23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2019/03
Traktoriaus su priekaba važiavimo dinamika
  • Kastytis LAURINAITIS VDU Žemės ūkio akademija
  • Mano ūkis

Traktorius su mechanine pavarų dėže, atleidus akseleratoriaus pedalą, kuo puikiausiai toliau rieda iš inercijos palengva mažėjančiu greičiu. Eksploatuojant traktorius su automatinėmis pavarų dėžėmis, galima gerokai sumažinti važiavimo greitį tiesiog nukėlus koją nuo akseleratoriaus pedalo. Tačiau toks greičio mažinimas labai pavojingas važiuojant su priekaba.

Staigus akseleratoriaus atleidimas, vairuojant traktoriaus su automatine pavarų dėže ir priekabos junginį, gali sudaryti sąlygas, kai priekaba, judėdama iš inercijos, pradės stumti greitai lėtėjantį traktorių. Dėl tokių priekabos ir traktoriaus judėjimo greičių skirtumo gali susidaryti sunkiai kontroliuojama avarinė situacija.

Suvaldyti situaciją, kai iš inercijos judėdama priekaba ima stumti traktorių, ėmėsi kompanijos „New Holland“ inžinieriai. Jie sukūrė, užpatentavo ir pradėjo naudoti atskirą priekabos stabdymo sistemą. Ši sistema montuojama į T7 serijos traktorius su bepakope AutoCommand pavarų dėže. Stabdymo sistema gali būti montuojama ir į kitus šio gamintojo traktorius.

Paprastai traktoriuose su automatinėmis pavarų dėžėmis važiavimo greitis mažinamas nukėlus koją nuo akseleratoriaus pedalo. Net ir stabdžių pedalo paspaudimas ne visuomet reiškia tai, kad pradės veikti pagrindiniai darbiniai stabdžiai. Dažnai traktoriuose su automatinėmis pavarų dėžėmis stabdžių pedalo paspaudimas pirmiausia reiškia komandą pavarų dėžei pakeisti perdavimo santykį. Ši komanda gali būti vykdoma su tam tikru uždelsimu. Priekabos stabdžiai pradiniu stabdžių pedalo paspaudimo momentu veikia taip pat nepakankamai efektyviai. Suvaldyti tokią situaciją „New Holland“ inžinieriai sugebėjo naudodamiesi pavarų dėžėje esančiais jutikliais.

Tarp variklio ir pavarų dėžės sumontuotas sukimo momento jutiklis leidžia nustatyti energijos tėkmės kryptį. Dažniausiai sukimo momentas perduodamas iš variklio per pavarų dėžę į ratus. Tačiau, jei akseleratoriaus pedalas yra atleistas, o važiuojantį traktorių pradeda stumti paskui velkama priekaba, tada jau traktoriaus ratai pradeda sukti variklį. Sukimo momento jutikliai tokį energijos judėjimo krypties pasikeitimą gali užfiksuoti. Tad jeigu vairuotojas nukelia koją nuo akseleratoriaus pedalo, o sukimo momento jutiklis fiksuoja jėgos perdavimą nuo traktoriaus ratų, kai priekaba judėdama iš inercijos pradeda stumti traktorių variklio kryptimi, aktyvuojama priekabos stabdžių sistema ir įjungiami priekabos stabdžių žibintai.

Tokia situacija, kai priekaba pradeda stumti traktorių, susidaro gana dažnai važiuojant vingiuotais keliais. Prieš kiekvieną kelio vingį akseleratoriaus pedalas gali būti atleidžiamas, tačiau stabdžiai nenaudojami. Priekabos stabdymo intensyvumas reguliuojamas pagal sukimo momento jutiklių informaciją. Kuo didesnė stumiamo traktoriaus sukimo momento reikšmė pavarų dėžėje, tuo didesne jėga yra stabdomi priekabos ratai.

Priekabos stabdžių valdymas įprastu stabdžių pedalu lieka toks pats. Tačiau automatinė priekabos pristabdymo sistema gali būti naudinga bei efektyvi ir kitais traktoriaus eksploatavimo atvejais. Pavyzdžiui, koreguojant pastovaus greičio palaikymo sistemos nustatymus, keičiant pavarų diapazoną, naudojant variklio stabdį. Su šia sistema galima greičiau nustatyti naują mažesnį važiavimo greitį.

Sistema įdiegiama į traktoriaus programinę valdymo įrangą. Kadangi paprasta savivartė priekaba neturi ISOBUS jungties, kiekvieną kartą sujungus sąstatą reikia programoje surasti priekabą ir aktyvuoti jos veikimą. Ją taip pat galima bet kada įjungti ir išjungti. Ši sistema yra aktyvi, kai važiavimo greitis mažesnis negu 35 km/val. Veikianti sistema nuolatos stebi priekabos stabdymo trukmę, ciklų skaičių ir pagal tai skaičiuoja galimą priekabos stabdžių sistemos perkaitimą. Jei vis dėlto priekabos stabdžių temperatūra pradeda kilti, vairuotojas apie tai informuojamas pranešimu ekrane. Tada reikia važiavimo greitį mažinti ne tik nukeliant koją nuo akseleratoriaus pedalo, bet dar ir užkeliant koją ant stabdžių pedalo, tai yra suaktyvinant traktoriaus stabdžius. Naudojant traktoriaus stabdžius, sumažinama priekabos stabdžių temperatūra, leidžia jiems kiek atvėsti.

Prikabintos priekabos masė nėra esminis veiksnys. Juk traktoriui lėtėjant, priekabos stabdžiai aktyvuojami pagal sukimo momento jutiklio rodmenis. Taip galima kontroliuoti stabdymo jėgą ir trukmę, suderinti sąstato greičius tarpusavyje. Sistemos jautrumas pakankamas, o dėl mažesnio tąsymosi važiavimas tampa komfortiškesnis.