23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2006/01
Plieniniai žirgai blykstelėjo naujovėmis
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Pernai rudenį tarptautinėje žemės ir miškų ūkio technikos parodoje Hanoveryje tik dviems traktoriams atiteko aukščiausias įvertinimas, tačiau naujienų ir originalių sprendimų būta daugiau.

Tarptautinėje parodoje kompanijos stengiasi pademonstruoti ne tik serijinei gamybai paruoštus gaminius, bet ir, šiek tiek praskleidusios paslapties šydą, – prioritetines technikos vystymosi kryptis.

Tradicinės konstrukcijos traktoriai jau peržengė 300 AG ribą. Tai lėmė daug veiksnių: intensyvėjanti žemdirbystė, tobulėjantys žemės dirbimo agregatai, didėjantis traukos jėgos poreikis jiems agreguoti, perspektyvių Rytų rinkų užsakovų pageidavimai ir kiti.

Visi didieji rinkos žaidėjai pristatė po vieną modelį, kurio vardinė variklio galia yra didesnė negu 300 AG: Fendt 936 VarioTMS (330/360 AG; traktorius įvertintas parodos aukso medaliu), John Deere 8530 (320/350 AG; taip pat įvertintas parodos aukso medaliu), Case IH Magnum 310 (309/345 AG), New Holland T8040 (303/337 AG).

Nauji varikliai ekologiškai švaresni

Parodoje pristatyti naujieji jėgos agregatai atitinka Tier III/IIIa išmetamų deginių emisijos reikalavimus. Kad varikliai juos atitiktų ir pagerėtų jėgainės efektyvieji rodikliai, įdiegtos modernios sistemos: 4 vožtuvai vienam cilindrui, išmetamų deginių recirkuliacijos sistema EGR (Exaust Gas Recirculation) ir kintamos geometrijos turbokompresorinio pripūtimo VGT (Variable Geometry Turbocharger) technologija.

VGT sistemą kol kas turi tik modernus, 9,0 l darbo tūrio variklis, montuojamas John Deere 8030 serijos traktoriuose. Tuo tarpu išmetamų deginių recirkuliacijos sistema, kurios tikslas sumažinti azoto oksidų (NOX) kiekį išmetamuose deginiuose, naudojama ir „John Deere“, ir „Deutz-Fahr“ kompanijų varikliuose (pvz., montuojamuose į Fendt 936 VarioTMS traktorius). Dalis (18–25 proc.) išmetamų deginių atvėsinama ir kartu su oru iš tarpinio oro aušintuvo per įleidimo kolektorių nukreipiama atgal į cilindrus. Grąžinti į cilindrus būtų galima ir daugiau išmetamų deginių, tačiau jų kiekį riboja aušintuvų paviršiaus plotas, kuris, padidėjus variklių galiai, jau yra ribinis. Paprastai norint gauti mažesnę deginių emisiją, reikia grąžinamus atgal į cilindrus deginius labiau aušinti.

Visi didieji variklių gamintojai („Deutz-Fahr“, „Iveco“, „John Deere“, „Mercedes-Benz“, „Perkins“, „SisuDiesel“) padidino galios diapazoną, kuriame montuojamos preciziškai valdomos didelio slėgio (iki 1 600 bar) degalų įpurškimo sistemos. Jos pakeitė ligšiolinius rotorinius ar skirstomojo tipo degalų įpurškimo siurblius. Išskyrus kai kuriuos „Deutz-Fahr“ ir „Mercedes-Benz“firmų va­rik­lius, dažniausiai montuojamos gana paprastai bet kokiam varikliui pritaikomos akumuliatorinės degalų įpurškimo sistemos common rail. Pavyzdžiui, parodoje debiutavo kompanijos „SisuDiesel“ Citius turbodyzeliniai 4 ir 6 cl. varikliai su minėta common rail sistema ir 4 vožtuvais vienam cilindrui.

Populiarėja belaiptės transmisijos

Parodoje „Agritechnica 2005“ dar kartą pasitvirtino anksčiau pastebėta tendencija: belaiptės transmisijos išstumia iš rinkos dinamines ir kombinuotąsias (mechanines su dinaminiu reduktoriumi) transmisijas. Be to, visose hidromechaninėse transmisijose, nepriklausomai nuo jų tipo, didesnio ekonomiškumo siekiama, sumažinant di­džiau­sią transportinį traktoriaus greitį atitinkantį variklio sūkių dažnį.

Galingiausias iš parodoje pristatytų tradicinės konstrukcijos traktorių su belaipte transmisija – Fendt 936 VarioTMS (330 AG). Tai vienintelis traktorius, galintis važiuoti 60 km/val. greičiu. Tam (pirmą kartą) įdiegta ir dinaminio stabilumo kontrolės sistema FSC (Fendt Stability Control). Iki šiol galingiausiu traktoriumi su belaipte transmisija, nors ir tolimu nuo tradicinės konstrukcijos, buvo galima laikyti traktorių Claas Xerion (305 AG) su ZF CVT belaipte transmisija. Pirmąjį didelės galios klasės traktorių su belaipte transmisija AutoPowr pristatė ir kompanija „John Deere“. Modelyje 8530, kaip ir 2003 metų parodoje pristatytos 7020 serijos modelyje 7920, belaiptė transmisija montuojama kaip standartinė įranga. Kituose serijos modeliuose ji pasirenkama.

Kompanija „Fendt“ pristatė ir universalios klasės modelį Farmer 312 Vario (110 AG) su belaipte transmisija. Jo valdymas, lyginant su 400-ąja serija, paprastesnis. Belaiptė transmisija (kompanijos „Fendt Vario“) pradėta naudoti ir Didžiojoje Britanijoje gaminamame JCB Fastrac 8250 serijos traktoriuje. Dėl specifinės konstrukcijos ir V-Tronic transmisijos didžiausias traktoriaus greitis siekia 65 km/val.

Įdomią belaipčių transmisijų naujovę pateikė korporacija CNH. Mažai kam užkliuvo kuklus vidutinės galios klasės Case IH traktorius – tai pirmasis pasaulyje traktorius, kuriame įdiegta hibridinė transmisija. Kompanijos „Case IH“ specialistai pažymėjo, kad ši naujovė kol kas tik bandoma ir yra tartum laboratorija ant ratų, apie kurios pritaikymą žemės ūkyje kalbėti ne tik kad per anksti, bet ir per drąsu. Skirtingai negu automobiliuose su hibridine pavara, traktorius didžiąją laiko dalį praleidžia dirbdamas darbus, kurie reikalauja didelės galios ir sukimo momento. Traktoriaus hibridinė sistema praktiškai nedirba rekuperacijos režimu, kada vietoje priekinių balastinių svorių įkraunamos sumontuotos akumuliatorių baterijos. Ši transmisija, lyginant su tradicine belaipte, vietoje hidrostatinio kontūro turi sumontuotą elektrinę pavarą. Tokia konstrukcija pritaikoma tik labai specializuotuose, komunalinės paskirtės traktoriuose, kurie didžiąją laiko dalį praleidžia transporto darbuose, dažnai važinėja kalvotomis vietovėmis.

Kompanija „Claas“ belaiptės transmisijos, išskyrus išimtimi laikytiną Xerion modelį, kol kas nepristatė. Vietoje jos naujos Ares 607 (110–140 AG) serijos traktoriuose montuojama 24/24 dinaminė pavarų dėžė Hexashift, kurioje visos pavaros gali būti perjungiamos automatiškai.

Skirtingos mašinos gali dirbti kaip viena

Daugumoje traktorių modelių (ir pap­ras­tesnės konstrukcijos) pradėta montuoti ISOBus duomenų perdavimo sistema. Žemės dirbimo agregato valdiklio duomenų linija per specialią 8 polių jungtį prijungiama prie analogiškos traktoriaus linijos. Taip abi sistemos sujungiamos į vieną bendrą duomenų perdavimo liniją, leidžiančią betarpiškai sąveikauti visiems valdikliams. Per juos valdomas visas sudėtingas junginys: traktoriaus variklio, transmisijos, hidraulinės sistemos parametrai, agregato darbinės dalys. Mašinos valdomos tiksliai ir, svarbiausia, efektyviai. Visos funkcijos valdomos per vieną terminalą iš traktoriaus kabinos. Tai perspektyvi sistema, be kurios tiesiog neįsivaizduojamas šiuolaikinis modernus traktorius.

Tikslesnis valdymas, didesnis komfortas

Visuose moderniuose traktoriuose, net ir vidutinės klasės mašinose, jau yra duagiafunkciniai valdymo ekranai. Kartais jie originalūs (pvz., kaip Fendt Vario), tačiau gali būti unifikuoti visuose vienos korporacijos ar vieno gamintojo modeliuose. Pavyzdžiui, Massey Ferguson 6400/7400/8400/Dyna-VT ir Valtra N serijoje naudojamas tas pats gta (Global Technologies by AGCO) valdymo terminalas, tačiau jo fukcijos pritaikytos kiekvieno traktoriaus techninei įrangai (pasirenkami Communicator, Record Ceeper, Precision Farming ar GPS programiniai paketai). John Deere traktoriuose įrengiamas analogiškas GreenStar, o CNH mašinose – panašus Intelliview monitorius. Šių sistemos skiriasi nedaug, priklausomai nuo įdiegtos programinės įrangos paketo.

Vis sunkiau surasti net universalios paskirties traktorių, neturintį sistemos, leidžiančios galulaukėje sudaryti komandų seką ir ją vėliau norimu metu pakartoti. Tokią galulaukės valdymo sistemą, pavadintą u-turn turi ir naujasis Valtra N serijos traktorius.

Kiekvienas gamintojas reiklesniems klientams siūlo kelių tikslumo lygių technologinių vėžių sekimo sistemas, kurios būtinos žengiant precizinio ­ūkininkavimo keliu. Pavyzdžiui, korporacija AGCO („Chal­lenger“, „Fendt“, „Massey-Ferguson“, „Valtra“) montuoja unifikuotą Auto-Guide sistemą.

Kompanija „Claas“ kartu su „Agrocom“ firma pristatė originalią vairavimo sistemą Duo-Drive. Į pagalbą pasitelkus palydovinio ryšio sistemą GPS ir trimatę (3D) vaizdo kamerą, mašina dar tiksliau seka nustatytą trajektoriją. Beje, trimatė vaizdo kamera traktoriuje panaudojama pirmą kartą.

Didžiausio sėdynių gamintojo „Gra­mmer“ stende parodos lankytojai galėjo išbandyti naujos serijos Maximo Evolution sėdynes. Jos reguliuojamos automatiškai, priklausomai nuo vairuotojo svorio. Originali aktyvaus valdymo sistema, lyginant su standartine pneumatine pakaba, iki 40 proc. sumažina vairuotojui perduodamą vibraciją.