Basf 2024 04 19 / 2024 04 24 A1 Basf 2024 04 19 / 2024 04 24 m1
Gyvenimas toks...
K. Navickas: VMVT pertvarkyti nebus lengva
Asociatyvi manoūkis.lt nuotr.

Vilnius. Tolerantišką korupcijai Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (VMVT) pertvarkyti užsibrėžęs žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas sako, kad tai padaryti nebus lengva – bus daug nepatenkintų ir besiskundžiančių, tačiau reforma, anot jo, neišvengiama. 

„Pradžia būna labai neskani, bus visokių skundų, priekaištų iš profsąjungų, kad kažkas vyksta, griaunama. Iš regionų bus skundų, kad naikiname darbo vietas ir panašiai. To laukiama. Dėl bendro siekio, bendro gėrio tai yra neišvengiama“, – BNS sakė ministras.

K. Navicko teigimu, numatoma pertvarkyti ir centralizuoti tarnybos valdymo grandis, atskirti priežiūros ir paslaugų funkcijas, didinti atlyginimus specialistams. Ministras tikisi, kad reforma galėtų įvykti maždaug per metus.

Bioversija 2024 04 26 m7

Ministerija siūlo pertvarkyti korupcijai tolerantišką VMVT struktūrą. Dauguma buvusių tarnybos vadovų turėjo reikalų su teisėsauga, kyšiais. Koks, jūsų žiniomis, yra korupcijos mastas šioje tarnyboje?

Korupcijos mastą rodo rezonansiniai atvejai, nepaisant to, kad turėjome nemalonią situaciją su tarnybos vadovu, bet netrukus paskui buvo ir Tauragės skyriaus atvejis. Nors ne tai esmė. Esmė yra ta, kad sistema, struktūra ir pati Tarnyba per laiką susigyveno su verslu. Tai mane iš vienos pusės džiugina, iš kitos – neramina. Kai įvyko Tarnybos vadovo korupcijos skandalas, buvo keletas komentarų, kad viskas gerai, mes tarnyba patenkinti. Netgi verslo asociacijų atstovai nematė signalo, kad taip gali būti.

Mane tai neramina, nes suponuoja prielaidą, ar nėra taip, kad kai kuriais atvejais verslui yra gerai, jie susigyvenę, jiems tinka tokia struktūra. Bet esminis klausimas, ar tai tinka visuomenei? Man, kaip politikui, šis klausimas esminis. 

Struktūros pertvarka yra tik vienas dalykas. Jeigu norime turėti keturių akių principą, geresnę rotaciją, geriau paskirstyti krūvius tikrinantiems pareigūnams, prisirišimas prie regioninių padalinių tam nepadeda. Tokių regioninių struktūrinių padalinių atsisakyta jau prieš tai vykdytose reformose.

Galiu paminėti policiją, Aplinkos apsaugos departamentą, nes darbuotojų kaita, ypač kontrolę vykdančių, yra gėris dėl kelių aspektų. Viena, matydamas tikrinamų objektų skaičių gali lengviau paskirstyti pareigūnus, iš kitų regionų atvažiuoti į miestus patikrinti ir atvirkščiai. Kitas dalykas, tai sudaro sąlygas rotacijai.

Aišku, šitoje tarnyboje yra specifikos, mes tai matome, kad skerdyklose skerdžiant gyvulius turi dalyvauti veterinarijos gydytojas ir už tai atsakinga Veterinarijos tarnyba. Tad šis regioniškumas iš dalies liks, bet mobilumo įvedimą į kontrolę matau kaip privalumą. Kitas dalykas, turime turėti visas sąlygas ir filmavimo, įrašo nenutrūkstamą rinkimą, jei įvyktų vienas ar kitas konfliktas.

Sakote, pakeisti organizacinę struktūrą, bet tai dar nereiškia, kad žmonės pasikeis. Ką daryti, kad nebūtų motyvacijos nei duoti, nei imti kyšių?

Kultūra keitėsi. Visada kaip pavydį rodau Lietuvos policiją. Turėjome vieną situaciją, bet po didelės pertvarkos turime visai kitą kultūrą tarp policijos pareigūnų. (...) Turi būti mažiau vien administracinės funkcijas vykdančių tarnautojų, grandis turi atsilaisvinti ir taip didės atlyginimai. Ir pačios kultūros keitimasis – iš pradžių keičiasi ne taip greitai, bet valdymo instrumentais, kaip sakiau, keturių akių principu, rotacija. Nebus lengva, bet tą reikia daryti.

Užsiminėte apie atlyginimus. Dabar apie 80 proc. darbuotojų darbo atlygis, atskaičius mokesčius, yra apie 1000 eurų. Ar čia matote problemą, ar algos bus didinamos?

Atlygis tikrai turi būti orus ir tai lemia funkcijų išsigryninimas, atsisakymas to, kas nepriklauso Tarnybai, administracinės grandies atsisakymas, valdymo optimizavimas. Tai sudaro prielaidas atlyginimams kelti. 

Koks, jūsų manymu, būtų orus Tarnybos specialistų atlyginimas?

Tikrai ne 1 000 ar 1 150 eurų. Kalbant apie vidutinius atlyginimus, 2 000 Eur būtų tai, ko mes siektume.

Realu dukart pakelti algas? Kiek tam reikėtų laiko?

Tikrai nepakelsime per metus, nes per metus, jei darai struktūrinį pokytį, daug lėšų suvalgo išeitinės ir kitos kompensacijos, bet paskui tai atsitinka. Man tai ne pirma reforma, turėjau Aplinkos apsaugos departamento reformą, tai tas pokytis tikrai atsiras.

Kaip turi keistis valdymas, ar planuojate labiau centralizuotai kontroliuoti regioninius departamentus?

Kur trūksta tokių griežtai numatytų regioninių departamentų, atsiranda tarpininkas – regioninis skyrius, kuris lyg ir atsakingas šeimininkas už tam tikrą teritoriją. O Tarnyba, ypač jos kontrolės organizavimo dalis, turi matyti visumą, turi būti analitinė dalis, kuri mato ir vertina rizikas, kuri mato patikrų apimtis, poreikį tikrinti, tad regioninio tarpininko buvimas yra labiau trūkumas nei privalumas. Sistema veikia tada, kai yra analitinė dalis ir tinkamas planavimas, aptarti patikros rezultatai, apibendrinimas, siūlymai, ką reikėtų keisti. 

Kai inspektoriai yra mobilūs, jie gali būti tame pačiame regione, jei yra poreikis, bet jei reikia, gali judėti ir padėti kituose regionuose, tai tik privalumas. Šis paslankumas yra vienas iš siekių, kurių siekiame šita pertvarka.

Kalbant apie Tarnybos vadovo konkursą, penktadienį baigiasi paraiškų teikimas. Mūsų žiniomis, iki šios savaitės pradžios nepateikta nė viena paraiška. Gal turite naujesnių žinių, ar domimasi šiuo konkursu?

Neturiu šios informacijos, nes mes šio konkurso neorganizuojame.

Ar planuojama keisti Tarnybos pavaldumą? Ar manote, kad ji turėtų būti pavaldi, pavyzdžiui, jūsų ministerijai?

Manau, kad turėtų būti pavaldi Žemės ūkio ministerijai, bet šiuo etapu tai nėra esminis klausimas.

Parengta: pagal BNS inf.
Gudinas -  23 06 14 + MU 2024

(0)

Dėmesio! Atsakomybė už komentarų turinį tenka patiems komentuotojams.

Komentuokite atsakingai, gerbkite kitų nuomonę.

Norėdami parašyti savo nuomonę – prisijunkite.

Apklausa
Kokio senumo traktorių turite ūkyje?
Visos apklausos