23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2004/05
Salietros pervežimo taisyklės – griežtos
  • Jurga ZALECKIENĖ Darius ALEKNAVIČIUS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO KONSULTAVIMO TARNYBA
  • Mano ūkis

Ūkininkai, vežantys keliais amonio salietrą, privalo ją vežti specialiu transportu ir turėti vairuotojo pasirengimo pagal ADR pažymėjimą. Neįvykdžiusiems šių sąlygų gresia baudos nuo 100 iki 500 litų.

Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkė Genutė Staliūnienė įsitikinusi, kad pavojingų krovinių pervežimo reikalavimai šiandien ūkininkams yra praktiškai neįgyvendinami. „Sutinku, kad šie reikalavimai yra svarbūs ir būtini pervežimais užsiimančioms įmonėms, bet kad lygiai tokios pačios sąlygos keliamos ir ūkininkams – tai absurdas, absurdas ir dar kartą absurdas, - pasipiktinimo neslėpė G.Staliūnienė. – Aišku, yra išeitis – ūkininkui samdytis vežėjus profesionalus, bet kiek tai kainuos? Reikėtų bent jau pereinamojo laikotarpio, nes vien specialiai technikai nusipirkti reikia ir laiko, ir pinigų. Manau, kad kartais paprasčiausiai persistengiame vykdydami ES reikalavimus“, - sakė LŪS pirmininkė.

Reikalavimai patvirtinti ne dabar

ADR – tai Ženevoje 1957 m. pasirašyta Europos sutartis dėl pavojingų krovinių vežimo keliais. Vežant pavojingus krovinius kelių transportu šalies viduje ADR reikalavimai įsigaliojo nuo 2000 m. balandžio 25 dienos.

Kaip „Mano ūkiui“ sakė Susisiekimo ministerijos Ekstremalių situacijų prevencijos skyriaus vyriausiasis specialistas Vytautas Gūžys, visiškai nereikia akcentuoti šių metų gegužės pirmosios kaip svarbios datos, nuo kurios privaloma laikytis pavojingų krovinių vežimo taisyklių, nes iš esmės visus reikalavimus ūkininkai privalėjo vykdyti nuo 2003 metų sausio 1 d. Būtent nuo tada, įgyvendinant ES direktyvas 95/50/EB, 94/55/EB, 96/49/EB ir 2001/26/EB ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 11 13 nutarimu Nr. 1778, pradėta kontroliuoti pavojingų krovinių vežimą automobilių keliuose. Pavojingas krovinys – tai pavojingų savybių turinčios medžiagos ir gaminiai, kurie neteisingai vežami gali pakenkti žmonėms, aplinkai, turtui. Pavojingų krovinių kategorijai priklauso ir amonio salietra, karbamido-amonio salietros tirpalas bei amoniako vanduo.

Specialūs kursai

Visi asmenys, norintys vežti pavojingus krovinius, turi išklausyti specialius pasirengimo vežti pagal ADR kursus, skirtus vairuotojams ir saugos specialistams. Ūkininkams reikia išklausyti tik vadinamuosius A1 ir A2 tipo kursus.

A1 – pagrindinis kursas, privalomas visiems vairuotojams, norintiems gabenti pavojingus krovinius. Pabaigę šį kursą vairuotojai įgyja teisę vežti pavojingus krovinius bendros transporto paskirties priemonėmis (t.y. vežti supakuotus ir birius krovinius, pavyzdžiui, amonio salietrą). Kursų trukmė – 28 valandos, jų kaina apie 190 Lt ir egzamino kaina 35 Lt.

A2 – specializuotas kursas pavojingiems kroviniams vežti cisternomis. Šis kursas yra papildomas. Jis privalomas tuomet, jei vežami pavojingi kroviniai stacionariomis cisternomis, kurių talpa yra didesnė kaip 1 m3, ir konteinerinėmis cisternomis, kurių talpa viršija 3 m3. Kursų trukmė 18 val., jų kaina apie 100 Lt.

Įmonėms reikalingas pavojingų krovinių vežimo saugos specialistas. Tai asmuo, atsakingas už saugų pavojingų krovinių vežimą, turintis Pavojingų krovinių vežimo saugos specialisto pažymėjimą. Nuo 2003 m. sausio 1 d. visose įmonėse, kurių veikla susijusi su pavojingų krovinių vežimu, turi būti paskirtas pavojingų krovinių vežimo saugos specialistas. Pavojingų krovinių vežimo saugos specialisto mokymo kursų trukmė – dvi savaitės. Pažymėjimus išduoda Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.

Reikalavimai transportuojant azoto trąšas

Be pažymėjimo pavojingo krovinio vežėjas privalo turėti būtinus dokumentus, kuriuos pateikia krovinio (trąšų, pesticidų) siuntėjas: važtaraštį, raštišką instrukciją vairuotojui („Tremcard“).

Transporto priemonė turi būti paženklinta dviem stačiakampio (40 cm x 30 cm) formos šviesą atspindinčiomis oranžinės spalvos lentelėmis. Lentelės tvirtinamos transporto priemonės priekyje ir gale statmenai transporto priemonės išilginei ašiai. Transporto priemonėje turi būti bent vienas kilnojamas gesintuvas, ne mažesnės kaip 2 kg sausų miltelių talpos ir bent vienas kilnojamas gesintuvas, kurio talpa ne mažesnė kaip 6 kg sausų miltelių; bent viena ratų atspara kiekvienai transporto priemonei, du įspėjamieji ženklai su atrama; tinkama įspėjamoji liemenė ar įspėjamieji drabužiai kiekvienam transporto priemonės ekipažo nariui; nešiojamas šviestuvas, apsauginės pirštinės ir akiniai; batai iš nitrilo ar gumos. Transporto priemonė negali turėti daugiau kaip vieną priekabą (puspriekabę).

Jei amonio salietra kraunama palaida, ji negali liestis su mediniu kėbulu ir turi būti apdengta brezentu. Transporto priemonės ir konteineriai turi būti sukonstruoti taip, kad medžiagos nesiliestų su medžiu ar kitomis degiomis medžiagomis, arba taip, kad visas grindų ir sienelių paviršius, jei jos pagamintos iš medžio ar kitų degių medžiagų, turėtų nelaidžią, nedegančią apkalą arba būtų padengtos natrio silikatu ar kita analogiška medžiaga.

Galimos išimtys, kai pavojingiems kroviniams pervežti ADR reikalavimai netaikomi:

  • kai vežama iki 1 000 kg amonio trąšų, vairuotojui nebūtina turėti specialaus pasirengimo pažymėjimo ir raštiškos instrukcijos, transporto priemonei nekeliami papildomi reikalavimai, ji neženklinama. Išlieka reikalavimas turėti krovinio važtaraštį ir gesintuvus; 
  • kai sunkvežimio su pavojingu kroviniu bendrasis svoris neviršija 3,5 t;
  • kai pavojingus krovinius veža privatūs asmenys ir kroviniai yra supakuoti mažmeninei prekybai ir skirti asmeniniam naudojimui.

Tokie kroviniai, kaip amonio trąšos, vežami bendros paskirties krovininėmis transporto priemonėmis (išskyrus traktorius ir kitas savaeiges žemės ūkio mašinas), kurioms nereikia specialių sertifikatų.

Pagal naujausius reikalavimus ne tik vežėjas, bet ir siuntėjas bus atsakingas už tai, kad transporto priemonė ir jos vairuotojas atitiktų keliamus reikalavimus. Prieš kraudamas trąšas, siuntėjas privalės tai patikrinti ir, jei reikalavimų nesilaikoma, atsisakyti krauti krovinį. Pavojingų krovinių vežimo taisyklių laikymąsi kontroliuoja Valstybinė kelių transporto inspekcija ir teritorinės policijos įstaigos.

Išimtys žemdirbiams – mažai tikėtinos

Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komitetas kovo 24 d. pasiūlė Vyriausybei ieškoti galimybių pakeisti žemdirbiams nustatytą trąšų pervežimo tvarką, atsižvelgiant į tai, kad pervežant amonio salietrą, jiems labai padidės išlaidos dėl pažymėjimo, suteikiančio teisę vežti pavojingus krovinius, įsigijimo arba vežėjų samdymo, draudimo gabenti minėtas trąšas traktoriais su priekabomis, kai trąšos vežamos nedideliais atstumais ir per trumpą laiką.

Kaip informuoja Susisiekimo ministerija, Europos Bendrijų valstybėms narėms numatyti tam tikras išlygas dėl pavojingų krovinių vežimo kelių transportu valstybės narės viduje leidžia 1994 m. lapkričio 21 d. Tarybos direktyvos dėl valstybių narių teisės aktų, susijusių su pavojingų krovinių vežimu keliais, suderinimo 94/55/EB (su vėlesniais pakeitimais) 6 straipsnio 9 dalis – reikia parengti teisės aktų dėl atitinkamų išimčių projektus. Taikyti tam tikras išimtis direktyvoje numatytos tvarkos vidaus vežimų atžvilgiu galima pagal nustatytas sąlygas bei gavus Komisijos pritarimą. Kreiptis dėl tokių išimčių būtų galima po 2004 m. gegužės 1 d., nes tik tada atsiras teisinis pagrindas kreiptis į Komisiją.

Beje, informacijos apie palengvintas išimtines amonio nitrato trąšų vežimo sąlygas ES šalyse nėra. Pasak V.Gūžio, pagaliau ir Lietuvos ūkininkai turi įsisąmoninti, kad amonio salietra – tai ne vanduo. Nesilaikant reikalavimų, gali būti padaryta žala ir aplinkai, ir kitiems eismo dalyviams. Be to, išimtys žemdirbiams gali sukelti transporto paslaugas teikiančių vežėjų nepasitenkinimą. Galima galvoti tik apie vairuotojų parengimo išlaidų subsidijavimą, taip pat kai kurias išlygas, vežant amonio trąšas nedideliais kiekiais ir nedideliais atstumais.

Susisiekimo ministerija ketina kreiptis į Europos Komisiją dėl galimų išlygų pritaikymo.

Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos Kauno biuro specialistai pabrėžė, kad didelio trąšų kiekio atvežimas į ūkininko sandėlį jau išspręstas – jas pristato trąšomis prekiaujančios įmonės.

„Kemiros GrowHow“ generalinis direktorius Algirdas Pereckas patikino, kad bendrovė neturi jokių sunkumų laikytis nustatytų reikalavimų ir trąšas gabena tik sertifikuotu transportu.

Ūkininkai, kurių laukai yra išsimėtę dideliais atstumais ir kuriems teks vežti trąšas keliais, turėtų baigti specialius kursus – kito kelio nėra.