23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2006/03
Konkurencija verčia pasitempti
  • Dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Pastaruosius 12 metų Lietuvos rinkoje siūlomi įvairūs vakarietiški traktoriai savo naujovėmis, konstrukciniais sprendimais, puikiomis techninėmis charakteristikomis, komfortu, universalumu, patikimumu ir kitomis savybėmis traukia daugelio specialistų ir žemdirbių dėmesį. Tačiau nuo užsienietiškų mašinų, nors ir žingsniuodami vėžlio žingsniu, stengiasi neatsilikti kadaise monopolio pozicijas užėmę kaimyninių Rytų šalių gamintojai.

Vakarietiški traktoriai sparčiai tobulinami: beveik kasmet užsienio gamintojai pateikia daugybę naujų techninių sprendimų, todėl įvairiuose gamybininkams skirtuose leidiniuose gausu straipsnių, vertinimų, analizių, patarimų, panašūs įvairių gamintojų traktorių modeliai nuolat lyginami vieni su kitais, pateikiamos gerosios jų savybės ir trūkumai. Mums, įpratusiems dirbti tik su vos kelių gamintojų traktoriais (Minsko, Vladimiro, Charkovo, Peterburgo), tai dar didesnės naujovės.

Apie rytietiškus traktorius, kaip gerai žinomus ir netgi nusibodusius, praktiškai nustota rašyti. Tuo tarpu jie iki šiol sudaro didžiausiąją dalį visų šalyje eksploatuojamų traktorių. Dėl palyginti gerokai mažesnės kainos jie dar ilgai dominuos. Be to, formuojasi jaunoji ūkininkų karta, kuri apie Rusijoje ir Baltarusijoje gaminamus traktorius mažai ką žino, todėl vis dažniau pasigirsta pageidavimų rašyti ir apie juos.

Sugriuvus sovietų imperijai, Minsko traktorių gamintojai pateko į didesnį konkurencijos sūkurį. Anksčiau jie tenkinosi nedidelėmis baltarusiškų traktorių eksporto apimtimis, o dėl vietinės (Tarybų Sąjungos) rinkos buvo visiškai ramūs – konkurentų nebuvo, o jeigu kas pabandydavo – ta kova pasibaigdavo ne rinkoje, bet Maskvoje, ministerijose ir kitose žinybose. Dabar Rytų rinka ne tik sumažėjo, bet ir į Baltarusiją kelius jau skinasi vakarietiški traktoriai (aktyviausi yra John ­Deere ­atstovai). Tai viena iš priežasčių, privertusių Minsko konstruktorius nors truputį sparčiau tobulinti savo traktorius. Tempai toli gražu neprilygsta vakarietiškiems, bet tam tikrų pokyčių yra: išsiplėtė traktorių modelių gama (anksčiau buvo gaminami 2–4 modeliai), kai kuriose traktorių sistemose naudojami patikimesni Vakarų gamintojų agregatai, pasižymintys geresnėmis techninėmis charakteristikomis.
Lentelėse pateikti pagrindiniai Belarus traktorių parametrai. Traktoriuose naudojami sausi diskiniai stabdžiai, valdomi hidrauline pavara, o priekabos stabdžių pavara – pneumatinė. Visuose modeliuose vietoj hidromechaninės, naudojama hidrostatinė vairo pavara, priekiniame varančiajame tilte įrengtas padidintos trinties diferencialas, galintis veikti trimis režimais: išjungtas; nuolat įjungtas; automatinis. Paleidimo sistemoje yra numatyta galimybė panaudoti aerozolį, kuris palengvina variklio paleidimą žiemą, taip pat kai kuriuose modeliuose montuojamas elektrofakelinis šildytuvas. Didelės galios traktoriuose įrengta Bosch elektrohidraulinė keltuvo valdymo sistema.

Kituose straipsniuose skaitykite apie hidrostatinę Belarus traktorių vairavimo sistemą.