23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2006/02
Gamintojai tobulina techniką
  • Dr. Aleksandras KIRKA, LŽŪU
  • Mano ūkis

Griežtėjantys aplinkosaugos reikalavimai, didėjantys ūkininkų poreikiai ir brangstantis kuras – tai pagrindiniai veiksniai, lemiantys technikos pažangą. Nemažai naujovių įdiegę ir pagrindinės ūkio mašinos – traktoriaus – gamintojai.

Jeigu prieš dvejus metus traktorių variklių gamintojai stengėsi įvykdyti deginių emisijos Tier II reikalavimus, tai traktoriai, kurių galia didesnė kaip 200 AG, šiandien jau turi atitikti dar griežtesnes Tier III deginių emisijos normas. Nepaisydami didelių investicijų šiems reikalavimams įgyvendinti, daugelis gamintojų tarptautinėje Hanoverio parodoje pristatė naujas arba patobulintas varik­lių serijas.

Tobulinant traktorius, pastebimos dvi jų vystymo tendencijos: didinama galia ir siūloma daugiau paprastesnės konstrukcijos traktorių. Galingiausio Challenger vikšrinio traktoriaus MT 875B maksimali galia siekia 600 AG, naujojo Fendt Vario 936 – 360 AG, John Deere 8030 serijos didžiausio traktoriaus – 350 AG, Case Magnum serijos traktorių – 310 AG.

Dauguma gamintojų, atsižvelgdami į vartotojų poreikius, pradėjo gaminti traktorius, kurių konstrukcija yra kuklesnė, lyginant su komfortiškais modeliais. Kai kurie pirkėjai nepageidauja elastingos priekinio tilto, kabinos pakabos ar automatinės galulaukės sistemos ir pan. Tokių supaprastintų traktorių pavyzdžių pateikė daugelis gamintojų: Case IH MXU Maxxum (nuo 100 iki 116 AG), JXC 1095C su keturių cilindrų varikliu, New Holland TS-A ir TN-D90, Landini, Steyr kompaktinė serija (82 ir 90 AG) ir šeši Valtra modeliai nuo 96 iki 143 AG.

Aukščiausi apdovanojimai – už pažangias technologijas

Aukso medaliu apdovanoti 8030 serijos John Deere traktoriai išore beveik nesiskiria nuo kitų modelių, tačiau juose įrengti nauji 9 l darbinio tūrio varikliai. Jeigu tradiciškai John Deere traktoriai buvo laikomi tinkamiausiais arimui, tai naujos serijos mašinų labai pagerintos ir kitos, visų pirma, transporto savybės: įrengta elastinga priekinio tilto nepriklausoma pakaba, belaipsnė transmisija, leidžianti išvystyti 50 km/val. greitį, aktyvi sėdynės pakaba. Šią seriją sudaro penki traktorių modeliai.

Variklių konstruktoriai toliau sprendžia senus uždavinius. Vienas iš pagrindinių tikslų tebelieka mažinti degalų sąnaudas. Griežtėjantys ekologiniai normatyvai kelia vis daugiau apribojimų variklių deginiams. Todėl elektroninio degalų įpurškimo valdymo sistemos pradėtos diegti ir vidutinės bei mažos galios traktoriuose. Elektroninės degalų įpurškimo valdymo sistemos leidžia tiksliau dozuoti degalus, įvertinant daug veiksnių: apkrovą, greitį, temperatūrą ir t. t. Ciklinis degalų įpurškimas gali būti padalytas į kelias fazes ir įpurškiamų degalų kiekis gali būti keičiamas kiekvienos fazės metu. Tokiu būdu sudaroma galimybė ne tik sumažinti degalų sąnaudas, bet ir kenksmingų deginių kiekį.

Daugelyje variklių naudojama keturių vožtuvų sistema, dėl kurios geriau pripildomi variklio cilindrai. Turbokompresorius jau tapo įprastine maitinimo sistemos dalimi, tačiau kai kurie traktorių gamintojai pradėjo diegti reguliuojamus turbokompresorius. Juose yra keičiamas mentelių polinkio kampas. Įprastinio turbokompresoriaus trūkumas yra tas, kad jo išvystomas slėgis ir tiekiamo oro kiekis priklauso nuo variklio sukimosi greičio. Jam didėjant, pripūtimo slėgis ir tiekiamo oro kiekis didėja ir atvirkščiai. Šį turbokompresoriaus trūkumą kompensuoja reguliuojamas jo mentelių kampas.

Kaip tik tokie turbokompresoriai (VariCool) įrengti John Deere 8030 serijos traktoriuose. Be to, šių variklių deginių išmetimo sistemoje, panaudojus EGR vožtuvą, dalis deginių (iki 10 proc.) ataušinama ir vėl nukreipiama į cilindrus. Taip sumažinamas azoto oksidų kiekis deginiuose. Be to, iki 2 proc. degalų papildomai leidžia sutaupyti nelaipsniškai reguliuojama ventiliatoriaus pavara (elektroniškai valdomas diržinis variatorius). Naujuosiuose John Deere varikliuose 100 min-1 sumažintas vardinis sukimosi greitis (dabar jis 2 100 min-1), o maksimalus sukimo momentas išvystomas, esant mažesniam sukimosi greičiui, lyginant su ankstesnės 8020 traktorių serijos varikliais. Priekinė traktorių dalis apie 20 cm žemesnė negu 8020 serijos traktorių, todėl pagerėjo apžvelgiamumas.

Aukso medaliu apdovanotas ir Fendt 936 Vario traktorius, kurio maksimali variklio galia 360 AG (pagal ECE-R24), o didžiausiais greitis – net 60 km/val. Šiame traktoriuje įrengtas naujas Deutz variklis (darbinis tūris 7,1 l), nauja belaipsnė transmisija ML-260 bei nauja kabina. Skirtingai negu John Deere, Case, kurių panašios galios varikliai yra 9 l darbinio tūrio, Deutz variklis tik 7,1 l darbinio tūrio. Dėl to gaunamos mažesnės degalų sąnaudos. Šiame variklyje taip pat įdiegtos Common-Rail degalų įpurškimo ir deginių recirkuliacijos sistemos, kiekviename cilindre yra po keturis vožtuvus, elektroniškai valdomas ventiliatoriaus sukimosi greitis.

Naujoji belaipsnė transmisija ne tik perduoda didesnę galią, bet ir, esant variklio sukimosi greičiui 2 000 min-1, išvystomas 60 km/val. greitis. 50 km/val. greitis pasiekiamas, esant variklio sukimosi greičiui 1 670 min-1. Mechaniškai perjungiami tik du greičio diapazonai: nuo 0 iki 32 km/val. ir nuo 0 iki 60 km/val.

Naujoji kabina truputį pastumta pirmyn, todėl patogiau į ją įlipti, visi valdymo elementai išdėstyti valdymo konsolėje, esančioje šalia sėdynės. Joystick valdymo svirtyje įrengti ne tik hidraulinės sistemos valdymo mygtukai, bet ir dviejų tempomatų bei variklio sukimosi greičio valdymo mygtukai. Kabina įtvirtinta ant trijų oro pagalvių, kurios švelnina smūgius. Be to, ji erdvesnė.

Priekinių ratų pakaba elastinga ir nepriklausoma. Siekiant užtikrinti geresnį stabilumą važiuojant dideliu greičiu, traktoriuje įrengta ratų stabilizavimo kontrolės sistema, kuri valdo amortizatorių charakteristikas. Taip pat įrengta dviejų kontūrų keturių ratų stabdžių sistema.

Suomiško traktoriaus naujovės

Pernai vykusioje parodoje „Agritechnica 2005“ buvo pristatyta nauja Valtra traktorių N serija. Šios serijos mašinose montuojami keturių cilindrų, 4,9 l darbo tūrio Eco Power 150/160 AG varikliai. Jų sukimo momentas padidintas 10 proc., 49 CWA stūmoklio eiga padidinta iki 134 mm, sumažintas sukimosi greitis tuščiojoje eigoje iki 650 min-1. Šių variklių degalų sąnaudos mažos. Lyginamoji galia tokia pat kaip 44 serijos variklių, pagal deginių emisiją jie tenkina Tier III reikalavimus. Pagal ECE R-24 standartą nurodoma vardinė galia yra artimesnė efektyviajai galiai.

Svarbus naujos serijos variklių ypatumas – trečios kartos elektroninė valdymo sistema EEM3. Didėjant variklio apkrovai ir mažėjant jo sukimosi greičiui, ši sistema automatiškai didina variklio galią, jeigu įjungta H2 ar aukštesnė pavara. EMM3 valdymo sistema leidžia išskaidyti degalų įpurškimo ciklą į penkis etapus, todėl sudaroma galimybė sumažinti degalų sąnaudas, triukšmo lygį, lengviau paleisti šaltą variklį.

Visuose modeliuose naudojami nauji oro valymo filtrai, kuriuos galima rečiau keisti. Traktorių hidraulinėje sistemoje pirmą kartą įrengti keičiamo darbo tūrio ašiniai stūmokliniai siurbliai, kurių našumas 115 l/min., o maksimalus slėgis 200 bar. Pagerinta apžvalga, įrengta kabinos elastinga pakaba, naudojama TwinTrac vairavimo sistema bei elastinga hidropneumatinė priekinio tilto pakaba.

Mašinose sukonstruotas naujas valdymo terminalas ACHT su dideliu ekranu bei valdymo įtaisais. Traktorių valdyti galima ir Joystick svirtimi.

Yra siūlomi trys naujos serijos traktorių variantai: klasikinis, HiTech ir aukštesnis. Skirtingai negu įprasta Valtra traktoriams, naujos serijos mašinose variklis įrengtas ne virš priekinio tilto, bet gerokai perstumtas atgal. Kadangi naujai transmisijai ir hidraulinei sistemai reikia daugiau erdvės, degalų bakas įrengtas transmisijos išorėje. Dėl to sutrumpėjo traktoriaus rėmas. Be to, jis liejamas iš ketaus ir tai suteikia jam daugiau elastingumo, geriau slopinami virpesiai.

Klasikinio ir HiTech variantų modelių N91, N101, N111 maitinimo sistemose montuojami skirstomojo tipo Bosch degalų įpurškimo siurbliai, o HiTech ir aukštesnio varianto modeliuose N121 ir N141 – Bosch Common Rail degalų įpurškimo sistema. Didžiausias degalų įpurškimo slėgis siekia 1 100 bar, jis nepriklauso nuo variklio sukimosi greičio ir įpurškiamų degalų kiekio. Be to, ši maitinimo sistema skleidžia mažesnį triukšmą. Dėl elektroninės degalų įpurškimo reguliavimo sistemos galima optimizuoti degalų degimo procesą ir pagerinti variklio naudingumo koeficientą.

N serijos traktoriuose įrengta padidinta ir patobulinta T serijos traktorių kabina su didesnėmis durimis ir ištisiniu jų stiklu, nauju kabinos stogu ir oro filtru. Traktoriai kompaktiški, atstumas tarp ratų tik 2,57 m, aukštis – 2,75–2,94 m, o masė – 4 850–4 950 kg.

Didinama keturių cilindrų variklių galia

Pastebima dar viena tendencija: didėja keturių cilindrų variklių galia, ir dabar ji siekia 140 AG. Traktoriai su keturių cilindrų varikliais yra lengvesni, trumpesni, manevringesni negu traktoriai su šešių cilindrų varikliais. Dėl elektroninės degalų įpurškimo valdymo sistemos keturių cilindrų variklių charakteristikos gaunamos nė kiek ne blogesnės negu šešių cilindrų variklių. „Deutz Fahr“ pristatė traktorių Agrotron K120 su keturių cilindrų varikliu (120 AG), o Valtra N141 keturių cilindrų variklio maksimali galia siekia 150 AG. Vis daugiau traktorių gamintojų naudoja kelių pakopų galios reguliavimo sistemas ne tik galios perdavimo darbiniu velenu atveju, bet dar ir transportavimo darbuose. Ši sistema diegiama ne tik didelės, bet ir vidutinės galios traktoriuose. Jokie pakeitimai pavarų dėžėje ir varančiajame tilte nereikalingi, nes jų apkrova neviršija maksimalios leistinos, o galia padidinama elektroninės degalų įpurškimo valdymo sistemos dėka.

Automatinės transmisijos diegiamos ne tik didelės, bet ir vidutinės galios traktoriuose. Naujasis Fendt 312 (maksimali galia 125 AG) gaminamas su belaipsne Vario transmisija, kurios greičių diapazonas nuo 0,03 iki 40 km/val. tiesiogine ir iki 20 km/val. atbuline eiga. Traktorius labai lengvas, jo masė yra apie 4 390 kg, naujas Deutz keturių cilindrų variklis su keturiais vožtuvais kiekviename cilindre, Common-Rail degalų įpurškimo bei deginių recirkuliacijos sistema. Nors automatinės transmisijos ir suteikia traktoriui daugiau komforto, vidutinės ir mažos galios traktoriuose ir toliau naudojamos laipsninės transmisijos su įvairiais dinaminiais reduktoriais. Daugelio mažųjų traktorių didžiausias greitis yra 40 km/ val., ir jis dažniausiai pasiekiamas, varikliui veikiant mažesniu už vardinį sukimosi greičiu.

Kompanijos „Claas“ ir „Massey Ferguson“ pateikė traktorius su keturiomis pavaromis ir šešialaipsniais dinaminiais reduktoriais: automatiškai perjungiamos ne tik dinaminio reduktoriaus pakopos (kaip įprasta), bet ir pavaros. Parodoje buvo pristatytas Landini traktorius net su aštuonialaipsniu dinaminiu reduktoriumi, kuriame perjungus pakopą greitis pasikeičia 17 proc. Vidutinės galios traktoriuose taip pat diegiamas reverso perjungimas, esant apkrovai, o siekiant mažinti degalų sąnaudas, įrengiamas keturių greičių darbinis velenas (540, 540 ECO, 1 000 ir 1 000 ECO).

Vidutinės galios traktoriuose taip pat montuojama ir elastinga priekinio tilto bei kabinos pakaba. Toliau plinta sėdynės su aktyvia pakaba, kurios jutikliai matuoja svyravimus kabinoje, ir pagal juos yra keičiamos sėdynės pakabos charakteristikos.

Kadangi, didėjant traktorių galiai, jie dirba su keliais agregatais, didėja traktorininko apkrova, nes jam tenka vienu metu vykdyti daugybę valdymo funkcijų. Todėl traktoriuose diegiama vis daugiau automatinių valdymo sistemų. Viena iš jų – vadinamoji „galulaukės valdymo sistema“, vienu mygtuko paspaudimu pagal nustatytą programą valdanti variklio sukimosi greitį, diferencialo blokavimą, hid­raulinį keltuvą ir pan.

Pamažu plinta automa­tinės vairavimo sistemos (taip pat ir satelitinės), kurios automatiškai palaiko traktoriaus judėjimą tiesiai ar judėjimą pagal tam tikrą kontūrą. Jų tikslumas yra visiškai pakankamas, korekcija vykdoma, esant nuokrypiui ± 5 cm, tačiau tokios sistemos yra brangios.

Dar viena naujovė, panaudota daugelyje parodoje demonstruotų traktorių (Fendt, John Deere, Valtra, Massey Ferguson ir kt.) – ISOBUS (automatinio duomenų perdavimo, valdymo ir diagnostikos) sistema.