23 10 24 Mano ukio prenumerata 2024 23 04 15 Gauti naujienas mobili žurnalas
Mano Ūkis 2013/08
Modernesni kombainai – spartesnė javapjūtė
  • L. Špokas
  • Mano ūkis

Pastaraisiais metais kombainų gamintojai skiria daugiau dėmesio kombainų konstrukcijai keisti, degalų sąnaudoms mažinti ir darbo kokybei gerinti. Pirmenybė teikiama automatiniam technologinio proceso valdymui, darbų apimties apskaitai, kombainininko darbo sąlygoms ir saugai. Tęsiame praėjusiame numeryje pradėtą kombainų naujovių apžvalgą.

Kūlimo aparatas

Tai svarbiausias kombainų technologinės dalies įtaisas. Tangentinio kūlimo aparato konstrukcija jau daug metų išlieka nepakitusi. Claas kombainuose atviro tipo kūlimo būgnas pakeistas uždaru, kad nuimant kukurūzų burbuoles nereikėtų tarpų tarp spragilų uždengti dangalais. Pastovūs dangalai padidina būgno svorį, inercijos momentą, tad padidėja ir laidumas. Pobūgnio pakaba yra sujungta su hidrauliniais akumuliatoriais. Į kūlimo aparatą patekus kliuviniui, pobūgnis pastumiamas žemyn ir taip išvengiama spragilų bei pobūgnio pažeidimų.

Kombainų pardavėjai bando įtikinti pirkėją, kad didesnio skersmens kūlimo būgnas yra gerokai laidesnis. Grūdus iš skirtingo drėgnumo varpų iškulia tangentinio būgno spragilai, judėdami nuo 20 iki 30 m s-1 greičiu. Norint pasiekti, kad 0,66 m skersmens kūlimo būgno spragilai judėtų 25 m s-1 greičiu, būgną reikia sukti 724 min.-1, o 0,6 m skersmens - 796 min.-1 dažniu. Jeigu javai neslinktų pobūgniu, jiems kas sekundę atitinkamai būtų suteikti 121 ar 106 spragilų impulsai. Atrodytų, kad didesnio skersmens būgnas su 10 spragilų yra laidesnis, tačiau spragilų poveikis slenkantiems pobūgnio paviršiumi javams priklauso nuo pobūgnio konstrukcijos ir gaubimo kampo. Nustatyta, kad abiejų kūlimo būgnų spragilai suteikia slenkančiam pobūgnio paviršiumi augalų sluoksniui vienodą impulsų skaičių, tačiau didesnio skersmens būgno inercijos momentas yra didesnis, pobūgnis gaubia būgną mažesniu kampu. Tad mažiau sutrupinami šiaudai, daugiau grūdų išbyra pro pobūgnį. Dabar kūlimo būgno laidumas yra didinamas prieš ar už jo pastatant papildomus būgnus, rotorinius šiaudų separatorius. Visos papildomos priemonės trupina šiaudus ir žaloja grūdus.

Ašinių kūlimo-separavimo aparatų konstrukcija ilgai buvo tobulinama. Kompanija „International Harvester" 1955 m. pradėjo kombaino su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu testavimą ir tik 1977-aisiais pagamino pirmąjį serijinės gamybos kombainą. Lietuvos sąlygoms tinkamus kombainus su ašiniais būgnais 2005 m. pradėjo tiekti bendrovė „Dotnuvos projektai". 2012 m. nepalankiomis sąlygomis kombainas Case IH 9120 prikūlė 3 954 t grūdų, o tame pačiame ūkyje klavišinis - apie 1,5 tūkst. tonų mažiau.

Dabartiniuose Case IH 7230-9230 kombainuose įrengtas 2,368 m ilgio ir 0,762 skersmens kūlimo-separavimo būgnas. Prie sumažinto skersmens cilindro (2) pritvirtinti aukštesni spragiliukai (3), išdėstyti trimis sraigtinėmis linijomis, todėl tarp pobūgnio ir būgno cilindrinės dalies telpa daugiau kuliamos masės, ji švelniau trinama, mažiau sutrupinami sausi šiaudai, o drėgni ir piktžolėti javai intensyviau separuojami. Naujausi Case IH 5130-7130 kombainai yra laidesni už anksčiau gamintus, nes kūlimo-separavimo būgno priekyje įrengti racionalesnės konstrukcijos sraigtai (1), o už jų keturiomis sraigtinėmis linijomis išdėstyti 66 spragiliukai (3). Jų priekinė briauna 30 mm platesnė, palyginti su įprasto būgno spragiliukais, todėl būgno pradžioje vyksta intensyvus augalų kūlimas, jie lėčiau stumiami šešių sekcijų 2,8 m2 ploto pobūgnių paviršiumi.

Laidžiausių kombainų kūlimo-separavimo būgną 180º kampu gaubia skirtingo akytumo pobūgniai. Kūlimo procesas vyksta priekinėje būgno dalyje. Jį gaubia dviejų sekcijų skirtingo akytumo pobūgniai (1 ir 2). Iš kabinos keičiamas tarpas tarp būgno spragiliukų ir pobūgnių skersinių juostų. Antroje būgno dalyje baigiamos kulti varpos ir iš šiaudų atskiriami grūdai. Būgną gaubia dvi akytos pobūgnio sekcijos (3). Priekinė sekcija gali būti pakeista tankesniu pobūgniu. Bendras visų pobūgnių separacijos plotas 2,98 m2. Nuimant ankštinius augalus, rapsus ir kukurūzų burbuoles, kūlimo zonoje pobūgniai keičiami akytesniais.

Mažesnio laidumo kombainų Case IH 5130-7130 kūlimo būgno skersmuo taip pat 0,762 m, bet būgnas 0,426 m ilgesnis negu laidžiųjų kombainų. Būgną kūlimo zonoje 156º, o separavimo - 133 º kampu gaubia du skirtingo akytumo trijų sekcijų pobūgniai.

Kiekvienais metais vis daugiau ūkių įsigyja kombainus John Deere S690i su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu. Šie kombainai įgijo žemdirbių pasitikėjimą, kai buvo pakeistas kūlimo-separavimo būgnas. Dabartinio būgno priekinė dalis yra kūginė.

Skersinis būgnas (1) susiaurina nuožulniojo transporterio tiekiamą javų srautą ir stumia jį sraigtams (3). Trijų pradžių sraigtai stumia tolygiai javus kūlimo aparatui. Jį sudaro kūgio formos būgnas su pritvirtintais spragiliukais (4). Būgną gaubia trys 1,1 m2 ploto pobūgnių sekcijos (9). Nuimant skirtingus augalus, keičiamos pobūgnio sekcijos: javams - pirmos dvi sekcijos tankios, o trečioji - akytesnė. Tarpas tarp būgno spragiliukų ir pobūgnio keičiamas iš kabinos elektromechanine pavara. Tarp būgno spragiliukų ir viršutinio gaubto yra didesnis tarpas negu sraigtinėje dalyje. Kiekvieno gaubto viršutinėje dalyje yra pritvirtintos lanko formos kreipiamosios juostos (2), jos nukreipia šiaudus būgno ašinės linijos kryptimi. Tarpe tarp būgno spragiliukų ir pobūgnių javų sluoksnis suspaudžiamas ir kuliamas, o būgno viršutinėje ertmėje išdraikomas, todėl grūdų separacija vyksta intensyviau.

Iš kūlimo aparato javai nustumiami į separavimo dalį. Ją sudaro 0,84 m skersmens 1,2 m ilgio cilindras, paviršiuje šešiomis eilėmis pritvirtinta 20 laikiklių su keičiamais dantimis (5). Apatinę būgno dalį gaubia keturios akytos 1,51 m2 ploto pobūgnių sekcijos (8), o viršutinę dar ekscentriškesnis gaubtas. Šiaudai dar intensyviau purenami. Šiaudų judėjimo greitis keičiamas iš kabinos, reguliuojant lanko formos kreipiklių padėtį. Kūlimo-separavimo būgno gale yra 1,36 m pločio nukreipiamasis būgnas (6), po juo - pailgintas 0,36 m2 ardelinis pobūgnis (7). Būgnas meta šiaudus į smulkintuvą. Būgno sukimosi dažnis keičiamas variatoriumi.

Pernai buvo stebėtas kombaino darbas, nuimant žieminius kviečius Kovas DS. Kombainas per technologinę valandą vidutiniškai prikūlė 29,3 t grūdų ir nupjovė 3,1 ha 16,8 proc. grūdų drėgnumo kviečių. Kombainui važiuojant, grūdai iš bunkerio buvo iškrauti per 2 min. 13 s. Rugpjūčio mėnesį, esant ne itin palankioms meteorologinėms sąlygoms, per darbo dieną vidutiniškai buvo prikulta apie 109-112 t kviečių. Palankiomis sąlygomis per dieną pavyko prikulti net 220,5 t grūdų. Nuimant kukurūzų burbuoles valandinis našumas kito nuo 52 iki 64 t prikultų grūdų.

Kombaino našumas yra labai susijęs su degalų sąnaudomis. Važiuojant ražiena kombaino degalų sąnaudos siekė 54,9 l, o nuimant kviečius, jos kito nuo 86,1 iki 92,2 l per valandą. Tonai grūdų prikulti kombaino variklis sunaudojo apie 3 l dyzelinių degalų, tačiau, įvertinus viso rugpjūčio kombaino variklio sunaudotus degalus, tonai grūdų prikulti prireikė per 5 l degalų. Vienas iš rezervų degalams taupyti - mažinti tuščius važiavimus. Nuimant kukurūzų burbuoles ir tiekiant į kombainą racionalų srautą, tonai grūdų prikulti buvo sunaudota 1,31 l dyzelinių degalų. Sumažinus tiekiamą į kombainą burbuolių srautą, degalų sąnaudos tonai grūdų prikulti išaugo iki 1,9 litro.

Šiaudų separatoriai

 

Jie iš šiaudų atskiria nespėjusius pro pobūgnius išbirti iš varpų iškultus grūdus. Šiaudų separatoriai - tai klavišiniai kratikliai, skersiniai ar ašiniai rotoriai. Mažo laidumo kombainuose ir dabar už kūlimo aparato yra uždari arba atviri klavišiniai kratikliai. Jų laidumas didinamas virš klavišų pastatant rotorinį-pirštinį ar šakinius šiaudų purentuvus, didinant klavišų, jų paviršiaus laiptelių skaičių ir jų aukštį. Tiesa, klavišiniai kratikliai yra riboto laidumo separatoriai. Vienintelis jų privalumas, lyginant su rotoriniais separatoriais, - jie netrupina šiaudų ir renkant šiaudų pradalges presais būna minimalūs nuostoliai.

 

Darbo metu periodiškai reikia tikrinti ar švarus klavišų ir jų gale esančių jutiklių paviršius, ar nepakito priekyje esančios užlaidos padėtis, ar pakankamai įtemptas pavaros diržas. Be to, priklausomai nuo šiaudų drėgnumo, reikia keisti ir rotorinio-pirštinio purentuvo pirštų padėtį.

 

Kombainų gamintojai norėdami pasiūlyti laidesnį klavišinį kombainą, pradėjo didinti variklio galią, nekeisdami kuliamosios matmenų, tačiau jau seniai žinoma, kad kombaino laidumą labiausiai riboja klavišiniai kratikliai, nes jie nespėja iš šiaudų iškratyti iškultų grūdų. Laidumui padidinti už atmušimo būgno (2) buvo įrengti vienas ar keli skersiniai būgnai. Gamintojai teigia, kad separatoriai dalyvauja ir papildomame kūlimo procese, todėl prie to paties kombaino galima prikabinti 7,6 arba net 10,5 m pločio pjaunamąją, tačiau kuliamojoje kiekvienas sukamas būgnas trupina šiaudus ir žaloja grūdus. Tad nuimant sausus javus, tenka dažniau keisti kūlimo aparato technologinius parametrus. Kombainuose Fendt galima keisti rotorinio šiaudų separatoriaus pobūgnio (6) padėtį. Nuimant sausus javus, pobūgnį galima pastatyti virš separavimo būgno (4), nes kratiklių (7) klavišų priekis siekia pirštinius ardelius. Kūlimo būgno metamus šiaudus atmušimo būgnas nukreipia ant klavišų pradžios.

Ašiniai rotoriniai šiaudų separatoriai yra laidesni, jie mažiau jautrūs šiaudų drėgnumo ir apkrovos pokyčiams, tačiau šiaudus trupina labiau. Kad šiaudai būtų mažiau trupinama, keičiamas rotorių sukimosi dažnis, dalis pobūgnių pridengiama valdomos padėties dangalais. Nors konstruktoriai ir gamintojai tobulina separatorių konstrukciją, tačiau dar neišspręsta patikimo grūdų atskyrimo iš šiaudų problema. Tad leistinoji šiaudų separavimo grūdų nuostolių riba 0,3 proc. riboja kombainų našumą.

Valytuvas

Jis turi iš nuokulų atskirti grūdus, juos nukreipti į bunkerį ir nuo viršutinio sieto nupūsti pelus. Tai mažiausiai keičiama kombaino technologinės sistemos konstrukcija. Mažesnio laidumo kombainuose Claas Lexion 760 ir Claas Lexion 750 jau įrengtas Jetstream valytuvas. Jame padidintas tarpas tarp viršutinės kratomosios lentos ardelių (5) ir trumposios kratomosios lentos (6). Intensyviausia grūdų separacija iš nuokulų vyksta, joms patekus į tolygų oro srautą, kurį sukuria sekciniai ventiliatoriai (2) ir specialios formos ortakis (4). Skrajos priemaišos išpučiamos net už viršutinio sieto ribų. Ant viršutinio sieto pradžios patenka mažiau klampios nuokulos. Abiejuose ventiliatoriaus ortakiuose įrengti oro srauto kreipikliai. Galima intensyvinti nuokulų separaciją viršutinio žvyninio sieto pradžioje. Valytuvas veikia tyliai, nes viršutinis sietas švytuoja priešinga kryptimi kratomajai lentai ir apatiniam sietui.

Kombaine su ašiniu kūlimo-separavimo būgnu John Deere S690i taip pat yra racionalios konstrukcijos valytuvas. Nepriklausomai nuo kombaino pasvirimo, nuokulas tolygiai tiekia keturios didesnio skersmens sraigės (7). Jos nuokulas paskleidžia ant trumposios kratomosios lentos (8), o pastaroji jas meta ant tęsinyje esančio trumpojo viršutinio žvyninio sieto. Tarpai tarp žvynų nekeičiami. Sietas padalija nuokulų srautą į dvi nelygias dalis. Dalis ventiliatoriaus pučiamo oro srauto, praeinančio pro tarpą tarp žvyninio sieto ir trumposios kratomosios lentos (9), išpučia iš pro trumpąjį sietą byrančių nuokulų skrajas priemaišas. Grūdai ir dalis priemaišų patenka ant trumposios kratomosios lentos (9), o nuo jos ant viršutinio sieto. Nuo trumpojo žvyninio sieto stambesnės nuokulos taip pat nukrenta ant viršutinio sieto. Toliau valymo procesas vyksta kaip ir įprastiniuose kombaino valytuvuose.

Labai laidžių kombainų valytuvo pradžioje svarbu iškedenti nuokulas, paskirstyti jų srautus ir skrajas priemaišas nupūsti už viršutinio sieto. Kuo daugiau valytuve yra kaskadų, į kurias pučiamas oro srautas, tuo jis yra laidesnis, nes oro srauto greitis tarpžvyniuose lėtėja. Kuo sausesni javai nuimami, tuo labiau reikia didinti tarpus tarp viršutinio sieto žvynų ir ventiliatoriaus sukimosi dažnį tiek, kad su pelais nebūtų išpučiami grūdai. Laidžiuose kombainuose, nuimant javus, tarp viršutinio sieto paliekami 12-16, o tarp apatinio - 6-10 mm tarpai. Nuimant rapsus, tarpai sumažinami atitinkamai iki 10-12 ir 4-6 mm. Kombainuose būna įrengti labai skirtingo našumo ventiliatoriai. Orientacinis jų sukimosi dažnis pateikiamas kombaino kompiuteryje.

Smulkintuvas ir pelų skleistuvai

Šiaudus susmulkina prie horizontalaus veleno lankstu pritvirtinti plokšti peiliai ir prie skersinės sijos keičiamos padėties priešpeiliai arba prie veleno standžiai pritvirtinti trapecijos formos peiliukai ir prie sijos keičiamos padėties priešpeiliai (Case IH 9230). Smulkinimo kokybė priklauso ir nuo rotoriaus sukimosi dažnio, kuris keičiamas perkeliant pavaros diržą ant kitokio skersmens skriemulių ar įjungiant kitą reduktoriaus pavarą. Nuimant rapsus ir kukurūzų burbuoles rotoriaus sukimosi dažnis sumažinamas nuo 3 600 ar 3 387 iki 1 800 min.-1 Sudėtingiausia yra tolygiai paskleisti pelus ir šiaudų pjaustinį visame didesnio kaip 9 m pločio pjaunamosios paliktame ražienos ruože. Vienuose kombainuose pelai ir šiaudai supučiami į smulkintuvą, kurio peiliukai yra su mentelėmis. Jie sudaro labai stiprų oro srautą, kuris praeidamas pro keičiamos padėties kreipiklius šiaudų pjaustinį ir pelus paskleidžia plačiame ruože. Daugumoje kombainų pelus atskirai nuo šiaudų pjaustinio paskleidžia diskiniai-mentiniai arba būgniniai-mentiniai skleistuvai. Jeigu pavara hidraulinė, tada sklandžiai galima keisti jų sukimosi dažnį ir pelų paskleidimo plotį.

Vėjuotą dieną tolygiai paskleisti šiaudų pjaustinį, ypač pelus, labai sudėtinga. Bandoma keisti skleistuvų arba rotorių gaubtų padėties kampą. Dabar racionaliausia yra laidžiųjų Claas Lexion kombainų šiaudų pjaustinio ir pelų paskleidimo sistema. Pjaustinį ir pelus skleidžia du būgniniai-mentiniai rotoriai, kurių dalį gaubia hidraulinių cilindrų stumdomi gaubtai. Jų švytavimo eigą galima keisti. Dabar visi kombainų gamintojai dar tobulina šiaudų pjaustinio ir pelų paskleidimo sistemų konstrukciją.

Kiti pakeitimai

Jau nebereikia dažnai tempti elevatorių grandinių. Jas įtemptoje padėtyje laiko tempikliai. Kombainuose įrengti tikslesni grūdų derliaus, nuostolių ir drėgnumo matuokliai. Daug pakeitimų yra kombainų važiuoklėje. Keliu kombainas gali važiuoti ir 30 km val.-1 greičiu. Pakeista stabdžių konstrukcija. Dabar mažinamas kombaino variklio maksimalus sukimosi dažnis ir degalų sąnaudos (Claas Lexion 780-760). Variklio aušinimo sistemos radiatoriai yra horizontalioje padėtyje, todėl siurbiamas iš viršaus švaresnis oras, o praėjęs pro radiatorių pučiamas žemyn. Jis trukdo skrajoms augalų dalelėms kauptis ant kuliamosios šonų. Naujausių kombainų variklių deginiai tenkina Tier 4i reikalavimus. Tai pasiekta naudojant karbamido tirpalą ar specialius katalizatorius.

Valdymas

Labiausiai tobulinama kombaino valdymo sistema. Tai verčia daryti javapjūtės metu nepastovios meteorologinės sąlygos, linkę išgulti pasėliai, didėjantys derliai ir kvalifikuotų kombainininkų stoka. Todėl gaminami laidesni kombainai su pusiau vikšrine važiuokle ir varančiuoju vairavimo tiltu bei didesnės galios varikliu. Nebestebina kombainai su pritvirtintomis 9-12 m pločio pjaunamosiomis. Kombainininkas yra nepajėgus įtempto ir ilgalaikio darbo metu valdyti, kontroliuoti technologinį procesą, sekti grūdų nuostolių ir degalų sąnaudų kitimą, šiaudų pjaustinio paskleidimą ir dar nesustojant iš bunkerio iškrauti grūdus. Tad kompiuteris yra svarbiausias kombainininko pagalbininkas. Daugumos jų valdymas dar nėra patogus. Kombainininkui dažnai tenka ranką kilnoti nuo vieno valdymo pulto prie kito ir junginėti kompiuterio valdymo jungtukus. Patobulintuose kombainų Fendt kompiuterių ekranuose galima matyti net keturis vaizdus. Vienu metu sekti variklio veikimą, grūdų nuostolių kitimą, šiaudų pjaustinio paskleidimą ir už kombaino esantį vaizdą. Labai patogu, kai ekrane galima matyti technologinių parametrų reikšmes.

Laidžiausiuose Claas kombainuose įrengta automatinė technologinio proceso valdymo sistema. Kombainininkui įjungus vieną iš automatinio valdymo variantų, maksimaliai išnaudojamas kombaino laidumas arba pasiekiamos minimalios degalų sąnaudos ar labai gera grūdų kokybė. Modernizuota automatinė valdymo sistema stebi, kad šiaudų separavimo grūdų nuostoliai neviršytų leistinosios ribos. Sistema separavimo grūdų nuostolius sumažina keisdama ašinių rotorių (1) sukimosi dažnį ir dangalų (2) padėtį. Sukant ašinius šiaudų separatorius racionaliu dažniu, variklis sunaudoja mažiau degalų, o dangalais pridengus pobūgnius, mažiau sutrupinama šiaudų ir mažiau apkraunamas valytuvas.

Automatinė sistema mažina nuokulų valymo grūdų nuostolius ir priemaišų dalį grūduose, keisdama tarpus tarp viršutinio ir apatinio sieto žvynų bei ventiliatoriaus sukimosi dažnį. Gali būti įjungtos atskiros ar abi automatinio valdymo sistemos.

Abi automatinio valdymo sistemos priklauso nuo grūdų nuostolių jutiklių teikiamos informacijos patikimumo. Deja, dabartiniuose kombainuose esančios grūdų nuostolių kontrolės sistemos nėra susietos su faktiniais grūdų nuostoliais, kuriuos gali nustatyti tik patyręs, specialias priemones turintis specialistas.

Kombainuose yra ir daugiau svarbių konstrukcinių sprendimų. Daugumoje kombainų grūdų iškrovimo sraigių pavaros yra tarpusavyje susietos. Išjungus bunkeryje esančios sraigės pavarą, valdomos padėties nuožulniojoje sraigėje dar būna grūdų. Važiuojant nelygiu lauku, kai sraigė priglaudžiama prie kombaino šono, dalis grūdų išbyra ant dirvos. Naujausiuose Claas kombainuose kompiuterio ekrane matyti, kokį atstumą gali nuvažiuoti kombainas, kol bunkeris bus pilnas grūdų. Įjungiamas signalinis žibintas ir grūdų transporto priemonės vairuotojas žino, kurioje lauko vietoje bus pradedami iškrauti grūdai. Grūdai iš bunkerio iškraunami taip: kabinoje vienu jungtuko paspaudimu valdomos padėties sraigė yra pasukama į darbinę padėtį, tada įjungiamos šios sraigės ir tik paskui grūdų bunkeryje esančių sraigių pavara. Kad transporto priemonės kėbulas tolygiai būtų užpildytas grūdais, kombainininkas į šonus sukinėja valdomos padėties sraigę ir kraipo jos gale esantį antgalį. Sraigės gale esanti vaizdo kamera sujungta su kompiuteriu, todėl kombainininkas gali sekti kėbulo užpildymo tolygumą. Baigus iškrauti grūdus, pirmiausia išjungiama bunkeryje esančių sraigių pavara ir tik iš valdomos sraigės išbyrėjus grūdams, ji grąžinama į pradinę padėtį.

John Deere S kombainuose gali būti įrengta automatinė valdymo sistema, kuri kontroliuoja transporto priekabos privažiavimą prie kombaino ir valdo jos važiavimą greta kombaino iškraunant grūdus iš bunkerio.Drėgnoje dirvoje turėtų dirbti kombainas su  pusiau vikšrine važiuokle, o vėlų rudenį, nuimant kukurūzų burbuoles, pravers ir vairavimo ratų varantysis tiltas. Naujausiuose Claas kombainuose su pusiau vikšrine važiuokle, vairavimo varančiojo tilto ratuose nėra hidraulinių variklių. Ratų planetiniai reduktoriai (2) mechanine pavara sujungti su pagrindiniu reduktoriumi (7), kurį suka hidraulinis variklis (6). Ratus sukioja hidraulinis cilindras (4), trauklėmis (3) sujungtas su ratų pusašiais. Tiltą su kombaino rėmu jungia du U formos rėmai (5), todėl gali būti uždėti ratai su aukštesnėmis padangomis. Kombaino valdymo pulte yra jungtukas (1), kuriuo valdomas varančiojo tilto įjungimas. Kai jungtuku (1) pavara yra išjungta, vairavimo ratų planetiniai reduktoriai (2) mechanine pavara nėra sujungti su hidrauliniu varikliu (6). Ratų pavara įjungiama dviem etapais. Kombainui stovint, įjungus pagrindinį stabdį ir paspaudus jungtuką (1) ratų planetiniai reduktoriai sujungiami su hidrauliniu varikliu, bet jis dar nesuka reduktoriaus ir ratų. Dar kartą paspaudus jungtuką (1), hidraulinis variklis pradeda sukti pagrindinį reduktorių ir ratus.

Kintant kombainų konstrukcijai ir ypač jų valdymui, keičiasi ir kombainininkų požiūris į valdomą techniką ir atliekamą darbą. Siekiant išnaudoti visas modernios technikos galimybes, turi būti gilinamos ir kombainininkų žinios.

L. Špokas

Mano ūkis, 2013/08