23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2005/03
Lengvi ir viską galintys 90 AG traktoriai
  • Mano ūkis
  • Mano ūkis

Vokietijoje buvo atliktas skirtingų kompanijų nedidelės galios traktorių testas. Su palyginamosios patikros rezultatais siūlome susipažinti ir mūsų žurnalo skaitytojams.

Trumpas testuojamų traktorių apibūdinimas

Deutz-Fahr Agroplus 95 – kompaktiškas, gerai tinkantis lauko ir kiemo darbams trak-torius. Pakankama galia, pakankamai papildomos įrangos, tačiau ankštoka kabina.

Fendt Farmer 308 Ci gerai tinka transporto darbams bei dirbti laukuose. Arimo darbams reikėtų modernesnės transmisijos. Ekonomiškas ir galingas variklis.

John Deere 5820 – tai geriausias tarp testuojamų traktorių. Tinkamas arimo, lauko ir kiemo darbams. Komfortiška kabina. Daugokai naudoja degalų.

Massey Ferguson 5445 – arimui tinkamas traktorius. Lauko ir kiemo darbams truputį per sunkus ir per didelis. Paprastas valdymas, nedidelė kaina.

Deutz-Fahr Agroplus 95 – mažas ir manevringas

Šis traktorius gaminamas Italijoje ir panašus į vadinamąjį „mažąjį italą“ (Landini Mythos). Jo kabina nedidelė, tačiau joje pakankamai papildomos įrangos. Galingas variklis, beveik 50 proc. sukimo momento bei 13,5 AG galios atsarga – labai geri rodikliai šios klasės traktoriui. Degalų sąnaudos mažesnės negu Fendt bei visų testuojamų traktorių vidurkio. Keltuvo išvystoma jėga labai didelė, ypač viršutinėje padėtyje. Mažoka hidraulinės sistemos galia: siurblio debitas sudaro tik 48 l/min, o galia 14,1 kW mažiau vidurkio. Tačiau hidraulinė sistema valdoma labai patogiai, nors jungiklio ir potenciometro valdymas nėra tobulas. Darbo velenas turi keturis greičius, gali būti įrengtas ir sinchroninis darbo velenas.

Šiame modelyje labai daug pavarų. Greičių diapazone nuo 4 iki 12 km/val. yra 18 pavarų, todėl kiekvienai technologinei operacijai atlikti galima pasirinkti tinkamiausią greitį. Traktoriuje įrengtas 3 laipsnių dinaminis reduktorius, kiekviename greičių diapazone yra po 15 pavarų. Dinaminio reduktoriaus valdymo jungiklis įrengtas ant pavarų perjungimo svirties. Reversas pakankamai „minkštas“, o greičių diapazonai perjungiami gana kietai. Juos perjungti sugaištama gal kiek per ilgai.

Visos valdymo svirtys ir mygtukai lengvai pasiekiami. Kabina ankšta ir žema. Aukštesnio negu 1,90 m vairuotojo galva siekia kabinos lubas, o šalia jo gali atsisėsti tik vaikas. Ypač žema kabinos priekinė dalis, todėl apžvalga priekyje ribota. Hidraulinės sistemos valdymo blokas užstoja prikabinimo kablį. Šoninė apžvalga taip pat blogesnė, negu kitų testuojamų traktorių. Juoda kabinos vidaus spalva tik sustiprina ankštumo įspūdį. Be to, be kondicionieriaus joje būtų per daug šilta.

Traktorius Deutz-Fahr Agroplus 95 yra pats manevringiausias (posūkio spindulys mažesnis negu 10 m), nors ne pats mažiausias. Jo išoriniai matmenys artimi traktoriui John Deere, nors pastarojo kabina gerokai erdvesnė.

Traktoriaus techninė priežiūra sudėtinga, nes sunkiai pasiekiamas oro filtras, nepatogu kontroliuoti aušinimo skysčio lygį. Kai kurie elektros įrenginių saugikliai įrengti kabinos viršutinėje dalyje, kurią dažnai darinėjant išsiklibina šoniniai dangteliai.

Fendt Farmer 308 Ci – vilkas avies kailyje

Tai brangiausias traktorius, kuriame įrengtas 4 litrų darbo tūrio Deutz variklis. Mažinant deginių emisiją, degalų sąnaudos 6 dalinės apkrovos taškuose sudaro 272 g/kWh. Tai maždaug 7 proc. daugiau negu kitų testuojamų traktorių. Traukos bandymuose jis išvystė 60,5 kW galią. Variklis galingas, sukimo momento atsarga siekia 62 proc., o galios atsarga – 7,5 AG. Galia ant darbo veleno siekė 64 kW (tai sudaro 97 proc. vardinės variklio galios). Labai geras variklis kompensuoja transmisijos trūkumus.

Prie traktoriaus Fendt Farmer patogu prijungti kitas mašinas ir agregatus. Hidraulinio keltuvo kėlimo diapazonas 692 mm. Hidraulinėje sistemoje nenaudojama moderni Load-Sensing (reaguojantį į apkrovą) sistema, tačiau esant didesniam galios poreikiui, gali būti įjungtas ir antrasis siurblys (hidraulinio keltuvo ir transmisijos sistema bendra), todėl papildomai gali būti panaudota 32 l alyvos. Hidraulinės sistemos valdymo svirtys įrengtos žemiau sėdynės, todėl nepatogu jomis naudotis.

Pagerintas darbo veleno valdymas, valdymo svirtis mažesnė.

Rankinė akceleratoriaus svirtis toli priekyje ir sunkiai valdoma.

Kabina erdvi ir solidi, gera apžvalga mašinos priekyje ir gale, šalia vairuotojo gali sėdėti ir keleivis.

Modernus, į priekį atidaromas variklio gaubtas. Techninei priežiūrai vykdyti visos vietos lengvai prieinamos. Alyvos lygiui hidraulinėje sistemoje patikrinti reikalingas 24 dydžio raktas. Traktoriaus išorėje gausu tepimo taškų ir jame įrengtas mažiausios talpos degalų bakas (110 litrų).

Moderniausias John Deere 5820

Tai moderniausias traktorius iš visų testuojamųjų. Lengvas ir kompaktiškas, tačiau jo variklis nėra toks modernus ir ekonomiškas kaip 6020 modelio. Traktoriuje gausu papildomos įrangos: kondicionierius, pneumatinė stabdžių sistema, pavarų perjungimo, esant apkrovai, svirtis ir t.t. Variklio savybės nėra būdingos John Deere variklių šeimai. Galios atsarga sudaro 4,5 AG, sukimo momento atsarga – 34 proc., pastovios galios sritis – 17 proc. Šie rodikliai nepasiekia geriausio testuojamų traktorių parametrų lygio.

Darbo greičių diapazone yra 16 pavarų, todėl galima pasirinkti optimaliausią greitį. Nauja pavarų perjungimo kulisė palengvino jų perjungimą. Norintiems dar didesnio komforto, galima užsisakyti galulaukės valdymo sistemą (jos kaina 630 eurų), kuri leidžia automatiškai įjungti ir išjungti darbo veleną. Taip pat gali būti aktyvuotas diferencialo blokavimas ir 4X4 įjungimas/išjungimas.

Darbo velenas turi tris greičius, kurie perjungiami gana sunkiai.

Kabinoje, dešinėje konsolėje, įrengtas hidraulinio keltuvo valdymo pultas. Kėlimo jėga maždaug 1 000 daN mažesnė už vidutinę kitų testuojamų traktorių kėlimo jėgą, todėl sunkias ž. ū. mašinas traktorius vos vos gali pakelti. Išorinis keltuvo valdymas veikia lėtokai.

Kabina erdvi, patogi pakeleivio sėdynė, triukšmo lygis kabinoje 75–76 dB(A), gera apžvalga traktoriaus priekyje ir gale.

Traktorius John Deere 5820 gerai valdomas keliuose, nors stabdžių pedalo eiga ir didelė. Papildomai galima uždėti 1 865 kg balastinį svorį. Mašina kompaktiška, posūkio spindulys mažesnis negu 10 m.

Massey Ferguson 5445 – tinkamiausias arimui

Tai didelis, sunkus, dideliais ratais traktorius, kurio posūkio spindulys net 11,9 m. Traukos darbams būtina naudoti balastinį svorį. Dėl didelių galios nuostolių transmisijoje traukos galia siekia tik 49,3 kW (tai 23,5 proc. mažiau, lyginant su galia ant darbo veleno). Tuo tarpu kituose traktoriuose galios nuostoliai sudaro apie 15,6 proc. Vidutinės specifinės degalų sąnaudos (290 g/kWh) truputį didesnės už testuojamų traktorių vidurkį. Jis pakankamai ekonomiškas 1 300–1 700 min-1 sūkių dažnio diapazone. Sukimo momento atsarga siekia 50 proc., galios atsarga – 5,4 AG, o pastovios galios sritis sudaro net 31 proc.

Hidraulinis keltuvas išvysto labai didelę jėgą: apatinėje srityje – 4 944 daN, o viršutinėje – net 5 913 daN. EHR valdy

mas paprastas, tik gylio reguliatoriaus skalė įrengta atvirkščiai. Traktoriuje yra keturi darbo veleno greičiai. Greičio valdymo jungiklis galėtų būti patogesnis. Išorinis darbo veleno valdymas – papildoma įranga (jos kaina 250 eurų). Nelogiškas yra priekinio darbo veleno atskiro valdymo įrengimas ant vairavimo konsolės. 4X4 valdomas ne automatiškai, o diferencialo blokavimo valdymas sujungtas su EHR valdymu.

Traktoriaus transmisiją reikėtų vertinti kaip vidutinišką. Darbo greičių diapazone yra 7 pavaros, dinaminis reduktorius perjungia pavaras „minkštai“. Valdyti jų perjungimo svirtį sunkoka.

Kabina erdvi, apžvalga gera. Triukšmo lygis kabinoje labai priklauso nuo variklio sūkių dažnio ir siekia 78,8 dB(A). Erzinantis rankinio stabdžio zumerio garsas, kuris pasigirsta, kai tik pavarų perjungimo svirtis pastatoma į neutralią padėtį.

Atidaryti traktoriaus variklio gaubtą gana sudėtinga (reikalingas specialus raktas). Aušinimo skysčio lygį galima patikrinti bei išvalyti aušintuvą tik nuėmus šoninį variklio dangtį. Lengviau pasiekti tik alyvos filtrą. Variklio alyvos keitimo intervalai – kas 400 motovalandų.

Straipsnį pagal žurnalą „Top Agrar“ parengė dr. Aleksandras KIRKA
LŽŪU