23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2006/10
Maži, bet darbingi
  • Prof. Liudas ŠPOKAS LŽŪU
  • Mano ūkis

Stambūs ūkininkai stengiasi parduoti penkis sezonus atidirbusius kombainus. Mažesniems ūkininkams tenka apsispręsti – pirkti laidų naudotą ar naują vidutinio laidumo kombainą. Atsakymas vienareikšmis – prižiūrimas naujas kombainas ištikimai tarnaus dešimtmetį ir daugiau. Naudotam geriausiu atveju po penkių darbo sezonų reikės vis daugiau brangių atsarginių dalių.

Šalyje yra daug 20 metų senumo mažo laidumo kombainų, kurių būgno plotis iki 1,1 m. Jie per sezoną dar gali nupjauti iki 100 ha vidutinio derliaus nesugulusių javų. Tačiau daugelį metų naudoti kombainai dažnai genda, jų atsarginės dalys labai brangios. Mažo laidumo kombainų darbo sparta ir kokybė labai priklauso nuo pjūties sąlygų. Dėl to dalis ūkininkų jau dairosi į vidutinio laidumo kombainus.


Tarp mažo laidumo kombainų vieni iš populiariausių New Holland TC, tarp vidutinio laidumo derliaus dorojimo mašinų – New Holland CS. Kombaino New Holland TC 56 važiuoklė mechaninė. Nors kombainas ir pigesnis, tačiau važiuoklės sąskaita nereikėtų taupyti. Lietuvos sąlygomis reikėtų įsigyti kombainą su hidrostatine važiuoklės pavara. Kombainų New Holland TC ir New Holland CS daugelio sistemų konstrukcija panaši, skiriasi kūlimo būgno plotis, kratiklių klavišų ir valytuvo sietų skaičius, grūdų bunkerio talpa, variklio galia, valdymo ir kontrolės įtaisai.

Per praėjusių metų javapjūtę Dubičių ŽŪB (Varėnos r.) kombainas New Holland CS 660 nuėmė 385 ha, to paties rajono „Tėviškės“ ŽŪB kombainas New Holland CS 540 – 303 ha grūdinių augalų. Patyrę kombainininkai su kombainu New Holland TC 56 Hydro sugeba nupjauti daugiau kaip 300 ha javų.

Renkantis vidutinio laidumo kombainą, būtina atsižvelgti į kūlimo aparato konstrukciją, kratiklių klavišų skaičių, valytuvo sietų plotą. Darbui sudėtingomis sąlygomis labiausiai tinka kombainai su daugiabūgniu kūlimo-separavimo aparatu (New Holland CS).


Ūkininkai dažnai domisi esminiais skirtumais tarp tos pačios modifikacijos ir skirtingų modifikacijų kombainų.
Trijų modifikacijų kombainai New Holland TC gaminami Lenkijoje. New Holland TC 56 Hydro važiuoklės pavara hidrostatinė, variklio galia 175 kW (238 AG), bunkerio talpa 5 200 litrų. Gerokai našesni kombainai New Holland CS 660 skirti vidutinio dydžio ūkiui.


Kombainų New Holland TC ir New Holland CS pjaunamųjų konstrukcija panaši, skiriasi jų plotis. Jei pirkėjas pageidauja, gamykla įdeda pjaunamosios sraigės ir lenktuvų sukimosi dažniui keisti papildomas žvaigždutes, ilgus plunksninius skyriklius, pagulusių stiebų kėliklius.


Kombainų kūlimo aparato veikimo kokybiniams rodikliams įtakos turi tiekiamo javų srauto tolygumas, kuris priklauso nuo pjaunamosios ir nuožulniojo transporterio konstrukcijos. New Holland kombainuose pjaunamosios sraigės pirštai išdėstyti ne vienodais atstumais. Jie tolygiau stumia javų srautą nuožulniajam transporteriui, kurį sudaro trijų (TC) arba keturių (CS) grandinių grandiklinis transporteris.


Ruošiant pjaunamąją javų pjūčiai, sraigtais (2 ir 3) nustatomas 12 mm tarpas tarp sraigės ir dugno, svirtele – 1–2 mm mažesnis tarpas tarp pirštų galų ir dug­no. Nuimant rapsus, tarpai padidinami dar 10 mm.


Už sraigės prie pjaunamosios vertikaliosios sienelės yra pritvirtintas nereguliuojamos padėties kampuotis (1) ir juostelė (2), prie kurios varžteliais (3) pritvirtinta stumdomoji juostelė (4). Tarp juostelės ir sraigės vijų turi būti minimalus tarpas, kad javapjūtės pradžioje aplink sraigę neapsivyniotų javai, o vėliau – dalis nupjautų javų nebūtų pakartotinai grąžinama ant pjaunamosios dugno.


Nuimant rapsus, lenktuvus reikia iškelti aukštyn, kad į rapsus smigtų tik pirštų galai. Hidrauliniai cilindrai (1) lenktuvus iškels aukščiausiai, kai jų stūmoklio kotas bus pritvirtintas prie laikiklio kairiosios skylės (5). Jeigu dar nepakanka aukščio, pailginamas stūmoklio kotas, atlaisvinama kontraveržlė ir išsukamas koto antgalis (2). Nuimant rapsus ir javus, patartina per žemai nenuleisti ir per greitai nesukti lenktuvų, nes jie laužo ir kulia ankštaras arba varpas.


Darbo metu nuožulniojo transporterio grandinės dėvisi ir ilgėja, grandikliai gali pradėti siekti transporterio dugną. Transporteris įtemptas gerai, jeigu spyruoklių (1) ir kontrolinių liniuočių (2) ilgiai sutampa. Labai išsidėvėjus grandinėms, reikia jas sutrumpinti, išimant tarpines grandis. Sureguliavus transporterio įtempimą, būtina nepriveržti stipriai ašelių (3), nes gali įtrūkti transporterio šoninės sienelės.


Užsikimšus javams po sraige arba nuožulniuoju transporteriu, būtina nedelsiant išjungti pjaunamosios pavarą. Kombainuose New Holland CS pavarą atjungia pneumatinė sistema. Įjungus reversinį hidraulinį variklį (b), priešinga kryptimi sukamas nuožulnusis transporteris, pjaunamosios sraigė ir stumiami užstrigę javai. Atjungus reversinę pavarą, sukant kūlimo būgną maksimaliu dažniu, jungiama pjaunamosios pavara. Kartais rankomis tenka pašalinti po sraige užstrigusius javus.


Kombaino TC (a) įjungtą elektrinę reversinę pavarą galima laikyti trumpą laiką. Pakartotinai jungti po pertraukos, kai atvėsta elektros variklis. Jeigu variklis nesuka pavaros, po sraige užstrigusius javus reikia pašalinti rankomis.
Kūlimo aparatas – svarbiausioji kombaino technologinė sistema. Jis turi iškulti varpas, nesužaloti grūdų, nesutrupintus šiaudus numesti ant kratiklių, iškultus grūdus praleisti pro pobūgnį. Nuo kūlimo aparato veikimo ir sureguliavimo priklauso kratiklių ir valytuvo darbo kokybiniai rodikliai. Nevisiškai iškultose varpose gali likti iki 0,2 proc., peluose – iki 0,2 proc. grūdų, šiauduose – iki 0,3 proc. neiškratytų grūdų.


Kombainų New Holland TC ir New Holland CS kūlimo aparato konstrukcija panaši. Kūlimo aparatą sudaro 0,61 m skersmens, 8 spragilų kūlimo būgnas ir ardelinis pobūgnis. Kombaino TC 54 būg­no plotis 1,04 m, TC 56 ir CS 540 – 1,3 m, CS 640 ir CS 660 – 1,56 m. Kombaino TC kūlimo būgną 111o kampu gaubia ištisinis ardelinis pobūgnis, kombainų CS – 121o kampu dviejų dalių pobūgnis.


Nuimant rapsus, ankštinius augalus ir trapius javus, pobūgnio galinę dalį (2) reikia atitolinti nuo būgno, kad nebūtų trupinami šiaudai ir žalojami grūdai. Kombaino kuliamosios dešinėje pusėje yra svirtis (3), kurią pastačius į horizontalią padėtį reguliuojama pobūgnio dalis bus priartinta prie būgno.


Prieš kiekvieną javapjūtę būtina patikrinti tarpo tarp būgno ir pobūgnio keitimo sistemos veikimą. Tarpas tarp būgno ir pobūgnio yra keičiamas kabinoje svirtimi (1). Tarpą rodo skalė (2). Kombainų TC ir CS kabinoje pobūgnio padėties valdymo svirtis nustumiama žemyn ir po to keliama aukštyn iki skalės antrosios padalos. Atidarius kuliamosios abiejose pusėse dangtelius, plokštelėmis išmatuojamas tarpas tarp toliausiai nuo būgno veleno nutolusio spragilo ir pobūgnio antrosios skersinės juostos. Turi būti 10 mm tarpas. Po to tikrinamas tarpas tarp to paties būgno spragilo ir tryliktosios (TC), aštuntosios (CS) pobūgnio skersinės juostos. Abiejose pobūgnio pusėse turi būti 10 mm tarpai. Jeigu tarpai mažesni arba didesni, būtina pakeisti pobūgnį laikančių trauklių ilgį.


Nuimant žieminius miežius, kviečius arba nevisiškai subrendusius javus, kad būtų nulaužyti akuotai, nulukštenti kviečių grūdai, priekinė pobūgnio dalis pridengiama. Viena arba dvi eilės dangalų tvirtinamos pobūgnio apačioje. Pridengus dalį pobūgnio, būtina važiuoti lėčiau, nes sumažėja pobūgnio separacijos plotas. Nuimant javus normaliomis sąlygomis, pobūgnio dangalus būtina išimti.


Varpų iškūlimas reguliuojamas, keičiant būgno sukimosi dažnį ir tarpą tarp būgno bei pobūgnio. Optimalus tarpas 10 mm (antra skalės žyma). Nuimant netolygiai subrendusius arba labai drėgnus javus, tarpą galima sumažinti. Optimalus būgno sukimosi dažnis, nuimant drėgnus javus – 950 min-1, netolygiai subrendusius – 1 000 min-1. Nuimant sausus, trapius javus – 800 min-1, ankštinius ir rapsus – 600 min-1.


Kūlimo būgno pavaros diržas dėvisi ir ilgėja. Jį įtempia varomojo skriemulio spyruoklė (1). Sumažinus tarpą tarp varančiojo skriemulio diskų (kai būgno sukimosi dažnis didžiausias), diržo išorinis paviršius turi būti apie 3 mm žemiau skriemulio disko išorinių briaunų. Tai reguliuojama keičiant ribotuvų (4) padėtį.


Rotorinis šiaudų separatorius iš ­šiaudų atskiria iškultus grūdus ir šiaudus numeta ant kratiklių pradžios. Už rotoriaus yra užlaida, kurią galima pastumti arčiau rotoriaus (TC). Nuimant rapsus, ankštinius augalus, kukurūzus, perkėlus pavaros diržą ant greta esančių skriemulių, sumažinamas rotorinio šiaudų separatoriaus sukimosi dažnis nuo 760 iki 400 min-1. Be to, jeigu augalai sausi, po rotoriniu šiaudų separatoriumi esantis pobūgnis atitolinamas nuo rotoriaus. Dešinėje kuliamosios pusėje pobūgnio valdymo svirtis nustumiama aukštyn. Jos padėtis fiksuojama.


Kratikliai yra jautrūs kūlimo aparato veikimo pokyčiams. Juo daugiau šiauduose ant kratiklių grūdų, tuo didesni kratymo grūdų nuostoliai, nes iš kūlimo būgno sutrupintų šiaudų mažiau iškratoma grūdų. Nuimant miežius, reikia važiuoti lėčiau, nes iš trumpų ir mažiau tamprių šiaudų klavišai nespėja iškratyti visų grūdų. Darbo metu periodiškai reikia tikrinti kratiklių pavaros diržo įtempimą, klavišų dangalų švarumą. Užstrigusius šiaudgalius būtina pašalinti, klavišų dug­nus nuvalyti. Klavišų laiptelių viduryje (TC) yra pritvirtintos dantytos juostos. Jos aktyviau purto ir stumia šiaudus pirmyn. Nuimant trumpastiebius, žolėtus miežius, jeigu šiaudai stringa, juostas gali tekti nuimti. Kombaino CS klavišų laiptelių galuose yra pritvirtintos dantytos juostos, kurios aktyvina šiaudų kratymą.


Valytuvo paskirtis – iš nuokulų atskirti grūdus, nevisiškai iškultas varpas nukreipti pakartotinai perkulti. Valytuvas veikia gerai, jeigu su pelais neišpučiami grūdai, į bunkerį jie byra švarūs, o į varpų sraigę – nevisiškai iškultos varpos ir tik nedidelė dalis grūdų.


Kombaino TC valytuvą sudaro kratomoji lenta (1), viršutinis (2) ir apatinis (3) sietai bei ventiliatorius (4). Viršutinis sietas žvyninis, apatinis gali būti štampuotas su apvaliomis skylutėmis (kukurūzams, smulkiasėkliams augalams nuimti).


Kiekvieną rytą būtina nuvalyti kratomosios lentos paviršių, kad nuokulos būtų tolygiai beriamos ant viršutinio sieto. Viršutinis žvyninis sietas gali užimti kelias padėtis. Gamykloje sietas nustatomas javams lygumose nuimti. Tarpas tarp sieto žvynų keičiamas sieto gale esančia svirtele. Viršutinio sieto gale tarpus tarp žvynų galima padidinti kita svirtele, kad daugiau nevisiškai iškultų varpų būtų grąžinta pakartotinai perkulti arba mažiau grūdų būtų išpūsta su pelais. Apatiniame siete tarpai tarp žvynų keičiami sieto gale esančia svirtele. Sieto pridarymu reguliuojamas grūdų švarumas bunkeryje. Per daug pridarius sietą, daug grūdų gali būti nupūsta į varpų sraigę ir grąžinta perkulti. Dėl to daugiau jų bus sužalota. Optimalūs tarpai tarp viršutinio sieto žvynų nuimant javus – 10–12 mm, apatinio – 4–6 mm. Ventiliatoriaus sukimosi dažnis keičiamas kabinoje esančiu jungikliu, kuris valdo variatoriaus elektrinę pavarą.

Optimalus sukimosi dažnis 700 min-1.


Kombaino New Holland CS valytuvas sudėtingesnės konstrukcijos. Jame yra trys žvyniniai sietai. Trumpasis žvyninis sietas (2) praleidžia dalį grūdų ant apatinio žvyninio sieto (4). Nuo trumpojo sieto nuokulos byra ant viršutiniojo (3). Ventiliatorius (1) pučia oro srautą į visus tris sietus. Tarpai tarp sietų žvynų reguliuojami galuose esančiomis rankenėlėmis. Tarp trumpojo ir viršutiniojo sieto žvynų nustatomi vienodi tarpai (8–12 mm). Per daug pridarius trumpąjį sietą, dalis grūdų gali patekti į ventiliatorių. Viršutinio sieto gale tarpus tarp žvynų galima pora milimetrų padidinti. Tarpai tarp apatinio sieto žvynų (4–6 mm) keičiami gale esančiomis svirtelėmis. Ventiliatoriaus sukimosi dažnis keičiamas kabinoje jungikliu, kuris valdo variatoriaus pavarą (javams 750 min-1).


Grūdų bunkeris. Talpus bunkeris ir naši grūdų iškrovimo sraigė – trumpesnės kombaino prastovos. Pjūties metu labai svarbu suderinti kombaino darbą ir grūdų transportavimą. Kombainų grūdų bunkeryje yra vienas (TC) arba du (CS) grūdų lygmens jutikliai. Jų padėtį galima keisti. Grūdams pasiekus pirmąjį jutiklį (CS), įsijungia signalinis žibintas, trumpai garsinis signalas ir informacinė piktograma. Valdymo jungiklį perstačius į kitą padėtį, veiks signalinis žibintas. Grūdams pasiekus viršutinį jutiklį, veiks garsinis signalas ir signalinis žibintas, nepriklausomai nuo jungiklio padėties.


Grūdų iškrovimo sparta padidėja, kai bunkeryje tarp sraigę dengiančio gaubtelio galinių briaunų ir bunkerio dugno nustatomas didesnis tarpas. Nuimant rapsus, tarpą reikia sumažinti, nes, jungiant iškrovimo sraigės pavarą, gali būti nukirptas apsauginis kaištis.


Šiaudų smulkintuvas. Šiaudams smulkinti suvartojama daugiausia galios, ypač kai peiliukai neaštrūs. Juos galima apsukti. Jei atšipusius peiliukus bandoma pagaląsti, pakinta jų masė, rotorius tampa neišbalansuotas. Darbo metu atšimpa ir priešpeiliai, todėl juos reikia apsukti. Nuimant drėgnus javus, priešpeiliai iš smulkinimo kameros šiek tiek ištraukiami, nuimant rapsus ir ankštinius augalus – visiškai ištraukiami.


Kabinoje yra kombaino valdymo įtaisai, sistemų veikimo kontrolės, mikroklimato reguliavimo ir kiti prietaisai.
Kombaine TC yra daugiau ranka valdomų sistemų, mažiau kontrolės prietaisų. Kombaino CS kabina mažai skiriasi nuo kombaino CX kabinos. Svarbu, kad būtų patikima kombaino variklio veikimo ir velenų sukimosi dažnio kontrolės sistema, nes tai susieta su technologinio proceso kokybiniais rodikliais. Valdymo sistema varik­lį išjungs, kai sistemoje per žemas alyvos slėgis, per aukšta aušinimo skysčio temperatūra (107° C), važiuoklės hidrostatinėje sistemoje per aukšta alyvos temperatūra, per žemas alyvos slėgis.


Sumažėjus kombaino velenų sukimosi dažniui, prietaisų skydelyje šviečia piktograma ir tris sekundes veikia garsinis signalas. Dar labiau sumažėjus sukimosi dažniui, garsinis signalas veikia 10 s. Tuomet kombainą reikia nedelsiant sustabdyti ir išjungti variklį. Velenų sukimosi dažnis sumažėja dėl perkrovų, pavarų diržų buksavimo, apsauginių movų veikimo, technologinio proceso sutrikimų.


Vidutinio derlingumo javams pjauti geriausiai tinka kombainas New Holland CS 660, jo sistemos mažai skiriasi nuo daug brangesnių našių kombainų.