23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/10
Dinaminės arba sekvencinės pavarų dėžės vidutinės galios traktoriuose
  • Dainius ŠIŠLAVAS, LŽŪU
  • Mano ūkis

Pabaiga, pradžia Nr. 9

Auto Field režime automatiškai perjungiamos 1–11 pavaros, Auto Road – 12–17 (jei didžiausias greitis 30 km/val.), 12–18 (jei didžiausias greitis 40 km/val.) arba 12–19 (jei didžiausias greitis 50 km/val.) pavaros. Kad darbo metu Auto Field režime kiek galima mažiau kistų nustatytas greitis, t. y. pavara, du laiptai aukštyn (mažinant perdavimo skaičių) ir žemyn (didinant perdavimo skaičių) perjungiami automatiškai. Pavyzdžiui, jei prieš tai buvo nustatyta 8 pavara, padidėjus apkrovai, eilės tvarka bus perjungiamos 7 ir 6 pavaros, o sumažėjus apkrovai (važiuojant nuokalne) 9 ir 10 pavaros. Tačiau, net ir esant tokiam nustatymui, kontrolerį galima perprogramuoti, kad jis automatiškai perjungtų ne dvi, o tris pavaras ir t. t.

Svarbu, kad Case IH MXM Maxxum/New Holland TM traktorių modeliai 175 ir 190 turi galios perdavimo dviem srautais sistemą, t. y. apie 80 proc. jos perduodama varantiesiems ratams, o likę 20 proc. – papildomai GTV arba transmisijai, kada įjungta didžiausia 19 pavara. Taigi pasirinkus Auto Field režimą ir nustačius norimą pavarą, didėjant apkrovai, ji nebus taip greitai perjungta į mažesnę. Variklis vardinės ir didžiausios galios režimuose turi 35–36 AG rezervą (TM190: 194/204 AG ir 229/240 AG esant 2 200/2 000 min-1 variklio sūkių dažniui). Dėl to įveikiama didesnė apkrova, tačiau tik dirbant su mašinomis, kurioms reikalinga GTV pavara (kombinuotais sėjos agregatais, tiesioginės sėjos sėjamosiomis, vertikalių rotorių kultivatoriais su aktyviomis darbinėmis dalimis). Didesnė galia dėl palyginti nedidelės traktoriaus masės perduodama tik GTV (19 pavara taip pat tiesioginė, nuo galios tiekimo veleno), priešingu atveju traktorius neišnaudotų visos galios potencialo, t. y. užbuksuotų. Važiuojant didžiausia transportine pavara, toks galios padidėjimas naudingas įveikiant įkalnes. Tuomet didžiausias važiavimo greitis išlieka nepakitęs.

Trečiasis Go To režimas leidžia nustatyti norimą manevravimo, apsisukimo galulaukėje pavarą. Darbo metu šis režimas įsijungia automatiškai, įjungus į kėlimo padėtį galinį elektrohidraulinį keltuvą. Nustatoma paprastai: paspaudžiamas bei laikomas nuspaustas režimų parinkimo jungiklis padėtyje Auto. Veikiant varikliui, tuo pačiu metu paspaudžiamas ir greito apatinių trauklių pakėlimo jungiklis. Power Command informaciniame ekrane užsidega Auto Field režimo piktograma. Belieka jungikliais ant transmisijos valdymo porankio pasirinkti norimą galulaukėje apsisukti pavarą. Pasirinkus pavarą, režimų parinkimo jungiklis atleidžiamas. Nuo to momento jau yra įvesta norima Go To režimo pavara. Naudojantis iš anksto užprogramuotu apsisukimo galulaukėje greičiu, operacija atliekama greičiau. Tai ypač svarbu, kada laukas yra netaisyklingos formos, o gretimos galulaukės viena nuo kitos nutolusios nedaug. Šio, kaip ir kitų automatinio valdymo režimų neturi anksčiau projektuota John Deere PowrShift transmisija.

Kaip ir kombinuotoje Range Command transmisijoje, papildomai numatyta realaus važiavimo greičio ir pavaros derinimo funkcija Speed Matching. Važiuojant transportiniu režimu (Auto Road) ir trumpam nuspaudus sankabos pedalą arba elektrohidraulinio reverso svirtelę perjungus į neutralią padėtį, automatiškai suderinamas variklio sūkių dažnis ir važiavimo greitis, t. y. parenkama optimaliausia ir efektyviausia pavara. Tuo tarpu jei prieš tai važiuota aukštesne pavara, ji išsaugoma kontrolerio atmintyje ir apie save primena mirksinčiu sektoriumi transmisijos valdymo ekrane. Esant palankioms sąlygoms, kontroleris stengsis nuosekliai grįžti prie šios pavaros. Speed Matching sistemos John Deere PowrShift transmisijoje taip pat nėra.

Naudodamasis rankinio akceleratoriaus svirtimi, Power Command transmisijoje vairuotojas gali nustatyti pageidaujamą variklio sūkių dažnį, prie kurio perjungiama kita aukštesnė pavara. Svirtimi padidinus sūkių dažnį, nustatomi aukštesni sekančios pavaros perjungimo sūkiai, o svirtį patraukus atgal – atvirkščiai, kita pavara bus perjungiama esant mažesniems sūkiams. Tai analogiška traktorių John Deere kombinuotų transmisijų Power ir Eco režimams.

Važiuojant greičiausia 50 km/val. pavara (19/6 transmisija), transmisijoje Power Command sukimo momentas varantiesiems ratams perduodamas tiesiogiai – nuo sankabos per ilgą GTV pavaros veleną (jis įrengtas tuščiaviduriame pirminiame pavarų dėžės velene), daugiadiskę šlapiojo tipo sankabą ir dvi poras krumpliaračių. Esant maksimaliam važiavimo greičiui, tiesioginis sukimo momento perdavimas nuo GTV pavaros transmisijoje patiriamus galios nuostolius leidžia sumažinti iki 70 proc.

Visose Power Command transmisijose yra elektrohidraulinis reversas. Kryptis keičiama svirtele prie vairo. Nepriklausomai nuo didžiausio transportinio greičio, Power Command transmisijoje yra tik 6 pavaros atgal. Taigi važiavimo greičiai tiesiogiai nereversuojami. Kompensuojant šį trūkumą, reversuojami skirtingi greičiai pirmyn ir atgal Power Command transmisijoje yra programuojami.

Alyva ir jos filtras Power Command pavarų dėžėje kaičiami kas 1 200 mval. Jos kiekis – 100 l (pavarų dėžės ir hidraulinės sistemos karteriai yra bendri). Alyvos klampio klasė SAE 10W30, kokybės klasė – API GL4 (pagal ISO 3246 standartą).

Eksploatuojant traktorių su dinamine (sekvencine) pavarų dėže, reikia atminti, kad jo variklio, tempiant kitu traktoriumi, negalima paleisti. Be to, CNH Power Command transmisijos eigos lėtintuvas turi būti išjungtas. Vilkti traktorių ne didesniu kaip 10 km/val. greičiu galima tik su paleistu varikliu, kitaip transmisija slėginiu būdu netepama. Net ir varikliui dirbant tuščios eigos sūkiais, slėgis tepimo sistemoje yra nepakankamas. Jei variklis neveikia, traktorių galima vilkti tik labai nedideliu atstumu (pvz., užtraukiant arba nutraukiant nuo vilkiko platformos), ne didesniu kaip 5 km/val. greičiu.

Užvedus traktorių žiemą, realu, kad iš pradžių kontroleris neleis perjungti aukštesnės pavaros. Sistema bus parengta darbui tik alyvos temperatūrai pasiekus 10oC.