23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2007/03
Būsimai javapjūtei - nauji kombainai
  • Prof. Liudas ŠPOKAS, LŽŪU
  • Mano ūkis
Kasmet pasaulyje parduodama apie 35 tūkst. javų kombainų. Savaeigiai kombainai su klavišiniais kratikliais sudaro daugiau kaip 95 proc. visų parduotų kombainų. Jie per darbo valandą prikulia nuo 20 iki 35 t grūdų.

Našesniuose kombainuose (Claas Lexion 600, John Deere 9780i CTS) vietoje klavišinių kratiklių yra du rotoriniai šiaudų separatoriai, kurių ašys sutampa su kombaino važiavimo kryptimi. Našiausi yra kombainai su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu (New Holland CR9080, John Deere 9880i STS, Case AFX 8010). Esant labai palankioms pjūties sąlygoms ir kviečių derliui 9 t•h-1, kombainas New Holland CR9080 su 9 m pločio pjaunamąja per darbo valandą prikulia 70 t grūdų. Tačiau kombainų su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu laidumui didesnę įtaką turi meteorologinės sąlygos ir javų biometriniai rodikliai. Jų darbo spartą ir kokybę reikėtų patikrinti Lietuvos sąlygomis.

Stambiems ūkininkams reikia dar našesnių kombainų, kurių ratai negadintų dirvos struktūros, į bunkerį subertų nesužalotus, priemaišomis neužterštus grūdus, kombaino kompiuteris rodytų prikuliamų grūdų kiekį, drėgnį, proteinų kiekį grūduose, degalų sąnaudas. GPS valdytų kombaino vairavimo sistemą, kompiuteryje būtų fiksuojami lauko derliaus pokyčiai, atžymimi pastebėti kliuviniai ir kiti duomenys.

Kombainų darbo tyrimai parodė, kad javų nuėmimo išlaidos labiausiai priklauso nuo kombaino kainos ir jo darbo apimties per sezoną. Todėl perkant kombainą būtina atsižvelgti į ūkio javų plotą ir kombaino laidumą. Labiausiai kombaino laidumą riboja pjaunamosios plotis, kūlimo ir valymo sistemos konstrukcija, varik¬lio galia, grūdų bunkerio talpa ir šiaudų smulkintuvas, kuriam sukti reikia nuo 40 iki 80 AG.

Kombaino našumas didinamas, tobulinant jo sistemų konstrukciją, technologinio proceso kompiuterinį valdymą ir tinkamai organizuojant grūdų pervežimo darbus laukuose. Kombainams jau gaminamos padangos, kuriose oro slėgis keičiamas, priklausomai nuo ratų buksavimo ir dirvos suspaudimo laipsnio. Kūlimo aparato ir valytuvo apkrovą galima sumažinti, dalgines pjaunamąsias pakeitus varpų šukuotuvėmis. Vakarų šalyse bandoma nesugulusius javus pjauti paliekant iki 0,35 m aukščio ražieną. Tyrimų metu kombainu New Holland CX 8060 su 7,5 m pločio pjaunamąja, važiuojant 5,5 km•h-1 greičiu, buvo pjauti 8 t•ha-1 derlingumo kviečiai. Nustatyta, kad padidinus ražienos aukštį nuo 0,1 iki 0,35 m, šiaudų smulkintuvo galios sąnaudos sumažėjo nuo 79 iki 66 kW, kombaino laidumas padidėjo 32 proc., degalų sąnaudos sumažėjo nuo 14 iki 10 l•ha-1. Javus pjauti, paliekant aukštą ražieną, galima su įprastine kombaino pjaunamąja. Dabar tiriami aukštos ražienos mulčiavimo būdai ir priemonės.

Stambiame ūkyje reikalingi ne tik labai našūs kombainai. Prof. W. Busse (Vokietija) teigia, kad našių kombainų laidumas išnaudojamas apie 60 proc., o javų kūlimo laikas per pamainą tesudaro apie 65 proc. Prof. T. Rademacheris nurodo, kad stambiuose ūkiuose kombainai dirba apie 66 proc., o mažuose – apie 41 proc. dienos laiko. Kombainai dažnai važiuoja iš vieno mažo lauko į kitą, prastovi dėl grūdų pervežimo transporto, per mažo grūdų sandėlio technologinių linijų, ypač džiovyklų, našumo.

Perkant kombainą, būtina įvertinti ir parduodančios firmos serviso grupės specialistų patirtį, kvalifikaciją, mobilumą ir turimą atsarginių dalių rezervą. Paprastai stambiame ūkyje reikalingi skirtingo laidumo kombainai. Dideliuose masyvuose turėtų dirbti kombainai su 9 m pločio pjaunamosiomis, nes jie ir Lietuvoje per dieną prikulia daugiau kaip 200 t grūdų. Mažuose laukuose reikalingi kombainai, kurie spėtų per 20 dienų sudoroti visą javų derlių.

„New Holland“ naujovės

Kol kas tarp labai laidžių ir vidutinio laidumo kombainų išlieka didelis atotrūkis. Firma „New Holland“ pradeda gaminti apie 25 proc. laidesnius penkių klavišų New Holland CSX 7060 ir šešių klavišų New Holland CSX 7080 kombainus. Kombainai pritaikyti dirbti iki 25 proc. nuolydžio kalvų šlaituose.

Pjaunamoji. Nupjautus javus sraigė turi tolygiai tiekti nuožulniajam transporteriui. Masės slinkimo pjaunamosios dugnu tolygumui turi įtakos ne tik sraigės skersmuo, vijų aukštis, bet ir atstumas tarp pjovimo aparato ir sraigės vijų. Prie kombainų New Holland galima pritvirtinti trijų modifikacijų javų pjaunamąsias. Gamykla kombainą parduoda su pjaunamąja, skirta trumpastiebiams javams nuimti. Mūsų ūkių sąlygomis reikėtų įsigyti Extra-capasity pjaunamąją, kurios dugnas platesnis, t. y. dalgis pastumtas 150 mm atstumu dar toliau nuo sraigės. Nupjauti kviečiai, kvietrugiai, rugiai patenka po sraige ir tolygiai stumiami į jos vidurį. Auginantiems rapsus patartina įsigyti 6,1  arba 7,32 m pločio Vario pjaunamąją. Jos pjovimo aparatą nuo pradinės padėties 0,5 m atstumu stumdo iš kabinos valdomi keturi hidrauliniai cilindrai. Nustūmus pjovimo aparatą į kraštinę padėtį tarp pjovimo aparato ir sraigės vijų yra daugiau kaip 1 m atstumas.

Pjaunamųjų Extra-capasity ir Vario lenktuvus suka hidraulinis variklis, sukimosi dažnis nepriklauso nuo apkrovos. Nuimant sugulusius javus, galima greičiau keisti lenktuvų sukimosi dažnį, pjaunant nesugulusius, – lenktuvų sukimosi dažnis suderinamas su kombaino važiavimo greičiu. Greičių santykį galima keisti. Numatyta lenktuvų pirštų polinkio kampą keisti iš kabinos. Nuimant pagulusius javus, prie kombaino pjaunamosios šonų tvirtinami ilgieji skyrikliai. Pervažiuojant iš vieno lauko į kitą, skyriklių nuimti nereikia, pakanka antgalius pasukti sraigės kryptimi.

Javų pasėliuose palikti kliuviniai, patekę ant pjaunamosios dugno, dažnai nulaužia sraigės pirštus. Pirštas lūžta silpniausioje vietoje ties grioveliu (1). Nulaužtas pirštas nenukrenta ant pjaunamosios dugno ir nepatenka į kūlimo apa¬ratą, bet įkrenta į sraigės vidų, nes virš griovelio yra didesnio skersmens žiedas. Ištraukus fiksavimo kaištį (2), likusi piršto dalis ištraukiama iš laikiklio ir pakeičiama nauju pirštu.

Pjaunamoji prie nuožulniojo transporterio yra taip pritvirtinama, kad skersine kryptimi gali kopijuoti dirvos nelygumus. Nustačius leistinąjį pjaunamosios spaudimą į dirvą, ji pakeliama aukštyn, kai jos dugnui slenkant kliuvinio paviršiumi, valdymo hidraulinėje sistemoje bus viršytas leistinasis alyvos slėgis. Sumažėjus sistemoje alyvos slėgiui iki leistinojo, pjaunamoji grąžinama į pradinę padėtį. Galima nustatyti, kad, kombainui apsisukant varsnos gale, pjaunamoji būtų pakelta aukštyn ir po posūkio vėl grąžinta į darbinę padėtį.

Ilgas, trijų arba keturių grandinių, su ne vienoje linijoje išdėstytais grandikliais transporteris tolygiai tiekia javus į kūlimo aparatą. Nuimant kukurūzų burbuoles, tik padidinamas atstumas tarp grandiklių ir nuožulniojo transporterio dugno. Įjungus reversinės pavaros 12 kW galios hidraulinį variklį, užstrigę javai po nuožulniuoju transporteriu arba sraige nustumiami ant pjaunamosios dugno. Hidrauline pavara galima keisti grandiklinio transporterio slinkimo greitį.

Kūlimo aparatas – svarbiausioji kombaino sistema. Jį sudaro aštuonių spragilų būgnas (2) ir keturiolikos skersinių juostų ardelinis pobūgnis (1). Už kūlimo būgno yra keturmentis atmušimo būgnas (9), kurio nudilusias mentes galima priartinti prie būgno spragilų, kad jie tolygiau tiektų šiaudus rotoriniam separatoriui (10). Separatoriaus būgno skersmuo 0,59 m, jo paviršiuje yra 10 eilių mentelių. Po separatoriaus būgnu yra labai akytas 12 skersinių juostų ardelinis pobūgnis (3), kurio padėtį galima keisti. Nuimant varpinius javus, svirtimi nustatomas mažiausias tarpas tarp būgno ir pobūgnio (20–30 mm) ir didžiausias rotoriaus sukimosi dažnis (760 min-1). Nuimant ankštinius augalus ir rapsus, tarp būgno ir pobūgnio turi būti didžiausias tarpas, būgno sukimosi dažnis mažiausias (400 min-1). Nuimant kukurūzų burbuoles, pobūgnis dar ir varžtais sujungiamas su kuliamosios šonais. Už rotorinio šiaudų separatoriaus yra kvadrato formos būgnas (11), kuris šiaudus nukreipia ant klavišinių kratiklių pradžios.

Kombainų New Holland CSX pobūgnis yra dviejų sekcijų. Nuimant sausus javus, rapsus, ankštinius augalus, antrąją pobūgnio dalį reikia svirtimi atitolinti nuo būgno, kad jo spragilai mažiau trupintų šiaudus ir mažiau žalotų grūdus.

Valytuvą sudaro trys žvyniniai sietai. Trumpasis (6) ir viršutinis sietas (11) švytuoja kartu. Jiems priešinga kryptimi švytuoja apatinis sietas (7), todėl tarpžvyniuose rečiau užstringa šiaudgaliai.

Pro kratomosios lentos (4) gale esančius pirštinius ardelius prabirusios nuokulos patenka į ventiliatoriaus pučiamą oro srautą, po to – ant trumpojo sieto (6), kuris 10o kampu pasviręs viršutiniojo sieto kryptimi. Pro jį išbirę grūdai ir smulkios priemaišos dar kartą patenka į ventiliatoriaus pučiamą oro srautą ir krenta ant apatiniojo sieto. Nuo kratomosios lentos pirštinių ardelių ant viršutiniojo sieto pradžios krenta šiaudgaliai, pelai ir grūdai. Jie yra veikiami ventiliatoriaus oro srauto, todėl nuokulos tolygiai paskleidžiamos sieto paviršiuje. Ventiliatoriaus sukimosi dažnis ir tarpai tarp viršutiniojo ir apatiniojo sieto keičiami elektrinėmis pavaromis, valdomomis iš kabinos. Trijų sietų, dviejų kaskadų kombainų New Holland CSX valytuvų separacijos plotas ir laidumas yra vienas iš didžiausių tarp visų dabar gaminamų analogiško laidumo kombainų (5,21 m2).

Kombainų New Holland CSX valytuvas yra pritaikytas dirbti iki 25 proc. nuolydžio kalvų šlaituose. Kombainui pasvirus skersine kryptimi, valytuvo trumpasis ir viršutinis sietai pradeda švytuoti ne tik išilgine, bet ir skersine kryptimi. Nuokulos sietų paviršiumi stumiamos iš žemesnio krašto į aukštesnį. Maksimali skersinė sietų švytavimo eiga 27 mm.

Sietų švytavimo kryptis, eiga ir ventiliatoriaus sukimosi dažnis priklauso nuo kombaino pasvirimo krypties ir kampo, juos keičia automatinė valdymo sistema. Kombainui važiuojant skersai statesnio kalvos šlaito, padidinama sietų švytavimo eiga ir pakeičiamas ventiliatoriaus sukimosi dažnis. Sietų švytavimas priklauso ir nuo grūdų biometrinių rodiklių. Kombainui dirbant lygumoje, sietai švytuoja tik išilgine kryptimi.

Panaši 3D sistema yra ir Claas kombainuose. Jie patikimai dirba iki 20 proc. nuolydžio kalvų šlaituose, nes sieto švytavimo eiga 15 mm. Sistema veikia ne visiškai automatiniu rėžimu.

Nauja kombainų New Holland CSX valytuvo konstrukcija leis sumažinti į varpų sraigę patenkančių grūdų kiekį ir mažiau jų bus sužalojama, nes iš varpų sraigės nuokulos grąžinamos į pagrindinį kūlimo aparatą pakartotiniam perkūlimui.

Kratikliai. Penkių ir šešių klavišų kombainuose kratiklių paviršiuje yra penki laipteliai. Klavišų dangalų sieto skylutės stačiakampio formos, gretimas skylučių eiles skiria trikampio formos juostelės. Klavišų šonuose yra dantytos juostos, kad šiaudai ne tik būtų metami pirmyn, bet ir tolygiai stumiami jų paviršiumi.

Šiaudų smulkintuvas. Šiaudai jau yra prekė, todėl vis daugiau žemdirbių pageidauja nesmulkintų, švarių, be pelų ir piktžolių sėklų šiaudų. Ūkininkai, kurie grūdus sėja į mulčiuotą dirvą, nori, kad šiaudai būtų susmulkinti kuo trumpesnėmis dalelėmis ir kartu su pelais būtų tolygiai paskleisti per visą pjaunamosios plotį.

Naujausiuose kombainuose New Holland CSX šiaudų smulkintuvas ketureilis, peiliai iš abiejų pusių dantyti. Galima nustatyti 3 500 arba 1 800 min-1 rotoriaus sukimosi dažnį, keisti priešpeilių padėtį.

Galimos trys šiaudų tvarkymo technologijos :

  • du diskiniai aparatai meta pelus į šiaudų smulkintuvą, kurio sudarytas oro srautas susmulkintus šiaudus paskleidžia ražienoje (a);
  • diskiniai aparatai pelus skleidžia ražienoje, nesmulkinti šiaudai klojami į pradalges (b);
  • nesmulkinti šiaudai klojami į pradalges, į juos diskiniai aparatai įterpia pelus (c).

Grūdų bunkeris. Padidinta abiejų kom¬bainų grūdų bunkerio talpa. Rečiau iškraunant grūdus, sugaištama mažiau laiko, geriau išnaudojamas grūdų transporto darbas lauke. Grūdai iš bunkerio byra į 72 l/s-1 našumo iškrovimo sraigę, kurios ilgis gali būti nuo 3,85 iki 5,2 m. Bunkeryje yra du grūdų lygmens jutikliai, kurie įspėja kombainininką ir grūdų vežėjus, kad reikia ruoštis iškrauti grūdus.

Variklis ir važiuoklė. Kombainuose yra vienaeilis, šešių cilindrų Iveco Cursor 9 variklis, tenkinantis Euro III reikalavimus. Degalų bakas 580 l talpos. Važiuok¬lė hidrostatinė. Visų hidraulinių sistemų bendro alyvos bako talpa 40 l. Maksimalus važiavimo greitis 30 km/h-1. Mūsų sąlygomis varančiųjų ratų plotis 900 mm. Varantiesiems ratams tenka 80 proc. kombaino masės, todėl jų buksavimas yra minimalus. Galima įsigyti kombainą su dviem varančiaisiais tiltais. Vairavimo tilte yra du hidrauliniai varikliai, kuriuos gali sukti važiuoklės hidrostatinės pavaros siurblio varoma alyva. Kombainai su dviem varančiaisiais tiltais labai naudingi kalvotuose laukuose, drėgnose dirvose. Tada ratai nepalieka gilių provėžų, neperkraunama kombaino važiuoklė, o svarbiausia – į kombaino kuliamąją tiekiamas pastovus javų srautas.

Valdymas. Naujų kombainų New Holland valdymo įrengimai išdėstyti kombainininkui patogiose vietose. Daugiaveiksmės svirties priekyje jau yra grūdų iškrovimo sraigės padėties valdymo jungikliai. Kompiuteris pateikia daugiau informacijos, jį paprasčiau valdyti. Kombainų konstrukcija tampa sudėtingesnė, bet jų valdymas yra paprastesnis, nes daugelį veiksmų atlieka automatinė kontrolės ir valdymo sistema.

Rusijos įmonės taiso klaidas

Iki 1993 m. kombainai Don-1500 buvo pagrindinė javų dorojimo mašina. Dar ir dabar ūkiuose derlių doroja prieš 15 m. pagaminti kombainai. Ne mažiau paklausūs ir patobulinti gamyklos „Rostselmaš“ kombainai Don-1500B. Pernai Lietuvoje buvo parduota per 40 kombainų Don-1500B. Tai patikimos, nesudėtingos konstrukcijos, prieinamos kainos derliaus dorojimo mašinos. Senieji Don-1500 daugiausia priekaištų susilaukdavo dėl kabinos, esančios ne ties kombaino išilgine ašimi, ir dėl prie jos prigludusio variklio, kurio keliamas triukšmas viršijo leistinąją ribą. Oro srauto aerodinamika apie variklį buvo nepakankama, todėl ant jo kaupdavosi pelai, organinės kilmės dulkės.

Šiemet „Rostselmaš“ gamykla pradeda gaminti naujos kartos kombainą Acros 540. Jo kabina yra kuliamosios priekyje, centre. Už kabinos yra grūdų bunkeris, o už jo variklis. Kombaino konstrukcija iš esmės pakeista.

Pjaunamoji. Pakeista dalgio pavara. Vietoj švytuojančio disko reduktoriaus, dalgį stumdo planetinis reduktorius. Pjovimo aparato pirštai dvigubi, gretimų peiliukų ašmenų nuosklembos nukreiptos į priešingas puses, dalgio eigų skaičius 1 080 vnt./min-1. Tarp dalgio ir pjaunamosios sraigės yra 0,75 m tarpas. Sraigės cilindrinės dalies skersmuo 400 mm, todėl ji neapsivynioja nuimant net piktžolėtus javus.

Lenktuvų diržinė pavara pakeista hidrauline, todėl galima suderinti jos sukimosi dažnį su kombaino važiavimo greičiu. Kilnojant ir stumdant lenktuvus, kinta pirštų polinkio kampas.

Nuožulniojo transporterio priekyje yra „plaukiojantis“ būgnas, kurio viduje įrengtas ekscentrinis velenas su pirštais. Jų išsikišimą iš būgno galima keisti. Būg¬no šonuose pritvirtintos dantytos juostos, jų tarpuose yra kreipikliai. Būgno paskirtis – išlyginti pjaunamosios sraigės tiekiamą javų srautą ir tolygiai jį stumti nuožulniajam transporteriui. Užstrigę javai po nuožulniuoju transporteriu arba pjaunamosios sraige, įjungus reversinės pavaros hidraulinį variklį, nustumiami ant pjaunamosios dugno. Panaši nuožulniojo transporterio konstrukcija yra vokiškuose kombainuose Fendt.

Kūlimo aparatas. Kombaino Acros 540 kūlimo būgno skersmuo 0,8 m, ant jo pritvirtinta 10 rievėtų spragilų. Būgną 130o kampu gaubia ardelinis pobūgnis, kurio plotas 1,38 m2. Tokio laidaus kūlimo aparato nėra nė viename šiuolaikiniame kombaine su klavišiniais kratikliais. Pobūgnio pirmajame trečdalyje tarpai tarp skersinių juostų ir išilginių virbalų mažesni, palyginti su likusia jo dalimi, nes pobūgnio pradžioje iš varpų turi būti iškulta apie 90 proc. grūdų. Tarpas tarp būgno ir pobūgnio, kurį rodo indikatorius, keičiamas elektrine pavara iš kabinos. Hidrauline pavara valdomu variatoriumi keičiamas būgno sukimosi dažnis nuo 400 iki 1 045 min-1, pritvirtinus reduktorių – nuo 180 iki 490 min-1.

Kratikliai ir valytuvas. Labiausiai pakeista klavišinių kratiklių konstrukcija, nes kombainų Don–1500 laidumą ribojo kratymo grūdų nuostoliai, kurie nuimant miežius greitai viršydavo leistinuosius. Kratiklių klavišų ilgis 4,1 m, separavimo plotas 6,15 m2. Padidintas kratiklių velenų alkūnių spindulys, klavišų paviršiai uždengti akytesniais sietais. Klavišų paviršiuje yra 7 laipteliai, kurių vertikalioje sienelėje yra skirtingos krypties skylutės.

Valytuvas dvisietis, 4,75 m2 ploto. Žvyniniai sietai švytuoja priešpriešiais. Viršutinį sietą sudaro skirtingų matmenų žvynų eilutės, todėl pro tarpžvynius teka skirtingo greičio oro srautai, kurie intensyviau kedena nuokulas. Į varpų sraigę patekusios nuokulos grąžinamos pakartotiniam perkūlimui į kultuvę.

Šiaudų smulkintuvas. Prie veleno šarnyriškai pritvirtintos keturios eilės padidinto storio peilių su dvipusiais ašmenimis. Prie smulkintuvo korpuso pritvirtinti reguliuojamos padėties priešpeiliai. Smulkintuvo pavara įjungiama iš kabinos. Nesmulkinti šiaudai gali būti suguldyti į pradalges.

Variklis ir važiuoklė. Kombaino Acros 530 variklis – 250 AG, vienaeilis, dyzelinis JaMZ 236BK, o Acros 540 – Cummins, 260 AG. Kadangi variklis yra už grūdų bunkerio, jį prižiūrėti patogiau. Kombaino važiuoklė hidrostatinė. Hidraulinis variklis suka keturių pavarų dėžės pirminį velenėlį. Lauke kombainas gali važiuoti iki 15 km/h-1, keliu – iki 27 km/h-1 greičiu.

Valdymas. Kombaino kabinos plotas 5 m2, todėl puiki pjaunamosios apžvalga. Joje įrengtas kondicionierius, ventiliatorius, šildytuvas. Kombaino valdymo ir kontrolės prietaisai išdėstyti patogiose vietose. Kompiuteris fiksuoja nupjautą javų plotą, iškrautų grūdų bunkerių skaičių, kombaino važiavimo greitį, technologinių velenų sukimosi dažnį ir kitus rodiklius.