23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/03
Ekologiškumo ir patikimumo kryptimi
  • Dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Griežtėjantys deginių emisijos reikalavimai technikos gamintojams kelia naujus iššūkius. Didelį dėmesį variklių tobulinimui skiria ir Suomijos kompanija „Valtra“, pateikusi naują Valtra T traktorių seriją.


Naujoji traktorių serija tęsia galios gamą ir yra aukštesnė 8000 traktorių serijos pakopa. T serija apjungia galią, universalumą ir komfortą.

Per pastaruosius kelerius metus kompanijos „SisuDiesel“ ir „Valtra“ investavo į gamyklos ir įrenginių atnaujinimą, pastatė naują variklių surinkimo cechą, įrengė naujas variklių cilindrų ir blokų gamybos linijas, automatizavo jų gamybą ir variklių surinkimą. Taip pat pastatytas naujas traktorių tyrimo ir tobulinimo centras su daugybe laboratorijų, kuriose įrengta šiuolaikinė tyrimų įranga.

Varikliai

Naujosios serijos traktoriuose montuojami šešių cilindrų SisuDiesel (Citius) varikliai, kurių darbinis tūris 6,6–7,4 l, su Common Rail degalų įpurškimo sistema. Varikliai atitinka TIER 3A deginių emisijos reikalavimus, kurie įsigaliojo 2006 m. Kuomet įsigalios TIER 3B normos, šie reikalavimai bus dar griežtesni, todėl jau dabar varikliai intensyviai tobulinami.

Citius variklių galios diapazonas pagal ISO 14396 yra nuo 139 iki 211 AG. Visuose varikliuose naudojama originali (Sisu Diesel) trečios kartos elektroninė valdymo sistema (EEM3). Common Rail ir naujosios elektroninės valdymo sistemos dėka susidarė galimybės įdiegti daugybę naujų funkcijų, pvz., įjungus rankinį stabdį, ¬tuščiosios eigos sūkių dažnis nuo 850 ¬min-1 automatiškai sumažinamas iki 650 min-1, panaudojus Transport boost funkciją (važiuojant H2 ar aukštesne pavara), variklis išvysto didesnę galią.

Be to, naujieji varikliai dirba tyliau ir išvysto didesnį sukimo momentą. Taip pat patobulinta dar 1999 m. įdiegta EcoPower funkcija. Vieno mygtuko paspaudimu variklį galima perjungti į tausojantįjį darbo režimą: variklio sūkių dažnis sumažėja nuo 2 200 iki 1 800 min-1, o sukimo momentas padidėja maždaug 100 Nm; degalų sąnaudos sumažėja maždaug 10 proc., padidėja variklio darbo resursas, sumažėja toksiškumas ir triukšmo lygis.

Daugiau kaip 60 metų variklius gaminanti kompanija „SisuDiesel“ lyderių poziciją stiprina, laikydamasi savo principų:

  • standus variklio blokas;
  • šlapios cilindrų įvorės su tarpine atrama, užtikrinančia mažesnę cilindrų vibraciją;
  • keturi vožtuvai cilindre;
  • Common Rail įpurškimo sistema;
  • didesnio aušinimo skysčio kiekio tiekimas į viršutines cilindrų įvorių zonas;
  • tolygus cilindrų įvorių aušinimas;
  • didelis cilindrų pripūtimo slėgis;
  • elektroninė variklio valdymo sistema SisuTronic;
  • didelis motoresursas.

T serijos traktoriuose naudojami šešių cilindrų 66 ir 74 modelių varikliai, kurių cilindrų skersmuo 108 mm, o stūmoklio eiga 120 ir 134 mm.

Keturi vožtuvai cilindre leidžia degalų purkštuką įrengti centre, vertikalioje padėtyje ir sumažina cilindrų pripildymo nuostolius, pagerina degiojo mišinio paruošimą, todėl maždaug 3 proc. sumažėja degalų sąnaudos ir deginių emisija.

Citius varikliuose įrengta antros kartos Bosch Common Rail sistema ir Sisu Tronic elektroninė variklių valdymo sistema EEM3.

Apie SisuDiesel variklių kokybę galima spręsti ir pagal nuolat daugėjantį juos naudojančių mašinų skaičių. SisuDiesel varikliai montuojami į kompanijų „Massey Ferguson“, „Case IH“, „Steyr“, „New Holland“, „Sampo“, „Fendt“, „Challenger“, „Logset“, „Laverda“, „Logman“ ir kitų mašinų gamintojų techniką (iš viso 17 firmų).

Citius varikliai gali dirbti ir su biodegalais. Į dyzeliną galima įmaišyti iki 20 proc. biodegalų (naudojant Common Rail degalų įpurškimo sistemą). Kitais atvejais galima naudoti tik biodegalus (B100). Dirbant su biodegalais variklio galia, sukimo momentas išlieka tokie patys kaip ir dirbant su dyzelinu, o HC ir CO emisija sumažėja iki 50 proc. NOx emisija padidėja 3–10 proc., o dūmingumas sumažėja apie 50 proc. (remiantis „SisuDiesel“ bandymų duomenimis).