23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2006/03
Ne pirmos jaunystės, bet kupini jėgų
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Dažnai naudota, ne vienerius metus užsienio ūkiuose išdirbusi technika randa naujus savininkus Lietuvoje. Ne pirmos jaunystės, bet dar geros mašinos gelbsti tiems ūkininkams, kurie neturi galimybių pasinaudoti ES fondų parama. Šiame straipsnyje pristatysime 1995–2003 metais pagamintus Deutz-Fahr Agrotron traktorius.

Agrotron vizitinė kortelė


Tai vidutinės galios klasės, universalios paskirties traktoriai. Skirstant juos ne pagal paskirtį, o pagal nišą, kurią jie užima rinkoje, tai vidutinės, B klasės traktoriai, esantys laipteliu aukščiau negu New Holland ir Massey Ferguson. Paradoksas, tačiau kompanijos „Deutz-Fahr“ mašinos vertinamos prasčiau už Steyr/Case IH traktorius, kurie turi tą pačią platformą kaip ir New Holland.

Agrotron vidutinės galios traktoriai puikiai tinka nesudėtingiems darbams atlikti. Ankstesnės kartos traktoriai vertinami dėl vokiškus standartus atitinkančios kokybės ir nedidelių eksploatacijos kaštų, tačiau vėliau pagamintų traktorių reitingai yra žemesni. Tai, beje, patvirtina ir Lietuvos ūkininkai.

Deutz-Fahr Agrotron traktorių šeimyna pirmą kartą pristatyta 1995 metais. Ji pakeitė nuo 1989 m. gamintą AgroStar traktorių seriją, kuri buvo žymima indeksais DX 6.1–6.61. Dar kartą 2003 m. modernizuota Agrotron serija gavo kitokius indeksus: 108–165.

Agrotron apėmė visą vidutinės galios mašinų grupę: 95–145 AG (pagal tuo metu galiojusį DIN standartą, kuriam artimiausias šiandien yra ECE R24) diapazone pristatyti modeliai 6.00–6.45, o nuo 1997 m. – ir modeliai 106–150 (100–150 AG). Verta pastebėti, kad iki 100 AG buvo kiti, mažesni Agrotron modeliai 80–105.

Deutz-Fahr 6.00–6.45 gaminti vos kelerius metus (iki 1997-ųjų). Tuo tarpu estafetę perėmę modeliai 106–150 nuo konvejerio baigė riedėti 2001 m. Nuo tada Deutz-Fahr traktoriai pradėti žymėti naujais indeksais. Tais pačiais metais pasirodė ir galingesnė vidutinės galios klasės Agrotron 160–200 šeimyna. Ji buvo unifikuota su firmų „Same Titan“, „Lamborghini Racing“ (abi Italijos) ir „Hürlimann Master“ (Šveicarija) analogiškų serijų traktoriais.

Dar gaminant Agrotron 106–150 modelius, kompanija „Deutz-Fahr“ 2000 m. suskubo rinkoje pristatyti modifikuotą jų versiją Mk3. Modelių gama pradėta žymėti Agrotron 106–165 Mk3. Esminis įvykis buvo tas, kad vartotojams buvo pasiūlytas galingesnis (160/163 AG) modelis Mk3 165. Tuo metu daugelis gamintojų vidutinės galios klasėje stengėsi pristatyti bent vieną, ne mažiau kaip 160 AG variklį turintį traktorių. Modelis Mk3 gamintas iki 2003 m.

Agrotron traktorių varikliuose įrengti elektroniniai sūkių reguliatoriai. Su kiek­viena karta, ypač Mk3 modelių, dėl tikslesnio maitinimo sistemos valdymo gerėjo efektyvieji variklio rodikliai, pavyzdžiui, sukimo momento atsarga galiausiai padidėjo iki 30–44 proc., tuo tarpu anksčiau gamintoje Agrotron 106–150 serijoje šis dydis buvo 30–32 proc.

1997 m. pasirodžiusi nauja Agrotron traktorių karta turėjo iki 10 AG galingesnius variklius. Vienas kitą pakeitusiuose modeliuose variklis išliko tas pats. Dar tiek pat galia padidinta 2000–2003 m. gamintų Agrotron Mk3 106–165 modelių.

Deutz-Fahr Agrotron traktoriai vieni iš pirmųjų buvo pradėti gaminti su 50 km/val. greičio transmisija. 6-ojoje serijoje standartiškai ji buvo montuojama su Powershift transmisija.

Išoriškai Agrotron serija atpažįstama pagal staigiai į apačią nuleistą variklio gaubtą. Dėka jo apžvalgos kampas sudaro 320 laipsnių. Nuleistas į apačią variklio gaubtas patogus dirbant su priekiniu krautuvu ar ant priekinio elektrohidraulinio keltuvo pritvirtintais agregatais. Tačiau lazda turi du galus: dirbant ypač sunkiomis sąlygomis, blogiau aušinamas variklis, dėl to dažnai tai tapdavo jo perkaitimo priežastimi.

Visi išoriniai plieniniai skydai (variklio gaubtas, purvasargiai) traktoriuose Agrotron/Agrotron Mk3 padengti antikorozine cinko danga. Todėl, jei šios dalys mechaniškai nepažeistos, joms korozija nepavojinga daugelį metų. Laiptai į kabiną galvanizuoti, taip pat apsaugoti nuo korozijos.

Varikliai

Kompanija „Deutz AG“ laikoma viena iš autoritetingiausių variklių gamintojų pasaulyje. Teko matyti šešto dešimtmečio traktorių su šiais agregatais, kurie tvarkingai prižiūrėti tarnaus dar ne vienerius metus.

Modeliuose 6.00–6.15, užimančiuose žemutinę vidutinės galios segmento dalį, montuojami 6 cl., 4 788 cm3 darbo tūrio, o užimančiuose viršutinę dalį – analogiški, tik didesnio (7 146 cm3) darbo tūrio, skysčiu aušinami Deutz varikliai. Variklių pastovios galios aikštelė apima 1 900–2 300 min-1 sūkių dažnio diapazoną, sukimo momento atsarga – 28–33 proc.

Iki 6.20 modelio traktoriuose buvo montuojamas Deutz BF6L1012E, didesniuose – Deutz BF6L1013E variklis. Pirmajame iš minėtų variklyje ir jo modifikacijoje BF6L1012EC (Agrotron 115) cilindro skersmuo buvo 94 mm, eiga – 115 mm. Antrajame cilindro skersmuo padidintas iki 108 mm, o eiga iki 130 mm. Visuose varikliuose įrengta turbokompresorinio pripūtimo ir „Bosch“ modulinė (siurblys-vamzdelis-purkštuvas) degalų įpurškimo sistemos. Be to, visuose varikliuose įrengta ventiliatoriaus klampio (visko) mova.

Deutz-Fahr 106 ir 110 traktoriuose buvo montuojamas tas pats, kaip ir 6.00–6.15 modeliuose, Deutz BF6L1012E variklis. Modelyje 115 (116 AG) jis šiek tiek modernizuotas (įdiegta turbokompresorinio pripūtimo sistema ir įrengtas tarpinis oro aušintuvas), o visuose kituose, įskaitant ir patį galingiausią modelį 150 (150 AG), paliktas ankstesnėje kartoje naudotas jėgos agregatas BF6L1013E.

Paskutinėje Mk3 traktorių serijoje variklio darbas suderintas preciziškiau, nes įrengta tobulesnė elektroninė jo valdymo sistema EMC (angl. Electronic Motor Control). Variklio sūkių dažnis ir įpurškiamų degalų kiekis keičiamas, atsižvelgiant į apkrovą, kojinio ir rankinio akceleratorių padėtis ir vairuotojo nustatytus variklio sūkius.

Vertinant tik statistiškai, taupiausi Agrotron modeliai yra 120 (120/125 AG) ir 110 Mk3 (107/118 AG). Jų specifinės degalų sąnaudos siekia 208 ir 205 g/kWval. Mažiausiai taupus 165 Mk3 (160/163 AG) modelis – sąnaudos 213 g/kWval.

Variklio alyvos keitimo intervalas – 500 mval. Teigiamai vertinama patogi tepimo sistemos filtrų padėtis dešinėje variklio pusėje. Ji atvira, neužgožta išorinių skydų, todėl filtrai pakeičiami labai greitai. Variklio vožtuvų šiluminį tarpelį patartina reguliariai tikrinti kas 1 500 mval. Nors variklio gaubtas nuleistas gana žemai, o efektyvusis grotelių plotas nedidelis, aušintuvus valyti prireikia nedažnai. Priklausomai nuo darbo sąlygų ir metinio išdirbio, tai padaryti pakanka tik kartą per metus.

Degalų bako talpa visuose šeštosios serijos ir Agrotron 106–150 serijų modeliuose yra 260 l, Agrotron Mk3 106–165 – 270 l. Paskutinės kartos traktorių varikliai pritaikyti naudoti rapsų metilo esterį (RME).

Transmisijos

Traktoriuose Deutz-Fahr montuojami vokiečių kompanijos ZF mazgai: pavarų dėžė, varantieji tiltai. Bazinė Agrotron transmisija Powershift – tai ZF 7200 kombinuota pavarų dėžė. Iš esmės tai 6 pavarų visiškai sinchronizuota mechaninė transmisija su priešais ją įrengtu 3 ar 4 laiptų dinaminiu (perjungiamu eigoje) reduktoriumi. Taip gaunamos 18 (6x3) arba 24 (6x4) pavaros į priekį. Papildomai už centrinės pavarų dėžės sekcijos gali būti įrengtas 4 laiptus turintis eigos lėtintuvas. ZF 7200 pavarų dėžės priekyje Mk3 modeliuose buvo montuojama Voith hidraulinė sankaba. Ji ne tik efektyviai slopina sukamuosius švytavimus, bet ir darbo metu tolygiau apkrauna variklį. Su hidrauline sankaba ir variklio, ir transmisijos resursas yra didesnis.

Galimos transmisijos modifikacijos 6-ojoje serijoje yra šios: 24/8 (bazinė transmisija), 18/6, 30/10, 20/20, 24/24, 36/36 ir 40/40 (pastarosios dvi su eigos lėtintuvu). Pažangesnės transmisijos yra su tiesioginiu (1:1) elektrohidrauliniu eigos reversu Powershuttle.

Nuo 1997 m. gamintoje Agrotron 106–150 ir nuo 2000 m. Agrotron Mk3 106–165 modelių grupėje ankstesnė bazinė 24/8 transmisija pakeista į 20/20 ir 24/24. Šiose kombinuotose pavarų dėžėse su 4 laiptų dinaminiu reduktoriumi jau buvo įrengtas tiesioginis (santykis 1:1) eigos reversas. Be to, pasirodė transmisijos, turinčios specialią, 50 km/val. greičiui skirtą pavarą. Tai buvo viena didžiausių inovacijų antrosios kartos Deutz-Fahr traktoriuose. Ši transmisija dar plačiau buvo naudojama po 2000 m. pagamintose Mk3 modifikacijose.

Agrotron/Agrotron Mk3 traktoriuose transmisijos, priekinio tilto ir diferencialų darbą kontroliuoja ASM sistema, turinti pažangius elektrohidraulinius, proporcinio valdymo elementus.

Stabdžiai – daugiadiskiai (200 mm skersmens, 8–9 vnt.) elektrohidrauliniai, šlapiojo tipo. Jie stabdo galinių pavarų velenus. Vairavimo sistema hidrostatinė, prioritetinė. Traktoriaus su visais varančiaisiais ratais apsisukimo spindulys apie 9,9 m. Agrotron 120–150/Agrotron Mk3 120–165 modeliuose dėl didesnių ratų matmenų šis spindulys padidėjo iki 10,26 m.

Deutz-Fahr Agrotron Mk3 120–165 modeliuose automatinis ir priverstinis priekinio bei galinio tiltų diferencialų blokavimas numatytas jau standartinėje įrangoje.

Paskutinės Mk3 serijos standartinėje įrangoje buvo keturi GTV sūkių dažniai. Patys GTV antgaliai ne dvipusiai, su skirtingu išdrožų skaičiumi, o vienpusiai su plokščiu disku, kuriame tolygiai išdėstytos 8 kiaurymės varžtams.

Visose 50 km/val. modifikacijose įrengta priekinio tilto hidropneumatinė pakaba, 40 km/val. modeliuose – pasirinktinai.

Hidraulinė sistema ir prikabintuvai

Visuose 1995–2001 m. gamintuose modeliuose su 6 cl. varikliais montuojama paprastesnė, atviro centro hidraulinė sistema, turinti 83 l/min. našumo alyvos siurblį. Darbinis slėgis sistemoje – 200 bar (20,0 MPa). Nuo 2000 m. pradėtoje gaminti Mk3 traktorių serijoje buvo galima užsisakyti našesnį, 120 l/min. debito hidraulinės sistemos siurb­lį. Kartu su šiuo kintamo debito siurbliu buvo įrengiama ir apkrovai jautrios (angl. load sensing) linijos jungtis. Šiuose traktoriuose transmisijos ir hidraulinės sistemos karteris bendras. Jame telpa 40 l alyvos.

Dar galima aptikti modelių su priekiniu originaliu „Sauter“ firmos elektrohid­rauliniu keltuvu. Keltuvo keliamoji jėga – 39,2 kN/4,0 t.

Standartinio, vertikaliose kreipiančio­sio­se perstatomo prikabintuvo kaiščio skersmuo – 32 mm (III kat.). Kai kuriuose modeliuose gali būti įrengtas hidrauliškai valdomas prikabintuvas (angl. pick-up hitch). Jį galima naudoti puspriekabėms vilkti. Didžiausia vertikali šio prikabintuvo apkrova neturi viršyti 29,4 kN/3,0 t.

Didžiausias priekinis balastinis svoris – 1 000 kg. Galimi ir kiti variantai, tačiau priekinio tilto vertikali apkrova, priklausomai nuo modelio, neturi viršyti 4 200–4 700 kg.

Kabina

Gamintojo deklaruotas triukšmo lygis 74,5 dB (Agrotron 105–150 – 74 dB, o modernesniuose Mk3 – 72 dB), tačiau realus, ypač nenaujo traktoriaus, šiek tiek didesnis – 76–79 dB. Standartinėje įrangoje 1995–2001 m. gamybos traktoriuose nerasite sėdynės su komfortiška pneumatine pakaba, oro kondicionieriaus ir borto kompiuterio. Pirmieji du įrangos elementai yra tik standartiniame Mk3 modelyje.

Mk3 traktoriuose buvo naudojami ir du kabinos įrangos lygiai. Paprastesnis Infocenter 2 neturėjo daugiafunkcinio sėdynės porankio, o prietaisų skydelyje buvo mažiau serviso, darbo apskaitos funkcijų. Visa tai numatyta vėliau tik Infocenter 3 komplektacijoje.

Kabinos elastinga pakaba buvo numatyta tik papildomoje įrangoje, todėl ją rasite geriau sukomplektuotuose traktoriuose.

Pastabos

Jei ketinate įsigyti naudotą Agrotron traktorių, vertėtų jį rinktis su 50 km/val. transmisija. Jei ji yra 40 km/val., atkreipkite dėmesį, ar įrengtos priekinio tilto ir kabinos elastingos pakabos. Šiai komforto įrangai neverta taupyti net renkantis nenaują traktorių, kurį, tikėtina, naudosite ir transporto darbams. Jei dirbsite su plūgu, pasidomėkite, ar traktoriuje įrengtas radaras ir buksavimo valdymo sistema. Faktinio važiavimo greičio reikšmė gali praversti ir dirbant su kitais žemės dirbimo agregatais.