23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/07
Plečiasi biodegalais varomų automobilių ratas
  • Dainius ŠIŠLAVAS
  • Mano ūkis

Automobilių gamintojų leksikone išsireiškimas Flexi-Fuel Vehicle (FFV) pakankamai naujas. Juo apibūdinami automobiliai, galintys naudoti įvairaus santykio bioetanolio ir mineralinio benzino mišinius.

Saab 9-5 BioPower – populiariausias Flexi-Fuel Vehicle (FFV) kategorijos automobilis Skandinavijoje. Tikimasi, kad perspektyvi BioPower technologija švedų kompanijai, šiemet švenčiančiai 60 metų jubiliejų, leis galutinai įveikti krizę. Per 2006 m. Europoje realizuota 11 tūkst. Saab FFV kategorijos automobilių, iš kurių 80 proc. atiteko modeliams 9-5 BioPower. Kompanijai „Saab“ priklauso 40 proc. FFV kategorijos automobilių rinkos Europoje

Svarbiausia – pasirinkti kryptį

Švedijos automobilių gamintojas „­Saab“ („Svenska Aeroplan Aktiebolaget“, t. y. Švedijos lėktuvų gamykla) negali pasigirti didelėmis automobilių gamybos apimtimis. Nuo 1947 m. birželio 10 d., kuomet pro gamyklos vartus išriedėjo pirmasis Saab 92, iki šių dienų pagaminta viso labo 4 mln. automobilių.

Dabartinė kompanijos gamybos kryptis glaudžiai susijusi su Švedijos užmoju iki 2020 m. visiškai atsisakyti iškastinio kuro ir pereiti prie alternatyvių degalų, gaunamų iš atsinaujinančių energijos šaltinių.

Idėją būtų galima laikyti futuristine, jei ne naujas FFV kategorijos automobilis Saab 9-5 BioPower, pristatytas ir Lietuvoje, su sklidinai užpildytu baku kol kas menkai žinomų degalų rūšimi E85. Tai yra didelės koncentracijos bioetanolio ir mineralinio (tradicinio) benzino mišinys. Sutrumpintas žymėjimas E85 reiškia, kad 85 proc. mišinio sudaryta iš biologinės kilmės atsinaujinančių energijos šaltinių gauto etilo alkoholio, likę 15 proc. – tradicinis benzinas.

Iš ko gaunamas biologinės kilmės etilo alkoholis nėra taip svarbu. Jo žaliava puikiausiai gali būti rugių, kviečių, kukurūzų grūdai, bulvės, cukriniai runkeliai ar cuk­rašvendrės, bet kokios perteklinės daržovės ar vaisiai, net vynas. Mokslininkų teigimu, mūsų krašte bioetanolį efektyviausia gauti iš cukrinių runkelių, kviečių, kvietrugių, rugių arba reikiamo drėgnio kukurūzų grūdų. Gerokai svarbesnis yra ekonominis efektas. Kompanijos „­Saab“ specialistai spėjo apskaičiuoti, kad, su ­Saab 9-5 BioPower per metus nuvažiuojant 15 tūkst. km, sunaudojama 1 066 l mažiau mineralinio benzino, atitinkamai sumažėja ir šiltnamio efekto dujų, t. y. anglies dvideginio, išmetimas į atmosferą. Kalbant skaičių kalba, BioPower varikliai, naudojantys didelės koncentracijos bioetanolio ir benzino mišinius, į aplinką išmeta iki 80 proc. CO2 mažiau už įprastus variklius.

Kaip tai pasiekiama? Naudojant biologinės kilmės degalus, anglies ciklas aplinkoje tampa uždaras: degalams sudegus variklyje į atmosferą išskiriamas beveik toks pat anglies dioksido kiekis, koks buvo sunaudotas augant augalams, t. y. organinių medžiagų kūrimui jų vegetacijos metu. Visai kitokie procesai vyksta deginant mineralinius degalus. Jiems degant, į atmosferą patenka prieš milijonus metų augalų sukaupta anglis, todėl jos koncentracija nepaliaujamai didėja.

E85 degalų paplitimas

Europos Bendrijos energetikos strategiją ir energetikos politikos veiksmų planą apibrėžia vadinamoji Baltoji knyga „Ateities energija. Atsinaujinantieji energijos ištekliai“. Bendru sutarimu numatyta iki 2010 m. energijos dalį, gautą iš atsinaujinančių šaltinių, bendrose energijos sąnaudose padidinti iki 12 proc., o šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją sumažinti 8 procentais. Iki 2020 m. transporto sektoriuje jau numatoma 20 proc. dyzelino ir benzino pakeisti biodegalais. Taigi Saab BioPower yra tik viena, tačiau neabejotinai svarbi šio projekto įgyvendinimo grandis.

Saab automobiliai su didelės koncentracijos bioetanolio ir mineralinio benzino mišinius naudojančiais varikliais šiandien itin populiarūs Skandinavijos šalyse, ypač Švedijoje. Tačiau idėja ekologiškai švarius degalus pasigaminti patiems vilioja ir kitas Europos šalis. Airijoje šiais metais parduota 230 Saab 9-5 BioPower automobilių ir iki metų pabaigos planuojama atidaryti 28 E85 degalais prekiaujančias degalines. Nors Prancūzijoje parduota tik 70 Saab BioPower mašinų, tačiau iki kitų metų pradžios ketinama atidaryti net 500 biodegalais prekiaujančių degalinių. Beje, Prancūzija bioenergetikos srityje yra antroji didžiausia po Vokietijos biodyzelino gamintoja Europoje. Prancūzijos kompanija „Renault“ viešai deklaruoja iki 2009 m. pusę gaminamų automobilių pritaikyti E85 degalams.

Vokietijoje, kur Saab markės automobiliai yra nelabai populiariūs, šiais metais spėta realizuoti 58 Saab 9-5 BioPower automobilius. Be to, per šiuos metus Vokietijoje bus įrengta per 100 E85 degalais prekiaujančių degalinių.

Tačiau ne visos šalys, net ir Europoje, palankiai nusiteikusios FFV automobilių atžvilgiu. Pavyzdžiui, Ispanijoje, kurioje bioetanolio pagaminama daugiausia Europoje ir 2 kartus daugiau negu Švedijoje, jokių lengvatų naudojantiems E85 degalus nėra. Todėl iki metų pabaigos planuojama atidaryti vos 10 E85 degalais prekiaujančių degalinių. Belgijoje dar sudėtingiau – ne tik lengvatų, bet apskritai nė vienos E85 degalais prekiaujančios degalinės (su vienintele išimtimi Briuselyje) nėra.

Nors JAV oficialiai Saab BioPower nėra pardavinėjamas, tačiau tenykščiai gamintojai palaiko bioetanolio panaudojimo idėją. Vien tik koncerno GM (jam priklauso ir „Saab“) FFV kategorijos automobilių JAV yra apie 2 milijonai. Todėl visose valstijose yra apie 1 100 E85 degalais prekiaujančių degalinių.

Sparčiai augančioje Kinijos rinkoje kol kas, kaip ir Belgijoje, – nei lengvatų, nei E85 degalinių. Tiesa, rinkoje pirmieji šaukliai jau pasirodė. Jais tapo du Ford Focus modeliai, naudojantys silpnos, iki 10 proc., koncentracijos bioetanolio ir mineralinio benzino mišinį (E10) bei gryną bioetanolį (E100).

Silpnos, iki 5 proc., koncentracijos bioetanolio mišinius su benzinu vairuotojai gali įsipilti ne tik Europos, bet ir Lietuvos degalinėse. Pagal nustatytas normas, tokiu kiekiu įmaišyti biodegalai laikomi mineralinių degalų priedais, todėl specialiai nežymimi. Naudoti juos galima bet kokiame standartiniame, netgi karbiuratoriniame, benzininiame variklyje.

Tuo tarpu E85 degalus kol kas buvo galima įsipilti nebent Šilutėje trejus metus veikiančioje biodegalų gamybos bend­rovėje „Biofuture“. Šiais metais vienas operatorius jau žada kitiems užbėgti už akių ir savo degalinėse pirmasis pasiūlyti E85 degalų. Ateityje analogiška „Biofuture“ veikla ketina užsiimti bendrovės „Lo ir Co“, „Nordetanolis“, „Pasvalio agrochemija“.

BioPower projektai

BioPower technologija, naudojanti didelės koncentracijos bioetanolio ir benzino mišinius, leidžia ne tik padidinti varik­lio galią, bet ir sumažinti šiltnamio efekto dujų išmetimą į atmosferą. BioPower technologija davė pradžią ir pirmojo naujos kartos hibridinio jėgos agregato BioPower Hybrid konstrukcijai, pademonstruotai praėjusiais metais. Automobilio 9-3 Convertible/Cabrio varančiuosius ratus suka du varikliai: elektros ir benzininis. Pastarasis naudoja išskirtinai E100 degalus, t. y. 100 proc. bioetanolį.

Ženevos 77-ojoje tarptautinėje automobilių parodoje kompanija „Saab“ dar kartą pademonstravo ištikimybę pasirinktai krypčiai. Kompanijos stende šįkart pademonstruota kartu su automobilių perdarymu užsiimančia kompanija „Hirsch“ parengta 9-5 BioPower 100 versija, kurios turbokompresorinis 300 AG pajėgumo variklis gali naudoti ne E85 degalus, o 100 proc. bioetanolį (E100). Beje, 300 AG pajėgumas ir 400 Nm sukimo momentas 3 000–5 100 aps./min (85 proc. maksimalios sukimo momento reikšmės pasiekiama nuo 2 000 aps./min) sūkių diapazone „išspaustas“ iš standartinio, 2,0 l darbo tūrio 150 AG variklio, gerokai padidinus pastarojo suspaudimo laipsnį. Tai tas pats variklis, kuris, naudojant E85 degalus, pasieka 180 AG pajėgumą.

Už ir prieš

Bioetanolio, palyginti su mineraliniu benzinu, oktano skaičius didesnis, pvz., E85 degalų jis RON 104. Tačiau jo šilumingumas yra mažesnis.

Naudojant E85 degalus, reikia atlikti tam tikrus pakeitimus variklyje, ypač jo maitinimo sistemoje. Keičiamos guminės maitinimo magistralių žarnos ir įvairūs iš polimerinių medžiagų pagaminti sandarikliai. Nors ir būdami atsparūs benzino poveikiui, veikiami etilo spirito, jie greičiau sensta, greičiau sutrūkinėja ir tampa pralaidūs.

Variklio maitinimo sistemoje įrengiamas specialus jutiklis, nustatantis į cilindrus įpurškiamų degalų sudėtį ir jų ­kokybę. Pagal tai, kontroleris nustato ­optimalius maitinimo ir uždegimo sistemų parametrus. Todėl variklis vienodai efektyviai naudoja įvairios koncentracijos bioetanolio ir mineralinio benzino mišinius, didelio skirtumo nesijaučia net įpylus tradicinio mineralinio benzino. Tiesa, įpylus pastarojo, variklio galia ir sukimo momentas atitinka standartinio variklio rodiklius.

BioPower technologiją palaiko ir remia Europos Bendrija. Be to, kompanija „Saab“ dalyvauja bendrame BEST projekte, kuriuo siekiama populiarinti bioetanolį Europos rinkoje ir didinti jo naudojimo apimtis. Techniškai už BioPower technologijos slypi nauja variklio valdymo programa Trionic, kuri pritaikyta trims Saab varikliams su Bosch maitinimo sistemomis: 1,8, 2,0 ir 2,3 l darbo tūrio. Visuose automobiliuose yra tik vienas degalų bakas, o patys varikliai turbokompresoriniai.

Atsižvelgiant į kompanijos „Saab“ patyrimą, be svarbiausių privalumų (apie 20 proc. didesnės variklio galios ir maždaug tiek pat – sukimo momento, iki 80 proc. mažesnio CO2 dujų išmetimo į atmosferą) galima išskirti ir E85 degalų panaudojimo trūkumus:

  • būtina pertvarkyti variklį;
  • padažnėja techninės priežiūros intervalai;
  • priklausomai nuo važiavimo režimo, iki 15–20 proc. padidėja degalų sąnaudos;
  • biodegalais varomas automobilis kainuoja apie 5 proc. daugiau.

Tačiau FFV automobilių trūkumus bandoma pašalinti. Didesnes degalų sąnaudas atsveria tiek pat mažesnė E85 degalų kaina. Beje, tokią proporciją žadama išlaikyti ir Lietuvoje. Kita vertus, padidėjusias degalų sąnaudas reikėtų vertinti, atsižvelgiant į padidėjusius pagrindinius variklio efektyviuosius rodiklius: galią ir sukimo momentą.

Vertinant automobilio Saab 9-5 BioPower 2,0 l tūrio variklio darbą su Garrett G17 turbokompresoriumi, sunku rasti jam priekaištų. Gamintojo deklaruojamas 180 AG pajėgumas visiškai pateisina lūkesčius. Neatrodo, kad variklis būtų silp­nesnis už standartinę jo versiją. Kita vertus, reikalauti iš jo daugiau būtų neteisinga. Vertinant įvairius darbo režimus, BioPower variklis staigmenų blogąja prasme taip pat nepateikia. Toks pat ir „Saab“ turbokompresoriniams varikliams būdingas tolygus, bet pakankamai efektyvus greitėjimas bei analogiškas triukšmo lygis salone.