23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2004/10
Degalų sąnaudos
  • Dr. Aleksandras KIRKA
  • Mano ūkis

Pabaiga, pradžia Nr. 9

Variklio degalų sąnaudos gali būti vertinamos, remiantis valandiniais arba specifiniais (lyginamaisiais) rodikliais.

Valandinės degalų sąnaudos parodo, kiek degalų sunaudojama per laiko vienetą (kg/val.; l/val.; l/s). Specifinės degalų sąnaudos parodo, kiek degalų variklis sunaudoja darbo vienetui (kWh) atlikti. Jos matuojamos g/kWh.

Visiškai apkrauto variklio degalų sąnaudų charakteristikos pateiktos paveikslėlyje. Ekonomiško variklio specifinių degalų sąnaudų kreivė būna lėkšta (mėlyna spalva). Minimalios degalų sąnaudos išlieka pakankamai plačiame sūkių dažnio diapazone (nuo 1 400 iki 1 900 min-1). Esant vardiniam sūkių dažniui, jos padidėja net iki 250 g/kWh. Tokius degalų sąnaudų rodiklius pateikia traktorių gamintojai, dažnai akcentuodami minimalias kuro sąnaudas, kurios gaunamos tik palyginti siaurame sūkių dažnio diapazone ir varikliui dirbant visiškai apkrautam, kas praktiškai būna retai.

Didesnę praktinę reikšmę turi specifinės degalų sąnaudos, esant iš dalies apkrautam varikliui. Tokia informacija pateikiama universaliojoje charakteristikoje, kuri gaunama variklio (traktoriaus) stendinių bandymų metu. Nustačius norimą variklio sūkių dažnį, keičiama variklio apkrova ir matuojamos degalų sąnaudos. Tokiais testais nustatomos degalų sąnaudos, varikliui veikiant visais galimais darbo režimais. Charakteristikoje skaičiais pažymėtos tam tikros būdingos zonos, kuriose variklis dirba vykdydamas technologines operacijas.

Nuo 1 iki 4 taško variklis dirba visiškai apkrautas, tačiau tokio pobūdžio darbai praktiškai sudaro tik apie 30-35 proc. viso darbo laiko. Penktojoje ir šeštojoje zonose variklis dirba tik iš dalies apkrautas, kuomet sūkiai ir sukimo momentas išnaudojami mažiau negu 60 proc. Kuo mažesnis sukimo momento išnaudojimo laipsnis, tuo didesnės specifinės ir tuo pačiu valandinės degalų sąnaudos (5 zonoje specifinės degalų sąnaudos jau siekia 235 g/kWh). Septintoji zona būdinga transporto darbams keliuose, kuomet variklio apkrova tesudaro apie 20 proc., o specifinės degalų sąnaudos viršija 275 g/kWh.