23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/08
Itališki krautuvai pelnė pripažinimą visame pasaulyje
  • Jurga ZALECKIENĖ, „Mano ūkis“, Italija
  • Mano ūkis

Ūkio darbai sunkiai įsivaizduojami be krautuvo – jis nepamainomas pagalbininkas ir augalininkystę, ir gyvulininkystę plėtojančiuose ūkiuose. Dėl funkcionalumo, universalių panaudojimo galimybių, lengvo valdymo ir saugumo darbe itališki savaeigiai teleskopiniai krautuvai Merlo jau užėmė tvirtas pozicijas palyginti ankštoje ir pripildytoje mūsų šalies krautuvų rinkoje.

Svarbiausia – ne pelnas, o užtikrintos perspektyvos

Pernai „Merlo grupės“ metinė apyvarta siekė 330 mln. eurų. Vien savaeigių teleskopinių krautuvų pagaminta 5 000. Šiemet planuojama surinkti per 6 000 krautuvų. Iš viso gaminama net 70 modelių teleskopinių krautuvų. Didžiausią produkcijos dalį sudaro Panoramic modeliai (36 proc.), Turbofarmer ir Multifarmer kartu sudaro 33 proc., Roto – 27 proc., likusius 4 proc. produkcijos sudaro betono maišyklės.

Pagamintos produkcijos 74 proc. eksportuojama – pernai eksportuota už 270 mln. eurų. Daugiausia produkcijos eksportuojama į Prancūziją (26 proc.), Vokietiją, Didžiąją Britaniją. „Merlo grupė“ turi keturis filialus Europoje – Vokietijoje, Prancūzijoje, Anglijoje ir Ispanijoje – ir filialą Australijoje. Savo atstovus įmonė turi 45 šalyse. Įdomu tai, kad kol kas nėra atstovybės JAV ir, pasak įmonės vadovų, kol kas neplanuojama ten pradėti pardavinėti savo produkciją. Mat šiuo metu strateginis tikslas – įtvirtinti savo pozicijas Europoje, nes tai vieta, kur vertinamos aukštos technologijos. Pernai bendra krautuvų rinka Europoje pasiekė 28 tūkst. vienetų.

„Pagal krautuvų pardavimą mes esame lyderiai savo šalyje (45 proc. rinkos), Austrijoje (net 60 proc. rinkos), Vokietijoje (28 proc.), Naujojoje Zelandijoje. Geros pozicijos rinkoje užimtos Norvegijoje, Rusijoje, Švedijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje, Belgijoje ir Olandijoje“, – pasiekimus vardijo eksporto vadovas Alberto Dutto.

Įmonės verslo filosofija – rasti žmonių, kurie dirbtų su entuziazmu. Visiems pradedantiems darbuotojams būtina baigti apmokymų kursus (beje, 15 proc. nuo metinės apyvartos skiriama tyrimams ir naujoms technologijoms diegti, 4 proc. – darbuotojų mokymams). Krautuvų modeliai nuolat tobulinami. „Jei atvažiuotumėte čia po pusmečio, rastumėte daug naujovių“, – užtikrino įmonės vadovai.

Beveik visos detalės gaminamos vietoje

Gamyklos teritorija užima 128 tūkst. m2 plotą. Per 90 proc. visų krautuvams gaminti reikalingų detalių gaminama „Merlo“ gamykloje. Daug gamybinių operacijų yra visiškai automatizuotos – robotai dirba ištisą parą. Kiekviena pagaminta detalė testuojama ir jai suteikiamas identifikavimo numeris. Jei kuri nors detalė neatitinka nustatytų parametrų, ji niekada nekoreguojama, o iš karto keliauja į „raudonąją zoną“ – perdirbimui.

Detalėms gaminti naudojama švediška ir itališka metalo žaliava – pernai sunaudota 55 tūkst. tonų. Tikslius išpjaunamų detalių kontūrus garantuoja moderni lazerinio pjaustymo įranga. Įdiegta nauja rėmo gamybos technologija – net ir dviejų metrų pločio rėmo konstrukciją turinčiame keltuve kabina išlieka 1 m pločio – pakankamai erdvi ir komfortiška. „Merlo“ yra pati didžiausia Italijoje hidraulinių cilindrų gamintoja ir ketvirta pagal gamybos apimtis tokia įmonė Europoje.

Įdiegta moderni dažymo technologija, kainavusi 5 mln. eurų. Pirmiausia detalių paviršius kruopščiai nuvalomas, tada nudažoma apsauginiu baltos spalvos dažų sluoksniu, po to – kliento pageidaujama spalva dažniausiai – skaisčiai žalia. Pasak įmonės specialistų, dažai laikosi penkis kartus ilgiau negu įprasta.

Dėmesys komfortui ir darbo kokybei

Unikalus krautuvo konstrukcijos sprendimas – visą krautuvo rėmą juosiantis 7 cm skersmens metalo strypas (kiekvienas tokio strypo metras sveria 42 kg). Taip svoris tolygiai padalijamas ant abiejų ratų ašių. Kiti gamintojai paprastai šią prob­lemą sprendžia galinėje krautuvo pusėje tvirtindami didesnį ar mažesnį svorį: tokiu atveju, kai krautuvas nieko neiškėlęs, visas svoris gula ant galinės ašies ir mašina būna išbalansuota.

„Merlo“ gamintojai daug dėmesio skiria dirbančio žmogaus komfortui, siūlydami trijų tipų pakabą, amortizuojamą kabiną, kompiuterizuotas valdymo ir saugos sistemas. Hidrauliškai valdomi keturi ratai ir hidrostatinė pavara garantuoja krautuvo manevringumą, galimybę išsisukti itin mažame plote.

Lietuvoje Merlo krautuvais prekiaujančios UAB „Rovaltra“ direktorius Romualdas Trainaitis įsitikinęs, kad spartų šių krautuvų populiarėjimą tarp šalies žemdirbių lemia palyginti didelis važiavimo greitis (40 km/val.), didelė keliamoji galia (iki 10 tonų), puikus matomumas (beveik 360 laipsnių), gerai išdėstyti svorio centrai, didelis pravažumas (ypač aktualus gaminant silosą), variklio galingumas (iki 140 AG), reikiamo ilgio tiksliai valdoma strėlė (iki 25 m), universalios panaudojimo galimybės įvairių dydžių ūkiuose, saugumas darbe. Krautuvai – itin intensyviai eksploatuojamos mašinos, paprastai vidutiniame ūkyje jos išdirba 1 500 motovalandų per metus. Ūkiams stambėjant ir plečiantis, krautuvai naudojami ne tik žemės ūkio darbams, krovinių pervežimui, bet ir gamybinių pastatų statybai.

„Maloniai nustebino „Merlo grupės“ darbo stilius: jie nelipa per galvas, nesiekia greito rezultato, o daugiau dėmesio skiria darbuotojų kvalifikacijai gerinti, vadybos įgūdžiams tobulinti. Nuolat atnaujinami modeliai man, kaip pardavėjui, net šiek tiek apsunkina darbą: kol išsirenkame su pirkėju norimą krautuvo modelį, jis jau, žiūrėk, patobulintas. Bet klientas užtat garantuotas, kad gaus naujausią produktą“, – sako R. Trainaitis.

***

Keturi technikos tobulinimo dešimtmečiai


Italijoje, Cuneo mieste, 1964 m. veiklą pradėjusios įmonės „Merlo“ pirmasis gaminys buvo įrenginys smėliui transportuoti ir išversti. 1970 m. pradėti gaminti pirmieji krautuvai CEM. Krovinį jie iškeldavo iki 5 m aukščio, turėjo keturis varomus ratus ir hidrostatinę sistemą.

Kintant rinkos poreikiams, po ketverių metų pradėti gaminti GX – savotiškas krano pakaitalas, sumontuotas ant mašinos, kuris iš principo jau turi teleskopinę strėlę – būtent šis modelis ir laikomas šiuolaikinių krautuvų prototipu. 1981 m. iš gamyklos išrieda pirmasis teleskopinis krautuvas SM, su šone sumontuota kabina. Netruko išryškėti šio modelio trūkumas: blogas matomumas važiuojant atbuline eiga arba su nuleista strėle. Konstruktoriams pastūmus variklį į kitą vietą ir žemiau nuleidus strėlę į specialią ertmę greta kabinos, sukuriamas pirmasis Panoramic XS modelis. Pastarojo privalumas – patogu prieiti prie variklio: mechanizatoriui pakanka stovint ant žemės atidaryti gaubtą. 1991 m. sukuriamas modelis Roto – su 360 laipsnių besisukančia kabina.

1996 m. „Merlo“, iki tol orientavusi savo veiklą į statybų pramonę, atsigręžia į žemės ūkį ir pasiūlo modelį Turbofarmer. Šis krautuvas turėjo galingesnį variklį, patvaresnį rėmą, modernesnę vidaus įrangą, buvo pritaikytas tempti priekabą ir važiuoti keliais. Kelerius metus šie modeliai vieninteliai rinkoje atitiko reikalavimus dėl tempimo keliais. 2000 m. sukuriamas Multifarmer, kuris žemdirbių greitai buvo įvertintas kaip geras traktoriaus pakaitalas. Po poros metų modelis patobulintas ir jau oficialiai imtas vadinti traktoriumi su teleskopiniu krautuvu. Dėl universalių panaudojimo galimybių Multifarmer greitai pelnė pripažinimą visame pasaulyje. Tais pačiais metais pradedami gaminti ir maži ekskavatoriai su vikšrine važiuokle.

Prieš dvejus metus iš esmės atnaujinta žemės ūkio mašinų gama ir pradėta gaminti 20 visai naujų modelių. Kai kurių jų variklių galingumas pasiekė 140 AG. Vos prieš 2 mėnesius parodoje Miunchene pristatytas naujas produktas Platform MPR – tai speciali platforma žmonėms kelti. Pasak „Merlo group“ komunikacijos departamento vadovo Paolo Peretti, kol kas pasaulyje nėra kito gamintojo, siūlančio analogišką produktą.