- Mano ūkis
- Mano ūkis
Vokietijoje buvo palygintos Powershift ir belaipsnės transmisijos su įprastomis transmisijomis. Siūlome susipažinti su bandymų rezultatais.
Vis daugiau gamintojų siūlo traktorius su belaipsnėmis transmisijomis, kurios leidžia geriau išnaudoti traktoriaus variklio galią, prisitaikyti prie kintamos apkrovos, sumažinti degalų sąnaudas bei palengvinti traktorininko darbą. Tačiau daugelis žemdirbių svarsto, ar jiems nepakanka gero traktoriaus su tradicine transmisija (laipsniniu perdavos perjungimu), nes toks traktorius ir pigesnis, ir paprastesnis (apie tai jau buvo rašyta 2003 m. Nr. 1, 2). Vakarų šalyse atlikta nemažai palyginamųjų tyrimų, bet vienareikšmio atsakymo niekas nepateikė.
Šiame Vokietijos specialistų straipsnyje pateikti teoriniai samprotavimai, paremti kompiuteriu atliktais skaičiavimais, siekiant išgryninti tik transmisijos įtaką traktoriaus našumui bei lyginamosioms degalų sąnaudoms, eliminuojant kitus faktorius. Vienas rimčiausių šių skaičiavimų trūkumų yra tas, jog, lyginant septynių skirtingų modelių traktorius, buvo daroma prielaida, kad visuose traktoriuose įrengti John Deere varikliai.
Bandymais nustatyta, kad traktoriai su belaipsnėmis ir Powershift trans-misijomis geriau prisitaiko prie kintamų darbo sąlygų, juose paprasčiau ir tiksliau galima keisti transmisijos perdavimo skaičių. Tai leidžia sutaupyti laiko ir degalų (1 pav.). Pagal skaičiavimų rezultatus minimalios sąnaudos dirvai suarti – apie 28,5 EUR/ha. Traukos jėgai kintant nežymiai, traktorių su belaipsnėmis transmisijomis sąnaudos apie 1,5 proc. didesnės, nes jų naudingumo koeficientas maždaug 2 proc. mažesnis negu transmisijų su dinaminiais reduktoriais. Tačiau didėjant traukos jėgos svyravimams, ryškėja belaipsnių transmisijų privalumai: traktorių su dinaminiais reduktoriais sąnaudos padidėja iki 1,5-2 EUR/ha. Geresni rodikliai yra traktorių su didesniu dinaminio reduktoriaus laipsnių skaičiumi.
Dažnai perjungiant pavaras, taupomi degalai
Analogiškas sąnaudas galima gauti ir dirbant su visais lyginamaisiais traktoriais. Tai priklauso nuo traktorininko kvalifikacijos ir motyvacijos. Kaip kinta sąnaudos, priklausomai nuo važiavimo strategijos, pavaizduota 2 pav. I važiavimo strategija reiškia „tingų“ perdavų perjungimą, kuomet traktorininkas pasirenka tokią perdavą, su kuria galėtų važiuoti ir kalnuota vietove, neperjungdamas perdavų. Tuomet sąnaudos sudaro apie 32-34 EUR/ha. Jei pasirenkama II važiavimo strategija, kada geriausia perjungti perdavas, sprendžia traktorininkas. Priešingai negu „vangus traktorininkas“ šis gali sutaupyti iki 5 EUR/ha. Traktoriuose John Deere, MF ir Valtra dinaminis reduktorius perjungiamas automatiškai, todėl traktorininkas mažiau apkraunamas. Traktorių New Holland bei Vario transmisijos yra pranašesnės, nes visame greičių diapazone galima laisvai pasirinkti perdavimo skaičių, todėl nepatiriama nuostolių dėl sankabų perjungimo. New Holland traktoriuje perdavos perjungiamos automatiškai du laipsnius aukštyn arba žemyn, o Fendt – pagal ribinę apkrovą. Apkrovai labai kintant, traktorininkas turi reguliuoti variklio sūkių dažnį. Kombinuota transmisijos ir variklio valdymo sistema yra tik Fendt traktoriuje.
Privalumai važiuojant keliu
Pervažiavimai traktoriumi su prijungtu padargu iš kiemo į lauką bei iš vieno lauko į kitą taip pat turi reikš-mės gamybos sąnaudoms. Kadangi važiuojant keliu apkrova yra gerokai mažesnė, galima važiuoti didesne perdava ir todėl dažnai jų perjunginėti nereikia. Be to, greitai perjunginėjant perdavas, galima išvengti laiko nuostolių. Didesni sąnaudų skirtumai yra tarp traktorių, kurių maksimalus važiavimo greitis 40 ir 50 km/val., nes lėtesnieji traktoriai dirba didesniu sūkių dažniu ir sunaudoja daugiau degalų. Šiuo rodikliu pranašiausi yra Fendt traktoriai, nes jų transmisijos sukonstruotos didžiausiam 65 km/val. greičiui. Apskaičiuota, kad nuvažiavus 5 000 km, kaštų skirtumas tarp lėtesniųjų ir greitesniųjų traktorių sudaro apie 500 EUR. Taupiausiai važiuoja Fendt traktoriai. Lyginant su 40 km/val. važiuojančiais traktoriais, jie sutaupo iki 4 EUR/100 km.
Išvados
Atlikti skaičiavimai rodo, kad belaipsnės transmisijos pranašesnės, esant kintamai apkrovai. Naudojant pavarų perjungimo automatines sistemas arba kombinuotą variklio ir transmisijos valdymą, traktorius pats nuolat „ieško“ optimaliausio važiavimo greičio. Tačiau ir traktoriai su dinaminiais reduktoriais gali išvystyti tokį pat našumą bei atlikti darbus už tuos pačius kaštus, tik šiuo atveju laiku perjunginėti perdavas turi traktorininkas.
Važiuojant keliu, kaštų skirtumas tarp traktorių su skirtingomis transmisijomis dar mažesnis. Didžiausias skirtumas yra tarp lėtųjų ir greitųjų transmisijų, nes važiuojant greičiau sutaupoma laiko, o važiuojant tokiu pačiu greičiu – degalų. Tačiau važiuoti dideliu greičiu galima tik lygioje vietovėje bei geru keliu.
Fendt Favorit 716
-
belaipsnė transmisija;
-
didžiausias greitis 50 km/val.;
-
transmisija sukonstruota 65 km/val. greičiui;
-
tempomat funkcija;
-
nėra variklio ir transmisijos automatinio valdymo sistemos.
Rezultatas. Belaipsnė transmisija suteikia galimybę geriau prisitaikyti prie kintamos apkrovos. Kadangi transmisija suprojektuota 65 km/val. greičiui, važiuojant 50 km/val. greičiu, variklis dirba mažesniu negu vardiniai sūkiai dažniu. Kadangi neįrengtos automatinės variklio ir transmisijos valdymo sistemos, variklio sūkių dažnį privalo reguliuoti traktorininkas.
Case CS 130
-
keturių laipsnių dinaminis reduktorius, 6 perdavos;
-
didžiausias greitis 40 km/val.;
-
mažas (20 proc.) gretimų perdavų greičių skirtumas;
-
nėra automatinės perdavų perjungimo sistemos.
Rezultatas. Transmisija tokia pati kaip traktoriaus Agrotron, leidžianti išvystyti iki 40 km/val. greitį. Dėl mažo gretimų perdavų greičių skirtumo ir keturių laipsnių dinaminio reduktoriaus perdavos perjungiamos, nenutrūkstant galios srautui, gana plačiame greičių diapazone, tačiau apkrovai labai kintant, perdavas tenka perjunginėti.
Deutz-Fahr Agrotron 135
-
keturių laipsnių dinaminis reduktorius, 6 perdavos;
-
didžiausias greitis 50 km/val.;
-
mažas (20 proc.) gretimų pavarų greičių skirtumas;
-
nėra automatinės perdavų perjungimo sistemos.
Rezultatas. Transmisija tokia pati kaip traktoriaus Case, tik didžiausias greitis 50 km/val. Greitis 40 km/val. pasiekiamas, esant mažesniam variklio sūkių dažniui. Dėl mažo gretimų perdavų greičių skirtumo ir keturių laipsnių dinaminio reduktoriaus perdavos perjungiamos, nenutrūkstant galios srautui gana plačiame greičių diapazone, tačiau, apkrovai labai kintant, perdavas tenka perjunginėti traktorininkui.
John Deere 6820 AutoQuad
-
keturių laipsnių dinaminis reduktorius, 5 perdavos;
-
didžiausias greitis 50 km/val.;
-
mažas (20-22,5 proc.)gretimų perdavų greičių skirtumas;
-
automatinė perdavų perjungimo sistema.
Rezultatas. Gretimų perdavų greičių skirtumas didesnis negu Case ir Deutz-Fahr, tačiau yra pakankamai perdavų darbinių greičių srityje. Dėl mažo gretimų perdavų greičių skirtumo ir keturių laipsnių dinaminio reduktoriaus perdavos perjungiamos, nenutrūkstant galios srautui, gana plačiame greičių diapazone. Tačiau ilgos perjungimo mechanizmo kulisės apsunkina perdavų perjungimą. Automatika įsijungia tik esant dideliam variklio sūkių dažniui.
Massey Ferguson 6290
-
keturių laipsnių dinaminis reduktorius, 8 perdavos;
-
didžiausias greitis 40 km/val.;
-
labai mažas (17-18 proc.) skirtumas tarp gretimų reduktoriaus laipsnių;
-
automatinė dinaminio reduktoriaus perjungimo sistema.
Rezultatas. Greičių diapazone tarp 4 ir 12 km/val. transmisija užtikrina mažiausią skirtumą tarp gretimų greičių, tačiau, esant kintamai apkrovai, perjungti perdavas reikia labai dažnai. Dinaminio reduktoriaus laipsniai gerai parinkti dirbti ir ekonominiu, ir didelės apkrovos režimu.
New Holland TM 140
-
transmisija su 18 perdavų perjungimu, esant apkrovai;
-
didžiausias greitis 40 km/val.;
-
mažas greičių skirtumas tarp gretimų perdavų (20 proc. tarp perdavų ir 15 proc. tarp diapazonų);
-
automatinė perdavų perjungimo sistema.
Rezultatas. Transmisija suteikia galimybę prisitaikyti prie kintamos apkrovos (panašiai kaip ir Vario transmisija). Traktorininko darbą palengvina automatinė perdavų perjungimo sistema, kuri lauko darbuose gali perjungti iki dviejų perdavų. Traktorininkas taip pat gali perjunginėti perdavas, nenaudodamas automatikos.
Valtra 140 (T-serija)
-
trijų laipsnių dinaminis reduktorius, 4 perdavos;
-
didžiausias greitis 40 km/val.;
-
didelis (23-25 proc.) gretimų perdavų greičių skirtumas;
-
automatiškai programuojamas perdavų perjungimas.
Rezultatas. Traktoriai su šia transmisija gali važiuoti labai mažu greičiu, reikalingu specialiems darbams atlikti. Esant labai dideliems apkrovos svyravimams, gali nepakakti automatiškai perjungiamų dinaminio reduktoriaus laipsnių. Sankabos valdymo mygtukas įrengtas labai patogioje vietoje – ant perdavų perjungimo svirties. Variklio sūkių dažnį, kuriam esant perjungiama perdava, galima programuoti automatiškai.
Pagal dr. N.Uppenkamp ir R.Lenge straipsnį žurnale „Top Agrar“ parengė dr. Aleksandras KIRKA