- Viktoras TROFIMIŠINAS
- Mano ūkis
Sudėtingi ir problemiški laikai melioracijai prasidėjo atkūrus nepriklausomybę. Ši ūkio šaka ėmė nykti. 1991 m. dar buvo nusausinta 43 tūkst. ha, iš jų 21 tūkst. ha naujai, vėliau lėšų užtekdavo tik būtiniausiam remontui. Lietuvos melioracijos įmonių asociacija, vienijanti 56 įmones, ne kartą kreipėsi į Seimą dėl nuolatinio ir nepagrįsto melioracijų menkinimo bei sparčiai irstančio melioracijos fondo priežiūros ir apsaugos. Į prašymus įvertinti melioracijos būklę, spręsti melioracijos priemonių finansavimo problemas nebuvo deramai atsižvelgiama.
Lėšos melioracijai
Vieni sunkiausių šiam sektoriui buvo 1993-ieji, kai skiriamų lėšų palyginti su ankstesniais metais sumažėjo net trimis ketvirtadaliais. Vėliau finansavimas buvo didinamas, tačiau augo ir darbų atlikimo kaštai, todėl melioracijos apimtys nepaliaujamai mažėjo. Smūgį patyrė melioracijos įmonės. Nebeliko tokių, kurios verstųsi vien iš melioracijos. Net žodis melioracija dingo iš įmonių pavadinimų.
Melioracijos darbų finansavimas 2000 m. vėl nukrito iki 1993 m. lygio ir siekė vos 40 mln. Lt. Tai keliskart mažiau lėšų negu reikėtų bent minimaliai užtikrinti esančių sistemų funkcionavimą. Lėšų 2000 m. užteko nusausinti tik 930 ha žemės (iš jų naujai tik 90 ha). Rūgščių dirvų 1990 m. pakalkinta 105 tūkst. ha, 1999 m. – tik 760 ha, o 2000 m. pinigų tam visai neskirta.
Šiemet, kaip ir 2002 m., melioracijai Vyriausybė iš valstybės biudžeto skyrė 45 mln. litų. Daugiausia lėšų teko Panevėžio (1 mln. 950 tūkst. Lt), Pasvalio (1 mln. 700 tūkst. Lt), Kėdainių (1 mln. 583 tūkst. Lt) ir Radviliškio (1 mln. 537 tūkst. Lt) rajonams. Šilutės rajonas melioracijai gavo 1 mln. 117 tūkst. Lt ir dar 1 mln. 530 tūkst. Lt polderiams sutvarkyti.
Valstybės lėšomis finansuojamų melioracijos darbų ž. ū. paskirties žemėje sąrašą ir šių darbų prioritetus kiekvienais metais nustato Žemės ūkio ministerija. Jie iš esmės nesikeičia. Tai magistraliniuose melioracijos grioviuose esančių pralaidų, drenažo žiočių, slenksčių, kitų hidrotechninių įrenginių, sąnašų kaupimosi ir dugno išplovimo barų remontas, augalijos, krūmų šalinimas; potencialiai pavojingų tvenkinių, hidrotechnikos įrenginių bei kitų melioracijos sistemų avarinių hidrotechnikos įrenginių remontas, magistralinių melioracijos griovių rekonstravimo darbai, jei be jų neefektyviai veikia drenažo sistemos; drenažo sistemų remontas ir rekonstravimas naudojamose ž. ū. naudmenose. Pirmenybė teikiama darbams didesnio našumo žemėje, taip pat tiems naudotojams, kurie laiku atlieka smulkius melioracijos įrenginių priežiūros darbus arba šalina avarinius gedimus.
Nei melioracijos įrenginių, jei juos sugadino žemės naudotojai, remonto, nei rekonstravimo darbų valstybė nefinansuoja, išskyrus avarinius atvejus, kai pablogėja kitų žemės naudotojų dirbamos žemės sausinimas. Melioracijos įrenginių remonto ir rekonstravimo darbus dėl kelių, ryšių linijų ar kitų komunikacijų tiesimo per melioruotą žemę turi finansuoti šių komunikacijų statytojai.
Statinių priežiūra
Pagal ŽŪM nustatytą tvarką, smulkius melioracijos statinių priežiūros darbus turi atlikti žemės savininkai ir naudotojai. Melioracijos įrenginių priežiūros darbų atlikimo tvarkoje nustatyta, kad, jei savininkas ar valstybinės žemės nuomininkas neatlieka priežiūros darbų, jis privalo juos finansuoti savo lėšomis.
Atlikdami melioracijos darbus, kurie priskirtini valstybės finansuojamiems, žemės savininkai ar naudotojai turi reikalauti, kad savivaldybių melioracijos tarnybos apskaičiuotų padarytas išlaidas ir išduotų apie tai pažymą. Nurodyti darbai ir jų vertė gali būti įskaitoma kaip savininko ar valstybinės žemės nuomininko indėlis gaunant valstybės ar kitas lėšas melioracijos statinių remontui, rekonstravimui, naujai statybai. Melioracija kainuoja brangiai, todėl tų, kurie ryžtųsi atlikti didesnius darbus savo lėšomis, rasime nedaug.
Valstybė ar ūkininkas?
Lietuvos melioracijos įmonių asociacijos pirmininkas K.Sivickis sutinka, kad 2,6 mln. ha melioruotų žemių Lietuvai įstojus į ES būsią per daug, tačiau mažiau kaip su 2 mln. ha neapsieisime. Šiam melioracijos fondui tvarkyti reikia 400 mln. Lt. Pavyzdžiui, suremontuoti 1 proc. visų drenažo linijų kainuoja apie 100 mln. Lt, o kasmet būtina atstatyti bent 2 proc. šio turto. Valstybei tokia našta nepakeliama, todėl būtini alternatyvūs finansavimo šaltiniai.
Vienas iš tokių šaltinių galėtų būti specialus melioracijos ir kaimo vandentvarkos fondo įkūrimas. Fonde būtų kaupiamos žemės ir vandens telkinių savininkų, naudotojų, ūkininkų, kelininkų, miškininkų, t.y. visų fizinių ir juridinių asmenų, kurie turi naudos iš melioruotų plotų, piniginės įmokos. Pasak K.Sivickio, buvo parengta 12 šio fondo projekto variantų, tačiau Vyriausybė juos atmetė. Viename iš paskutiniųjų projektų buvo siūloma, kad žemės savininkai nuo 1 ha bazinio našumo žemės mokėtų 10 Lt. Jei žemės našumas siektų 50 balų, įmoka išaugtų iki 20 Lt. Sistema būtų palanki ūkininkui, valstybės našta sumažėtų, pavyktų išsaugoti melioracijos fondą. Pavyzdžiui, šiemet Kauno r. Babtų seniūnijoje suplanuota atlikti melioracijos darbų daugiau kaip už 0,5 mln. Lt. Šiose našiose žemėse ūkininkauja keletas stambių ūkininkų. Savo lėšomis jie nepajėgūs atlikti tokių darbų, ką jau bekalbėti apie smulkesniuosius. Juk rekonstruoti 1 ha kainuoja 8-12 tūkst. Lt. Fondo įsteigimas galėtų tapti išsigelbėjimu ir tokiems ūkininkams kaip minėtoje Babtų seniūnijoje ūkininkaujančiai Genovaitei Galminienei. Atgavusi tėvų žemę, ji negali jos dirbti, nes maždaug 20 ha pradėję pelkėti. Ūkininkei pažadėta, jog melioracijos darbai šiais metais pajudės.
Specialaus fondo steigimui priešinosi Finansų ministerija, esą fondai užsiima vien biudžeto lėšų perskirstymu. Visi finansavimo šaltiniai turėtų būti numatyti viename Biudžeto įstatyme.
Nusausintų žemių fondas Lietuvoje sudaro 2,6 mln. hektarų. Jame išauginama apie 90 proc. žemės ūkio produkcijos. Stingant lėšų melioracijai, netinkamų žemdirbystei žemių kasmet daugėja. Specialistai paskaičiavo, kad apie 85 proc. ž.ū. paskirties plotų Lietuvoje dėl didžiulės dirvožemio drėgmės turi būti sausinami. Iš vieno nusausintos dirvos hektaro grūdinių augalų derliaus gaunama 0,8-0,9 t daugiau, bulvių – 4 t daugiau. Rūgščių dirvų plotai siekia apie 1 mln. hektarų. Jų nekalkinant, neįmanoma pelningai užauginti dobilų, runkelių, daržovių, kviečių bei miežių. Kalkinant dirvą, 1 ha kultūrinių augalų derlingumas padidėja nuo 0,3 iki 0,6 t. Kasmet reikia kalkinti mažiausiai 50 tūkst. ha Lietuvos žemės. |
Pasak ŽŪM Melioracijos skyriaus vedėjo Silvirijaus Dangvecko, fondo steigimo idėja negali būti realizuota dėl kelių priežasčių. Viena iš jų – didelės administravimo išlaidos (apie 10 mln. Lt per metus), nes tektų sudaryti sutartis su visais žemės savininkais, naudotojais, kontroliuoti sutarčių vykdymą. Net sutikus paaukoti šią sumą administravimui, rezultatas nebūtų pasiektas, nes tik apie 30 proc. savininkams priklausančios žemės yra teisiškai įregistruota. Tik su šių žemių savininkais galėtų būti sudaromos sutartys dėl atskaitymų į fondą, o kitą fondo finansavimo dalį tektų prisiimti valstybei. Be to, minėti atskaitymai turėjo būti įteisinti ne kaip klasikinis mokestis, o kaip sudedamoji žemės mokesčio dalis. Žemės mokestis padidėtų maždaug 3 kartus, o tai būtų labai nepopuliaru. Naujojoje koncepcijoje valstybei siūloma prisiimti magistralinių melioracijos tinklų ir svarbių hidrotechnikos įrenginių priežiūrą, drenažo sistemas, o visa kita, t.y. du trečdalius melioracijos fondo turto, perduoti žemės savininkams, naudotojams, ūkininkams. Atitinkamą nutarimą Vyriausybė jau priėmė.
Darbų pasiskirstymas tarp valstybės ir ūkininko iš esmės nesikeičia. Nauja tai, kad melioracijos sistemas ūkininkai gautų iš valstybės dovanų, o pinigų jų priežiūrai – ne. Pasak S.Dangvecko, perdavus melioracijos tinklus privačion nuosavybėn, galima sulaukti jų priežiūrai ir remontui būtinų lėšų, kurias numato skirti Europos Sąjungos struktūriniai fondai. Iš jų būtų dengiama apie 90 proc. darbų išlaidų.
Iki šiol melioracijos fondas - valstybei priklausantis turtas. Jo vertė siekia 7,6 mlrd. Lt, o atstatomosios išlaidos yra 4 kartus didesnės. Žemės reformos metu valstybei nepavyko kartu su žeme atiduoti savininkams ir melioracijos įrenginius, nors tokių ketinimų buvo. Susidarė paradoksali situacija: žemė priklauso savininkui, o žemės gerinimo sistema – valstybei. Kaip valdyti melioracijos sistemas, kai nuosavybė privati, yra žinoma. O kaip tvarkytis, kai vienoje sistemoje yra įvairių kategorijų žemės naudotojų? ŽŪM prieš keletą metų buvo numačiusi galimybę žemės savininkams, valstybinės žemės nuomininkams ir melioracijos įrenginių naudotojams burtis į bendrijas. Iki šiol neatsirado norinčių tuo pasinaudoti.
Prarasta pusė melioruotų žemių
Estijoje žemė savininkams buvo grąžinama drauge su melioracijos sistemomis, skiriant lėšų ir joms tvarkyti. Pritrūkusi lėšų, valstybė melioracijos finansavimą nutraukė, o melioracijos įrenginių savininkais tapę ūkininkai užtikrinti jų priežiūros neįstengė. Dėl tokios politikos iš 750 tūkst. ha nusausintų Estijos žemių šiandien jau prarasta 300 tūkst. ha. Išsprendus melioracijos sistemų nuosavybės klausimą, Estijoje liko neišspręsta jų finansavimo ir funkcionavimo problema.
Lietuvoje melioracijos įrenginius dabar rengiamasi perduoti jų naudotojams nuosavybėn, tačiau kol kas nėra teisinio pagrindo, kuris priverstų asmenį priimti tokią dovaną. S.Dangvecko nuomone, ši problema buvo ir tebėra didžiausia kliūtis, perdalijant melioracijos turtą ir pasiskirstant su jos priežiūra susijusias išlaidas. Ūkininkas turi būti suinteresuotas perimti šį turtą nuosavybėn, o tam reikalingas skatinimo mechanizmas, kuris užtikrintų pakankamą finansinę paramą, lengvatas ar kt. Vargu ar užteks Seimo akto, skelbsiančio, jog tai, kas yra žemėje ir skirta jos gerinimui, priklauso žemės savininkui. Svarstomas ir tokio dokumento rengimas.