23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2004/01
Traktoriai mugėje „Agritechnica 2003“
  • Dr. Aleksandras KIRKA LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO UNIVERSITETAS
  • Mano ūkis

Tai buvo dešimtoji (nuo 1985 m.) „Agritechnica“ paroda – pati didžiausia ir dalyvių skaičiumi (daugiau kaip 1 300), ir plotu (per 121 000 m2). Tokia mugė domina ne tik žemės ūkio technikos vartotojus, bet ir jos gamintojus bei specialistus. Čia galima pamatyti ne tik visą naujausią techniką, bet ir jos tobulinimo tendencijas.

Deja, šioje mugėje traktorių gamintojai negavo nė vieno aukso ir tik du sidabro medalius. Tai galima paaiškinti tuo, kad prieš dvejus metus vykusioje parodoje „Agritechnica 2001“ buvo pateikta labai daug naujų esminių techninių sprendimų, kurie dabar plačiau diegiami bei tobulinami.

Varikliai

Nuo praėjusių metų birželio 1 d. 75-130 kW galios traktoriai turi tenkinti EU-II (2000/25/EC) standarto deginių reikalavimus. Mažesnės galios traktoriams šis reikalavimas įsigaliojo šių metų sausio 1 d. Reikalaujama naudoti degalų įpurškimo siurblius su elektroniniais reguliatoriais bei tarpinį pripučiamo oro aušinimą, nes užvėlinus degalų įpurškimą galima sumažinti NOx koncentraciją. Tačiau tai padidina degalų sąnaudas bei sumažina variklio naudingumo koeficientą, todėl variklį reikia aušinti intensyviau. Taigi padidėja energijos sąnaudos varikliui aušinti. Šią problemą traktorių gamintojai sprendžia įvairiai: naudoja dviejų kontūrų aušinimo sistemas, reguliuoja ventiliatorių sūkių dažnį ar ventiliatoriaus mentelių polinkio kampą ir pan. Variklių pripūtimas ir tarpinis pripučiamo oro aušinimas jau tapo beveik standartu. Vis dažniau naudojami varikliai su keturiais vožtuvais, Commonrail degalų įpurškimo sistema, elektroniniai degalų įpurškimo siurblių reguliatoriai.

Šiųmetėje parodoje kompanija „Valtra“ pristatė naują traktorių M seriją (nuo 115 iki 147 AG) su keturių cilindrų Fortius (4,4 l darbinio tūrio) varikliais, kurių vardinis sūkių dažnis 1 800 min-1. Mažesnis triukšmo lygis, degalų sąnaudos ir 10 proc. didesnis sukimo momentas suteikia jiems dinamiškumo. Juose naudojamas Bosch VP30 degalų siurblys su elektroniniu reguliatoriumi, gali būti įdiegta ir Tempomat funkcija. Šios serijos traktorių galia bei sukimo momentas padidintas, o degalų sąnaudos sumažintos. Alyvos keitimo intervalas padidintas nuo 250 iki 500 mh. Kodėl didesnės galios traktoriuose naudojami keturių cilindrų varikliai? Tai paaiškinama šiais privalumais:

  • sutrumpėja traktoriaus bazė (šiuo atveju, lyginant su 6 cilindrų varikliais, – 19 cm) ir pagerėja manevringumas (minimalus posūkio spindulys sumažėjo 80 cm)
  • sumažėja traktoriaus svoris (lyginant su T serijos traktoriais - net 250 kg)
  • sumažėja traktoriaus kaina (lyginant su T serijos traktoriais – apie 2 400 EUR)

Steyr (4100 ir 6100 serijoje, 101-136 AG), Case IH (MXU serijoje, 101-136 AG) bei New Holland (TS-A serijoje, 100-136 AG) traktoriuose taip pat montuojami linijiniai 4 ir 6 cilindrų varikliai su keturiais vožtuvais, Commonrail degalų įpurškimo sistema, kurioje degalų įpurškimo slėgis keičiamas nuo 300 iki 1 400 bar.

John Deere 7020 serijoje (170-200 AG) naudojami 6,8 ir 8,1 l darbinio tūrio varikliai su 4 ir 2 vožtuvais bei Commonrail degalų įpurškimo sistema.

Transmisijos

Belaipsnės hidromechaninės transmisijos diegiamos vis plačiau. Šiuo metu Massey Ferguson 7400 serijos traktoriuose naudojama Fendt hidromechaninė transmisija, Steyr traktorių CVT/CVX modeliuose įdiegta patobulinta Steyr hidromechaninė transmisija, o Claas Xerion – ZF-Eccon hidromechaninė transmisija. Išsiplėtė traktorių galios diapazonas, kuriame naudojamos hidromechaninės transmisijos – nuo 66 iki 243 kW. Kompanija „Fendt“ demonstravo galingiausią klasikinės konstrukcijos traktorių su hidromechanine transmisija Vario 930.

Hidromechaninių transmisijų gamintojai dabar pagrindinį dėmesį skiria jų valdymui supaprastinti.

Daugelyje traktorių išliko transmisijos su dinaminiais reduktoriais. Mažos galios traktoriuose naudojami dviejų laipsnių dinaminiai reduktoriai, o 120-200 AG traktoriuose – keturių ir daugiau laipsnių. Dėl dinaminio reduktoriaus ir elektroninės jo valdymo sistemos transmisiją galima valdyti automatiškai. Automatinio valdymo funkcijas gali individualiai nustatyti vairuotojas. Tam tikslui naudojamos įvairios automatikos programos (pvz., arimui, transportui, dirbti su GTV ir t.t.). Vairuotojas gali nustatyti variklio sūkių dažnį, kuriam esant bus perjungiama perdava, parinkti žemiausią ir aukščiausią perdavas, tarp kurių kitos bus perjungiamos automatiškai. Šių transmisijų kaina mažesnė, todėl daugelis vartotojų renkasi traktorius su dinaminiais reduktoriais.

Transporto darbuose, norint sumažinti degalų sąnaudas, naudojamos greitinamosios Overdrive perdavos.

Vairavimo sistemos

Jau 1999 m. buvo pristatytos automatinio vairavimo sistemos Braunšveigo TU vykusioje mokslinėje konferencijoje bei Hanoverio mugėje, tačiau iki šiol jos plačiai nepaplito, visų pirma dėl palyginti didelės kainos (apie 50 000 EUR).

Šioje parodoje „John Deere“ pateikė automatinio vairavimo sistemą AutoTrac 7020 ir 8020 serijų traktoriams ir kartu su Ag-Chem, Agco-Challenger, AutoFarm ir Claas už ją gavo sidabro medalį. Dirbant su plačiabariais agregatais naktį, dulkėtoje aplinkoje, sunku tiksliai valdyti plačiabarį agregatą, todėl automatinio vairavimo sistema palengvina vairuotojo darbą, atpalaiduodama jį nuo vairavimo ir leisdama skirti daugiau dėmesio kitoms technologinėms operacijoms. Šiai sistemai priklauso GPS imtuvas, kompiuteris, valdymo blokas (monitorius) ir elektrohidraulinė vairavimo sistema. Kompanijos „John Deere“ specialistų teigimu, AutoTrac sistema užtikrina ne didesnį negu +/- 10 cm nuokrypį, ir ji kainuoja apie 21 000 eurų.

Sidabro medaliu buvo apdovanota ir traktoriaus New Holland vairavimo sistema Fast Steer. Ji be tradicinių hidrostatinės vairavimo sistemos elementų turi elektriškai valdomą proporcinį skirstytuvą ir du jungiklius: vieną – prie vairo rato, kitą – prietaisų skydelyje. Esant įjungtam jungikliui prietaisų skydelyje, paspaudus jungiklį prie vairo rato, pastarasis užblokuojamas, o proporcinis skirstytuvas perjungiamas į maksimalios galios režimą ir vairuojamieji ratai pasukami labai greitai. Ši vairavimo sistema leidžia valdyti vairuojamuosius ratus labai greitai, vairavimui reikia nedaug energijos, todėl ji sėkmingai gali būti naudojama intensyviai traktoriui manevruojant. Traktoriui viršijus 10 km/val. greitį, ši vairavimo sistema automatiškai išjungiama. Vairuoti neįprasta, nes vairo ratas pasisuka tik jo laisvumo ribose, o ratų pasukimo greitis priklauso nuo vairo rato sukimo jėgos.

Mechatroninės sistemos

Jau keletą metų didėja elektronikos vaidmuo mobiliose mašinose. Traktoriai nuolat susiję su tam tikru gamybos procesu, kurį stengiamasi automatizuoti ir optimizuoti. Tai realizuoti ir turi padėti būtent elektroninės valdymo sistemos. Anksčiau taip pat kai kur buvo naudojamos elektroninės valdymo sistemos: hidrauliniame keltuve (Bosch EHR), degalų įpurškimo sistemose, transmisijos (su dinaminiais reduktoriais) valdymo sistemose ir t.t. Jos visų pirma sudaro galimybes naudoti kompleksinius valdymo įrenginius bei suteikia daugiau komforto. Elektroninės valdymo sistemos nesusietos mechaniniais ryšiais su valdomais mechanizmais, todėl valdymo elementams neperduodami virpesiai ir tuo būdu gerėja ergonominiai traktoriaus parametrai. Mechatroninė sistema ypatinga tuo, kad ji sukonstruota ir veikia taip, jog būtų optimizuotas visų į ją įeinančių sistemų (mechaninių, hidraulinių, pneumatinių ir kt.) darbas. Pirmoji mechatroninė sistema buvo pristatyta dar 1997 m. parodoje „Agritechnica“. Tai buvo Valtra variklio ir GTV valdymo sistema (Sigma Power). Kompanijos „Valtra“ pavyzdžiu pasekė firmos „New Holland“ ir „John Deere“ ir šioje parodoje pristatė analogiškas mechatronines sistemas. Šiuo metu kuriamos tokios sistemos:

  • hidraulinis keltuvas + varančiųjų ratų buksavimo apribojimo sistema + švytavimų slopinimo sistema
  • diferencialo blokavimo + 4x4 pavaros + GTV valdymo sistema
  • degalų įpurškimo + transmisijos valdymo sistema

Artimiausiu metu galima tikėtis kabinos elastingos pakabos ir priekinio tilto elastingos pakabos mechatroninės valdymo sistemos. Parodoje buvo pristatytos variklio ir transmisijos valdymo mechatroninės sistemos (Valtra), kurios, perjungiant perdavas, automatiškai koreguoja variklio sūkių dažnį: jungiant žemesnę perdavą, variklio sūkių dažnis padidinamas, o jungiant aukštesnę – sumažinamas. Tai sumažina dinaminio reduktoriaus sankabų apkrovą ir padidina jų darbo trukmę.

Pakabos

Toliau tobulinamos traktorių priekinio tilto pakabos, vėlgi integruojant į jas elektronines valdymo sistemas. Jos leidžia keisti elastingos pakabos charakteristikas, priklausomai nuo traktoriaus priekinio tilto apkrovos (pvz., transportuojant, dirbant su priekiniu krautuvu ir t.t.). Tačiau užpakalinio tilto elastinga pakaba (John Deere), nors ir buvo apdovanota „Agritechnica 2001“ aukso medaliu, ne tik kad nepaplito, bet ir netapo John Deere standartine įranga. Tokios prognozės buvo jau prieš dvejus metus, mat ne viskas, kas naudojama automobiliuose tinka traktoriams ir atvirkščiai.

Toliau plinta traktoriaus kabinų elastingos pakabos, jos tampa standartine traktorių įranga. Traktoriai Massey Ferguson turi valdomą kabinos pakabos sistemą, kuomet vairuotojas gali pasirinkti pakabos charakteristiką pagal atliekamą technologinę operaciją.

Įdomu buvo pamatyti ir naujuosius klasikinės komponuotės vidutinės galios (140 ir160 AG) Kirovec traktorius. Juose naudojami Deutz varikliai, Valtra transmisija, priekinis Carraro tiltas, Bosch hidraulinė sistema. Priekinio tilto pakaba elastinga, pagal pageidavimą ir kabinos pakaba gali būti pneumatinė.

Bendros tobulinimo tendencijos

Pasiekta traktorių galios riba – 300 AG – toliau vargu ar bus didinama, išskyrus kelis atskirus labai galingus modelius, kurių paklausa yra ribota. Daugelis labai galingų traktorių gamintojų grįžta prie vidutinės ir mažos galios traktorių tobulinimo (pvz ., John Deere 5015 ir 5020 serijos).

Moderniuose traktoriuose daugėja įvairių komponentų su elektroniniu valdymu ir mechatroninių sistemų skaičius. Tai hidrauliniai keltuvai, degalų įpurškimo siurbliai, transmisijos valdymo, informacinės sistemos ir t.t. Daugelį atskirų sistemų stengiamasi sujungti į bendrą valdymo sistemą. Įdiegus ISOBUS sistemą traktoriuose ir žemės ūkio mašinose, paprasčiau valdyti įvairius agregatus, nustatyti gedimus, automatizuoti agregatų reguliavimą. Be to, atsiranda galimybė panaudoti GPS duomenims kaupti ir perduoti.

Traktorių gamintojai jungiasi į didesnius koncernus („Claas“ + „Renault“; „Massey Ferguson“ + „Fendt“ + „Deutz Fahr“ + „Valtra“; „Steyr“ + „Case IH“). Todėl techninis progresas greitesnis ir intensyvesnis. Bendras visos žemės ūkio technikos bruožas, taip pat ir traktorių, - sudėtingumas. Tokios technikos daugėja ir Lietuvoje. Tai dar kartą turėtų priversti pagalvoti valstybines institucijas bei gamybos atstovus apie visų lygių specialistų nuolatinį tobulinimąsi bei jaunų specialistų rengimą.