23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/02
Prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos
  • Dai­nius ŠIŠLAVAS Lietuvos žemės ūkio universitetas
  • Mano ūkis

Joks mo­der­naus trak­to­riaus pa­pil­do­mos įran­gos są­ra­šas, pra­de­dant vi­du­ti­nės ga­lios kla­se (nors yra ir iš­im­čių), neap­si­ei­na be prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos. Reikalavi­mai trau­kos jė­gos ma­ši­nai vis di­dė­ja, to­dėl kon­struk­to­riai pri­vers­ti ieš­ko­ti netradicinių, kar­tais primirš­tų tech­ni­nių spren­di­mų.

 

Maždaug iki 90-ųjų praėjusio am­žiaus me­tų dau­ge­lio di­de­lio pra­va­žu­mo trak­to­rių, iš­sky­rus di­des­nius ne­gu vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės, tu­rė­jo pri­klau­so­mo ti­po stan­džią prie­ki­nio til­to pa­ka­bą. Prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos pra­dė­tos nau­do­ti dėl įvai­rių prie­žas­čių. Pir­miau­sia, bu­vo ieš­ko­ma bū­dų kuo efek­ty­viau per­duo­ti di­des­nę trau­kos jė­gą, sie­kia­ma ge­res­nių dar­bo su prie­ki­niu kel­tu­vu re­zul­ta­tų. Be to, bu­vo pra­dė­tos nau­do­ti di­des­nio (iki 50 km/val.) trans­por­ti­nio grei­čio trans­mi­si­jos ir ta­po griež­tes­ni eis­mo sau­gu­mo rei­ka­la­vi­mai. Vė­les­ni ban­dy­mai pa­ro­dė, kad, įren­gus prie­ki­nio til­to pa­ka­bą kar­tu su elas­tin­go­mis ka­bi­nos ir pa­sos­tės pa­ka­bo­mis, už­tik­ri­na­mas ne tik trans­por­to dar­bų sau­gu­mas, ma­ši­nos sta­bi­lu­mas, bet ir ge­ro­kai su­ma­ži­na­mos ver­ti­ka­lios ir sker­si­nės ap­kro­vos, ten­kan­čios vai­ruo­to­jui. To­dėl vi­suo­se trak­to­rių mo­de­liuo­se su 50 km/val. tran­smi­si­ja kaip bū­ti­na są­ly­ga nu­ma­ty­ta ir prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba.

 

Prie­ki­nio til­to elas­tin­gų pa­ka­bų pri­va­lu­mai

  • Pa­pil­do­ma ver­ti­ka­li prie­ki­nio til­to ap­kro­va, ma­žes­nis ra­tų buk­sa­vi­mas. Pa­ka­ba tu­ri ma­sy­vius lai­kan­čiuo­sius ir ke­le­tą vyk­dan­čių­jų ele­men­tų. Jie iš­dės­ty­ti prie­ki­nė­je trak­to­riaus da­ly­je, ne to­liau už jo ma­sės cen­trą. Dėl to ne­žy­miai pa­si­kei­čia ma­sės ba­lan­sas tarp ga­li­nio ir prie­ki­nio til­tų pas­ta­ro­jo nau­dai. Be to, elek­tro­hid­rau­li­nė pa­ka­bos val­dy­mo sis­te­ma ne­lei­džia prie­ki­niams va­ran­tie­siems ra­tams ati­trūk­ti nuo at­ra­mi­nio pa­vir­šiaus (jie vi­sa­da pa­kan­ka­mai su­ki­bę su dir­va) ir trak­to­rius mažiau buk­suo­ja.
  • Di­des­nė trau­kos jė­ga. Trak­to­rių su prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba trau­kos jė­ga di­des­nė. Dėl ne­pa­kan­ka­mai ap­krau­tų prie­ki­nių ra­tų trak­to­rius ga­li bū­ti sun­kiai val­do­mas ar­ba vi­sai ne­val­do­mas. Ma­ši­ną vai­ruo­ti sau­giau ir pa­ti­ki­miau, kai vai­ruo­ja­mie­ji ra­tai pa­kan­ka­mai pri­spaus­ti prie at­ra­mi­nio pa­vir­šiaus. Prie­ki­nių ra­tų su­ki­bi­mo ko­e­fi­cien­tą pa­di­di­na ne tik prie­ki­niai ba­las­ti­niai svo­riai, bet ir elas­tin­ga pa­ka­ba. Trau­kos jė­ga pa­di­dė­ja, o trak­to­rių ga­li­ma val­dy­ti bet ko­kio­mis dar­bo są­ly­go­mis. Kai ku­rie ga­min­to­jai tei­gia, kad trau­kos jė­ga ariant pa­di­dė­ja iki 5 proc. Tai ypač bū­din­ga kon­struk­ci­joms, ku­rio­se til­tas ne tik amor­ti­zuo­tas, bet ir per il­gą si­ją pri­tvir­tin­tas be­veik trak­to­riaus ma­sės cen­tre. Dir­bant trak­to­rius yra „trau­kia­mas“ ne už prie­ki­nio til­to, o už ma­sės cen­tro, t.y. jam per­duo­da­ma trau­kos jė­ga. Di­des­nė trau­kos jė­ga reiš­kia ir di­des­nį dar­bo na­šu­mą.
  • Di­des­nis trans­por­ti­nis grei­tis (50 km/val. ir dau­giau). Va­žiuo­ti di­des­niu kaip 40 km/val. grei­čiu su trak­to­riais be prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pa­ka­bos yra ne­sau­gu, ypač dėl di­des­nių vib­ra­ci­jų ir ak­ty­vių svy­ra­vi­mų.
  • Ak­ty­vių svy­ra­vi­mų, ypač ten­kan­čių vai­ruo­to­jui, slo­pi­ni­mas. Va­žiuo­jant di­des­niais grei­čiais (trans­por­ti­nių pa­va­rų dia­pa­zo­ne), dir­bant su in­ten­sy­vaus že­mės dir­bi­mo ma­ši­no­mis (kur pa­gei­dau­ti­nas di­des­nis tech­no­lo­gi­nis grei­tis), prie­ki­nio til­to, ka­bi­nos ir pa­sos­tės elas­tin­gų pa­ka­bų kom­plek­sas la­bai su­ma­ži­na ne tik ver­ti­ka­liuo­sius, bet ir sker­si­nius svy­ra­vi­mus. Kai ku­rie ga­min­to­jai tei­gia, kad svy­ra­vi­mai su­ma­žė­ja iki 50 proc.

Prie­ki­nio til­to elas­tin­gų pa­ka­bų kon­struk­ci­jų yra ne vie­na.

 

Prie­ki­nio til­to elas­tin­gos pakabos

  • Me­cha­ni­nės – pu­siau elip­si­nės, lakš­ti­nės lin­gi­nės, pvz., T-150/K, K-701/M – K-745.
  • Hid­rop­neu­ma­ti­nės (pvz., Deutz Fahr, Fendt, John De­e­re, Mas­sey Fer­gu­son, New Hol­land).
  • Pneu­ma­ti­nės (Val­tra).
  • Blo­kuo­ja­mos (Deutz Fahr, Fendt, New Hol­land/Ca­se IH, Val­tra).
  • Ne­blo­kuo­ja­mos (John De­e­re).
  • Prie­ki­nio til­to elas­tin­ga pa­ka­ba su­konst­ruo­ta taip, kad prie­ki­nis va­ran­ty­sis til­tas per­duo­tų di­des­nę trau­kos jė­gą, ra­tams kuo ma­žiau buk­suo­jant.

Prie­ki­nio til­to elas­tin­gų pa­ka­bų kon­struk­ci­jos

  • Trau­kos jė­ga ma­sy­via si­ja per­duo­da­ma trak­to­riaus ma­sės cen­trui (John De­e­re, New Hol­land). Si­ja yra pa­pil­do­mas amor­ti­zuo­jan­tis bei sta­bi­li­zuo­jan­tis sis­te­mos ele­men­tas.
  • Prie­ki­nis til­tas tik amor­ti­zuo­tas - trau­kos jė­ga trak­to­riaus ma­sės cent­rui ne­per­duo­da­ma (Ca­se IH, Deutz Fahr, Fendt, Mas­sey Fer­gu­son, McCormick, Re­nault, Ste­yr, Val­tra).
  • Sker­si­niai svy­ra­vi­mai slo­pi­na­mi Pa­na­ro (Pan­hard) trauk­le (John De­e­re, New Hol­land). Po­svy­rio kam­pas ga­li bū­ti me­cha­niš­kai ri­bo­ja­mas dvie­jų ma­sy­vių gran­di­nių (John De­e­re).
  • Sis­te­mo­je yra du (Deutz Fahr, John De­e­re) ar­ba vie­nas (Fendt, New Hol­land) hid­ro­ci­lin­dras; du (Fendt, New Hol­land) ar­ba trys hid­rau­li­niai aku­mu­lia­to­riai (Deutz Fahr, John De­e­re).

Pas­ta­ruo­ju me­tu pra­dė­tos dieg­ti ne­pri­klau­so­mos dau­gias­vir­tės (pa­pras­tai kom­plek­tuo­ja­mos ke­tu­rios svir­tys) elas­tin­gos prie­ki­nio til­to pa­ka­bos. Pa­na­šią sis­te­mą (know-how) tu­ri vi­du­ti­nės ga­lios trak­to­riai Ca­se IH/McCormick, Mas­sey Fer­gu­son, Re­nault, Ste­yr ir di­de­lės ga­lios John De­e­re. Prie­ki­niai trak­to­riaus ra­tai, lie­mens pa­dė­čiai ne­kin­tant, ga­li rie­dė­ti skir­tin­go­mis at­ra­mi­nė­mis plokš­tu­mo­mis. Taip dėl dar ge­res­nio ra­tų su­ki­bi­mo pa­di­dė­ja trau­kos jė­ga, nors pas­ta­ro­ji trak­to­riaus ma­sės cen­trui ir ne­per­duo­da­ma (ne­pri­klau­so­mo ti­po pa­ka­bo­se nė­ra il­gų amor­ti­zuo­jan­čių­jų bei sta­bi­li­zuo­jan­čių­jų si­jų, su­jung­tų su trak­to­riaus ma­sės cen­tru). Ta­čiau yra dau­giau trin­ties po­rų ir te­pi­mo taš­kų. Ak­ty­vūs svy­ra­vi­mai la­bai ge­rai slo­pi­na­mi, ypač kar­tu pa­nau­do­jus ak­ty­vią sė­dy­nės ir ne­pri­klau­so­mo ti­po ga­li­nio til­to pa­ka­bą (pvz., John De­e­re 8000-oji se­ri­ja). Kad ne­pri­klau­so­mos ra­tų pa­ka­bos su­de­ri­na­mos su eks­tre­ma­lio­mis ap­kro­vo­mis įro­do mo­bi­li ka­ri­nė tech­ni­ka, pvz., šar­vuo­ti, di­de­lio pra­va­žu­mo trans­por­te­riai BTR.

 

Trak­to­rių John De­e­re elas­tin­gos prie­ki­nio til­to pa­ka­bos

 

Kom­pa­ni­ja „John De­e­re“ vie­na pir­mų­jų įdie­gė prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pa­ka­bą. Ji taip pat vie­na pir­mų­jų įdie­gė ir ne­pri­klau­so­mo ti­po prie­ki­nio til­to elas­tin­gas pa­ka­bas.

 

Vi­du­ti­nės ga­lios kla­sės 6000-osios se­ri­jos John De­e­re trak­to­riai yra rė­minės kon­struk­ci­jos. Hid­rop­neu­ma­ti­nę tri­jų taš­kų prie­ki­nio til­to elas­tin­gą pri­klau­so­mo ti­po pa­ka­bą TLS II (angl. Trip­le Link Su­spen­sion) jau bu­vo ga­li­ma įmon­tuo­ti prieš­pas­ku­ti­nė­je 6000-ojo­je se­ri­jo­je kaip pa­pil­do­mą įran­gą. To­kia pat ji iš­li­ko ir pa­to­bu­li­nus mi­nė­tos se­ri­jos trak­to­rius (6020).

 

Dėl dvi­ejų hid­ro­ci­lin­drų, at­sto­jan­čių amor­ti­za­to­rius, prie­ki­nio til­to ver­ti­ka­li ei­ga yra 100 mm (po 50 mm į vir­šų ir į apa­čią ho­ri­zon­ta­lės at­žvil­giu). Hid­ro­ci­lin­drai iš­dės­ty­ti abie­jo­se sker­si­nio po­svy­rio šar­ny­ro pu­sė­se (2 pav.). Jie ga­li veik­ti ne­pri­klau­so­mai vie­nas nuo ki­to ar­ba kar­tu, ne­lei­sdami ra­tams ati­trūk­ti nuo at­ra­mi­nio pa­vir­šiaus. Taip pa­di­di­na­ma trau­kos jė­ga dir­bant. Be to, su­ma­ži­na­ma prie­ki­nių ra­tų buk­sa­vi­mo ti­ki­my­bė. Sker­si­nę til­to ei­gą slo­pi­na Pa­na­ro (Pan­hard) trauk­lė, o ri­bo­ja dvi (kiek­vie­no­je pu­sė­je po vie­ną) ma­sy­vios gran­di­nės.

 

Žiū­rint iš šo­no, prie­ki­nis va­ran­ty­sis til­tas pri­tvir­tin­tas beveik trak­to­riaus ma­sės cen­tre. Tvir­ti­ni­mo kronš­tei­nas (at­ra­ma, jun­gian­ti prie­ki­nio til­to si­ją ir rė­mą) su­jung­tas su iš­cen­tri­niu bū­du iš­lie­to at­ra­mi­nio guo­lio kor­pu­su. Dėl jo prie­ki­nis til­tas ga­li ju­dė­ti sker­si­ne pa­dė­ti­mi. Prie guo­lio kor­pu­so tvir­ti­na­ma tuš­čia­vi­du­rė kū­gio for­mos si­ja, ku­rios prie­ki­nė da­lis varž­tais tvir­ti­na­ma prie ne­da­lo­mo prie­ki­nio til­to kor­pu­so. Si­jo­je įmontuotas prie­ki­nio til­to ve­le­nas. Ka­dan­gi si­jos tvir­ti­ni­mo taš­ke (trak­to­riaus ma­sės cen­tre) ne­ga­li­ma per­duo­ti su­ki­mo mo­men­to prie­ki­niam til­tui vie­nu ve­le­nu, įterp­tas trum­pas kar­da­ni­nis ve­le­nas. Kam­pas tarp prie­ki­nio til­to veleno ir kar­da­ni­nio ve­le­no kinta, prie­ki­niam til­tui ju­dant ver­ti­ka­lia kryp­ti­mi aukš­tyn.

 

Tvir­ta ir il­ga lie­ta si­ja per­duo­da ne tik trau­kos jė­gą ma­sės cen­trui (efek­ty­viau pa­nau­do­ja­ma va­rik­lio ga­lia, di­des­nis pa­ka­bos sta­bi­lu­mas, ne­pri­klau­so­mai nuo ap­kro­vos), bet ir ap­sau­go vi­du­je esan­tį prie­ki­nio til­to ve­le­ną.

 

Smū­gi­nėms ap­kro­voms ab­sor­buo­ti skir­ti spe­cia­lūs sfe­ri­niai slo­pin­tu­vai – hid­rau­li­niai aku­mu­lia­to­riai. Da­lis jų vi­di­nio tū­rio už­pil­dy­ta azo­tu.

 

TLS II sis­te­ma yra pa­sto­viai įjung­ta, t.y. jos ne­ga­li­ma už­blo­kuo­ti fik­suo­to­je pa­dė­ty­je me­cha­ni­niu ar elek­tro­hid­rau­li­niu blo­ka­vi­mo įtai­su. Tai kar­tais ga­li bū­ti svar­bu dir­bant su prie­ky­je ant elek­tro­hid­rau­li­nio kel­tu­vo pa­ka­bin­tu ag­re­ga­tu. Tie­sa, ne­pri­klau­so­mai nuo ga­min­to­jo, daž­nai įmon­tuo­ja­mas spe­cia­lus blo­ka­vi­mo įtai­sas – čiau­pas.

 

Nuo 1996 m. ga­mi­na­mi 7000-osios se­ri­jos John De­e­re trak­to­riai taip pat rė­mi­niai, to­dėl tu­ri ana­lo­giš­kos ki­ne­ma­ti­kos TLS II pri­klau­so­mo ti­po elas­tin­gą prie­ki­nio til­to pa­ka­bą. Ana­lo­giš­kas ir prie­ki­nio til­to pa­va­ros me­cha­niz­mas. Pakaba - taip pat pa­sto­viai įjung­to ti­po su ana­lo­giš­ka 100 mm ver­ti­ka­lia ei­ga (po 50 mm į vir­šų ir į apa­čią ho­ri­zon­ta­lės at­žvil­giu).

 

TLS II prie­ki­nio til­to po­svy­rio kam­pą (iki 9° ana­lo­giš­kai stan­dar­ti­niam til­tui be pa­ka­bos) se­ka ir hid­ro­ci­lin­drus val­dan­tį kon­tro­lės įtai­są apie kam­po po­ky­čius in­for­muo­ja spe­cia­lus ju­tik­lis. Pa­gal gau­tus duo­me­nis nu­sta­to­ma op­ti­ma­li hid­ro­ci­lin­drų ei­ga. Kaip ir 6000-ojo­je se­ri­jo­je, sis­te­mo­je įmon­tuo­tos trys sfe­ros: azo­tu už­pil­dy­ti hid­rau­li­niai aku­mu­lia­to­riai.

 

Kom­pa­ni­jos „John De­e­re“ at­sto­vų tei­gi­mu, to­kia sis­te­ma ver­ti­ka­lių ir ki­tų ap­kro­vų, ten­kan­čių vai­ruo­to­jui, dy­dį su­ma­ži­na apie 50 proc. Sė­dy­nės ju­dė­ji­mo am­pli­tu­dė ver­ti­ka­lia kryp­ti­mi per­pus ma­žes­nė.

Nors sis­te­ma yra pa­sto­viai įjung­to ti­po, trak­to­rius ga­li dirb­ti su prie­ki­niu kel­tu­vu. At­si­žvel­giant į at­ra­mi­nio pa­vir­šiaus ne­ly­gu­mus, pa­ka­bos ei­gą se­ka elek­tro­ni­nis kon­tro­lės įtai­sas, sie­kian­tis, kad prie­ki­niai ra­tai vi­sa­da pa­sto­viu dy­džiu su­kib­tų su at­ra­mi­niu pa­vir­šiu­mi.

 

Di­de­lės ga­lios 8000-osios se­ri­jos trak­to­riai yra be­rė­mės kon­struk­ci­jos, to­dėl juo­se ga­li­ma įreng­ti su­dė­tin­gą ne­pri­klau­so­mą dau­gias­vir­tę, hid­ro­pneu­ma­ti­nę elas­tin­gą prie­ki­nio til­to pa­ka­bą ILS (angl.  In­de­pen­dent Link Su­spen­sion). Dau­gias­vir­tė pa­ka­ba su­da­ry­ta iš dvie­jų (kiek­vie­no­je pu­sė­je po vie­ną) ma­sy­vių A for­mos apa­ti­nių svir­čių, ku­rios prie trak­to­riaus lie­mens tvir­ti­na­mos dvie­juo­se taš­kuo­se ir dviem I for­mos vir­šu­ti­nė­mis svir­ti­mis. Pas­ta­ro­sios tvir­ti­na­mos prie spe­cia­lių ąsų vir­šu­ti­nė­je lie­mens da­ly­je. Prie apa­ti­nių svir­čių tvir­ti­na­mi du hid­ro­ci­lin­drai.

 

Va­ran­čių­jų ra­tų re­duk­to­riai su ste­bu­lė­mis prie svir­čių tvir­ti­na­mi dvie­juo­se taš­kuo­se – vir­šu­je ir si­met­riš­kai apa­čio­je. Ne­pri­klau­so­mos pa­ka­bos ver­ti­ka­li ei­ga net 250 mm (po 125 mm į vir­šų ir į apa­čią ho­ri­zon­ta­lės at­žvil­giu), o jos dar­bą, pri­klau­so­mai nuo są­ly­gų, kon­tro­liuo­ja elek­tro­hid­rau­li­nė val­dy­mo sis­te­ma. Kaip ir TLS II sis­te­mo­je, ILS sis­te­ma au­to­ma­tiš­kai kom­pen­suo­ja rel­je­fo aukš­čio skir­tu­mus. La­bai svar­bu, kad esant šiai sis­te­mai ga­li­ma su­dve­jin­ti prie­ki­nius ra­tus.

 

ILS sis­te­ma 8000-osios se­ri­jos 8120-8420 mo­de­liuo­se yra kaip pa­pil­do­ma įran­ga, tuo tar­pu mo­de­ly­je 8520 (di­džiau­sia va­rik­lio ga­lia pa­gal 97/68/EC stan­dar­tą – 246 kW/335 AG) - stan­dar­ti­nė įran­ga.

 

Tę­si­nys ki­tuo­se nu­me­riuo­se