23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/07
Nuo lie­tu­viškų žo­lių iki mo­der­nių už­sie­nie­tiš­kų ma­ši­nų
  • Dai­na STANIŠAUSKIENĖ
  • Mano ūkis

Kaip ir kas­met po pa­va­sa­rio dar­bų Lie­tu­vos žem­dir­biams pa­si­pi­la kvie­ti­mai da­ly­vau­ti fir­mų ir moks­lo įstai­gų or­ga­ni­zuo­ja­mo­se lau­ko die­no­se bei se­mi­na­ruo­se. Kaip ir kas­met, taip ir šią va­sa­rą, gau­su pa­žin­ti­nių ren­gi­nių, per ku­riuos ga­li pa­ma­ty­ti ir tai, kas jau ge­rai ži­no­ma, ir tai, kas vi­siš­kai nau­ja. Be abe­jo, to­kios lau­ko die­nos su­tei­kia ga­li­my­bę iš­si­rink­ti sa­vam ūkiui tin­ka­miau­sią tech­ni­ką ir pri­tai­ky­ti jau iš­ban­dy­tas tech­no­lo­gi­jas.

 

Na­šiau­sią sa­va­ei­gį smul­kin­tu­vą pri­sta­tė AB „Ly­tag­ra“

 

Tra­di­ci­ja pri­sta­ty­ti AB „Ly­tag­ra“ par­duo­da­mą tech­ni­ką Ber­na­to­nių že­mės ūkio ben­dro­vė­je tę­sia­ma. Kaip žo­lių der­lių do­ro­ja, pa­sak prof. Liu­do Špo­ko, na­šiau­sias pa­sau­ly­je sa­va­ei­gis žo­lių ir ku­ku­rū­zų smul­kin­tu­vas Kro­ne BIG X, ku­rį var­gu ar daž­nai pa­ma­ty­si net ten, kur jis ga­mi­na­mas, Lie­tu­vos ūki­nin­kai ga­lė­jo ste­bė­ti šio­je ben­dro­vė­je. „Iš­skir­ti­nė nau­jo­jo smul­kin­tu­vo sa­vy­bė yra ta, kad vi­si ke­tu­ri ra­tai va­ran­tie­ji. Tu­rė­da­mas ga­lin­gą va­rik­lį, jis ga­li dirb­ti 17 km/val. grei­čiu, trans­por­ti­nis grei­tis sie­kia 40 km/val.“, – apie smul­kin­tu­vo pri­va­lu­mus su­si­rin­ku­siems pa­sa­ko­jo L.Špo­kas. Jo nuo­mo­ne, tai di­de­lių ūkių ir ag­ro­ser­vi­so įmo­nių ma­ši­na.

 

Vo­kie­ti­jo­je pa­ga­min­tą ga­lin­gą 780 AG ma­ši­ną ben­dro­vės va­do­vai nu­spren­dė įsi­gy­ti ne šiaip sau no­rė­da­mi pa­si­pui­kuo­ti prieš ki­tus. Ūky­je au­gi­na­ma 1 300 gal­vi­jų, tad pa­ša­rų pa­si­ga­min­ti rei­kia la­bai daug, o si­lo­są su­slėg­ti bū­ti­na per kuo trum­pes­nį lai­ką. Be­je, ir nau­jai įreng­tiems der­lin­giems žo­ly­nams do­ro­ti rei­kia na­šes­nių ma­ši­nų. Per­nai pa­sė­tas lie­tu­viš­kų veis­lių žo­lių mi­ši­nys Ag­ro-3 šie­met ne­blo­gai už­de­rė­jo, to­dėl jo plo­tai dar pa­di­din­ti. „Anks­čiau įreng­tos už­sie­nie­tiš­kų žo­lių pie­vos kai kur iš­re­tė­jo, ne­at­lai­kė šal­tų žie­mų, to­dėl, ma­nau, ge­riau rink­tis prie mū­sų są­ly­gų pri­pra­tu­sias žo­les“, - sa­kė ŽŪB „Ber­na­to­niai“ pir­mi­nin­kas Pet­ras Bru­kas. Iš vi­so ben­dro­vė­je žo­ly­nai už­ima 250 ha, ku­ku­rū­zai – 235 ha.

 

Vi­du­ti­nio dy­džio ūkiams AB „Ly­tag­ra“ siū­lo ma­žes­nio na­šu­mo sa­va­ei­gius smul­kin­tu­vus New Hol­land, Kro­ne žo­liap­jo­ves ir ki­tą pa­ša­rų ga­my­bos tech­ni­ką, ku­ri taip pat dir­bo lau­kuo­se. O žo­lę iš jų ve­žė dar ne­ma­ty­ta vo­kiš­ka uni­ver­sa­li prie­ka­ba Fliegl Gi­gant. Šio­ji nuo der­lių per­krau­nan­čių prie­ka­bų Horsch, ku­rias mū­sų žem­dir­biai jau ži­no, šiek tiek ski­ria­si. „Ji ga­li ne tik ža­liąją ma­sę, bi­rius kro­vi­nius vež­ti, bet ir, ga­li­nę sie­ne­lę pa­kei­tus spe­cia­liu įren­gi­niu, skleis­ti mėš­lą ar­ba kal­kes. Be to, ji kro­vi­nį ne iš­ver­čia, o iš­stu­mia. Tai ak­tu­a­lu že­mo­se pa­tal­po­se. To­kios prie­ka­bos ga­li bū­ti 25-50 m3 tal­pos“, - pa­brė­žė „Ly­tag­ros“ va­dy­bi­nin­kas Rim­gau­das Po­ce­vi­čius.

 

Ber­na­to­niuo­se bu­vo ga­li­ma įsi­ti­kin­ti ir be­ari­mio že­mės dir­bi­mo, ku­ris dar ne taip se­niai bu­vo eg­zo­ti­ka, pri­va­lu­mais. Jau be­veik pu­sė­je ben­dro­vės lau­kų įdieg­ta tau­so­ja­mo­ji že­mės dir­bi­mo tech­no­lo­gi­ja. Nė kiek ne ma­žiau ne­gu ga­lin­ga­sis smul­kin­tu­vas su­si­rin­ku­sių ūki­nin­kų dė­me­sio su­lau­kė trak­to­riaus New Hol­land TM 190 ir 7,5 m plo­čio ra­žie­nų sku­ti­ko Horsch Ter­ra­no 8 FG du­e­tas. Į šiuo ag­re­ga­tu įdirb­tą dir­vą ne­tru­kus įva­žia­vo ir pneu­ma­ti­nė 6 m už­grie­bio plo­čio Horsch 6 CO sė­ja­mo­ji. Moks­li­nin­kai jau ne vie­ne­rius me­tus ska­ti­na ša­lies žem­dir­bius tai­ky­ti nau­jo­ves ir ban­do įti­kin­ti, kad ne­ariant ga­li­ma gau­ti to­kį pa­tį, o kar­tais ir di­des­nį, der­lių, su­ma­žin­ti dar­bo, de­ga­lų są­nau­das. Šią tech­no­lo­gi­ją įdie­gu­sių ben­dro­vių sėk­mė spe­cia­lis­tų re­ko­men­da­ci­jas tik pa­tvir­ti­na.

 

Al­ter­na­ty­va sa­va­ei­giams smul­kin­tu­vams – Pöttin­ger prie­ka­bos-rink­tu­vai

 

Šiek tiek ki­to­kią žo­lių do­ro­ji­mo tech­no­lo­gi­ją siū­lo UAB „Iva­bal­tė“, su­ren­gu­si tech­ni­kos pa­ro­dą Te­ter­vi­nų že­mės ūkio ben­dro­vė­je. „Sa­va­ei­gių smul­kin­tu­vų dar­bą ga­li at­lik­ti ir prie­ka­bos-rink­tu­vai, - lau­ko die­no­je kal­bė­jo UAB „Iva­bal­tė“ va­dy­bi­nin­kas Si­gi­tas Ša­kys. – Pa­nau­do­jus to­kią prie­ka­bą, šie­nai­nio sa­vi­kai­na ge­ro­kai su­ma­žė­ja, nes ši tech­ni­ka ke­lis kar­tus pi­ges­nė ne­gu sa­va­ei­giai smul­kin­tu­vai“. Prie­ka­bos-rink­tu­vai žo­lę ne tik su­ren­ka, bet ir su­smul­ki­na bei iš lau­ko iš­ve­ža.

 

Aust­ri­jos kom­pa­ni­ja „Pöttin­ger“, ku­rią UAB „Iva­bal­tė“ at­sto­vau­ja nuo 2000 m., ga­mi­na vi­są žo­lių do­ro­ji­mo tech­ni­ką, ta­čiau už­sie­ny­je vie­nos iš po­pu­lia­riau­sių yra mi­nė­to­sios prie­ka­bos. Jos ga­li bū­ti įvai­raus dy­džio ir na­šu­mo: nuo la­bai di­de­lių ir na­šių Jumbo iki ma­žų ir kom­pak­tiš­kų Pony.

 

Lau­ko die­no­je pa­ro­dy­ta prie­ka­ba rink­tu­vas Jum­bo 7200 – vie­nas iš di­džiau­sių šios kla­sės rink­tu­vų. „Vi­sų mo­de­lių rink­tu­vai val­do­mi elek­tro­hid­rau­li­niu bū­du, prie­ka­bai už­si­pil­džius įsi­jun­gia gar­so sig­na­li­za­ci­ja. Jo­je yra 6 ei­lės spy­ruok­lių ir 45 pei­liai, kiek­vie­nas iš jų tu­ri spe­cia­lią ap­sau­gą nuo ak­me­nų ar ki­tų kie­tų daik­tų. Žo­lės rin­ki­mo me­cha­niz­mas ide­a­liai ko­pi­juo­ja dir­vos pa­vir­šių, to­dėl vi­sa žo­lė kruopš­čiai su­ren­ka­ma“, - ūki­nin­kams pa­sa­ko­jo kom­pa­ni­jos „Pöttin­ger“ at­sto­vas Kar­las Ma­nber­ge­ris (Karl Man­ber­ger). Prie­ka­bo­je tel­pa 20 t ža­lio­sios ma­sės. Ren­kant žo­lę, rink­tu­vas su trak­to­riu­mi ga­li va­žiuo­ti iki 20 km/val. grei­čiu. Vi­du­ti­nio na­šu­mo prie­ka­ba-rink­tu­vas, pri­klau­so­mai nuo kom­plek­ta­ci­jos, kai­nuo­ja nuo 130 000 iki 140 000 li­tų, o Jum­bo 7200 – apie 200 000 Lt (be PVM). Pas­ta­ra­jam rink­tu­vui už­pil­dy­ti ne­rei­kia nė 15 min., o žo­lei iš­krau­ti – pa­kan­ka 5 mi­nu­čių.

 

Kol kas to­kių prie­ka­bų Lie­tu­vo­je ma­žai. Vie­ną iš ma­žes­nių prie­ka­bų Europrofi 2 įsi­gi­jo Ro­kiš­kio r. ūki­nin­kai – tė­vas ir sū­nus Pet­ras ir Žyd­rū­nas Mar­ke­vi­čiai. „Ga­liu pa­si­gir­ti, kad šie­nai­nį pa­da­rė­me per re­kor­diš­kai trum­pą lai­ką ir pir­mie­ji ra­jo­ne bai­gė­me šie­nap­jū­tę“, - džiau­gė­si Pet­ras pri­dur­da­mas, kad jie už SAPARD pa­ra­mą įsi­gi­jo ir šios fir­mos šie­nap­jo­vę, grėb­lį ir var­ty­tu­vą bei, kaip tei­gia­ma, bran­giau­sią iš Lie­tu­vos rin­ko­je esan­čių trak­to­rių Fendt.

 

Pas­ta­rą­jį jis pri­ly­gi­no Mer­ce­des au­to­mo­bi­liui, to­dėl ne­si­gai­li už jį daug su­mo­kė­jęs. Ūki­nin­kai au­gi­na 70 mel­žia­mų kar­vių, apie 200 pe­ni­mų gal­vi­jų, to­dėl ver­kiant rei­kė­jo ge­ros pa­ša­rų ruo­ši­mo tech­ni­kos. Su­reng­to­je Lau­ko die­no­je bu­vo ga­li­ma pa­ma­ty­ti, kaip dir­ba ūki­nin­kų įsi­gy­tos ir ki­tos Pöttin­ger žo­li­nių pa­ša­rų do­ro­ji­mo ma­ši­nos.

 

Jau ga­li­ma įsi­gy­ti ir Kuhn sė­ja­mų­jų

 

Na o su­si­do­mė­ju­sie­ji kom­pa­ni­jų „John De­e­re“, „Kuhn“ žo­lių do­ro­ji­mo, že­mės dir­bi­mo ir sė­jos tech­ni­ka va­žia­vo į ko­o­pe­ra­ti­nę že­mės ūkio ben­dro­vę „Grū­du­va“. Per 4 000 ha ūky­je pa­si­dai­ry­ti tik­rai ver­ta. Ir ne tik dėl to, kad čia įreng­ta vie­nin­te­lė Lie­tu­vo­je ka­ru­se­li­nė mel­ži­mo aikš­te­lė ir John De­e­re tech­ni­kos cen­tras.

 

Dė­me­sio ver­ti ir ben­dro­vės pa­sė­liai. Jau ne vie­ne­ri me­tai BASF at­sto­vy­bės Lie­tu­vo­je ag­ro­no­mai ūky­je at­lie­ka ban­dy­mus su įvai­riais au­ga­lų ap­sau­gos pre­pa­ra­tais. Ir šį­kart at­vy­ku­sie­ji pa­si­žiū­rė­ti tech­ni­kos tu­rė­jo ga­li­my­bę įver­tin­ti cuk­ri­nių run­ke­lių, va­sa­ri­nių ir žie­mi­nių kvie­čių bei va­sa­ri­nių rap­sų pa­sė­lius.

 

Pa­sak BASF A/S tech­ni­nės kon­sul­tan­tės Auš­ros Mor­kū­nai­tės, šie­met bu­vo nu­tar­ta at­lik­ti tik vie­ną ga­my­bi­nį ban­dy­mą. Kvie­čių lau­kas bu­vo pa­da­lin­tas į dvi da­lis: vie­no­je iš jų au­ga­lai buvo purš­kia­mi pa­gal „Grū­du­vos“ spe­cia­lis­tų re­ko­men­da­ci­jas, ki­to­je – nau­do­ja­mi BASF fun­gi­ci­dai ir purš­kia­ma pa­gal fir­mos spe­cia­lis­tų pa­ta­ri­mus. Ko­kie šio ban­dy­mo re­zul­ta­tai, su­ži­no­si­me ru­de­nį.

 

„Grū­du­vos“ val­dy­bos pir­mi­nin­kas Al­fre­das Bar­daus­kas ne­slė­pė, kad iš vi­sos ūky­je tu­ri­mos tech­ni­kos pa­grin­di­nius dar­bus nu­dir­ba im­por­ti­nės ma­ši­nos ir ag­re­ga­tai. „Be jų to­kia­me plo­te vien su ru­siš­ka tech­ni­ka ne­iš­si­vers­tu­me. Ta­čiau ir ta­ry­bi­nių lai­kų pa­li­ki­mas la­bai pra­ver­čia, juk ga­lin­gų trak­to­rių ne­kur­si­me tik tam, kad ga­lė­tu­me kur nors ką nors nu­vež­ti“, - kal­bė­jo jis. Ben­dro­vės tech­ni­kos par­ko liū­to da­lis ten­ka John De­e­re ma­ši­noms, ta­čiau ne tik jų dar­bą ga­lė­jo ste­bė­ti at­vy­ku­sie­ji į „Grū­du­vą“.

 

Lau­ko die­no­je bu­vo pri­sta­ty­ti ir ag­re­ga­tai, ku­rių dar nie­kas Lie­tu­vo­je nė­ra ma­tęs: fir­mos „Kuhn“ sun­kio­sios dis­ki­nės akė­čios Dis­co­ver XL 60 ir nau­ja tos pa­čios ga­myk­los sė­ja­mo­ji Fast­li­ner 6000. „Tai nė­ra uni­ka­lios nau­jo­vės, ta­čiau ma­ty­da­mi, kaip spar­čiai plin­ta tau­so­ja­mo­ji žem­dir­bys­tė, nu­ta­rė­me ir mes Lie­tu­vos ūki­nin­kams pa­siū­ly­ti šiai tech­no­lo­gi­jai pri­tai­ky­tas ma­ši­nas“, - ko­men­ta­vo UAB „C.Ol­sen Bal­tic“, at­sto­vau­jan­čios mi­nė­tą­sias už­sie­nio kom­pa­ni­jas, ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Gy­tis Sla­vins­kas. Pri­sta­ty­to­sios akė­čios yra ypač na­šios ir ga­li įdirb­ti bet ko­kią mo­lin­gą ir kie­tą dir­vą.

 

Šį pa­va­sa­rį nau­jo­sio­mis akė­čio­mis „Grū­du­vo­je“ bu­vo įdirb­tas žu­vu­sių žie­mi­nių rap­sų pa­sė­lis ir į jų vie­tą pa­sė­ti va­sa­ri­niai rap­sai. „Jau be­veik 30 proc. lau­kų dir­ba­me mi­ni­ma­liai. Su nau­juo­ju pa­dar­gu be­ari­mę tech­no­lo­gi­ją ga­lė­si­me pri­tai­ky­ti dar di­des­niuo­se plo­tuo­se“, – ti­ki­no A.Bar­daus­kas pri­dur­da­mas, kad su ku­ku­rū­zais ir run­ke­liais ne­eks­pe­ri­men­tuo­ja­ma: šiems au­ga­lams skir­ti plo­tai įdir­ba­mi tra­di­ciš­kai.