23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/06
Ne­ma­ty­tos mašinos
  • Dr. Vy­te­nis JANKAUSKAS, An­drius CHALADAUSKAS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO UNIVERSITETAS
  • Mano ūkis

Straips­nio „Ko­dėl gi ne­pa­ban­džius pa­čiam“ tę­si­nys,
pra­džia Nr. 5

 

Sa­va­ei­gis krau­tu­vas. Tai dar vie­nas uni­ka­lus kū­ri­nys ūki­nin­ko Jo­no Cha­la­daus­ko kie­me. Iš pir­mo žvilgs­nio jis ne­at­ro­do ypa­tin­gas. Tai šiek tiek (švel­niai ta­riant) pa­keis­tas T-150K trak­to­rius, ta­čiau pir­ma­sis įspū­dis gana ap­gau­lin­gas. Šio trak­to­riaus va­žiuok­lė pri­tai­ky­ta nuo­lat dirb­ti at­bu­li­ne ei­ga, to­dėl ir ka­bi­na su vi­sais val­dy­mo prie­tai­sais ap­suk­ta. Val­do­mas hid­rau­li­niais ci­lin­drais kau­šas su strė­le bei plat­for­ma ir daug ki­tų šios ma­ši­nos de­ta­lių (pa­nau­do­tų iš se­no če­kų ga­my­bos sa­va­ei­gio krau­tu­vo UN 053.1) su­mon­tuo­tos ant rė­mo. Jė­gos krau­tu­vas tu­ri į va­lias – pa­ka­bi­nus pil­ną kau­šą grun­to, ky­la ga­li­nė ašis, že­mių – prie­ki­nė.

 

Ta­čiau kon­struk­to­riaus bei ga­min­to­jo ga­li­my­bės at­si­sklei­džia ne ma­ši­nos iš­orė­je, o vi­du­je. Po šios ma­ši­nos va­rik­lio gaub­tu nė­ra tra­di­ci­nio SMD 60/62 dy­ze­lio, nė­ra ir žem­dir­bių pa­mėg­to pa­ti­ki­mes­nio jo ana­lo­go JaMZ-236, taip pat nė­ra ir įpras­tos ke­tu­rių laips­nių per­jun­gia­mos po ap­kro­va per­da­vos. Krau­tu­vą va­ro su­mon­tuo­tas ne­di­de­lis Zetor 8002, 74 kW ga­lios, ke­tu­rių ci­lin­drų dy­ze­lis, val­do­mas ran­ki­niu ak­ce­le­ra­to­riu­mi. Prie šio va­rik­lio san­ka­bos kor­pu­so įreng­tas hid­ros­ta­ti­nės per­da­vos siur­blys, o hid­ro­va­rik­lis su­mon­tuo­tas prie per­da­vos skirs­ty­mo dė­žės. Taip iš­li­ko va­ro­mi vi­si ke­tu­ri ra­tai. Pir­mi­nia­me kon­stra­vi­mo va­rian­te bu­vo nu­ma­ty­ta nau­do­ti ati­tar­na­vu­sio sa­vo am­žių sa­va­ei­gio krau­tu­vo UN hid­ros­ta­ti­nę per­da­vą, ta­čiau ra­cio­na­li min­tis, ar at­si­ras at­sar­gi­nių da­lių, jei ji su­ges, pri­ver­tė žem­dir­bį at­si­sa­ky­ti šios per­da­vos. Tad krau­tu­ve jis nu­spren­dė įmon­tuo­ti kom­bai­no DON-1500 hid­ros­ta­ti­nę per­da­vą GST-90. Da­bar ma­ši­na ga­li ju­dė­ti ir pir­myn, ir at­gal bet ko­kiu grei­čiu (iki di­džiau­sio 20-25 km/val.). Va­žia­vi­mo grei­tis kei­čia­mas, va­rik­lio sū­kius nu­sta­tant ran­ki­niu ak­ce­le­ra­to­riu­mi ir pe­da­lu val­dant hid­ros­ta­ti­nės per­da­vos siur­blį. Dar­bui pa­si­ren­ka­mas ant­ra­sis grei­čių dia­pa­zo­nas, o per­va­žia­vi­mams – di­džiau­sias.

 

Trak­to­rius. Trak­to­rius skam­biu pa­va­di­ni­mu “Ja­gu­aras” – tai ūki­nin­ko Jo­no Chaladausko iš Gu­re­lių kai­mo bei jo sū­naus An­driaus kū­ri­nys. Anot jų, ūky­je tai la­bai rei­ka­lin­ga ma­ši­na. J.Cha­la­daus­kas jau se­niai su­vo­kė, kad ge­riau­sias pa­grin­das trak­to­riams ga­min­ti yra če­kiš­ki sa­va­ei­giai še­šia­ei­liai cuk­ri­nių run­ke­lių la­pų nu­ė­mi­mo kom­bai­nai ORŠ-6 (li­kę kaip so­cia­lis­ti­nio tarp­vals­ty­bi­nio dar­bo pa­si­da­li­ji­mo, ga­mi­nant že­mės ūkio tech­ni­ką, re­lik­tas). Dar ir šian­dien kai ku­riuo­se ūkiuo­se jie nau­do­ja­mi pa­gal pa­skir­tį. Šias ma­ši­nas (la­pų do­ro­ji­mo ORŠ-6 bei run­ke­lių šak­nų ka­si­mo kom­bai­ną KS-6, pas­ta­ra­sis ru­siš­kas) nu­kon­ku­ra­vo va­ka­rie­tiš­kakom­plek­si­nė cuk­ri­nių run­ke­lių do­ro­ji­mo tech­ni­ka. Ki­ta ver­tus, nau­jau­si ORŠ-6 yra 12-13 me­tų se­nu­mo, per ku­riuos su­si­dė­vė­jo dar­bi­niai me­cha­niz­mai, ta­čiau pa­grin­di­nės ma­ši­nos da­lys – va­rik­lis ir jo ga­lios per­da­vi­mo ra­tams gran­di­nė – iš­li­ko „dar­bin­gos“. Ge­rai iš­si­lai­kęs va­rik­lis, san­ka­ba, pa­grin­di­nė per­da­va, ga­li­niai re­duk­to­riai ir da­lis hid­rau­li­nės sis­te­mos – tai dau­giau ne­gu pu­sė trak­to­riaus. Ūki­nin­ko so­dy­bo­je sa­vo die­nas pa­bai­gė ne vie­nas ORŠ-6 kom­bai­nas (ūky­je du sa­vos kon­struk­ci­jos trak­to­riai, ku­rių vie­nas skir­tas pa­sė­liams pri­žiū­rė­ti). Iš­mon­ta­vus kom­bai­no ORŠ-6 jė­gos ag­re­ga­tą, te­rei­kė­jo su­si­ras­ti prie­ki­nę ašį ir jos val­dy­mo sis­te­mą, įsi­gy­ti ar pa­si­ga­min­ti ka­bi­ną, va­rik­lio gaub­tą bei kel­tu­vą. Ūki­nin­ko su­konst­ruo­ta­me trak­to­riu­je įreng­ta MTZ ka­bi­na.

 

Ta­čiau ne vis­kas taip pa­pras­ta, kaip at­ro­do: ban­dant pa­nau­do­ti pa­grin­di­nį jė­gos ag­re­ga­tą, su­si­dur­ta su ga­na sun­kiai ūkio są­ly­go­mis iš­spren­džia­ma pro­ble­ma. La­pų do­ro­ji­mo kom­bai­ne ra­dia­to­rius su va­rik­liu mon­tuo­ja­mi ga­le, o trak­to­riu­je - prie­ky­je. To­dėl tie­sio­giai pa­kei­tus pa­grin­di­nio jė­gos ag­re­ga­to pa­dė­tį ju­dė­ji­mo kryp­ties at­žvil­giu, trak­to­rius pir­myn ju­dė­tų lė­čiau ne­gu at­bu­las. Iš­ana­li­za­vę kon­struk­ci­ją ir sa­vo ga­li­my­bes, ūki­nin­kas su sū­nu­mi pa­si­rin­ko tei­sin­gą, bet la­bai su­dė­tin­gą spren­di­mą – pa­keis­ti pa­grin­di­nės per­da­vos va­ran­čio­jo krum­plia­ra­čio pa­dė­tį tam, kad šis suk­tų­si į prie­šin­gą pu­sę. Tech­ni­ką ir ūkio są­ly­gas ži­nan­čiam žmo­gui ne­sun­ku su­vok­ti, kad nau­jų guo­lia­vie­čių ap­do­ro­ji­mas ke­lių šim­tų­jų mi­li­met­ro da­le­lių tiks­lu­mu ūki­nin­ko dirb­tu­vė­je yra ne­re­a­lus tiks­las, bet sėk­min­gai ir ne vie­ne­rius me­tus rie­dan­tis trak­to­rius liu­di­ja ką ki­ta.

 

Sa­va­ei­gis purkštu­vas. Šiais lai­kais be purkš­tu­vo mo­der­nia­me ūky­je neap­si­ei­si. Bet ar jis bū­ti­nas ne­di­de­lia­me ūky­je, ku­ria­me jau yra pri­ka­bi­na­mas purkš­tu­vas? Kal­bant apie J.Cha­la­daus­ko ūkį, kur de­ra apie 15 ha kau­pia­mų­jų au­ga­lų, 75 ha ja­vų, 10 ha pie­vų, to­kios bū­ti­ny­bės ne­įžvelg­tu­me. Ta­čiau vie­na iš prie­žas­čių, pri­ver­tu­si kon­struo­ti šią ma­ši­ną, ga­na pa­pras­ta. Purš­kiant pa­sė­lius, lau­ke pa­da­ro­mos tech­no­lo­gi­nės vė­žės, ku­rio­mis rie­da trak­to­rius su pri­ka­bin­tu purkš­tu­vu, sa­va­ei­gis purkš­tu­vas ar ki­tos ma­ši­nos. Sie­kiant su­ma­žin­ti au­gi­na­mų au­ga­lų nuos­to­lius dėl lau­ko iš­va­ži­nė­ji­mo (kuo pla­tes­nės vė­žės, tuo di­des­ni nuos­to­liai), purš­kiant pa­sė­lius nau­do­ja­mas trak­to­rius su siau­ro­mis pa­dan­go­mis. O trau­kian­čio purkš­tu­vą trak­to­riaus MTZ-80 (kaip ir bet ku­rio ki­to) su siau­rais ra­tais pra­va­žu­mas la­bai su­ma­žė­ja. Dėl to toks trak­to­rius ga­na il­gai (net iki 5-6 mė­ne­sių) ne­ga­li bū­ti nau­do­ja­mas ki­tiems že­mės ūkio dar­bams, t.y. bū­na „pri­riš­tas“ prie purkš­tu­vo. Be to, su­konst­ruo­ti nau­ją purš­ki­mo ma­ši­ną bu­vo bū­ti­na ir dėl to, kad se­na­sis ru­siš­kas J.Cha­la­daus­ko purkš­tu­vas OP-2000 jau ne­ga­lė­jo bū­ti nau­do­ja­mas.

Sa­va­ei­gio purkš­tu­vo pa­grin­das - če­kiš­kas 4 ci­lin­drų, apie 74 kW ga­lios Ze­tor 8002 va­rik­lis su 8 perdavomis pir­myn ir 4 at­gal pu­siau sin­chro­ni­zuo­ta perdavų dė­že ir su da­li­mi ga­li­nio til­to (pas­ta­ra­sis nu­pjau­tas). Šis ag­re­ga­tas pa­im­tas iš ne­be­nau­do­ja­mo cuk­ri­nių run­ke­lių la­pų nu­ė­mi­mo kom­bai­no ORŠ-6. Nu­pjau­to­ji til­to da­lis yra už­san­da­rin­ta. Be to, jo­je pa­da­ry­tas flan­šas, prie ku­rio varž­tais pri­tvir­tin­tas va­ro­mo­jo til­to kar­da­ni­nis ve­le­nas. Čia taip pat yra įreng­tas spe­cia­lus jė­gos nu­ė­mi­mo ve­le­nas van­dens siur­bliui suk­ti. Prie­ki­niu vai­ruo­jan­čiuo­ju til­tu ta­po prie­ki­nis MTZ-80 trak­to­riaus til­tas. Ga­li­nia­me va­ran­čia­ja­me til­te yra šoni­niai re­duk­to­riai, di­fe­ren­cia­lo blo­ka­vi­mo įtai­sas ir pneu­ma­ti­niai stab­džiai. Šis til­tas pa­im­tas iš se­no če­kiš­ko krau­tu­vo UN 053.1.

 

Kad dar­bo są­ly­gos bū­tų pa­kan­ka­mai ge­ros, purkš­tu­ve įreng­ta eks­pe­ri­men­ti­nio ru­siš­ko smul­kin­tu­vo Pa­le­sia ka­bi­na (ana­lo­giška kom­bai­no DON-1500 ka­bi­nai). Purkš­tu­vo tal­pa, da­lis rė­mo ir purkš­tu­kų ne­šan­čio­sios si­jos su iš­sklei­di­mo įren­gi­niu pa­im­tos iš purkš­tu­vo OP-2000. Taip pat su­konst­ruo­tas ke­tu­rių gran­džių purkš­tu­kų si­jų kil­no­ji­mo įren­gi­nys su amor­ti­zuo­jan­čiuo­ju hid­rau­li­niu aku­mu­lia­to­riu­mi ir už­rak­tu, ne­lei­džian­čiu joms sa­vai­me nu­si­leis­ti. Purš­kia­mo pre­pa­ra­to slė­giui su­da­ry­ti su­mon­tuo­tas nau­jas fir­mos „Har­di“ siur­blys, fir­mos „Lem­ker“ dar­bi­nio skys­čio fil­trai, skirs­ty­tu­vas, vamz­dy­nas ir purkš­tu­kai. Ta­čiau tai dar ne vis­kas – pa­gal ES rei­ka­la­vi­mus purkš­tu­vas tu­ri tu­rė­ti pa­pil­do­mą van­dens, rei­ka­lin­go pa­grin­di­nei tal­pai plau­ti, re­zer­vu­a­rą (10 proc. pa­grin­di­nės tal­pos dy­džio). Be to, di­die­ji purkš­tu­vai tu­ri bū­ti su pa­sė­lių prie­žiū­ros tir­pa­lo ruošimo tal­pa. Tad purkštu­vas dar bus to­bu­li­na­mas.

 

Tę­si­nys ki­tuose nu­me­riuose