Gyvenimas toks...
Lengvatiniai degalai - nesantaikos obuolys?
2016-01-25

Vilnius/Kaunas. „Ar galima įpylus į automobilio baką žymėto gazolio važiuoti į bažnyčią? Galima, tik reikia į automobilį įsimesti stiklainį medaus ar pusmaišį grūdų, kad jei kartais prisietų paaiškinti, kur važiuoji, galėtum pasakyti: vežu parduoti produkciją", - juokauja žemdirbiai apie žymėtų degalų naudojimo tvarkos apėjimo būdus.

Nors beakcizių degalų naudojimo žemės ūkyje tvarka ne kartą buvo taisyta, tobulinta, tačiau kaskart iškyla problemų ir nesusipratimų dėl to, kokiems tikslams galima naudoti lengvatinius degalus, o kokiems negalima.

Pavyzdžiui, ūkininkui prireikdavo nugabenti į laukus nedidelį kiekį augalų apsaugos priemonių ar parvežti mašinos dalį užtenka nedidelio automobilio. Jį ūkininkas naudojo ūkio reikmėms, tačiau dar prieš metus tam negalima buvo naudoti žymėtų degalų. Laimei, 2015 m. tvarka buvo pakeista.

Pagal pakeistą tvarką teisė įsigyti gazolių, skirtų naudoti žemės ūkyje, buvo suteikta žemės ūkio valdų valdytojams ir valdos partneriams pagal deklaruotus duomenis, t. y. neliko būtinybės pateikti ūkininko ūkio registravimo Ūkininkų ūkių registre.

Tačiau žemės ūkio produktų gamybos sąvoka nėra aiški, skirtingos institucijos ją savaip interpretuoja. 2015-ųjų pabaigoje Mokesčių inspekcija parengė žemės ūkio produktų gamybos pavyzdžių nebaigtinį sąrašą. Jame išvardyta, kam degalus naudoti galima. Žemdirbiai pastebi, kad paprasčiau būtų nurodyti, kad negalima.

Lietuvos ūkininkų sąjungos prezidiumo posėdyje buvo siūloma patikslinti lengvatinių degalų kiekio normas subjektams, gaminantiems prekinius žolinius pašarus (dabar 1 ha pievų galima įsigyti 12 l beakcizių gazolių). Ūkininkai siūlo didinti šį kiekį, nes žolinei produkcijai gaminti atliekama daug darbų (arimas, sėjimas, akėjimas, kultivavimas, purškimas ir kt.).

Ūkininkai taip pat pateikė pastabų dėl kuro normų gyvulininkystės ūkiams ir sėklinių žolių pasėliams. Pagal šiandien galiojančią tvarką ūkis, kuris deklaruoja dobilus kaip sėklines žoles, beveik negauna lengvatinių degalų (viso labo 12 l/ha), kitu atveju jis gazolio gauna, bet netenka žalinimo išmokų. Ūkininkai pateikė pavyzdį, kaip žlugdančiai tokia tvarka veikia 200 ha ūkį, kurio ketvirtadalį pasėlių užima sėkliniai pasėliai.

Žemdirbiams rūpi, ar žymėtus degalus galima bus naudoti nuvežti grūdų derlių iš sandėlio iki elevatoriaus. Iki šio galiojusi tvarka leido šiuos degalus naudoti tik derliui nuvežti iš lauko į sandėlį. sandėlio leido, o iš sandėlio į elevatorių jau neleido. Žemės ūkio ministerijos Ekonomikos departamento Strateginio planavimo ir mokslo skyriaus vyr. specialistas Aušrius Kučinskas patikino, kad nuo šiol bus galima beakcizius degalus naudoti derliui pervežti ir iš sandėlio į elevatorių.

Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos prezidiumo posėdyje pabrėžta, kad Briuselis nereglamentuoja žymėto dyzelino naudojimo tvarkos, tai Lietuvos pasirinkimo reikalas. Lietuva yra nustačiusi pernelyg sudėtingą lengvatinio dyzelino skyrimo ir naudojimo tvarką. Kitų ES šalių praktika yra dvejopa. Vienos šalys nustačiusios beakcizių degalų normą ūkiui, kurios ūkininkas negali viršyti, o kaip jis juos naudos, tai jau jo reikalas. Kadangi degalų įsigijimas yra normuotas, jo žymėti nemato reikalo. Kitose šalyse degalai žymimi spalvotai, tačiau įsigijimo kiekio neriboja. Kontrolė vykdoma tikrinant ar degalai naudojami pagal paskirtį žemės ūkio gamybai. Lietuva pasirinko mišrią tvarką, apjungusi abi kontrolės priemonės - ir kiekio normavimą, ir žymėjimą.

LŽŪBA nariai mano, kad reikėtų atsisakyti perteklinio beakcizių degalų naudojimo reglamentavimo: yra nustatytos normos, kad kam dar dažyti ir kontroliuoti, kaip ir kam ūkininkas juos naudoja.

MŪ inf

Gudinas - mobilioji apacia

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Naujienų prenumerata

Aktualus klausimas
Kuri problema Jums didžiausia?
Orai