23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/08
Daug darbų – mašina viena
  • Dr. Egidijus ŠARAUSKIS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Dar visai neseniai Lietuvoje buvo naudojami tik frontaliniai traktoriniai krautuvai, o universalų savaeigį krautuvą buvo galima pamatyti tik tarptautinėse parodose arba didelių statybinių organizacijų statomų objektų aikštelėse.

Šiuo metu universalūs krautuvai nėra naujiena. Jie naudojami statybų sektoriuje, komunaliniame ir žemės ūkyje. Krautuvo universalumą apibrėžia tai, kiek skirtingų darbo padargų galima prie jo prikabinti.

Žemės ūkis yra specifinė ūkio šaka, reikalaujanti labai daug sunkaus ir dar dažnai rankų darbo. Be to, dėl didelės priklausomybės nuo klimato sąlygų, dažnai konkretus darbas turi būti atliekamas per labai trumpą laiko tarpą. Tokiais atvejais universalus krautuvas gali tapti nepamainomas pagalbininkas ūkyje.

Dauguma gamintojų dažniausiai siūlo kelias dešimtis skirtingos paskirties padargų žemės ir komunalinio ūkio bei statybų darbams atlikti. Kuo daugiau skirtingų darbo padargų galima užkabinti, tuo geriau krautuvas išnaudojamas ištisus metus. Šiltuoju metų laiku krautuvas dažniau gali būti naudojamas pašarams ruošti, aplinkai tvarkyti ir kitiems darbams, o žiemą juo galima šalinti mėšlą, valyti sniegą, krauti padėklus ir t. t.

Universalių krautuvų gamintojai nuolat gerina mašinų konstrukcijas, diegia naujas važiuoklės, vairavimo bei valdymo sistemas ir tobulina darbo padargų užkabinimo įrangą. Taip siekiama didesnio mašinos manevringumo, geresnio pravažumo, patogesnio valdymo, daugiau komforto ir lengvesnio darbo padargų pakeitimo. Šiuo metu dauguma krautuvų jau turi modernią greito darbo padargų pakeitimo sistemą, kuri leidžia vieną padargą pakeisti kitu net neišlipus vairuotojui iš krautuvo kabinos.

Universalūs krautuvai gali turėti vientisą, standų arba lankstų, šarnyrinį rėmą. Išskiriami keli skirtingi vairavimo būdai: vairavimas 2 ratais, 4 ratais, „krabu“, t. y. kai visi 4 ratai pasukami viena kryptimi ir krautuvas gali važiuoti įstrižai. Šis vairavimo būdas praverčia tuomet, kai reikia kuo arčiau ir patogiau privažiuoti nedidelėse teritorijose arba patalpose. Minikrautuvuose dažnai įrengiama tokia vairavimo sistema, kai posūkis ir jo spindulys priklauso nuo priešingose krautuvo pusėse esančių ratų sukimosi greičio. Kuo didesnis greičių skirtumas, tuo mažesnis posūkio spindulys. Jeigu vienos pusės ratai sustabdomi, tai krautuvas gali suktis vietoje.

Daugumos šiuolaikinių krautuvų kėlimo strėlė, darbo padargai, važiavimo krypties keitimas ir kitos funkcijos valdomos viena daugiafunkcine svirtimi. Ji montuojama ant hidraulinės sistemos valdymo vožtuvo. Svirties pakreipimu į priekį ir atgal, į kairę ir dešinę valdoma krautuvo kėlimo strėlė ir ant jos užkabintas darbo padargas. Ant svirties esančiais mygtukais gali būti keičiama važiavimo kryptis, įjungiamas arba išjungiamas diferencialo blokavimo mechanizmas ir atliekamos kitos numatytos valdymo funkcijos.

Universalūs krautuvai gaminami su kabinomis arba be jų. Mažesnių gabaritų krautuvai, kurie daug darbų gali atlikti įvairiose patalpose, dažnai būna be kabinos, tačiau su specialiais apsauginiais rėmais. Krautuvų kabinos ir apsauginiai rėmai turi atitikti Europos Sąjungos direktyvas, pagal kurias mašinos gaminamos su specialia konstrukcine įranga, apsaugančia nuo krentančių objektų (FOPS) ir kad neapvirstų (ROPS).

Suomijoje 1991 metais įkurta „Avant“ įmonė specializuojasi mažų, iki 1 t masės keliamosios apkrovos, krautuvų gamyboje. Žemės ir komunaliniams ūkiams siūloma 15 skirtingų modelių krautuvų su Honda benzininiais arba Kubota dyzeliniais nuo 11 iki 24 kW galios varikliais. Lankstaus rėmo su teleskopine strėle krautuvai dėl nedidelio pločio (nuo 0,81 iki 1,0 m) yra manevringi siauruose įvažiavimuose.

Statybų sektoriuje, kelių tiesimo ir remonto darbuose naudojami Bobcat krautuvai. Jie pradėti gaminti prieš 50 metų JAV Šiaurės Dakotoje. Vienas pirmųjų įmonės filialų Europoje buvo įkurtas Belgijoje. Pastaraisiais metais šios įmonės produkcija, mašinos arba atskiri jos mazgai, gaminami Prancūzijoje ir Čekijoje. Vienas iš Bobcat krautuvų privalumų – nedideli gabaritiniai matmenys. 463 modelio krautuvas gali įvažiuoti pro 0,92 m pločio ir 1,82 m aukščio angas. Krautuvuose montuojami 3 ir 4 cilindrų, nuo 16,8 iki 58,0 kW galios dyzeliniai, vandeniu aušinami Kubota varikliai. Gamintojai rinkai siūlo krautuvus ne tik su ratine, bet ir su vikšrine važiuokle. Krautuvai su 0,45 m pločio guminiais vikšrais gali dirbti ir sudėtingesnėmis sąlygomis, ant minkštesnio, mažiau stabilaus grunto ar dirvos pagrindo.

Kompanija „Case“ krautuvus pradėjo gaminti 1969 metais. Šiuo metu gaminami trijų modelių frontaliniai traktoriniai ekskavatoriniai krautuvai ir daugiau kaip 20 skirtingo rėmo bei važiuoklės minikrautuvų modelių, universalių šakinių ir teleskopinių krautuvų, pritaikytų dirbti statybose, žemės ūkyje ir aplinkai tvarkyti. Teleskopiniai krautuvai dėl priekyje esančių specialių atramų iki 4 000 kg krovinį gali pakelti iki 16 metrų aukščio. Krautuvuose montuojami tos pačios kompanijos pagaminti nuo 38 iki 221 kW galios dyzeliniai varikliai.

JAV 1890 m. įkurta kompanija „Cater­pillar“gamina įvairių tipų krautuvus – frontalinius traktorinius ir universalius savaeigius krautuvus su skirtingomis rėmo, važiuoklės bei kėlimo strėlės konstrukcijomis. Įmonėje pagaminti krautuvai daugiausia skirti dirbti statybose, tačiau juos galima naudoti ir aplinkai tvarkyti bei žemės ūkyje. Dėl patogių sąsajų su darbo padargais ir greito prijungimo mazgo krautuvai yra labai universalios mašinos statybų aikštelėse. Krautuvai gali dirbti su buldozerio peiliais, grąžtais, ekskavatoriaus įranga, šluotomis, kaušais, asfalto frezomis, volais, kūjais, diskiniais pjūklais, tranšėjų kasimo įranga ir kitais darbo padargais.  

Nuo 1913 m. veikianti Vokietijos kompanija „Claas“ be frontalinių traktorinių krautuvų prieš kelerius metus pradėjo gaminti savaeigius universalius krautuvus Scorpion. Tai teleskopiniai standaus rėmo krautuvai su hidrostatine visų 4 ratų vairavimo sistema ir Deutz 4 cilindrų, nuo 75 iki 103 kW galios dyzeliniais varikliais. Gaminami 5 skirtingų modelių krautuvai, kurių maksimali kėlimo galia nuo 3 300 iki 4 100 kg, maksimalus kėlimo aukštis siekia nuo 6,2 iki 8,9 metro.

JAV įmonė „GEHL“ jau 150 metų gamina įvairią žemės ūkio techniką. Europoje, Artimuosiuose Rytuose ir Afrikoje produktus platina 1973 m. įkurta antrinė firma „GEHL Europe GmbH“. Viena iš pagrindinių kompanijos mašinų – universalus kompaktiškas krautuvas. Tokių mašinų pagaminama apie keletą tūkstančių per metus. Šiuo metu kompanija gamina standaus rėmo minikrautuvus, kurių keliamoji masė nuo 375 iki 1 805 kg, ir universalius lankstaus rėmo šakinius bei teleskopinius krautuvus, kurių keliamoji masė nuo 836 iki 2 006 kg. Mažesnieji krautuvai dirba su japoniškais vandeniu aušinamais Kubota dyzeliniais varikliais, didesnieji – su vokiškais Deutz dyzeliniais varikliais.

Koncernui JCB priklausančiose įmonėse gaminama per 275 skirtingų konstrukcijų mašinų ir įrengimų, tarp jų ir frontaliniai ekskavatoriniai traktoriniai, mini- bei vidutinės ir didelės kėlimo galios savaeigiai, universalūs šakiniai ir teleskopiniai krautuvai. Gaminama 15 skirtingų teleskopinių standaus rėmo krautuvų modelių, kurių kėlimo aukštis nuo 4 iki 17 m, o šakinių ir teleskopinių lankstaus rėmo krautuvų – 7 modeliai, kurių kėlimo aukštis iki 5,2 m.

JAV kompanijos „John Deere“ gaminamos technikos asortimente yra ir frontalinių traktorinių krautuvų. Prieš kelerius metus įmonė pradėjo gaminti trijų modelių teleskopinius krautuvus: du su nelanksčiu rėmu ir vieną su lanksčiu. Deja, pernai jų gamyba buvo nutraukta.

Vokietijos koncernas „Neuson Kramer“ daugiausia gamina statybų pramonei skirtos technikos, tačiau pastaraisiais metais vis didesnis dėmesys skiriamas krautuvų universalumui, kad mašinas būtų galima pritaikyti dirbti žemės ir komunaliniame ūkyje. Visi gaminami modeliai – su standžiu rėmu, varomi ir vairuojami visais keturiais ratais.

Teleskopiniai Manitou krautuvai su Perkins varikliais gaminami Prancūzijoje jau 50 metų veikiančioje įmonėje. Didelė pasiūla įvairių krautuvų modelių skirta statybų pramonei, žemės ūkiui ir kitoms sritims. Žemės ūkiui skirti MLT ir MLA modelių krautuvai. Jie gali kelti nuo 2,3 iki 4,5 t masės krovinius į 5–9 m aukštį. Krautuvai universalūs, prie jų galima kabinti daugiau kaip 30 įvairiausių darbo padargų. Įmonė rinkai taip pat siūlo naują triratį universalų krautuvą Twisco, kurio manevringumas (apsisukimo spindulys tik 2,22 m) leidžia jį geriau išnaudoti nedidelėse statybų aikštelėse ir atliekant kitus darbus.

Tęsinys kitame numeryje