- Dr. Aleksandras KIRKA LIETUVOS ŽEMĖS ŪKO UNIVERSITETAS
- Mano ūkis
Pabaiga, pradžia Nr. 1
170 AJ: Fendt Favorit 916 Vario ir Fendt Favorit 816
Dirbant su GTV sukamais agregatais, išryškėja belaipsnės transmisijos privalumai. Traktoriuose su belaipsne transmisija, GTV sūkių dažnį galima nuolat palaikyti optimalų pagal technologinius (agregato) reikalavimus, o traktoriaus važiavimo greitį – didžiausią. Tokią išvadą patvirtina ir su Fendt Favorit 916 Vario ir Fendt Favorit 816 atlikti bandymai.
Abiejų traktorių variklių techniniai duomenys vienodi. Jie buvo išbandyti, dirbant su Kuhn šienapjovėmis: priekine - 2,80 m ir užpakaline – 3,50 m pločio. Tyrimai atlikti kalvotose pievose, kuriose važiavimo greitis labai kito. Fendt Favorit 816 traktoriuje dinaminį reduktorių reikėjo perjungti visų 4 laipsnių diapazone. Fendt Favorit 916 Vario variklio ir GTV sūkius, kintant traukos jėgai, pavyko palaikyti beveik pastovius (kito 50 min-1 ribose). Traktoriuje su dinaminiu reduktoriumi operatorius stengėsi palaikyti sūkių dažnį ties vidutine reikšme, tačiau sūkių dažnio svyravimai buvo daug didesni negu traktoriuje su belaipsne transmisija. Tai lemia du veiksniai:
-
dinaminio reduktoriaus pakopų žingsnis yra apie 20 proc. viso greičio diapazono;
-
ne visuomet traktorininkas pasirenka tinkamą dinaminio reduktoriaus perjungimo momentą, dėl to traktorius ilgesnį laiką dirba sūkių dažnio diapazone, sunaudodamas daugiau degalų.
Dėl šių priežasčių traktoriaus su dinaminiu reduktoriumi degalų sąnaudos buvo apie 10 proc. didesnės negu traktoriaus su belaipsne transmisija.
Traktoriaus su belaipsne transmisija našumas buvo apie 8 proc. didesnis negu Fendt 816, nes traktoriuje su belaipsne transmisija, palaikant pastovų variklio sūkių dažnį, galima belaipsniškai keisti transmisijos perdavimo skaičių ir tuo pačiu traktoriaus greitį.
260 AJ: Fendt Favorit 926 Vario ir John Deere 8400
Atliekant sunkius darbus, pvz., ariant, traktoriai su dinaminiu reduktoriumi dirba tuo geriau, kuo variklio pastovios galios (arba didėjančios galios) zona yra didesnė. Tuo tarpu traktoriai su belaipsne transmisija, nepriklausomai nuo galios, gali dirbti ekonomiškiausių sūkių dažniu arba reikiamu GTV sūkių dažniu.
Fendt Favorit 926 Vario su belaipsne hidromechanine transmisija ir John Deere 8400 su 16 laipsnių nenutrūkstamo galios srauto pavarų dėže buvo bandomi ariant su septynių korpusų plūgais maždaug 500 m ilgio lauke.
Šių traktorių pavarų (variklio ir transmisijos) koncepcijos yra skirtingos. Fendt traktoriuje greičio belaipsniškumą užtikrina transmisija, o John Deere 8400 – variklis. Tačiau pastarajame traktoriuje belaipsniškai reguliuoti greitį galima tik tam tikrose ribose, t.y. variklio pastovios galios srityje. Toliau didėjant pasipriešinimo jėgai, reikia perjungti pavarą. Degalų sąnaudos priklauso nuo teisingo pavaros pasirinkimo. Pavyzdžiui, ariant su John Deere optimaliu sūkių dažniu (1 900 min-1), sunaudojama 13 proc. mažiau degalų negu ariant žemesne pavara tuo pačiu greičiu, bet didesniu sūkių dažniu. Tas pats galioja ir dirbant su GTV sukamais padargais. Dirbant lauke su kintančiomis dirvos fizinėmis-mechaninėmis savybėmis traktoriuje John Deere tekdavo perjungti pavaras iki 10 kartų. Todėl Fendt vidutinis darbinis greitis buvo nuo 1 iki 6 proc. didesnis negu John Deere. Šis rodiklis priklauso ir nuo traktorininko kvalifikacijos bei patyrimo. Mažiau kvalifikuotas traktorininkas nukrypsta nuo optimalaus darbo režimo, dažniau arba rečiau negu reikia perjunginėdamas pavaras. To būtų galima išvengti tik automatizavus pavarų perjungimą.
Belaipsnė ar paprasta transmisija: kuri geresnė?
Į šį klausimą atsakyti vienareikšmiškai negalima. Belaipsnės transmisijos privalumai išryškėja, priklausomai nuo darbo pobūdžio, darbo sąlygų bei traktorininko kvalifikacijos. Be to, ne vien tik transmisija nulemia traktoriaus bendrąsias savybes. Tam įtakos turi ir variklis, važiuoklė bei hidraulinė sistema.
Įsigyti traktorių su belaipsne transmisija vertėtų tuomet, jei su juo bus ariama ar įdirbama (frezuojama ir kt.) labai kintančios sudėties dirva (nehomogeninis dirvožemis) arba traktorius bus skirtas transporto darbams. Tuomet darbinės apkrovos režime arba važiuojant be krovinio degalų sutaupoma visada.
Kuomet dirvos yra homogeninės ir jose dirbant nereikia dažnai perjunginėti pavarų arba yra alternatyva – traktorius su dinaminiu reduktoriumi ir dideliu variklio pastovios galios diapazonu, – tuomet lieka tik vienas belaipsnės transmisijos privalumas – didelis komfortas.
Traktoriaus su belaipsne transmisija nereikėtų rinktis tuomet, kai kainų ir laukiamo efekto (mažesnių degalų sąnaudų, didesnio našumo) skirtumas yra didesnis.
Vidutinio dydžio ūkyje, kuriame įvairiausius darbus nudirba 1-2 traktoriai, belaipsnės transmisijos teikiami privalumai vargiai ar greitai atsipirks. Be to, dar nėra aišku, ar belaipsnės transmisijos ilgaamžės. Tai naujo tipo transmisijos ir todėl nėra praktinės patirties ir jos patikimumo rezultatų.
Nežiūrint visų privalumų ir trūkumų reikia pabrėžti, kad belaipsnė transmisija garantuoja didesnį komfortą ir leidžia traktorininkui daugiau dėmesio skirti technologiniam procesui. Dėl to tokia technika yra perspektyvi. Pirmuosius traktorius su belaipsnėmis transmisijomis 1996 m. pagamino „Fendt“, 2001 m. tokius modelius pateikė ir „Case“, „Steyr“, „John Deere“ ir „Deutz Fahr“ firmos. Didėjant konkurencijai, traktorių su belaipsnėmis transmisijomis kaina mažės. Tikėtina, kad ateityje daugelio traktorių modelių laipsnines transmisijas pakeis belaipsnės.