23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2003/01
Belaipsnės tran­smi­si­jos šiuo­lai­ki­niuo­se trak­to­riuo­se
  • Dr. Alek­san­dras KIR­KA LIE­TU­VOS ŽE­MĖS ŪKO UNI­VER­SI­TE­TAS
  • Mano ūkis

Rin­ko­je vis dau­gė­ja trak­to­rių su di­na­mi­niais re­duk­to­riais (ku­rie lei­džia per­jung­ti 3-4 pa­va­ras, ne­nu­trūks­tant ga­lios srau­tui) ar­ba su be­laips­nė­mis hid­ro­me­cha­ni­nė­mis tran­smi­si­jo­mis. Ko­kie jų pri­va­lu­mai, ver­ti­nant trak­to­rius prak­ti­niu po­žiū­riu? Sie­kiant tai iš­si­aiš­kin­ti ir bu­vo at­lik­ta ne­ma­žai pa­ly­gi­na­mų­jų ty­ri­mų. Siū­lo­me su­si­pa­žin­ti su ban­dy­mų re­zul­ta­tais. Trak­to­rių su be­laips­nė­mis tran­smi­si­jo­mis pa­ly­gi­na­mie­ji ty­ri­mai bu­vo at­lik­ti Ky­lio uni­ver­si­te­te, Niur­tin­ge­no aukš­to­jo­je tech­ni­kos mo­kyk­lo­je (Vo­kie­ti­ja) bei Švei­ca­ri­jos ty­ri­mų cen­tre.

 

100 AJ: Fendt Far­mer 410 Va­rio ir New Hol­land TS90

 

Trak­to­riu­je Fendt Far­mer 410 Va­rio įreng­ta be­laips­nė hid­ro­me­cha­ni­nė tran­smi­si­ja, o trak­to­riu­je New Hol­land TS90 – me­cha­ni­nė tran­smi­si­ja su 4 laips­nių di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi.

 

Fendt var­di­nė ga­lia 5 proc. di­des­nė ne­gu New Hol­land, mak­si­ma­li ga­lia – 10 proc., o spe­ci­fi­nės de­ga­lų są­nau­dos, esant mak­si­ma­liai ga­liai, trak­to­riaus Fendt 5,5 proc. di­des­nės ne­gu New Hol­land. Var­di­nės ga­lios re­ži­me spe­ci­fi­nės de­ga­lų są­nau­dos ski­ria­si dar dau­giau.

 

Ban­dy­mai bu­vo at­lie­ka­mi trak­to­riams va­žiuo­jant su dvi­ašė­mis cis­ter­no­mis (tuš­čių ma­sė 3 200 kg, o mak­si­ma­li ma­sė – 15 000 kg) kal­vo­to­je, ly­gio­je ir miš­rio­je vie­to­vė­se (ke­liuo­se) skir­tin­gu grei­čio re­ži­mu (spar­čiu ir eko­no­miš­ku).

 

Kal­vo­ta­me 5,7 km ke­ly­je įkal­nių dy­dis bu­vo iki 18 proc. Su tuš­čia cis­ter­na va­žiuo­jan­čio Fendt vi­du­ti­nis grei­tis bu­vo 4 proc. di­des­nis ne­gu New Hol­land, o su pil­na cis­ter­na – 8,5 proc. De­ga­lų są­nau­dos va­žiuo­jant su tuš­čia cis­ter­na Fendt bu­vo net 20 proc. di­des­nės ne­gu New Hol­land, o va­žiuo­jant su pil­na cis­ter­na - di­des­nės tik 6 proc.

 

Va­žiuo­jant eko­no­miš­ku re­ži­mu (mak­si­ma­lus grei­tis ne di­des­nis kaip 30 km/val.), ge­res­ni ro­dik­liai bu­vo New Hol­land trak­to­riaus: vi­du­ti­nis grei­tis 11 proc. di­des­nis ne­gu Fendt, o de­ga­lų są­nau­dos 11 proc. ma­žes­nės.

 

Ly­gio­je vie­to­vė­je, 21 km il­gio ke­ly­je, su pil­na cis­ter­na va­žiuo­jant spar­čiai, Fendt vi­du­ti­nis grei­tis ir de­ga­lų są­nau­dos bu­vo 5 proc. di­des­nės ne­gu New Hol­land. Va­žiuo­jant eko­no­miš­ku re­ži­mu, Fendt su­nau­do­jo 9,3 proc. ma­žiau de­ga­lų, bet ir grei­tis bu­vo 6 proc. ma­žes­nis ne­gu New Hol­land trak­to­riaus. Ri­bo­jant grei­tį iki 30 km/val., New Hol­land grei­tis 2 proc. di­des­nis ne­gu Fendt, o de­ga­lų są­nau­dos 3,5 proc. ma­žes­nės už Fendt.

 

Miš­rio­je vie­to­vė­je ke­lio at­kar­pa bu­vo 13,2 km il­gio, vie­to­mis su kal­ne­liais.

 

Kei­čiant va­žia­vi­mo re­ži­mą iš spar­taus į eko­no­miš­ką, Fendt su tuš­čia cis­ter­na su­tau­po apie 12 proc. de­ga­lų be­veik ne­su­ma­žin­da­mas vi­du­ti­nio grei­čio. Va­žiuo­jant su pil­na cis­ter­na, Fendt de­ga­lų są­nau­dos buvo 10 proc. di­des­nės, o pa­kei­tus va­žia­vi­mo re­ži­mą iš spar­taus į eko­no­miš­ką, Fendt ir New Hol­land de­ga­lų są­nau­dos be­veik vie­no­dos.

 

Va­žiuo­jant su pil­na cis­ter­na, kai mak­si­ma­lus grei­tis ne­vir­ši­ja 30 km/val., New Hol­land vi­du­ti­nis grei­tis maž­daug 6 proc. di­des­nis ne­gu Fendt, o de­ga­lų są­nau­dos 8 proc. ma­žes­nės. Va­žiuo­jant su tuš­čia cis­ter­na šiuo re­ži­mu, tru­pu­tį pra­na­šes­nis trak­to­rius Fendt: grei­tis di­des­nis 3 proc., o de­ga­lų są­nau­dos ma­žes­nės 3 proc.

 

150 AJ: Ca­se IH CS 150 ir Ca­se IH CVX 150

 

Šių dvi­ejų trak­to­rių tech­ni­niai duo­me­nys vi­siš­kai vie­no­di, ski­ria­si tik jų tran­smi­si­jos. Trak­to­riu­je CS 150 įreng­ta me­cha­ni­nė tran­smi­si­ja su ke­tu­rių laips­nių di­na­mi­niu re­duk­to­riu­mi, o CVX 150 – be­laips­nė hid­ro­me­cha­ni­nė tran­smi­si­ja. Case IH be­laips­nės hid­ro­me­cha­ni­nės tran­smi­si­jos ski­ria­si nuo Fendt sa­vo kon­struk­ci­ja bei tech­ni­niais ro­dik­liais.

 

Prieš pra­de­dant pa­ly­gi­na­muo­sius ty­ri­mus, abu trak­to­riai bu­vo iš­ban­dy­ti sten­de.

 

Gau­ti pa­ra­met­rai la­biau ski­ria­si tik ant GTV: CVX 150 nau­din­gu­mo ko­e­fi­cien­tas di­des­nis ne­gu CS 150, to­dėl jo ga­lia maž­daug 9 proc. di­des­nė, o spe­ci­fi­nės de­ga­lų są­nau­dos 7 proc. ma­žes­nės. Taip pat ir trau­kos ga­lia CVX 150 maž­daug 7 proc. di­des­nė ne­gu CS 150.

 

Trak­to­rių pa­ly­gi­na­mie­ji ty­ri­mai bu­vo at­lik­ti ke­tu­rio­se tech­no­lo­gi­nė­se ope­ra­ci­jo­se: kul­ti­vuo­jant, lais­tant sru­tas, pre­suo­jant ir va­žiuo­jant su prie­ka­ba.

 

Kul­ti­va­vi­mas. Trak­to­riai bu­vo ag­re­guo­ja­mi su vie­no­dais Ama­zo­ne Pe­ga­sus kul­ti­va­to­riais, ku­rių dar­bi­nis plo­tis 4 m, įdir­bio gy­lis 10 cm, mak­si­ma­lus grei­tis 12 km/val. Kad abie­jų trak­to­rių dar­bo są­ly­gos bū­tų kuo vie­no­des­nės, su­kul­ti­va­vus pu­sę plo­to, kul­ti­va­to­riai bu­vo ap­keis­ti. Trak­to­riaus CVX 150 su be­laips­ne tran­smi­si­ja na­šu­mas bu­vo 3 proc. di­des­nis, o de­ga­lų są­nau­dos 3 proc. ma­žes­nės ne­gu trak­to­riaus CS 150. Tai vi­siš­kai su­tam­pa su stan­dar­ti­nių ban­dy­mų re­zul­ta­tais. Kei­čian­tis dir­vos fi­zi­nėms-me­cha­ni­nėms sa­vy­bėms, trak­to­riu­je CS 150 tek­da­vo per­jung­ti di­na­mi­nį re­duk­to­rių vie­nu laips­niu aukš­tyn ar­ba že­myn, bet at­lik­da­mas šią tech­no­lo­gi­nę ope­ra­ci­ją, trak­to­rius su be­laips­ne trans­mi­si­ja ne­pa­ro­dė di­des­nių pri­va­lu­mų.

 

Sru­tų lais­ty­mas. Abu trak­to­riai dir­bo su 10 m3 tal­pos sru­tų lais­ty­tu­vais, ku­rie sru­tas sklei­džia 12 m plo­čiu, at­stu­mas nuo fer­mos iki lau­ko 2,5 km, o sru­tų iš­lais­to­ma apie 20 m3/ha. Šio­je ope­ra­ci­jo­je CVX 150 trak­to­riaus na­šu­mas buvo maž­daug 7 proc. di­des­nis ne­gu CS 150 (CVX 150 mak­si­ma­lus grei­tis 50 km/val., CS 150 – 40 km/val.), o de­ga­lų są­nau­dos dar­bo vie­ne­tui maž­daug 4 proc. di­des­nės. Be to, trak­to­riu­je su be­laips­ne tran­smi­si­ja dar­bo są­ly­gos lais­tant sru­tas ge­res­nės. Trak­to­riu­je CS 150 vie­no va­žia­vi­mo cik­lo me­tu rei­kė­da­vo 6 kar­tus per­jung­ti pa­va­ras ir 27 kar­tus di­na­mi­nį re­duk­to­rių, o trak­to­riu­je CVX 150 te­rei­kė­jo val­dy­ti ak­ce­le­ra­to­riaus pe­da­lą ir be­laips­nės tran­smi­si­jos val­dy­mo ran­ke­nė­lę (Tem­po­mat).

 

Pre­sa­vi­mas. Kvie­čių šiau­dai bu­vo pre­suo­ja­mi Kro­ne Big Pack 127 VFS pre­su. Prie­šin­gai ne­gu ti­kė­ta­si, šio­je ope­ra­ci­jo­je trak­to­rius su be­laips­ne trans­mi­si­ja ne­pa­ro­dė di­de­lių pri­va­lu­mų. Jo na­šu­mas bu­vo tik 4 proc. di­des­nis, o de­ga­lų są­nau­dos taip pat di­des­nės maž­daug 3 proc. Nors te­oriš­kai trak­to­riai su be­laips­ne tran­smi­si­ja tu­rė­tų bū­ti iki 20 proc. grei­tes­ni, ta­čiau prak­tiš­kai šis skir­tu­mas ge­ro­kai ma­žes­nis.

 

Trans­por­tas. Trak­to­riai dir­bo su Kram­pe prie­ka­bo­mis, ku­rios tuš­čios sve­ria 5 t, o pa­krau­tos – 22 t. Ri­bo­jant grei­tį iki 40 km/val. ir va­žiuo­jant su tuš­čia prie­ka­ba, abie­jų trak­to­rių grei­čiai maž­daug vie­no­di, ta­čiau CVX 150 de­ga­lų są­nau­dos ma­žes­nės net 23 proc. Elek­tro­ni­nė va­rik­lio val­dy­mo sis­te­ma su­ma­ži­na va­rik­lio sū­kių daž­nį iki 1 700 min-1, to­dėl de­ga­lų są­nau­dos la­bai su­ma­žė­ja. Va­žiuo­jant su pa­krau­ta prie­ka­ba, CVX 150 grei­tis di­des­nis 6 proc., o de­ga­lų są­nau­dos ma­žes­nės maž­daug 10 proc.

 

Ne­ri­bo­jant grei­čio (kuo­met CVX 150 ga­li va­žiuo­ti iki 50 km/val. grei­čiu), va­žiuo­jant su tuš­čia prie­ka­ba, CVX 150 su­tau­po apie 10 proc. lai­ko ir 8 proc. de­ga­lų, pa­ly­gin­ti su CS 150, o va­žiuo­jant su pa­krau­ta prie­ka­ba, iš­vys­to 12 proc. di­des­nį vi­du­ti­nį grei­tį ir su­nau­do­ja 3 proc. ma­žiau de­ga­lų.

 

Iš­va­dos. Vi­so­se ke­tu­rio­se ope­ra­ci­jo­se trak­to­rius su be­laips­ne tran­smi­si­ja bu­vo na­šes­nis. Dir­bant su kul­ti­va­to­riu­mi ir pre­su, šis skir­tu­mas bu­vo la­bai ma­žas, ta­čiau dir­bant su sru­tų lais­ty­tu­vu ir prie­ka­ba – skir­tu­mas ga­na di­de­lis.

 

Tę­si­nys ki­ta­me nu­me­ry­je