23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/06
Ar nau­jos tran­smi­si­jos tu­ri daug pri­va­lu­mų?
  • Mano ūkis
  • Mano ūkis

Vo­kie­ti­jo­je bu­vo pa­ly­gin­tos Po­wers­hift ir be­laips­nės tran­smi­si­jos su įpras­to­mis tran­smi­si­jo­mis. Siū­lo­me su­si­pa­žin­ti su ban­dy­mų re­zul­ta­tais.

 

Vis dau­giau ga­min­to­jų siū­lo trak­to­rius su be­laips­nė­mis tran­smi­si­jo­mis, ku­rios lei­džia ge­riau iš­nau­do­ti trak­to­riaus va­rik­lio ga­lią, pri­si­tai­ky­ti prie kin­ta­mos ap­kro­vos, su­ma­žin­ti de­ga­lų są­nau­das bei pa­leng­vin­ti trak­to­ri­nin­ko dar­bą. Ta­čiau dau­ge­lis žem­dir­bių svars­to, ar jiems ne­pa­kan­ka ge­ro trak­to­riaus su tra­di­ci­ne tran­smi­si­ja (laips­ni­niu per­davos per­jun­gi­mu), nes toks trak­to­rius ir pi­ges­nis, ir pa­pras­tes­nis (apie tai jau bu­vo ra­šy­ta 2003 m. Nr. 1, 2). Va­ka­rų ša­ly­se at­lik­ta ne­ma­žai pa­ly­gi­na­mų­jų ty­ri­mų, bet vie­na­reikš­mio at­sa­ky­mo nie­kas ne­pa­tei­kė.

 

Šia­me Vo­kie­ti­jos spe­cia­lis­tų straips­ny­je pa­teik­ti te­ori­niai sam­pro­ta­vi­mai, pa­rem­ti kom­piu­te­riu at­lik­tais skai­čia­vi­mais, sie­kiant iš­gry­nin­ti tik trans­mi­si­jos įta­ką trak­to­riaus na­šu­mui bei ly­gi­na­mo­sioms de­ga­lų są­nau­doms, eli­mi­nuo­jant ki­tus fak­to­rius. Vie­nas rim­čiau­sių šių skai­čia­vi­mų trū­ku­mų yra tas, jog, ly­gi­nant sep­ty­nių skir­tin­gų mo­de­lių trak­to­rius, bu­vo da­ro­ma prie­lai­da, kad vi­suo­se trak­to­riuo­se įreng­ti John De­e­re va­rik­liai.

 

Ban­dy­mais nu­sta­ty­ta, kad trak­to­riai su be­laips­nė­mis ir Po­wers­hift trans­-mi­si­jo­mis ge­riau pri­si­tai­ko prie kin­ta­mų dar­bo są­ly­gų, juo­se pa­pras­čiau ir tiks­liau galima keis­ti tran­smi­si­jos per­da­vi­mo skai­čių. Tai lei­džia su­tau­py­ti lai­ko ir de­ga­lų (1 pav.). Pa­gal skai­čia­vi­mų re­zul­ta­tus mi­ni­ma­lios są­nau­dos dir­vai su­ar­ti – apie 28,5 EUR/ha. Trau­kos jė­gai kin­tant ne­žy­miai, trak­to­rių su be­laips­nė­mis tran­smi­si­jo­mis są­nau­dos apie 1,5 proc. di­des­nės, nes jų nau­din­gu­mo ko­e­fi­cien­tas maž­daug 2 proc. ma­žes­nis ne­gu tran­smi­si­jų su di­na­mi­niais re­duk­to­riais. Ta­čiau di­dė­jant trau­kos jė­gos svy­ra­vi­mams, ryš­kė­ja be­laips­nių tran­smi­si­jų pri­va­lu­mai: trak­to­rių su di­na­mi­niais re­duk­to­riais są­nau­dos pa­di­dė­ja iki 1,5-2 EUR/ha. Ge­res­ni ro­dik­liai yra trak­to­rių su di­des­niu di­na­mi­nio re­duk­to­riaus laips­nių skai­čiu­mi.

 

Dažnai per­jun­giant pa­va­ras, tau­po­mi de­ga­lai

 

Ana­lo­giš­kas są­nau­das ga­li­ma gau­ti ir dir­bant su vi­sais ly­gi­na­maisiais trak­to­riais. Tai pri­klau­so nuo trak­to­ri­nin­ko kva­li­fi­ka­ci­jos ir mo­ty­va­ci­jos. Kaip kin­ta są­nau­dos, pri­klau­so­mai nuo va­žia­vi­mo stra­te­gi­jos, pa­vaiz­duo­ta 2 pav. I va­žia­vi­mo stra­te­gi­ja reiš­kia „tin­gų“ per­da­vų per­jun­gi­mą, kuo­met trak­to­ri­nin­kas pa­si­ren­ka to­kią per­da­vą, su ku­ria ga­lė­tų va­žiuo­ti ir kal­nuo­ta vie­to­ve, ne­per­jung­da­mas per­da­vų. Tuo­met są­nau­dos su­da­ro apie 32-34 EUR/ha. Jei pa­si­ren­ka­ma II va­žia­vi­mo stra­te­gi­ja, ka­da geriausia per­jung­ti per­da­vas, spren­džia trak­to­ri­nin­kas. Prie­šin­gai ne­gu „van­gus trak­to­ri­nin­kas“ šis ga­li su­tau­py­ti iki 5 EUR/ha. Trak­to­riuo­se John De­e­re, MF ir Val­tra di­na­mi­nis re­duk­to­rius per­jun­gia­mas au­to­ma­tiš­kai, to­dėl trak­to­ri­nin­kas ma­žiau ap­krau­na­mas. Trak­to­rių New Hol­land bei Va­rio tran­smi­si­jos yra pra­na­šes­nės, nes vi­sa­me grei­čių dia­pa­zo­ne ga­li­ma lais­vai pa­si­rink­ti per­da­vi­mo skai­čių, to­dėl ne­pa­ti­ria­ma nuos­to­lių dėl san­ka­bų per­jun­gi­mo. New Hol­land trak­to­riu­je per­da­vos per­jun­gia­mos au­to­ma­tiškai du laips­nius aukštyn ar­ba žemyn, o Fendt – pa­gal ri­bi­nę ap­kro­vą. Ap­kro­vai la­bai kin­tant, trak­to­ri­nin­kas tu­ri re­gu­liuo­ti va­rik­lio sū­kių daž­nį. Kom­bi­nuo­ta tran­smi­si­jos ir va­rik­lio val­dy­mo sis­te­ma yra tik Fendt trak­to­riu­je.

 

Pri­va­lu­mai važiuo­jant ke­liu

 

Per­va­žia­vi­mai trak­to­riu­mi su pri­jung­tu pa­dar­gu iš kie­mo į lau­ką bei iš vie­no lau­ko į ki­tą taip pat turi reikš-mės ga­my­bos są­nau­doms. Ka­dan­gi va­žiuo­jant ke­liu ap­kro­va yra ge­ro­kai ma­žes­nė, ga­li­ma va­žiuo­ti di­des­ne per­da­va ir to­dėl daž­nai jų per­jun­gi­nė­ti ne­rei­kia. Be to, grei­tai per­jun­gi­nė­jant per­da­vas, ga­li­ma iš­veng­ti lai­ko nuos­to­lių. Di­des­ni są­nau­dų skir­tu­mai yra tarp trak­to­rių, ku­rių mak­si­ma­lus va­žia­vi­mo grei­tis 40 ir 50 km/val., nes lė­tes­nie­ji trak­to­riai dir­ba di­des­niu sū­kių daž­niu ir su­nau­do­ja dau­giau de­ga­lų. Šiuo ro­dik­liu pra­na­šiau­si yra Fendt trak­to­riai, nes jų tran­smi­si­jos su­konst­ruo­tos di­džiau­siam 65 km/val. grei­čiui. Ap­skai­čiuo­ta, kad nu­va­žia­vus 5 000 km, kaš­tų skir­tu­mas tarp lė­tes­nių­jų ir grei­tes­nių­jų trak­to­rių su­da­ro apie 500 EUR. Tau­piau­siai va­žiuo­ja Fendt trak­to­riai. Ly­gi­nant su 40 km/val. va­žiuo­jan­čiais trak­to­riais, jie su­tau­po iki 4 EUR/100 km.

 

Išva­dos

 

At­lik­ti skai­čia­vi­mai ro­do, kad be­laips­nės tran­smi­si­jos pra­na­šes­nės, esant kin­ta­mai ap­kro­vai. Nau­do­jant pa­va­rų per­jun­gi­mo au­to­ma­ti­nes sis­te­mas ar­ba kom­bi­nuo­tą va­rik­lio ir tran­smi­si­jos val­dy­mą, trak­to­rius pats nuo­lat „ieš­ko“ op­ti­ma­liau­sio va­žia­vi­mo grei­čio. Ta­čiau ir trak­to­riai su di­na­mi­niais re­duk­to­riais ga­li iš­vys­ty­ti to­kį pat na­šu­mą bei at­lik­ti dar­bus už tuos pa­čius kaš­tus, tik šiuo at­ve­ju lai­ku per­jun­gi­nė­ti per­da­vas tu­ri trak­to­ri­nin­kas.

 

Va­žiuo­jant ke­liu, kaš­tų skir­tu­mas tarp trak­to­rių su skir­tin­go­mis trans­mi­si­jo­mis dar ma­žes­nis. Di­džiau­sias skir­tu­mas yra tarp lė­tų­jų ir grei­tų­jų tran­smi­si­jų, nes va­žiuo­jant grei­čiau su­tau­po­ma lai­ko, o va­žiuo­jant to­kiu pa­čiu grei­čiu – de­ga­lų. Ta­čiau va­žiuo­ti di­de­liu grei­čiu ga­li­ma tik ly­gio­je vie­to­vė­je bei ge­ru ke­liu.

 

Fendt Fa­vo­rit 716

  • be­laips­nė tran­smi­si­ja;
  • didžiau­sias grei­tis 50 km/val.;
  • tran­smi­si­ja su­konst­ruo­ta 65 km/val. grei­čiui;
  • tem­po­mat funk­ci­ja;
  • nė­ra va­rik­lio ir tran­smi­si­jos au­to­ma­ti­nio val­dy­mo sis­te­mos.

Re­zul­ta­tas. Be­laips­nė tran­smi­si­ja su­tei­kia ga­li­my­bę ge­riau pri­si­tai­ky­ti prie kin­ta­mos ap­kro­vos. Ka­dan­gi tran­smi­si­ja su­pro­jek­tuo­ta 65 km/val. grei­čiui, va­žiuo­jant 50 km/val. grei­čiu, va­rik­lis dir­ba ma­žes­niu ne­gu var­di­niai sū­kiai daž­niu. Ka­dan­gi ne­įreng­tos au­to­ma­ti­nės va­rik­lio ir tran­smi­si­jos val­dy­mo sis­te­mos, va­rik­lio sū­kių daž­nį pri­va­lo re­gu­liuo­ti trak­to­ri­nin­kas.

 

Ca­se CS 130

  • ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nis re­duk­to­rius, 6 per­da­vos;
  • didžiau­sias grei­tis 40 km/val.;
  • ma­žas (20 proc.) gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mas;
  • nė­ra au­to­ma­ti­nės per­da­vų per­jun­gi­mo sis­te­mos.

Re­zul­ta­tas. Tran­smi­si­ja to­kia pa­ti kaip trak­to­riaus Ag­rot­ron, lei­džian­ti iš­vys­ty­ti iki 40 km/val. grei­tį. Dėl ma­žo gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mo ir ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nio re­duk­to­riaus per­da­vos per­jun­gia­mos, ne­nu­trūks­tant ga­lios srau­tui, ga­na pla­čia­me grei­čių dia­pa­zo­ne, ta­čiau ap­kro­vai la­bai kin­tant, per­da­vas ten­ka per­jun­gi­nė­ti.

 

Deutz-Fahr Ag­rot­ron 135

  • ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nis re­duk­to­rius, 6 per­da­vos;
  • didžiau­sias grei­tis 50 km/val.;
  • ma­žas (20 proc.) gre­ti­mų pa­va­rų grei­čių skir­tu­mas;
  • nė­ra au­to­ma­ti­nės per­da­vų per­jun­gi­mo sis­te­mos.

Re­zul­ta­tas. Tran­smi­si­ja to­kia pa­ti kaip trak­to­riaus Ca­se, tik di­džiau­sias grei­tis 50 km/val. Grei­tis 40 km/val. pa­sie­kia­mas, esant ma­žes­niam va­rik­lio sū­kių daž­niui. Dėl ma­žo gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mo ir ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nio re­duk­to­riaus per­da­vos per­jun­gia­mos, ne­nu­trūks­tant ga­lios srau­tui ga­na pla­čia­me grei­čių dia­pa­zo­ne, ta­čiau, ap­kro­vai la­bai kin­tant, per­da­vas ten­ka per­jun­gi­nė­ti traktorininkui.

 

John De­e­re 6820 AutoQuad

  • ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nis re­duk­to­rius, 5 per­da­vos;
  • didžiau­sias grei­tis 50 km/val.;
  • mažas (20-22,5 proc.)gretimų perdavų greičių skirtumas;
  • au­to­ma­ti­nė per­da­vų per­jun­gi­mo sis­te­ma.

Re­zul­ta­tas. Gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mas di­des­nis ne­gu Ca­se ir Deutz-Fahr, ta­čiau yra pa­kan­ka­mai per­da­vų dar­bi­nių grei­čių sri­ty­je. Dėl ma­žo gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mo ir ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nio re­duk­to­riaus per­da­vos per­jun­gia­mos, ne­nu­trūks­tant ga­lios srau­tui, ga­na pla­čia­me grei­čių dia­pa­zo­ne. Ta­čiau il­gos per­jun­gi­mo me­cha­niz­mo ku­li­sės ap­sun­ki­na per­da­vų per­jun­gi­mą. Au­to­ma­ti­ka įsi­jun­gia tik esant di­de­liam va­rik­lio sū­kių daž­niui.

 

Mas­sey Fer­gu­son 6290

  • ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­nis re­duk­to­rius, 8 per­da­vos;
  • didžiau­sias grei­tis 40 km/val.;
  • la­bai mažas (17-18 proc.) skir­tu­mas tarp gre­ti­mų re­duk­to­riaus laips­nių;
  • au­to­ma­ti­nė di­na­mi­nio re­duk­to­riaus per­jun­gi­mo sis­te­ma.

Re­zul­ta­tas. Grei­čių dia­pa­zo­ne tarp 4 ir 12 km/val. tran­smi­si­ja už­tik­ri­na ma­žiau­sią skir­tu­mą tarp gre­ti­mų grei­čių, ta­čiau, esant kin­ta­mai ap­kro­vai, per­jung­ti per­da­vas rei­kia la­bai daž­nai. Di­na­mi­nio re­duk­to­riaus laips­niai ge­rai pa­rink­ti dirb­ti ir eko­no­mi­niu, ir di­de­lės ap­kro­vos re­ži­mu.

 

New Hol­land TM 140

  • tran­smi­si­ja su 18 per­da­vų per­jun­gi­mu, esant ap­kro­vai;
  • didžiau­sias grei­tis 40 km/val.;
  • ma­žas grei­čių skir­tu­mas tarp gre­ti­mų per­da­vų (20 proc. tarp per­da­vų ir 15 proc. tarp dia­pa­zo­nų);
  • au­to­ma­ti­nė per­da­vų per­jun­gi­mo sis­te­ma.

Re­zul­ta­tas. Tran­smi­si­ja su­tei­kia ga­li­my­bę pri­si­tai­ky­ti prie kin­ta­mos ap­kro­vos (pa­na­šiai kaip ir Va­rio tran­smi­si­ja). Trak­to­ri­nin­ko dar­bą pa­leng­vi­na au­to­ma­ti­nė per­da­vų per­jun­gi­mo sis­te­ma, ku­ri lau­ko dar­buo­se ga­li per­jung­ti iki dvie­jų per­da­vų. Trak­to­ri­nin­kas taip pat ga­li per­jun­gi­nė­ti per­da­vas, ne­nau­do­da­mas au­to­ma­ti­kos.

 

Val­tra 140 (T-se­ri­ja)

  • tri­jų laips­nių di­na­mi­nis re­duk­to­rius, 4 per­da­vos;
  • didžiau­sias grei­tis 40 km/val.;
  • di­de­lis (23-25 proc.) gre­ti­mų per­da­vų grei­čių skir­tu­mas;
  • au­to­ma­tiš­kai pro­gra­muo­ja­mas per­da­vų per­jun­gi­mas.

Re­zul­ta­tas. Trak­to­riai su šia tran­smi­si­ja ga­li va­žiuo­ti la­bai ma­žu grei­čiu, rei­ka­lin­gu spe­cia­liems dar­bams at­lik­ti. Esant la­bai di­de­liems ap­kro­vos svy­ra­vi­mams, ga­li ne­pa­kak­ti au­to­ma­tiš­kai per­jun­gia­mų di­na­mi­nio re­duk­to­riaus laips­nių. San­ka­bos val­dy­mo myg­tu­kas įreng­tas la­bai pa­to­gio­je vie­to­je – ant per­da­vų per­jun­gi­mo svir­ties. Va­rik­lio sū­kių daž­nį, ku­riam esant per­jun­gia­ma per­da­va, ga­li­ma pro­gra­muo­ti au­to­ma­tiš­kai.

 

Pa­gal dr. N.Up­pen­kamp ir R.Len­ge straips­nį žur­na­le „Top Ag­rar“ pa­ren­gė dr. Alek­san­dras KIRKA