Pasaulyje
ES ir Kanados prekybos susitarimas duoda teigiamų rezultatų
2018-09-25

Briuselis. Praėjus metams nuo ES ir Kanados ekonomikos ir prekybos susitarimo (IEPS; (angl. Comprehensive Economic and Trade Agreement – CETA) vaisių ir riešutų eksportas į šią šalį išaugo 29 proc., šokolado – 34, putojančio vyno – 11, viskio – 5 procentais.

Pasak ES prekybos komisarės Sesilijos Malmstriom (Cecilia Malmström), preliminarūs duomenys rodo, kad eksportas apskritai didėja, o kai kuriuose sektoriuose jo šuolis buvo įspūdingas. Tai gera naujiena didelėms ir mažoms Europos įmonėms.

ES ir Kanados išsamiu ekonomikos ir prekybos susitarimu (IEPS) iš esmės atsisakyta visų muitų, o ketinančioms eksportuoti ES įmonėms suteiktas teisinis tikrumas. Iš naujausių visos ES statistinių duomenų, apimančių 2017 m. spalio mėn. – 2018 m. birželio mėn., matyti, kad eksportas per metus išaugo daugiau kaip 7 procentais.

Mašinų ir mechaninių įrenginių eksportas, kuris sudaro penktadalį ES eksporto į Kanadą, padidėjo daugiau kaip 8 proc. Farmacijos produktų eksportas, sudarantis dešimtadalį ES eksporto į Kanadą, išaugo 10 proc. Kitų svarbių sektorių ES eksportas taip pat didėjo: baldų – 10 proc., kvepalų ir kosmetikos gaminių – 11 proc., avalynės – 8 proc., drabužių – 11 proc.

Vaisių ir riešutų eksportas augo 29 proc., šokolado – 34, putojančio vyno – 11, viskio – 5 procentais. Naujomis prekybos su Kanada galimybėmis sėkmingai pasinaudojo Italijos „San Daniele“ kumpio gamintojų konsorciumas, kuris pardavimus į Kanadą padidino 35 proc. Bendras Italijos žemės ūkio produktų eksportas į Kanadą išaugo 7,4 procento.

Nauja ES šalių patirtis

Belgijos šokolado gamybos įmonė „Smet Chocolaterie“ atidarė savo pirmąją parduotuvę Kanadoje, Ontarijuje, kad patenkintų išaugusią savo produktų paklausą. Panaikinus 15 proc. importo muitus, įmonės pardavimai, palyginti su ankstesniu laikotarpiu, padidėjo penktadaliu. Bendrai ES šokolado eksportas į Kanadą išaugo 34 procentais.

Ispanijos įmonė „Hiperbaric“, gaminančios naujoviškus maisto konservavimo įrenginius (kuriuose naudojamas didelis slėgis), darbuotojams po IEPS įsigaliojimo lengviau laikinai nuvykti į Kanadą, kur jie atlieka savo įrangos įrengimo ir priežiūros darbus.

Prancūzijos „La Confiserie du Roy René“, gaminanti tradicinius Provanso regiono saldumynus kalisonus (iš vaisių ir migdolų), padvigubino eksporto į Kanadą apyvartą.

Varšuvoje įsikūrusi „Ewa-Bis“, eksportuojanti vaisius ir daržoves iš visos Lenkijos, pasinaudojusi prekybos susitarimu, padidino eksportą į Kanadą 50 proc. „Ewa-Bis“ produktai (auginami tradiciškai ir ekologiškai) parduodami 25 šalyse visame pasaulyje.

IEPS susitarimu panaikinti tarifai 98 procentams gaminių, kuriais ES prekiauja su Kanada. Tai sudaro apie 590 mln. Eur sutaupytų muitų per metus.
Susitarimas  atvėrė naujų galimybių Europos ūkininkams ir maisto gamintojams. Dėl susitarimo 143 ES aukštos kokybės maisto produktai ir gėrimai (kuriems suteiktos geografinės nuorodos) gali būti parduodami Kanadoje savo pavadinimais ir yra apsaugoti nuo imitavimo.

Lietuvos ir Kanados prekybos perspektyvos

Lietuva, vasaros pradžioje ratifikavusi ES ir Kanados laisvosios prekybos susitarimą, buvo 9-ąja ES valstybe, pritarusi IEPS.

Susitarimo šalininkų teigimu, Lietuvos eksportuotojams IEPS kasmet sutaupys daugiau nei 1 mln. Eur muitų mokesčių, o sumažinus reguliavimo kliūčių, lietuviškus gaminius į Kanadą eksportuoti bus lengviau. Šiuo metu apie 150 Lietuvos įmonių eksportuoja į Kanadą, iš jų net 80 proc. – smulkios ir vidutinės įmonės.

Susitarimo priešininkai argumentavo, kad jis sumažins aplinkosauginius, sveikatos, darbo standartus ES šalyse.

URM užsakymu atliktame Europos Sąjungos ir Kanados laisvosios prekybos susitarimo poveikio Lietuvos įmonėms tyrime nurodoma, kad bendras Lietuvos prekių eksportas į Kanadą sudaro 0,34 proc. viso ES prekių eksporto į Kanadą, tačiau atskirų prekių grupių ES eksporte į Kanadą Lietuvai tenka didesnė dalis –tai gyvūninės kilmės produktai, mineraliniai produktai, mediena ir medienos gaminiai, tekstilės medžiagos ir tekstilės dirbiniai, įvairūs pramonės dirbiniai.

Prekybos ir makroekonominių duomenų analizė leidžia išskirti prekių ir paslaugų grupes, kuriose matomas didžiausias eksporto į Kanadą potencialas. Tai tokios prekės kaip maisto produktai, gėrimai ir tabako gaminiai, tekstilės gaminiai, drabužiai ir odos dirbiniai ir kt.

Taip pat išskiriamos papildomos prekių ir paslaugų grupes, kurios irgi galėtų turėti, tik ne tokį ryškų, eksporto į Kanadą potencialą. Tai tokios prekės ir paslaugos kaip žemės ūkio produktai,  baldai, kompiuterių programavimo paslaugos ir kt.

Įmonių apklausos rezultatai, kad palankiausiai eksporto į Kanadą perspektyvas vertina maisto, baldų bei tekstilės pramonės atstovai, taip pat įrangos gamintojai, interneto svetainių bei programinės įrangos kūrimo paslaugas teikiančios įmonės.

MŪ inf.

Mano ūkis - mobili apačia

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Kaip šiųmečiai orai paveikė apsirūpinimą pašarais Jūsų ūkyje?
Orai