems žemės ūkio specialistams. Tuomet seniūnijose į informacinę sistemą buvo suvedinėjami duomenys tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus bei  paramai pagal Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Mažiau palankios ūkininkauti vietovės ir vietovės su aplinkosaugos apribojimais“ gauti. Kadangi ši naujovė leido išvengti dalies klaidų, kurios anksčiau pasitaikydavo pateikiant ir suvedant paraiškų duomenis, pagreitėjo ir paramos administravimo, ir išmokėjimo procesai.

Administruojant Kaimo plėtros 2007–2013 m. programą, bene arčiausiai žemdirbių esantiems seniūnijų žemės ūkio specialistams teko dar daugiau funkcijų – šiemet čia buvo suvedami duomenys ne tik tiesioginėms išmokoms už žemės ūkio naudmenų ir pasėlių plotus bei  paramai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programos priemones „Išmokos ūkininkams vietovėse, kuriose yra kliūčių, išskyrus kalnuotas vietoves“ gauti, bet ir pagal kitas plotines priemones („Agrarinės aplinkosaugos išmokos“ programas „Kraštovaizdžio tvarkymas“ ir „Ekologinis ūkininkavimas“).

Paraiškų vertinimas – teritoriniuose skyriuose

Tuo tarpu į NMA Kontrolės departamento teritorinius skyrius bus perkeltas ir kai kurių priemonių administravimas. Pradėjus įgyvendinti Kaimo plėtros 2007–2013 m. programą, viena didžiausių naujovių yra ta, kad net septynių paramos priemonių administravimas perkeliamas į NMA teritorinius skyrius. NMA direktoriaus pavaduotojas Vitas Lopinys įsitikinęs, kad decentralizavimas turėtų pagreitinti paramos administravimo procesą ir išmokos žemdirbius turėtų pasiekti anksčiau.

Naujoji tvarka kur kas patogesnė ir prašantiems paramos, ir ją jau gaunantiems.  

NMA teritoriniuose skyriuose planuojama administruoti paraiškas ir kitus dokumentus pagal 2007–2013 m. KPP priemones „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“, „Pusiau natūrinių ūkių rėmimas“, „Miškų aplinkosaugos išmokos“, „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“, „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“, „Pirmas žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“, „Pirmas ne žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“.

NMA teritoriniuose skyriuose kaip ir anksčiau bus priimamos paraiškos pagal visas priemones, taip pat paramos gavėjų pagal Kaimo plėtros 2004–2006 m. plano priemones kasmetiniai mokėjimo prašymai bei kasmetinės investicijų ataskaitos. Čia bus suvedami duomenys, registruojama ir tikrinama. Administravimo proceso perkėlimas arčiau pareiškėjų leidžia lengviau identifikuoti problemas, susijusias su paramos administravimu tam tikrame regione ir atsižvelgiant į tai vykdyti tikslingus mokymus. Be to, pareiškėjai operatyviau gauna informaciją apie neatitikimus bei preliminarią informaciją apie tinkamumą paramai gauti.

ES paramos skirstymo procedūros paprastėja

Siekiant palengvinti ir supaprastinti paramos administravo procesą, įgyvendinta ir dar viena naujovė – nuo šiol NMA pati užsakinės reikalingas pažymas iš Valstybinės socialinio draudimo fondo valdybos („Sodros“), Valstybinės mokesčių inspekcijos, Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro (ŽŪIKVC), Muitinės departamento bei kitų viešųjų registrų ir duomenų bankų. Anksčiau ūkininkams tekdavo skirti nemažai laiko, kol surinkdavo visus reikalingus dokumentus, o supaprastinus šį procesą nuo pareiškėjų pečių nukris nemaža darbų našta. Be to, taip tikimasi išvengti atvejų, kai pareiškėjai nepateikia visų reikalingų dokumentų arba jie būna netikslūs, o tai stabdydavo ir paraiškų vertinimą.

Naujovės laukia ir internetu besinaudojančių ūkininkų – ateityje planuojama sudaryti galimybę žemdirbiams paraiškas teikti elektroniniu būdu. Tai bus galima padaryti informaciniame portale https://portal.nma.lt. Kol kas jame žemdirbiai gali pasitikrinti, kaip vertinamos jų paraiškos, kokio dydžio išmoka priklauso ir kada ji buvo pervesta į sąskaitą.