23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/12
Dinaminės pavarų dėžės universalios paskirties traktoriuose
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Žurnalo puslapiuose jau aptartos korporacijų CNH ir „John Deere“ dinaminės arba sekvencinės pavarų dėžės vidutinės galios universalios paskirties traktoriuose. Šiame numeryje apžvelgsime traktorių Claas ir Massey-Ferguson konstrukcijos ir valdymo ypatumus.

Kompanija „Claas“ gamina trijų vidutinės galios klasės traktorių modelius: Ares 506 (66 kW/90 AG – 81 kW/110 AG), Ares 606 (81 kW/110 AG – 103 kW/140 AG) ir Ares 806 (115 kW/156 AG – 143 kW/194 AG). Minėtuose traktorių modeliuose montuojama tik viena dinaminė arba FPS tipo transmisija – Powershift (modelis GBA 31; gamintojas – „Funk“).

Powershift transmisijoje yra 18 pavarų į priekį ir 8 atgal. Pavaros, kaip ir CNH Power Command transmisijoje, tiesiogiai nereversuojamos. Daugiadiskes šlapiojo tipo sankabas gamina taip pat kompanija „Funk“ (išorinis sankabos skersmuo – 148,6 mm). Analogiškai CNH Power Command transmisijai, Claas Powershift transmisijoje taip pat yra 9 daugiadiskės sankabos. Kiekvienoje sankaboje yra po 10 diskų. Kaip ir Power Command transmisijoje, papildomai galima įrengti planetinį eigos lėtintuvą, turintį perdavimo santykį 4:1. Tuomet pavarų skaičius padidėja iki 36/16.


Standartiškai Powershift transmisijoje pavaros perjungiamos dviem mygtukais ant pavarų svirties. Tuo tarpu pačios pavarų perjungimo svirties paskirtis daugialypė – ja galima perjungti pavaras eilės tvarka ir įjungti norimą manevravimo galulaukėje pavarą. Pavarų perjungimo svirtis atstoja ir rankinį akceleratorių.

Važiuojant į priekį, pagrindiniam darbiniam diapazonui, manevravimui skirta iki 13 programuojamų pavarų (su eigos lėtintuvu – net iki 18). Pakeitus kryptį, gali būti užprogramuota bet kuri iš 6, o su eigos lėtintuvu – iš 8 pavarų. Standartiškai traktorius į priekį pajuda 8 (pavyzdžiui, CNH Power Command – 7), atgal – 4 pavara. Su eigos lėtintuvu atitinkamai 17 ir 8 pavara.

Revershift reversas elektrohidraulinis. Važiavimo kryptis eigoje keičiama kairėje pusėje prie vairo įrengta svirtele. Nors kompanijos „Funk“ transmisijoje galima užprogramuoti skirtingas pajudėjimo iš vietos pavaras į priekį ir atgal, tačiau elektrohidraulinis reversas neįjungiamas, jei važiuojama didesne negu 13 pavara. Pakeitus kryptį, pirmiausia bus sumažinama pavara iki 13 ir tik tada įjungiamas elektrohidraulinis reversas. Palyginimui, CNH Power Command transmisijoje tokios išimties nėra.

Funk Powershift/Powershit Plus transmisijose galima nustatyti norimą pajudėjimo iš vietos pavarą. Pavyzdžiui, į priekį užprogramuojama 6 pavara, o atgal – 4. Tokiu atveju važiavimo kryptį galima reversuoti ne tik eigoje, bet ir į abi puses važiuoti skirtingais greičiais, t. y. tokiais, kokie buvo nustatyti iš anksto. Kadangi tai pajudėjimo iš vietos pavara, ji bus perjungta ne nuosekliai, o iš karto. Atsižvelgus į apkrovą ir variklio galimybes, galima pasirinkti skirtingą pajudėjimo iš vietos pavarą ir dirbant su žemės ūkio agregatais, ir transporto darbams. Taip galima nustatyti 1–15 pajudėjimo iš vietos pavarą važiuoti į priekį ir 1–6 – atgal.

Pradėjus važiuoti iš anksto nustatyta pajudėjimo iš vietos pavara, transmisijos valdiklis savarankiškai neperjungs nei aukštesnės, nei žemesnės pavaros. Tai reikės padaryti pačiam vairuotojui.

Kaip ir CNH Power Command transmisijoje (režimas Go To), minėtose transmisijose galima nustatyti norimą manevravimo galulaukėje pavarą (1–13 pavaros). Visi šie dydžiai matomi transmisijos informaciniame ekrane atitinkamomis piktogramomis. Tačiau skirtingai negu CNH Power Command transmisijoje, Funk Powershift reikalinga manevravimo galulaukėje pavara įjungiama specialiu mygtuku pavarų perjungimo svirties apačioje. Prisiminkime, kad CNH Power Commant analogiškas Go To režimas aktyvuojamas, nuspaudus greito apatinių trauklių pakėlimo jungiklį.

Kaip ir CNH Power Command, taip ir Claas Powershift transmisijoje yra Speed Matching funkcija, t. y. konkrečiam važiavimo greičiui automatiškai parenkama optimaliausia pavara (perdavimo skaičius). Speed Matching veikia tik transportiniame režime (važiuojant 13–18 pavara). Trumpam nuspaudus sankabos pedalą, transmisijos valdiklis, įvertindamas apkrovą, palygina momentinius dydžius: traktoriaus greitį ir variklio sūkių dažnį. Tokiu būdu parenkama optimaliausia pavara.

Kokie Speed Matching privalumai? Pirmiausia, variklis nedirba per didelių, neekonomiškų sūkių dažnio diapazone. Antra, variklis neperkraunamas, jei apkrova labai padidėjo, o sūkiai sumažėjo. Neleidžiant jam dirbti per daug žemų sūkių diapazone, taupomi degalai ir ilginamas jėgos agregato resursas. Tokios sąlygos susidaro, važiuojant kalvota vietove. Kiekvieną kartą trumpam nuspaudus pedalą, „budrus“ valdiklis akimirksniu perjungia tinkamiausią pavarą, tuo tarpu mažiau įgudęs vairuotojas gali pasirinkti netinkamą pavarą arba tiesiog nesivarginti jos perjungti.

Powershift/Powershift Plus transmisijos valdymo parametrų vairuotojas savarankiškai nustatyti negali. Keisti programą galima tik serviso dirbtuvėse.

Powershift dinaminę pavarų dėžę galima įrengti vieninteliame Claas Ares 826 FPS (129 kW/175 AG) modelyje, tačiau galimybę pasirinkti minėtą pavarų dėžę turi tik tam tikrų šalių žemdirbiai. Kituose Ares modeliuose šios transmisijos pirkėjas pasirinkti negali. Jos nėra ir galingiausiame 143 kW/194 AG modelyje. Tuo tarpu CNH Power Command transmisija New Holland TM175/190 ir Case IH MXM 175/190 Maxxum traktoriuose yra standartinė įranga. Ją galima įrengti ne tik 130 kW/177 AG ir 142 kW/194 AG traktoriuose, bet už papildomą mokestį ir mažesnės galios TM/MXM serijos modeliuose.

Su standartiniais 20,8R42 dydžio galiniais ratais mažiausias traktoriaus greitis – 2,40 km/val. Tai greitis, esant vardiniam 2 200 min-1 variklio sūkių dažniui. Mažiausias greitis su eigos lėtintuvu yra 0,60 km/val. Claas Powershift transmisijoje 7–15 km/val. diapazonui skirtos 6 pavaros, su eigos lėtintuvu – 8. Tačiau pastarojoje transmisijoje yra net 15 iki 5 km/val. greičio papildomų pavarų. Standartinėje transmisijoje iki šio greičio yra tik 5 pavaros.

Claas Powershift transmisijoje alyva keičiama kas 1 000 mval. Vietoj eksploatacinio skysčio Claas Power Shift gali būti naudojama bet kokia kita, atitinkanti API GL-4 – GIMA M 1143-ISO HV68 reikalavimus alyva. Transmisijos ir hidraulinės sistemos karteris yra bendras. Kartu su galiniu tiltu į karterį telpa 120 l alyvos. Jei Ares 506/606 modeliuose bendros šioms sistemoms alyvos lygis tikrinamas, ištraukus traktoriaus gale šalia centrinės trauklės esančią matuoklę, tai Ares 826, – pažvelgus į skaidraus korpuso lygio matuoklį.

Claas Powershift transmisijos konstrukcija ir valdymas panašus į CNH Power Command transmisijos. Esminis trūkumas – ribotas jos panaudojimas. Kol ji bus montuojama tik viename Claas Ares 826 FPS modelyje, tol nesudarys tiesioginės konkurencijos Case IH MXM Maxxum/New Holland TM traktoriams. Pats laikas kompanijai „Claas“ pašalinti „Renault“ reliktą – per didelį skaičių kombinuotų transmisijų, vietoj jų palikti tik vieną, pigiausią, alternatyvą ir kibti į darbą, parenkant belaiptę transmisiją. Juk ZF CVT transmisija jau įdiegta Claas Xerion modelyje. Imtis naujovių skatina ir transmisijos Claas Powershift trūkumas – didžiausias greitis tik 40 km/val. Beje, 50 km/val. FPS tipo transmisija rinkoje yra (tai vis ta pati CNH 19/6 Power Command). Visi šie faktai byloja, kad, koncernui „Claas“ įsigijus „Renault“ traktorius gaminantį padalinį, turėtume sulaukti solidesnių techninių sprendimų. O kol kas Powershift transmisija, neskaitant naudojamos ZF/Steyr modeliuose belaiptės transmisijos Xerion, iš naudojamų Claas traktoriuose yra pažangiausia.

Apibūdinant Massey Ferguson traktoriuose montuojamą dinaminę pavarų dėžę, pakanka pasakyti, kad tai ta pati Funk Powershift/Powershift Plus transmisija.

Vidutinės galios klasės Massey Ferguson modeliuose 7400 (87 kW/120 AG – 137 kW/185 AG) jau atsisakyta dinaminės pavarų dėžės. Tai be abejonės lėmė AGCO korporacijos sprendimas. Kodėl nepasinaudojus kompanijos „Fendt“ (ji taip pat priklauso AGCO) pasiekimais belaipčių transmisijų srityje? Tradicinė Fendt Vario transmisija, perkelta į Massey Ferguson traktorius, buvo pavadinta Dyna-VT.

Ankstesnėje vidutinės galios serijoje 8200 naudota dinaminė Powershift Plus 18/8 transmisija identiška prieš tai aptartai į Claas traktorius montuojamai Powershift transmisijai. Ją gamina taip pat kompanija „Funk“. Esminis skirtumas nustatymo ir panaudojimo galimybėse. Vertėtų atkreipti dėmesį, kad koncernas „Claas“ šią transmisiją naudoja vieninteliame vidutinės galios klasei priskiriamame modelyje (129 kW/175 AG Ares 826 FPS), o kompanija

„Massey Ferguson“ montavo visuose nuo 1999 m. gaminamuose 8200 serijos traktoriuose, nuo 8210 (107 kW/145 AG) iki 8250 (136 kW/185 AG) modelio. Beje, ši transmisija naudota ir didelės galios, nuo 8260 (154 kW/210 AG) iki 8280 (191 kW/260 AG), modeliuose. Abiejose galios klasėse Powershift Plus transmisija buvo pažangesnė ir brangesnė alternatyva kombinuotoms transmisijoms Dynashift/Dynashift Plus.
Massey Ferguson 7400 serijos traktoriuose pradėjus naudoti naują belaiptę transmisiją Dyna-VT, dinaminė Powershift Plus pavarų dėžė liko tik atnaujintoje 8200 Xtra serijoje (8260 Xtra – 8280 Xtra). 2004 m. jos atsisakyta ir 8200 Xtra klasėje: Powershift Plus pavarų dėžę pakeitė pažangesnė Fendt Vario (Dyna-VT) transmisija. Tuo tarpu didesnės kaip 200 AG vardinės galios Claas traktorių modeliuose Atles 926 (171 kW/232 AG) ir Atles 936 (184 kW/250 AG) vis dar naudojama Funk Powershift transmisija.

Visas pavaras, kaip ir nuosekliai perjungiamoje John Deere PowrShift transmisijoje, perjungia vairuotojas. Jis įjungia ir neutralią padėtį, o pakėlęs apsauginį žiedą, – ir stovėjimo padėtį. Kaip ir John Deere PowrShift konstrukcijoje, automatiškai parinkti tinkamą pavarų perjungimo momentą valdiklis gali tik pagal variklio sūkių dažnį ir važiavimo greitį. Kokia iš to nauda? Pirmiausia, nepriklausomai nuo apkrovos, pavaros perjungiamos sklandžiau, antra, perjungimo momento ir trukmės derinimas prie apkrovos apsaugo transmisijos įrangą. Taip prailginamas pastarosios resursas. Tačiau automatiškai, be vairuotojo pagalbos, perjungti pavaras pagal iš anksto pasirinktą režimą (darbinį arba transportinį) valdiklis negali.

Powershift Plus 18/8 transmisijoje nuo 3 (4 km/val.) iki 15 (18 km/val.) pavaros greitis tolygiai didėja po 13 proc. Traktorių Massey Ferguson reversas elektrohidraulinis ir yra vadinamas kitaip: Power Control.

Vartotojui svarbu žinoti, kad Massey Ferguson 8200 serijos traktoriuose kartu su dinamine pavarų dėže gali būti įrengtas ir didesnio našumo (150 l/min vietoj 110 l/min) hidraulinės sistemos siurblys. Į tai pravartu atkreipti dėmesį įsigyjant nenaują mašiną.

Palyginimui, Deutz-Fahr vidutinės klasės traktoriuose Agrotron MK3 naudojama gerai žinoma ZF/Steyr 7200 serijos kombinuota transmisija klaidinančiu pavadinimu Powershift. Joje yra 6 visiškai sinchronizuotų, mechaniškai perjungiamų diapazonų sekcija ir tik 4 eigoje perjungiamos pavaros (valdymas elektrohidraulinis). Tokiu būdu gaunama po 24 pavaras pirmyn ir atgal, o su papildomai įrengiamu eigos lėtintuvu – 40/40. Vietoj dinaminės pavarų dėžės traktoriuose Deutz-Fahr Agrotron TTV montuojama iš John Deere 6020 ir Case IH CVX/New Holland TVT/Steyr CVT traktorių gerai pažįstama analogiška ZF/Steyr belaiptė transmisija.

Straipsnyje lyginama CNH Power Command dinaminė pavarų dėžė toli gražu nėra geriausia. Ji aptarta „Mano ūkio“ 2005 m. Nr. 9 ir Nr. 10. Priežastis glūdi kitur: daugelis kompanijų laikosi nuomonės, kad tobulinti dinamines pavarų dėžes netikslinga, verčiau visą techninį-intelektinį potencialą skirti belaiptėms transmisijoms projektuoti ir derinti.

CNH Power Command dinaminės pavarų dėžės konstrukcija yra viena naujausių tokio tipo konstrukcijų, todėl natūralu, kad joje panaudoti techniniai sprendimai pažangesni negu įdiegti prieš gerą dešimtmetį suprojektuotose kitų kompanijų transmisijose. Teoriniai dinaminių arba sekvencinių pavarų dėžių skaičiavimai ir pirmieji bandymai buvo atlikti septintojo–aštuntojo praėjusio amžiaus dešimtmečio sandūroje. Išaiškėjo ne tik privalumai (nepertraukiamas sukimo momento ir sukamojo judesio perdavimas), bet ir trūkumai (skirtingi perjungimo algoritmai, didinant ir mažinant perdavimo skaičių, perjungimo metu tam tikrą laiką sukimo momentą perduoda ir išjungtos, ir įjungtos pavaros sankabos, nuolatinis daugiadiskių sankabų buksavimas ir t. t.). Pastaruosius pavyko sumažinti, tačiau visiškai jų pašalinti neįmanoma.

Dinaminės pavarų dėžės vidutinės galios klasėje yra montuojamos tik koncernų CNH ir „Claas“ naujuose traktoriuose. Tad pasirinkimas nedidelis. Todėl verta panagrinėti belaipčių transmisijų privalumus ir trūkumus.