23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/02
Belaipsnės tran­smi­si­jos šiuolaikiniuose trak­to­riuo­se
  • Dr. Alek­san­dras KIRKA LIETUVOS ŽEMĖS ŪKO UNIVERSITETAS
  • Mano ūkis

Pa­bai­ga, pradžia Nr. 1

 

170 AJ: Fendt Fa­vo­rit 916 Va­rio ir Fendt Fa­vo­rit 816

 

Dir­bant su GTV su­ka­mais ag­re­ga­tais, iš­ryš­kė­ja be­laips­nės tran­smi­si­jos pri­va­lu­mai. Trak­to­riuo­se su be­laips­ne tran­smi­si­ja, GTV sū­kių daž­nį ga­li­ma nuo­lat pa­lai­ky­ti op­ti­ma­lų pa­gal tech­no­lo­gi­nius (ag­re­ga­to) rei­ka­la­vi­mus, o trak­to­riaus va­žia­vi­mo grei­tį – di­džiau­sią. To­kią iš­va­dą pa­tvir­ti­na ir su Fendt Fa­vo­rit 916 Va­rio ir Fendt Fa­vo­rit 816 at­lik­ti ban­dy­mai.

 

Abie­jų trak­to­rių va­rik­lių tech­ni­niai duo­me­nys vie­no­di. Jie bu­vo iš­ban­dy­ti, dir­bant su Kuhn šie­nap­jo­vė­mis: prie­ki­ne - 2,80 m ir už­pa­ka­li­ne – 3,50 m plo­čio. Ty­ri­mai at­lik­ti kal­vo­to­se pie­vo­se, ku­rio­se va­žia­vi­mo grei­tis la­bai ki­to. Fendt Fa­vo­rit 816 trak­to­riu­je di­na­mi­nį re­duk­to­rių rei­kė­jo per­jung­ti vi­sų 4 laips­nių dia­pa­zo­ne. Fendt Fa­vo­rit 916 Va­rio va­rik­lio ir GTV sū­kius, kin­tant trau­kos jė­gai, pa­vy­ko pa­lai­ky­ti be­veik pa­sto­vius (ki­to 50 min-1 ri­bo­se). Trak­to­riu­je su di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi ope­ra­to­rius sten­gė­si pa­lai­ky­ti sū­kių daž­nį ties vi­du­ti­ne reikš­me, ta­čiau sū­kių daž­nio svy­ra­vi­mai bu­vo daug di­des­ni ne­gu trak­to­riu­je su be­laips­ne tran­smi­si­ja. Tai le­mia du veiks­niai:

  • di­na­mi­nio re­duk­to­riaus pa­ko­pų žings­nis yra apie 20 proc. vi­so grei­čio dia­pa­zo­no;
  • ne vi­suo­met trak­to­ri­nin­kas pa­si­ren­ka tin­ka­mą di­na­mi­nio re­duk­to­riaus per­jun­gi­mo mo­men­tą, dėl to trak­to­rius il­ges­nį lai­ką dir­ba sū­kių daž­nio dia­pa­zo­ne, su­nau­do­da­mas dau­giau de­ga­lų.

Dėl šių prie­žas­čių trak­to­riaus su di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi de­ga­lų są­nau­dos bu­vo apie 10 proc. di­des­nės ne­gu trak­to­riaus su be­laips­ne trans­mi­si­ja.

 

Trak­to­riaus su be­laips­ne tran­smi­si­ja našumas bu­vo apie 8 proc. di­des­nis ne­gu Fendt 816, nes trak­to­riu­je su be­laips­ne tran­smi­si­ja, pa­lai­kant pa­sto­vų va­rik­lio sū­kių daž­nį, ga­li­ma be­laips­niš­kai keis­ti tran­smi­si­jos per­da­vi­mo skai­čių ir tuo pa­čiu trak­to­riaus grei­tį.

 

260 AJ: Fendt Fa­vo­rit 926 Va­rio ir John De­e­re 8400

 

At­lie­kant sun­kius dar­bus, pvz., ariant, trak­to­riai su di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi dir­ba tuo ge­riau, kuo va­rik­lio pa­sto­vios ga­lios (ar­ba di­dė­jan­čios ga­lios) zo­na yra di­des­nė. Tuo tar­pu trak­to­riai su be­laips­ne tran­smi­si­ja, ne­pri­klau­so­mai nuo ga­lios, ga­li dirb­ti eko­no­miš­kiau­sių sū­kių daž­niu ar­ba rei­kia­mu GTV sū­kių daž­niu.

 

Fendt Fa­vo­rit 926 Va­rio su be­laips­ne hid­ro­me­cha­ni­ne tran­smi­si­ja ir John De­e­re 8400 su 16 laips­nių ne­nu­trūks­ta­mo ga­lios srau­to pa­va­rų dė­že bu­vo ban­do­mi ariant su sep­ty­nių kor­pu­sų plū­gais maž­daug 500 m il­gio lau­ke.

 

Šių trak­to­rių pa­va­rų (va­rik­lio ir tran­smi­si­jos) kon­cep­ci­jos yra skir­tin­gos. Fendt trak­to­riu­je grei­čio be­laips­niš­ku­mą už­tik­ri­na tran­smi­si­ja, o John De­e­re 8400 – va­rik­lis. Ta­čiau pas­ta­ra­ja­me trak­to­riu­je be­laips­niš­kai re­gu­liuo­ti grei­tį ga­li­ma tik tam tik­ro­se ri­bo­se, t.y. va­rik­lio pa­sto­vios ga­lios sri­ty­je. To­liau di­dė­jant pa­si­prie­ši­ni­mo jė­gai, rei­kia per­jung­ti pa­va­rą. De­ga­lų są­nau­dos pri­klau­so nuo tei­sin­go pa­va­ros pa­si­rin­ki­mo. Pa­vyz­džiui, ariant su John De­e­re op­ti­ma­liu sū­kių daž­niu (1 900 min-1), su­nau­do­ja­ma 13 proc. ma­žiau de­ga­lų ne­gu ariant že­mes­ne pa­va­ra tuo pa­čiu grei­čiu, bet di­des­niu sū­kių daž­niu. Tas pats ga­lio­ja ir dir­bant su GTV su­ka­mais pa­dar­gais. Dir­bant lau­ke su kin­tan­čio­mis dir­vos fi­zi­nė­mis-me­cha­ni­nė­mis sa­vy­bė­mis trak­to­riu­je John De­e­re tek­da­vo per­jung­ti pa­va­ras iki 10 kar­tų. To­dėl Fendt vi­du­ti­nis dar­bi­nis grei­tis bu­vo nuo 1 iki 6 proc. di­des­nis ne­gu John De­e­re. Šis ro­dik­lis pri­klau­so ir nuo trak­to­ri­nin­ko kva­li­fi­ka­ci­jos bei pa­ty­ri­mo. Ma­žiau kva­li­fi­kuo­tas trak­to­ri­nin­kas nu­kryps­ta nuo op­ti­ma­laus dar­bo re­ži­mo, daž­niau ar­ba re­čiau ne­gu rei­kia per­jun­gi­nė­da­mas pa­va­ras. To bū­tų ga­li­ma iš­veng­ti tik au­to­ma­ti­za­vus pa­va­rų per­jun­gi­mą.

 

Be­laips­nė ar pa­pras­ta transmisija: ku­ri ge­res­nė?

 

Į šį klau­si­mą at­sa­ky­ti vie­na­reikš­miš­kai ne­ga­li­ma. Be­laips­nės trans­mi­si­jos pri­va­lu­mai iš­ryš­kė­ja, pri­klau­so­mai nuo dar­bo po­bū­džio, dar­bo są­ly­gų bei trak­to­ri­nin­ko kva­li­fi­ka­ci­jos. Be to, ne vien tik tran­smi­si­ja nu­le­mia trak­to­riaus ben­drą­sias sa­vy­bes. Tam įta­kos tu­ri ir va­rik­lis, va­žiuok­lė bei hid­rau­li­nė sis­te­ma.

 

Įsi­gy­ti trak­to­rių su be­laips­ne trans­mi­si­ja ver­tė­tų tuo­met, jei su juo bus aria­ma ar įdir­ba­ma (fre­zuo­ja­ma ir kt.) la­bai kin­tan­čios su­dė­ties dir­va (ne­ho­mo­ge­ni­nis dir­vo­že­mis) ar­ba trak­to­rius bus skir­tas trans­por­to dar­bams. Tuo­met dar­bi­nės ap­kro­vos re­ži­me ar­ba va­žiuo­jant be kro­vi­nio de­ga­lų su­tau­po­ma vi­sa­da.

 

Kuo­met dir­vos yra ho­mo­ge­ni­nės ir jo­se dir­bant ne­rei­kia daž­nai per­jun­gi­nė­ti pa­va­rų ar­ba yra al­ter­na­ty­va – trak­to­rius su di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi ir di­de­liu va­rik­lio pa­sto­vios ga­lios dia­pa­zo­nu, – tuo­met lie­ka tik vie­nas be­laips­nės tran­smi­si­jos pri­va­lu­mas – di­de­lis kom­for­tas.

 

Trak­to­riaus su be­laips­ne tran­smi­si­ja ne­rei­kė­tų rink­tis tuo­met, kai kai­nų ir lau­kia­mo efek­to (ma­žes­nių de­ga­lų są­nau­dų, di­des­nio na­šu­mo) skir­tu­mas yra di­des­nis.

 

Vi­du­ti­nio dy­džio ūky­je, ku­ria­me įvai­riau­sius dar­bus nu­dir­ba 1-2 trak­to­riai, be­laips­nės tran­smi­si­jos tei­kia­mi pri­va­lu­mai var­giai ar grei­tai at­si­pirks. Be to, dar nė­ra aiš­ku, ar be­laips­nės tran­smi­si­jos il­ga­am­žės. Tai nau­jo ti­po trans­mi­si­jos ir to­dėl nė­ra prak­ti­nės pa­tir­ties ir jos pa­ti­ki­mu­mo re­zul­ta­tų.

 

Ne­žiū­rint vi­sų pri­va­lu­mų ir trū­ku­mų rei­kia pa­brėž­ti, kad be­laips­nė tran­smi­si­ja ga­ran­tuo­ja di­des­nį kom­for­tą ir lei­džia trak­to­ri­nin­kui dau­giau dė­me­sio skir­ti tech­no­lo­gi­niam pro­ce­sui. Dėl to to­kia tech­ni­ka yra per­spek­ty­vi. Pir­muo­sius trak­to­rius su be­laips­nė­mis tran­smi­si­jo­mis 1996 m. pa­ga­mi­no „Fendt“, 2001 m. to­kius mo­de­lius pa­tei­kė ir „Ca­se“, „Ste­yr“, „John De­e­re“ ir „Deutz Fahr“ fir­mos. Di­dė­jant kon­ku­ren­ci­jai, trak­to­rių su be­laips­nė­mis tran­smi­si­jo­mis kai­na ma­žės. Ti­kė­ti­na, kad at­ei­ty­je dau­ge­lio trak­to­rių mo­de­lių laips­ni­nes tran­smi­si­jas pa­keis be­laips­nės.